Toon posts:

Vastlopen PC in games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Mijn excuses voor deze algemene titel maar dit komt omdat ik met mijn handen in het haar zit en bij god niet weet waar het probleem ligt. Sinds twee dagen loopt mijn pc om onbekende redenen vast wanneer ik een 3d spel speel (halflife 2, GTA vc en cs: source). Maar ik kan probleemloos 3dmark03 en 3DMark2001 SE draaien.

Nu dacht ik meteen aan mijn videokaart (Sapphire ati 9800 pro). Heb al eens eerder problemen gehad met deze videokaart en sinds 1,5 maand in bezit van een vervangende kaart.

In mijn wanhoop heb ik de hele pc gestript en vanaf scratch opnieuw opgebouwd. Het moederbord gaf geen rare meldingen of piepjes.

Hierna heb ik memtest86+ gedraaid, deze gaf geen foutmeldingen. Ook in de log files staan geen fouten gemeld. Virusscanner (Kasparsky) heeft tevens geen virussen gevonden. Adware gefiltered met AdAware, spybot en Hijack this.

Mijn vraag: Waar kan dit probleem zich bevinden. In 2d windows xp mode werkt alles gewoon goed en kan de pc uren draaien zonder vastlopers, maar zodra ik een spel speel loopt de pc helemaal vast. Een harde reset is dan de oplossing. Is het geheugen van de videokaart soms kapot (is dit na te gaan??).

Voor mij is het zoeken naar een spelt in een hooiberg, en ja ik heb got helemaal afgezocht en ook googlen gaf geen oplossing.

Hier mijn systeem specs:

Moederbord: Asus p4b533
Cpu: Pentium 4 2.4ghz
Geheugen: Kingston 512mb 1 module @ 266mhz
Videokaart: Sapphire Ati Radeon 9800 pro
Hd1: Maxtor 160 gig
Hd2: Maxtor 80 gig

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Subtiele aanpassing van de titel :)

Kapot videogeheugen uit zich normaal gesproken eerder in artifacts. Dat je 3Dmark wel soepel kan draaien kan ik zo niet verklaren, maar loopt je PC ook niet vast bij 100% processorbelasting? Draai eens b.v. een videoencoder. Voor wat ik zo kan verzinnen is het mogelijk dat je voeding het systeem niet aankan (wat voor voeding je hebt zie ik ook niet staan). Waarom 3Dmark het dan wel doet weet ik nog steeds niet, maar het is het meest voor de hand liggende wat ik zo zie.

Hoe loopt de PC trouwens vast? BSOD, freeze, foutmelding?

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 05-12-2004 14:15 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

heb je een sound-card in een pci slot zitten? ik had een thrust sound card zitten :r samen met een matrox parhelia en die deed het ook niet bij 3d spellen vastlopen, (freeze van het beeld) en nadien uitvallen, bleek dus dat het aan de sound card lag.

Verwijderd

wat voor voeding heb je in je pc hangen ?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Vastloper. Ok, hoe?

Klap je terug naar windows? Exception errors? Blauw scherm? Spontane reboot? Of hangend beeld en geluid in een loop? Werkt de resetknop nog bij een vastloper of moet je de aan/uit knop een paar seconden lang ingedrukt houden?

Ik zou inderdaad als eerste de voeding verdenken, zoals DRG hierboven al aangeeft...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de laate reactie, Essent laat me weer eens in de steek. :(

Na een paar minuten loopt de game dus vast waarbij het beeld freezed. Oh ja en er komt een monotone piep uit de luidsprekers. De resetknop werkt wel gewoon.

De soundkaart en alle (overbodige) andere pci kaarten heb ik er ook al uitgehaald. De game bleef echter vastlopen.

Tsja en de voeding is een Qtec 350 watt, verder nooit problemen mee gehad.

Verwijderd

Dit gaat stom klinken, maar je kan het allicht proberen. Gooi je FSB eens omlaag (je pc eigelijk underclocken dus :P) kijken of die dan wel lekker loopt. Hier heeft het al een keer een oplossing gebracht voor onverklaarbare vastlopers. (ook alleen bij spellen)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 14:44:
Dit gaat stom klinken, maar je kan het allicht proberen. Gooi je FSB eens omlaag (je pc eigelijk underclocken dus :P) kijken of die dan wel lekker loopt. Hier heeft het al een keer een oplossing gebracht voor onverklaarbare vastlopers. (ook alleen bij spellen)
Je wilt het niet geloven, ook dit heb ik al geprobeerd. Ik had em dus ondergeklokt naar 2.25ghz en toen heb ik het spel cs:source een half uur kunnen spelen. Hierna heb ik de pc zelf netjes afgesloten. Toen dacht ik dus dat het probleem enigzins was opgelost. Maar nee hoor, de volgende keer ging ik het spel weer spelen maar liep de pc weer na enkele minuten vast.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:30

Khaine

Python liefhebber

Zijn je temperaturen wel in orde ? Een te warme videokaart EN een te warme processor leveren nogal eens problemen op. Een goede airflow is dan natuurlijk noodzakelijk.
Want als je alleen je processor "underclocked" heeft dat natuurlijk geen effect op de snelheid van je videokaart , en evenmin op de hitte. Misschien is na het underclocken de PC alsnog te warm ? Kon je je hand lang op de heatsink houden ? En bij je videokaart ? Geen koelpasta vergeten bij het opnieuw opbouwen van je pc ? (klinkt basic maar je zal het maar net vergeten, is mij ook overkomen een keer).

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 22:07

_Ernst_

Mark It Zero!

De Q-Tec 350 watt is echt een bagger voeding, in combinatie met die R9800 is er een grote kans dat hij je systeem niet trekt. Dat ding kan namelijk lang geen 350 watt leveren.

Andere voeding proberen dus, een A-merk 300 watter ofzo.

Last.fm

Verwijderd

Zeker eerste wat ik dacht ook, en zoiezo 350 watt qtec is ongeveer echt 200 watt kut dingen zijn dat koop minimaal een 350 watt A merk kan je hierna ook nog een 6800 oid. :)

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:01
Fastwrite uitzetten in ATi-Control Panel / Control Center wil ook wel eens helpen, misschien dat dit ook voor jou helpt.

Verwijderd

Ik had af en toe ook vastlopers als ik de snelheid van men CPU op 3.8 Ghz gooide, nadat ik een andere voeding had geprobeert waren de vastalopers verdwenen.Dus ik denk dat het aan je voeding ligt.Is een hele belangrijke punt als je een stabiele pc wilt.

Maarjah ik zit hier weer met men rotte 250 watt voeding van 3 jaar oud, volgende maand maar een nieuwe halen ;) .

• sagara
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 10:26
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar ik heb dit ook gehad met mijn bbA R9700pro. Had het toen opgelost door met Driver Cleaner alle video drivers te verwijderen en nieuwe ati drivers te installeren. Sindsdien geen blauwe schermen meer gehad na / tijdens het gamen. Uiteindelijk denk ik dat de standaard drivers van windows zelf de problemen veroorzaakten bij mij.

[ Voor 5% gewijzigd door sagara op 05-12-2004 22:23 ]

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 20:44

vegterb

[ZzZ]Vighter

Als alle software aanpassingen niet lukken en hardware verwijderen en underclocken niet lukt zou je uiteindelijk je voltages moeten gaan controleren. Download iets alsSpeedfan Of misschien weet iemand anders een handig programmatje voor het controleren van je voltages. Je voltages moeten dus stabiel blijven, dit kan vaak opgelost worden met een nieuwe voeding.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een update:

Memtest86+ 1.40 heeft geen fouten gevonden in het geheugen. Wat betreft de voeding, is het dan zo na verloop van tijd dat deze minder power geeft? Want de pc werkt in principe al een jaar op deze voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 09:11 ]

Verwijderd

Je voeding kan al die tijd wel op zijn teentjes hebben gelopen, waardoor het hem nu teveel is geworden. Stel eens een vraag in Welke voeding heb ik nodig? Deel 8 met in achtneming van de regels en eisen die er zijn voor een vraag. Ik weet vrijwel zeker dat je voeding de problemen veroorzaakt.

• Apie!
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

ik heb een 360W Chieftec Voeding met de volgende specs :

Moederbord : Abit TH7II RAID
CPU: P4 2.4b
Geheugen: 2x 256MB RDRAM Samsung
Videokaart: Sapphire Ati Radeon 9800 pro @ XT
Hd 2: WD 80 gig
Hd3+4: Maxtor 80 gig (RAID0)

Sinds ik die 9800Pro@XT er in heb zitten én de CPU overclock naar 2.7@1.6v dan krijg ik het merkwaardige probleem dat bij het aanzetten willekeurig 1 device niet genoeg stroom krijgt om aan te gaan. Oftewel, 1 HD doet 't niet, of m'n plextor brander, of m'n dvd brander, of de diskette drive, of printer...

Nu ik 'm weer op standaard speeds heb lopen heb ik daar geen problemen meer mee. Dus ik heb zo'n flauw vermoeden dat 350-360W net op het randje is om zo'n systeem te draaien.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

• 3dmark 2005 gebruikt net zoals hl2 de laatste shaders etc. Hiermee testen lijkt me tikje logischer.
  • regel/leen ergens een voeding zodat je die ene mogelijkheid kan uitsluiten.
  • Laatste mogelijkheid naar mijn mening: je Asus p4b533-plank heeft z'n laatste tijd gehad.
Overigens heb ik zelf mijn (stock) voeding al eens vervangen door eentje met een mooie 550 watt, had ik toen ook probs mee :9

Verwijderd

Apie! schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:28:
ik heb een 360W Chieftec Voeding met de volgende specs :

Moederbord : Abit TH7II RAID
CPU: P4 2.4b
Geheugen: 2x 256MB RDRAM Samsung
Videokaart: Sapphire Ati Radeon 9800 pro @ XT
Hd 2: WD 80 gig
Hd3+4: Maxtor 80 gig (RAID0)

Sinds ik die 9800Pro@XT er in heb zitten én de CPU overclock naar 2.7@1.6v dan krijg ik het merkwaardige probleem dat bij het aanzetten willekeurig 1 device niet genoeg stroom krijgt om aan te gaan. Oftewel, 1 HD doet 't niet, of m'n plextor brander, of m'n dvd brander, of de diskette drive, of printer...

Nu ik 'm weer op standaard speeds heb lopen heb ik daar geen problemen meer mee. Dus ik heb zo'n flauw vermoeden dat 350-360W net op het randje is om zo'n systeem te draaien.
En jij hebt alweer twee harde schijven meer, dus zo'n 15 Watt. :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:10:
Nog ff een update:

Memtest86+ 1.40 heeft geen fouten gevonden in het geheugen. Wat betreft de voeding, is het dan zo na verloop van tijd dat deze minder power geeft? Want de pc werkt in principe al een jaar op deze voeding.
Ja, voedingen (of liever, de condensatoren in de voeding) hebben last van degradatie. Noem het maar chemische slijtage. (Die term is technisch gezien niet helemaal juist, maar dekt de lading.) Doordat de capaciteit van de condensatoren minder wordt krijg je meer ruis op je spanningslijnen en vermindert het vermogen om stroom pieken op te vangen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Heb mijn vidoekaart inmiddels gedowngrade naar een gforce 2ti. Wonderbaarlijk kon ik nog wel counter strike: source spelen. Maar na een paar tellen liep het systeem weer vast. Conclusie: het ligt niet aan de videokaart.

Hierna heb ik de voeding 300watt van mijn vaders pc in mijn eigen gezet. Je raadt het al ook nu liep het systeem weer vast tijdens het gamen.

Voordat ik een nieuwe voeding ga kopen is het misschien vestandig dat ik XP opnieuw installeer?
Begin zelf namelijk toch een beetje het gevoel te krijgen dat het een probleem met mijn moederbord is. Al kan ik dit niet onderbouwen.

Update:
De pc heeft nu vergelijkbare vastlopers in XP zelf, dus zonder een game te spelen. Dit gebeurde net twee keer achter elkaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens vele lag het probleem aan een zwakke voeding of omdat de voeding versleten zou zijn. Mooi niet dus... :'(. Heb nu een 500 watt voeding erin gestopt maar zonder het gewenste resultaat.

De vastlopers doen zich dus voor in 3d games of in xp zelf. Het vage is dat de pc vandaag van 11.00 uur tot 17:00 gewoon heeft aangestaan (non-stop) met de oude 350 watt qtek voeding. Geen enkele vastloper heeft zich voor gedaan. Rond 17:30 heb ik de nieuwe 500 watt voeding erin gestopt (merk: super flower) en meteen daarna een 3d game gestart. Na 5 minuten sloeg de pc weer vast waarbij het beeld bleef stilstaan.

Rara waar zit het probleem nu dan....? IK WEET HET ECHT NIET MEER!!!!!!!!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zie een mogelijk probleem in de aanwezigheid van resten én ATI én NVIDIA die elkaar nu bijten. Welke drivers gebruik je nu?

Ik zou overwegen een complete herinstallatie te doen, echt alles eraf en een heftige format.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 11-12-2004 18:29 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 18:26:
Ik zie een mogelijk probleem in de aanwezigheid van resten én ATI én NVIDIA die elkaar nu bijten. Welke drivers gebruik je nu?

Ik zou overwegen een complete herinstallatie te doen, echt alles eraf en een heftige format.
In de tussentijd heb ik xp er opnieuw opgezet oftewel met een schone lei begonnen. Daarbij heb ik de hele C partitie geformateerd. Wanneer de pc ff wat harder moet werken, loopt ie vast. En het is niet duidelijk waar het probleem nu zit, totaal niet.

De Catalyst 4.11 driver heb zijn nu geinstalleerd met fast-writes uitgeschakeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 18:36 ]

Verwijderd

als ik alles zo lees lijkt het me dat er geen goede airflow in je PC is...

dat piepje kan ik verklaren door de reset
als het te warm wordt dan zetten de wat nieuwere moederbords zichzelf uit of reset

het ligt aan de voeding die dan misschien te veel stroom geeft aan de mobo
kijk eens naar de ATX op je MOBO
zie je iets aangebrands? of iets wat een andere kleur heeft als het hoort te hebben?

je moet nu iig niet te vaak je pc aanzetten....want mocht de mobo al een btje zijn beschadigd, kan de voeding een keer te veel stroom geven waardoor alles kapot gaat....van vdkaart tot processor

wat je ook kan proberen is je kast open te laten.

mijn 2e gedachte is dat de cooler van je processor niet kractog genoeg is.
want nogmaals als het te warm wordt zet de mobo zichzelf uit
Pagina: 1