Race Eend schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:11:
Je maxtor SATA zal het snelste zijn. Dat kan je zonder tests al wel zeggen. Sata is gewoon net iets sneller dan ata. Verder is de kleinste schijf niet het snelste, misschien als je een identieke schijf heb. (dus maxtor 80 gb uit zelfde serie en 160 gb), maar dan nog zal het verschil nihiel zijn.
Ware het niet, dat je dat in de praktijk gewoon nog niet merkt... Dat SATA echt sneller is, dan PATA... SATAII zal pas echt sneller dan SATA/ PATA (300MB/sec vs 150MB/sec:)) En dan nog is het maar de vraag, of je die snelheden zal halen... Met NCQ zit er wel wat prestatie winst bij... Maar volgens mij is dat nog niet zo schrikbarend, dat je daardoor de 300MB/sec haalt...
Ik zou dus zeggen: bekijk de specificaties, en staar je niet alleen blind op RPM... Kijk bijv. ook naar accesstime etc., maar ook naar dingen zoals garanantie (HDD's willen nog wel is kapot gaan...

En dan lijkt een lange garantietermijn mij best wel lekker...)
partypas schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:22:
Thanx ben een stuk wijzer geworden.
Weet hier ook toevallig iemand waar je de pagefile het beste kunt plaatsen?
Ik heb me laten vertellen dat je deze 3x je interne geheugen moet maken, op een apparte lege partitie moet plaatsen. En deze partitie moet formatteren als NTFS met 64 KB klustergrootte
Staat als het goed is ergens in een FAQ (denk van Windows Operated Systems)
Heb je misschien een URL, waar dat staat over NTFS en 64KB clustergrootte? Ik vind 64KB clustergrootte namelijk erg groot, gaat idd het snelst... Maar je verspilt er wel een boel ruimte mee, en dat is ook zonde natuurlijk

Pshyto schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:12:
nee er is wel een verschil
maar om hem echt snel te houden dan moet je gewoon 1 partitie maken en daar je OS schijf van maken en verder niet partitioneren en alleen voor OS gebruiken... maar ik kan me voorstellen dat je het zonde vind om de 200gb te gebruiken voor alleen je OS en programma's want dan maak je hem noooit vol
Vind je het erg, als ik dit niet helemaal geloof? 200GB 1 partitie het snelst?

Hoe lang wil je wachten, als je PC gefragmenteerd is, met defragmenteren?

Met andere woorden: Grote partities zijn leuk, maar werken performance verlagend (al dan niet op den duur) door dat de partitie gefragmenteerd raakt...
[
Voor 44% gewijzigd door
CH4OS op 05-12-2004 12:33
]