Vragen over een pc om fotos te bewerken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:21

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Ik had zo een vraag, mijn oom doet foto's maken en wilt ze graag op de pc bewerken, nu had hij 800 euro waarvan hij een kast en toetsenbord en muis kon van kopen.

Nu zit ik alleen met een paar dingen:
Hij wilt dus voornamelijk foto's bewerken(snel), en eventueel af en toe branden en een dvdtje kijken.

Nu had ik daar een paar vragen/discussies over met mijn broer:

1. Welke processor?Amd Athlon XP of Amd 64 2800+ of Intel.
Hij zei dat een Athlon XP goed genoeg was. Ik wou eigenlijk een beetje naar de amd 64 gaan richten, mits het in het budget past.

2. Geheugen?512 of 1024.
Ik zei dat 1024 geen overbodige luxe was. Maar hij zei een reepje 512. Maar toen zei ik weer dat 2x 256 mb beter was. Ivm dual channel bij Athlon XP en Intel.

3. Videokaart?
Welke is eigenlijk goed, hij speelt geen spelletjes of andere dingen en ik weet dus niet wat hij nodig heeft om een beetje foto's te kunnen bewerken en af en toe een dvdtje te kijken. Mijn broer dacht aan een Radeon 9600 pro of zoiets. Maar dat vond ik zelf al eigenlijk te hoog.

Ik geloof dat ik nu alles heb, weten jullie misschien wat het beste voor het geld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Aight! schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:48:
Ik had zo een vraag, mijn oom doet foto's maken en wilt ze graag op de pc bewerken, nu had hij 800 euro waarvan hij een kast en toetsenbord en muis kon van kopen.

Nu zit ik alleen met een paar dingen:
Hij wilt dus voornamelijk foto's bewerken(snel), en eventueel af en toe branden en een dvdtje kijken.

Nu had ik daar een paar vragen/discussies over met mijn broer:

1. Welke processor?Amd Athlon XP of Amd 64 2800+ of Intel.
Hij zei dat een Athlon XP goed genoeg was. Ik wou eigenlijk een beetje naar de amd 64 gaan richten, mits het in het budget past.

2. Geheugen?512 of 1024.
Ik zei dat 1024 geen overbodige luxe was. Maar hij zei een reepje 512. Maar toen zei ik weer dat 2x 256 mb beter was. Ivm dual channel bij Athlon XP en Intel.

3. Videokaart?
Welke is eigenlijk goed, hij speelt geen spelletjes of andere dingen en ik weet dus niet wat hij nodig heeft om een beetje foto's te kunnen bewerken en af en toe een dvdtje te kijken. Mijn broer dacht aan een Radeon 9600 pro of zoiets. Maar dat vond ik zelf al eigenlijk te hoog.

Ik geloof dat ik nu alles heb, weten jullie misschien wat het beste voor het geld is?
1. Intel is beter in grafisch werk dan AMD maar op hoge snelheden zal je oom daar niks van merken, kies voor de goedkopere.
2. Dual channel is altijd sneller dan single channel, 512 zal voorlopig wel genoeg zijn voor foto's.
3. Videokaart maakt niks uit voor foto's bewerken, het gaat om de 2d weergave en niet de 3d weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien het feit dat je oom dus meer met de 2D omgeving gaat werken, zou ik in jouw geval gaan voor een matrox videokaartje. Blijken goede resultaten te boeken als het gaat om 2D.

Processor maakt volgens mij ook niet zo veel uit, AMD of Intel zal elkaar weinig maken denk ik en een 64bit processor is een beetje overdreven denk ik :)

Betreft het geheugen zou ik persoonlijk ook gaan voor een dual channel principe met 2 bankjes van 256 MB, voldoet prima!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Danku beide voor de replys, ik heb zelf dit samengesteld voor hem:

Tft: SAMSUNG 17" 710V LCD
Hardeschijf: WD 120.0Gb WD1200JB
Toetsenbord+Muis: LOGITECH Cordless Desktop Express
Geheugen: Twinmos / M-tec DDR400 256MB (2x)
Brander/speler: NEC ND-3500 Dual Layer Zwart
3dkaart: ASUS A9200SE 128Mb
Diskette station: NEC / SONY 1.44Mb Diskdrive .Zwart
Moederbord: Msi K7n2 Delta L
Processor: Amd 2600 XP+ (Barton)
Koeler: Arctic Copper Silent 2 TC
Boxjes: 2 die ik hier nog heb liggen.

Waarbij het moederbord, processor en koeler van mij zijn.
Iemand nog op of aan merkingen?
Hij wilde graag een fatsoenlijke tft (prijs/kwaliteit), en een goede brander en een goede draaloze muis en toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of je koopt een iMac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 16:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een videokaart met 128 MB is echt een overkill, als je voor een LCD scherm gaat, en de scherpte belangrjk is ben je volgens mij beter af als je een DVI kabel gebruikt. Ik zou dus zeggen: een goedkoepre videokaart met DVI (Matrox) en een ander beeldscherm, let op dat niet alle LCD's even geschikt zijn voor het bewerken van foto's in verband met kleurechtheid.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Maar het scherm is wel redelijk?
Hij doet namelijk niet echt proffesionele dingen dus ik dacht dat een 9200 wel voldoende moest zijn voor beetje photoshop en af en toe filmpje kijken en bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:53

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Aight! schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 20:00:
Maar het scherm is wel redelijk?
Hij doet namelijk niet echt proffesionele dingen dus ik dacht dat een 9200 wel voldoende moest zijn voor beetje photoshop en af en toe filmpje kijken en bewerken.
Als ie voornamelijk foto's gaat bewerken, kies dan vooral Niet voor een tft scherm. De kleurechtheid is bij tft schermen nou niet om over naar huis te schrijven. En laat dit nou net vrij belangrijk zijn als het gaat om het bewerken van foto's en printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Damm, tja mijn oom wilde graag een Tft ivm dat hij niet zo groot en log was, maar ik zal het hem zeggen, kijken wat hij zei.

Hij wilde rond de 800 euro uitgeven, 800~900 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Owja, nog wat, hij wilde graag ook een stille kast en ik heb zelf een Antec Sonata Lifestyle, lekker stil.

Maar ik vindt het een beetje onzin om 100 euro voor een kast uit tegeven, voor hem dan. Weten jullie misschien nog een stille niet al te grote kas.
Tja en als een crt echt zo beter is om foto's te bewerken dan maar een crt.
Maar over een Matrox is toch een overkill voor iemand die af en toe een foto bewerk en af en toe een filmpje kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:17

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

CRT is voor dezelfde prijs vaak beter dan een TFT om foto's mee te bewerken, ja. Ik ken een vriend die dol is op foto-bewerking. Hij heeft een TFT. En als hij zijn plaatjes naar mij stuurt heb ik altijd wel iets op te merken, zoals een plekje waar hij iets vergat of zo, allemaal dingen die hij niet met zijn TFT kon zien maar ik wel met mijn CRT. Als hij op zijn werk zit en met een CRT monitor zijn werkt bekijkt realiseert hij ook dat hij erg veel dingen over het hoofd had gezien. Dus... Het is maar hoe je het wilt.

Volgens mij voldoet bijna elke videokaart wel voor basis amateuristische fotobewerking. Zelfs mijn Geforce2MX zou ook goed genoeg zijn.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Tja dan wordt het dus een CRT.
Eizo had hele goede, maar die zijn duur :(
Denk een Iliayama of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 23:40
Voordat we met allemaal indianenverhalen gaan beginnen: met een TFT kun je prima foto's bewerken :) Belangrijkste is dat je b.v. geen TFT neemt met de nadruk op ultra lage schakeltijden (dit soort schermen zijn ideaal voor gamen maar doen het minder op kleurgebied). Je oom wil graag een TFT i.v.m. ruimte en logheid, dan moet je hem vooral geen logge en achterhaalde CRT aanraden imo. Wel zou ik een scherm met DVI nemen, moet te doen zijn binnen dat budget lijkt me.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Maar dan waar moet ik naar toe kijken?Ik weet namelijk helemaal geen hol van tft's?
Pagina: 1