[MS Excel & VBA] Aanvul-methode bij intoetsen eerste letter

Pagina: 1
Acties:

• nenne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Hoi Tweakers,

In een Excelsheet ben ik bezig een aanvul-methode in te voegen. Als ik in een bepaalde cel één of twee bepaalde letters (A, N, Wa, We) intoets, dient Excel de rest zelf in te vullen. Bij tekst die meerdere malen wordt ingevoegd doet Excel automatisch al iets dergelijks, maar niet altijd. Vandaar dat ik deze methode wil programmeren.

Ik heb lopen zoeken op KeyPress en OnAction maar dit lijken me niet de juiste methodes.

Extra moeilijkheid is dat de letter W tweemaal voorkomt, en dan moet worden aangevuld afhankelijk van de volgende letter: A of E (Wa / We).

Weet iemand hoe ik dit kan bereiken, welke (ingebouwde) methode ik daarvoor kan gebruiken??

[ Voor 1% gewijzigd door nenne op 05-12-2004 12:02 . Reden: Paar kleine spelfoutjes ]

• Haploid
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2021

Haploid

Doh!

Ingebouwd is er niet iets dergelijks. Je zult het zelf moeten programmeren in bijv. het KeyPress event. Daar zoek je het eerste item uit het lijstje wat overeenkomt met de reeds ingetikte letters. Dat moet niet al te moeilijk zijn. De grote problemen zitten hem bij de uitzonderingen.

Je moet rekening houden met de geselecteerde tekst. Dus bijv. als er in het vakje al "Iets" staat en de gebruiker heeft "ets" geselecteerd staan en drukt dan (bijv.) op "d", dan moet de "d" de "ets" overschrijven. Wat ik wil zeggen is dat je tijdens KeyPress er niet vanuit kunt gaan dat de ingetikte letter aan het einde wordt geplaatst.

Succes. ;)

Hey, I came here to be drugged, electrocuted and probed, not insulted.

• nenne
Haploid schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:19:
Ingebouwd is er niet iets dergelijks. Je zult het zelf moeten programmeren in bijv. het KeyPress event. Daar zoek je het eerste item uit het lijstje wat overeenkomt met de reeds ingetikte letters. Dat moet niet al te moeilijk zijn. De grote problemen zitten hem bij de uitzonderingen.

Je moet rekening houden met de geselecteerde tekst. Dus bijv. als er in het vakje al "Iets" staat en de gebruiker heeft "ets" geselecteerd staan en drukt dan (bijv.) op "d", dan moet de "d" de "ets" overschrijven. Wat ik wil zeggen is dat je tijdens KeyPress er niet vanuit kunt gaan dat de ingetikte letter aan het einde wordt geplaatst.

Succes. ;)
Ik heb in VB-help gezocht naar de event KeyPress, maar krijg geen informatie te zien daarvoor. In VB zelf heb ik deze event vaak gebruikt, maar ik zie niet in hoe ik deze in een Excel-blad kan implementeren. Heb je misschien een voorbeeld?

• Haploid
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2021

Haploid

Doh!

Nee, zo op het moment niet. Ik heb thuis OpenOffice. Ik zal morgen op de faculteit of op het werk wel even kijken.

Hey, I came here to be drugged, electrocuted and probed, not insulted.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Snap je niet helemaal. Wil je nou dat dit ook gebeurt in een willekeurige reeks velden zonder voorafgaande regels?

Kan je dan niet gewoon gebruik maken van validation? Bij de engelse versie zit dat onder Data --> Validation.... Je krijgt dan een volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: http://www.ttsystemsinc.com/Office%2097%20how2/Image92.gif

en dan moet je gewoon een reference opgeven waar de vooropgegeven waarde terug te vinden zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Woudloper op 05-12-2004 22:56 ]

• nenne
Woudloper schreef op zondag 05 december 2004 @ 22:55:
Kan je dan niet gewoon gebruik maken van validation?
Dit is inderdaad een goede oplossing! Muchos gracias!!

[ Voor 17% gewijzigd door nenne op 07-12-2004 11:18 ]

Pagina: 1