9800Pro meer cooling op cpu ??

Pagina: 1
Acties:

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:50
Ik heb al een tijdje een 9800pro en heb een Athlon2600+ met coolermaster aero7+ nu moet ik de fan helemaal vol uit draaien anders gaat me beeld in games zwaar schokken :(

Ligt dit aan het feit dat de 9800pro meer van je cpu vraagt ipv gf4ti4400(had ik eerst) <--- Las hier wat over maar is het zo erg :'(

Wil hier graag wel oplossing voor zien te vinden maakt zo'n lawaai met slapen :P

Wat ik al gedaan heb
-nieuwe pasta tussen cooler en cpu
-fan schoongemaakt op stof
-nieuwe bios update asus a7n8x-x
-geheugen van pc word ook niet extreem heet
-cpu heatsink word ook niet warm bij toeren van cooler op laagste instellen

sys
AMD Athlon 2600+
512mb Kingston 400Mhz
Asus A7N8X-X
Club3d radeon 9800pro 128mb
Maxtor 160 gig (lijkt me niet echt nodig te vermelden maarja je weet maar nooit)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat zijn je temperaturen (cpu, system) en voltages van de voeding?

Wat voor voeding heb je? (merk en vermogen)

[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 04-12-2004 18:14 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ja, als je videokaart ineens flink wat sneller is dan kan het gebeuren dat games waar eerst de videokaart de bottleneck was, nu ineens begrensd worden door de CPU. Dan kan de videokaart de frames sneller renderen dan de CPU de geometrie aan kan leveren.

Even een andere vraag: je bent overgestapt van een nVidia kaart naar een ATi kaart. Heb je hierbij speciale driver removal tools gebruikt? Of, alternatief, je hele besturingssysteem opnieuw geinstalleerd? Zomaar zonder verwijdering van **ALLE** videokaart drivers kan het overstappen van het ene merk GPU naar het andere merk GPU wel eens problemen opleveren...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• FulmeN
De temperatuur van me systeem is

Idle

toerental hoog cooler
CPU-->39c
Mobo-->28c

toerental laag cooler
CPU-->45c
Mobo-->28c

Stressed

toerental hoog cooler
CPU-->47c
Mobo-->28.5c

toerental laag cooler
CPU-->54c
Mobo-->29c

Me merk van me voeding is startec 350W
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Me voltages zijn vrij normaal volgens mij

+12V = +11.43V +5V = +4.87V Core +1.68V I/O +3.22V
-12V = -11.75V Aux +1.68V

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heb WindowsXP (pro) helemaal opnieuw geinstalleerd. Wou namelijk gelijk van ellende afzijn dat Nvidia drivers enzo achterbleven op me systeem om zo alles uit de radeon te kunnen halen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 11:05

TommyGun

Stik er maar in!

Hmm voltlijnen zijn imo toch iets aan de lage kant. Heb je geen andere PSU om te testen?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Volgens mij is er niets mis met je temps of met je systeem. Check je chipset drivers eens of anders je moederbord drivers. Je kan ook de drivers van je kaart echt helemaal weghalen en dan de laatste versie proberen. Omega heeft net een mooi pakkie klaar (zie meuktracker).

Last but not least, je voeding: die bende slurpt nogal wat, en Startec ken ik niet..... is ie echt goed?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
die 12 volt lijn is inderdaag erg laag.. Denk alleen niet dat je spelen kunnen haperen door een lage 12 volt lijn ( correct me if i'm wrong)

Verwijderd

FulmeN schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 18:10:
Wil hier graag wel oplossing voor zien te vinden maakt zo'n lawaai met slapen :P
Als je aan het slapen bent, ben je toch niet aan het gamen?
Is het niet normaal dat je je fan volledig moet open zetten tijdens gamen dus in full load? Ik moet dit hier althans doen... Als de cpu-load onder de 60% zit hier dan draait cpu fan hier maar een 1000rpm, stil genoeg om te slapen...

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:21
Volgens mij is het vrij simpel, je 9800pro veroorzaakt gewoon veel meer warmte dan je oude videokaart. De lucht in je case wordt dan ook gewoon warmer. Je CPU van sneller laten draaien zal wel een beetje helpen, maar daarmee is het probleem niet weg. Hoeveel casefans heb je?

Probeer maar eens met je sidepanel eraf.

• FulmeN
Lawtje.com schreef op zondag 05 december 2004 @ 17:26:
Volgens mij is het vrij simpel, je 9800pro veroorzaakt gewoon veel meer warmte dan je oude videokaart. De lucht in je case wordt dan ook gewoon warmer. Je CPU van sneller laten draaien zal wel een beetje helpen, maar daarmee is het probleem niet weg. Hoeveel casefans heb je?

Probeer maar eens met je sidepanel eraf.
Hier dacht ik zelf ook steeds aan maar de airflow in de kast ligt bij mij vrij hoog heb 2 inblazend en 2 uitbazende fans

De voeding die ik heb was toen ik kocht al hele poos geleden niet echt cheap maar utmerk zegt me zelf ook niet veel, het was die tijd zeker niet een van de goedkoopsten soorten en ik kon me herinneren dat 350W toen vrij hoogste was
Is 350W genoeg berekend bij een volle kast zoals 2 schijven dvd dvdbrander etc.??

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:21
FulmeN schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:43:
[...]

Hier dacht ik zelf ook steeds aan maar de airflow in de kast ligt bij mij vrij hoog heb 2 inblazend en 2 uitbazende fans

De voeding die ik heb was toen ik kocht al hele poos geleden niet echt cheap maar utmerk zegt me zelf ook niet veel, het was die tijd zeker niet een van de goedkoopsten soorten en ik kon me herinneren dat 350W toen vrij hoogste was
Is 350W genoeg berekend bij een volle kast zoals 2 schijven dvd dvdbrander etc.??
Een te zwakke voeding kan het ook zijn..... maar meningen over voedingen zijn verdeeld.
Sommigen leggen elk probleem bij de voeding terwijl andere weer vinden dat de voeding bijna niet uitmaakt.

Maar in jou geval zou het best kunnen dat het aan je voeding ligt. Let bij verschillende voedingen niet alleen op het aantal watt, de goedkopere merken geven namenlijk peak vermogen, dat kan heel misleidend zijn. Lees altijd eers reviews.

Als je een niewe voeding gaat halen zou ik eentje met meer dan 400watt halen, ik adivseer je naar een Tagan te kijken, die zijn zeer goed kwa prijs/kwaliteit, en ook zeer stil. Hierdoor heeft de voeding alleen niet zo'n sterke outtake waardoor de temp in je kast iets omhoog kan gaan.

Anders is er altijd Antec, dat zijn ongeveer de beste voedingen die er zijn (en ook de duurste). Maar andere merken zoals coolermaster of thermaltake leveren tegenwoordig ook wel degelijke voedingen.
Pagina: 1