3 HD's 7200 rpm. Welk het snelst?

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• GewoonNico
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:03
Ik heb 3 hd's.

MerkTourenCacheGrootte
Maxtor (Sata)72008M200G
Maxtor72008M40G
WD72008M120G

Welk is nu het snelst om te gebruiken voor mijn OS ?
Omdat ze allemaal 8M cache hebben en 7200 touren draaien dacht ik aan de schijf met de minste opslagcapaciteit....

Klopt dit? is is dat onzin ?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zie oa hier: http://www.storagereview.com/
en: BalusC in "OM FAQ / Beleid" :)

Ok kun je ze natuurlijk zelf testen met allerlei programmaatjes :) (bijvoorbeeld HD tach)

Succes :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zou zeggen, zet ze op Storagereview eens netjes naast elkaar!

--edit, wat Atlas zei dus!

[ Voor 20% gewijzigd door Servor op 05-12-2004 12:08 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
partypas schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:06:
Ik heb 3 hd's.

MerkTourenCacheGrootte
Maxtor (Sata)72008M200G
Maxtor72008M40G
WD72008M120G

Welk is nu het snelst om te gebruiken voor mijn OS ?
Omdat ze allemaal 8M cache hebben en 7200 touren draaien dacht ik aan de schijf met de minste opslagcapaciteit....

Klopt dit? is is dat onzin ?
Je maxtor SATA zal het snelste zijn. Dat kan je zonder tests al wel zeggen. Sata is gewoon net iets sneller dan ata. Verder is de kleinste schijf niet het snelste, misschien als je een identieke schijf heb. (dus maxtor 80 gb uit zelfde serie en 160 gb), maar dan nog zal het verschil nihiel zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Race Eend op 05-12-2004 12:13 ]

• Pshyto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03-2020
nee er is wel een verschil
ik denk dat de SATA 200gb het snelste is
die heb ik gisteren net van sinterklaas gehad(maxtor) dus hij is nu aan het formatteren...
kan wel FF tests posten...
je merkt het wel :D

maar om hem echt snel te houden dan moet je gewoon 1 partitie maken en daar je OS schijf van maken en verder niet partitioneren en alleen voor OS gebruiken... maar ik kan me voorstellen dat je het zonde vind om de 200gb te gebruiken voor alleen je OS en programma's want dan maak je hem noooit vol

maar je kan natuurlijk ook zelf FF testen..
met bijv. hdtach, ATTO disc benchmark,hdtune

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

de snelste zal die met de hoogste data-densiteit zijn, dus die van 200GB

dit omdat per toertje dat je HD draait meer data gelezen wordt.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
HIGHGuY schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:15:
de snelste zal die met de hoogste data-densiteit zijn, dus die van 200GB

dit omdat per toertje dat je HD draait meer data gelezen wordt.
Imho het enige juiste antwoord.
SATA hoeft niet perse sneller dan IDE te zijn, want de oudere Maxtors (DMM9) werken nog met een IDE->SATA bridgechip.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Race Eend schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:11:
Je maxtor SATA zal het snelste zijn. Dat kan je zonder tests al wel zeggen. Sata is gewoon net iets sneller dan ata. Verder is de kleinste schijf niet het snelste, misschien als je een identieke schijf heb. (dus maxtor 80 gb uit zelfde serie en 160 gb), maar dan nog zal het verschil nihiel zijn.
Ware het niet, dat je dat in de praktijk gewoon nog niet merkt... Dat SATA echt sneller is, dan PATA... SATAII zal pas echt sneller dan SATA/ PATA (300MB/sec vs 150MB/sec:)) En dan nog is het maar de vraag, of je die snelheden zal halen... Met NCQ zit er wel wat prestatie winst bij... Maar volgens mij is dat nog niet zo schrikbarend, dat je daardoor de 300MB/sec haalt...

Ik zou dus zeggen: bekijk de specificaties, en staar je niet alleen blind op RPM... Kijk bijv. ook naar accesstime etc., maar ook naar dingen zoals garanantie (HDD's willen nog wel is kapot gaan... ;) En dan lijkt een lange garantietermijn mij best wel lekker...)
partypas schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:22:
Thanx ben een stuk wijzer geworden.

Weet hier ook toevallig iemand waar je de pagefile het beste kunt plaatsen?
Ik heb me laten vertellen dat je deze 3x je interne geheugen moet maken, op een apparte lege partitie moet plaatsen. En deze partitie moet formatteren als NTFS met 64 KB klustergrootte
Staat als het goed is ergens in een FAQ (denk van Windows Operated Systems)
Heb je misschien een URL, waar dat staat over NTFS en 64KB clustergrootte? Ik vind 64KB clustergrootte namelijk erg groot, gaat idd het snelst... Maar je verspilt er wel een boel ruimte mee, en dat is ook zonde natuurlijk :)
Pshyto schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:12:
nee er is wel een verschil
maar om hem echt snel te houden dan moet je gewoon 1 partitie maken en daar je OS schijf van maken en verder niet partitioneren en alleen voor OS gebruiken... maar ik kan me voorstellen dat je het zonde vind om de 200gb te gebruiken voor alleen je OS en programma's want dan maak je hem noooit vol
Vind je het erg, als ik dit niet helemaal geloof? 200GB 1 partitie het snelst? :? Hoe lang wil je wachten, als je PC gefragmenteerd is, met defragmenteren? ;) Met andere woorden: Grote partities zijn leuk, maar werken performance verlagend (al dan niet op den duur) door dat de partitie gefragmenteerd raakt... :)

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 05-12-2004 12:33 ]

• GewoonNico
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:03

Ik heb me laten vertellen dat je deze 3x je interne geheugen moet maken, op een aparte lege partitie moet plaatsen. En deze partitie moet formatteren als NTFS met 64 KB klustergrootte

[ Voor 1% gewijzigd door GewoonNico op 05-12-2004 12:23 . Reden: typo ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:04
En op een andere controller dna je OS helpt ook maar. Ik heb liever gewoon een bak geheugen.

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
ik zou de kleinste nemen, ghost maken, en die op een van de grotere disks wegschrijven, heb je wat minder ruimte nodig voor de ghost :P
anders, als je gaat voor de snelheid, maxtor 200gb sata

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
partypas schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:22:

Ik heb me laten vertellen dat je deze 3x je interne geheugen moet maken, op een aparte lege partitie moet plaatsen. En deze partitie moet formatteren als NTFS met 64 KB klustergrootte
1,5 x je geheugen (dat is wat windows aanmaakt iig) , maar als je genoeg geheugen heb gebruik je een pagefile bijna nooit, ik heb zelf voor de lol wel eens een pagefile in een ramdisk gezet :P

[ Voor 11% gewijzigd door boiert op 05-12-2004 12:30 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon zelf benchmarken en de FAQ doornemen onder Hoe kan ik mijn schijven het beste indelen? :)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 05-12-2004 14:16 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.