Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Het hangt me de keel uit, ben het helemaal zat, en begrijp het ook al niet meer ;)

Al vanaf 1992 kloot ik vanalles en nog wat met computer aan, begonnen met "de Amiga" en sinds een jaar of 5 "de PC".
Er hebben grote ontwikkelingen plaatsgevonden waaronder met name het Internet.
Destijds in 1993 geloof ik, zat ik al op Internet, het begin van het internet, inbellen ging alleen maar in Amsterdam (Digitale Stad Amsterdam of zoiets) niets locaal te in te loggen, of je moest een telefoonnummer van een BBS hebben, daar was nog wel wat te halen, ook software en zo.
(Ik begreep er weinig van en een kameraad heeft mij daarin geholpen, dat was de echte pioneer van het Internet)

Maar doordat het Internet steeds sneller is geworden en er meerde pc's in een gezin gebruikt worden die toch allemaal op het Internet willen, is de ROUTER een onmisbaar device geworden.
Maar steeds meer mensen, en juist die pas heel laat in de PC wereld zijn beland beginnen mij gewichtig uit te leggen dat ze wel X PC's gebruiken die via de RAUTER gebruik maken van hun internetverbinding.
In het begin beweerde ik stellig dat het ROETER is en NIET RAUTER, want je zegt toch ook ROETE-panner en niet RAUTE-planner.
Wat is dat voor shit, waarom zeggen ze dat zo? En HOE hoor je het te zeggen, want als iemand aankomt met ik heb een RAUTE-planner in de auto laten bouwen ligt iedereen in een deuk.
Een router doet toch ook de route bepalen van de verschillende devices, vandaar de naam?

Wie weet hoe je het WEL hoort te zeggen. Voor de duidelijkheid:

Het gaan om een ROUTER
maar het wordt door de meeste uitgesproken als RAUTER<---=uitspraak
Zelf in een tv programma wat ik gezien heb....brrrr
terwijl de ervaren PC-noobs die ik ken spreken van ROETER<---=Uitspraak

:) ben benieuwd op de reacties.

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Volgens Van Dale wordt het uitgesproken als Router in het Engels en als Rauter in het Amerikaans-Engels

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52
Dit is volgens mij al eens langs gekomen, ff zoeken

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Op Webster Online Dictonary opgezocht, wordt beweerd dat beide uitspraken mogelijk zijn.

Het leuke van Webster is dat je de uitspraak ook kunt laten horen:

RAUTER
ROETER

Verwijderd

't is een Engels woord, dus 'roeter' zou je schrijven als rooter, router spreek je daarentegen uit als 'rauter'
btw. alle systeem en netwerk beheerders hier spreken het uit als rauter, dus ik doe maar mee :P

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Eigenlijk had ik helemaal niet het idee dat het zo zou leven. Dacht dat ik een van de enige uh..muggenzifters was die daar mee bezig was.
Vandaar dat ik niet eerst de search heb geprobeerd, ik had dat echt niet verwacht.

Maar in priciepe kan het dus twee kanten uit, er is geen duidelijkheid in de uitspraak van het woord ROUTER.

Vreemd eigenlijk, want het is wat routeplanner betreft wel duidelijk!

Maar misschien komt het verlossende antwoord er toch nog?

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Vreemd eigenlijk, want het is wat routeplanner betreft wel duidelijk!
ik hoorde laatst een spotje waar het werd uitgesproken als rauteplanner :P
overigens had die persoon overduidelijk een redneck accent.
"raute 66" heb ik ook wel eens gehoord

eigenlijk zou een tweaker die in de VS woont het eens moeten toelichten. of ze dat altijd doen enzo

Verwijderd

muggenziften ja. zolang je weet waar het over gaat, maakt het toch weinig uit
ga je druk maken om het milieu ofzo

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
mjax schreef op zondag 05 december 2004 @ 08:35:
Op Webster Online Dictonary opgezocht, wordt beweerd dat beide uitspraken mogelijk zijn.

Het leuke van Webster is dat je de uitspraak ook kunt laten horen:

RAUTER
ROETER
Jou link werkt niet?
http://www.webster.com

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

is dus enkel afhankelijk idd van welk dialect je verkiest.

UK english: routing = rauting
US english: routing = roeting

en zelfs dit is een grove veralgemening, want er zijn nog veel subdialecten die vanalles voor elkaar krijgen.

mijn docent netwerkbeheer/comutergrafiek is nog de beste daarin:
router = rauter
adjacency = adjakancy
anti-aliasing = anti-eliasing
enz enz

je zou gaan denken dat mensen die veel met computers te maken krijgen toch op z'n minst de terminologie een beejte correct beheersen, maar jah...
mijn opinie: als je al die termen volgens EEN engelse taal spreekt (UK/US) zit je wel correct.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-11 18:17

Roelof

Illustrious Wolf

Volgens Testcase uit 1 van de topics genoemd hierboven:
En dan iets wat bijna iedereen verkeerd uitspreekt, dankzij een paar Amerikanen die geen Frans konden: Router spreek je uit als Roettéé, genaamd naar de hier relatief onbekende Franse uitvinder/chemicus Jean-Claude Router (1744-1892) (geboren in het plaatsje Moncúle en bijgezet in de beroemde Cathedral Des Nôtres Virginsvieilles te Sucq-Mis-Dique). Hij was de uitvinder van het eerste bewegwijzeringssysteem voor de Parijse Metro.

En ik kan het weten, want ik las dit ook enigszins tot mijn verbazing, toen ik onlangs in het Parijse Louvre dit verhaal las bij een schilderij van zijn portret (dat toevallig recht tegenover dat van de Mona Lisa hangt), temidden van een buslading fotograferende japanse toeristen.

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

Verwijderd

Roelof schreef op zondag 05 december 2004 @ 09:29:

[...]
"parbleu Jacques, I ken not pingue le routtée"
ik denk niet dat je serieus wordt genomen :P

• vooghel
  • Laatst online: 29-11 23:17

vooghel

Cunning linguist

Roelof schreef op zondag 05 december 2004 @ 09:29:

(geboren in het plaatsje Moncúle en bijgezet in de beroemde Cathedral Des Nôtres Virginsvieilles te Sucq-Mis-Dique)
:D _O_

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:17

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik had eerder ook een collega die het als enige in het bedrijf (stuk of 20 man) als roeter uitsprak.. (En hub sprak ie uit als huup :X..) Meeste mensen hoor je rauter zeggen en sommige mensen die voor het eerst dat woord zien zeggen veelal roeter (is tenminste mijn ervaring).
Maar WTF doet dit topic in GadgetTalk?

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• PQR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 11:04

PQR

de engelstalige mensen waar ik veel mee samenwerk in de technische wereld (engels en schots) spreken het altijd uit als roeter, en ik had de eerste keer dus ook geen idee waar ze het over hadden

Resistance is futile (if <1 ohm)

Verwijderd

HIGHGuY schreef op zondag 05 december 2004 @ 09:25:
is dus enkel afhankelijk idd van welk dialect je verkiest.

UK english: routing = rauting
US english: routing = roeting
Ja het heeft inderdaad te maken met het dialect, maar het is wel andersom hoor.

US english: routing = rauting
UK english: routing = roeting

Net even gevraagt aan een paar Engelsen en Amerikanen en die hebben het bevestigd.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Deze vraag is al vaker gesteld, zoals je kan zien in de post van Douwe Jan.
Daarnaast is dit een vraag die niet in Gadget Talk thuishoort, daarom gaat dit topic dicht.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.