Toon posts:

Overcapaciteit of toch een defect onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mede tweakers,

Ik heb naar aanleiding van een verouderd systeem van mijn ouders een grondige upgrade uitgevoerd, de uiteindelijke configuratie en probleem situatie staan hieronder beschreven:

De configuratie:

+ Simpele ATX Big Tower zonder case-fans
+ 300 Watt Q-TEC PSU ATX Powersupply
+ NEC 1.44 MB Floppy Drive

+ Pentium 4 Prescott 3.0 Ghz (Socket 478) Processor
+ ASUS P4P800 SE (Socket 478) Mainboard
+ 2 x Kingston 256 MB SDRAM-DDR PC3200 CL3 Memory
+ ASUS A9250 Gamer Edition (256 MB DDR, ATI 9250, AGP) Videocard
+ Maxtor DiamondMax 10 160 Gb (8MB, SATA)
+ NEC ND-3500A DVD-Brander (IDE)

Het probleem:

De systeemkast, voeding en floppy drive had ik al reeds in bezit en hergebruikt bij de opbouw van de nieuwe configuratie. Nadat ik alle onderdelen geplaatst had, heb ik systeem aangesloten om deze te gaan gebruiken. Ik stuitte hierbij op het volgende probleem:

De POST verliep prima totdat deze de controle ging uitvoeren van de IDE/SATA apparatuur. Mijn IDE apparatuur werd netjes gedetecteerd behalve mijn SATA hardeschijf. Na verschillende SATA kabels te hebben gebruikt en tevens op verschillende SATA poorten op het moederbord te hebben aangesloten kreeg ik zo nu en dan een reactie. Na één van deze reacties heb ik het windows besturingssysteem fatsoendelijk kunnen installeren en configureren. Helaas bij het uitschakelen van het systeem begon het gedonder weer. Ik heb hierop de FAQ geraadpleegd van GoT en tevens het artikel Hangen en Opstartproblemen troubleshooter geraadpleegd.

Volgens het artikel was een minimale eis voor mijn systeem een Voeding met een minimale capaciteit van 350 Watt. Ik diezelfde middag nog naar de winkel gegaan om een A-Open A0350-12AHNF 350 Watt ATX voeding te halen. Na deze te hebben geïnstalleerd stuitte ik wederom op het zelfde probleem.

Het lijkt mij erg sterk dat ik voor een nog zwaardere voeding moet kiezen en ga sterk twijfelen over de deugdelijkheid van mijn reeds aangeschafte hardeschijf.

Hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
D

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Na die Q-tec te hebben gezien in je lijstje dacht ik ook meteen daaraan. Echter, die A-open zou dit gewoon zonder probleem moeten kunnen trekken.
Een andere mogelijkheid die ik je niet zie noemen is dat je bent vergeten de speciale s-ata drivers te installeren bij het installeren van je OS.
Die drivers staan als het goed is op een floppy dat je bij je hdd hebt gekregen. JE moet dan direct aan het begin van de OS-installatie op F6 drukken en dan wordt er op een gegeven moment om de betreffende floppy gevraagd. Heb je dat gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Zo ver kom ik niet eens, tijdens de POST bij het opstarten van het systeem detecteert hij al mijn aanwezige IDE/SATA apparatuur. Soms komt de SATA hardeschijf er wel bij te staan en start het systeem netjes door naar Windows, en soms komt hij er niet bij te staan en krijg ik een boot failure.

(ik heb in de tussentijd tevens een BIOS update uitgevoerd, helaas geen resultaat)

Verwijderd

'k heb 't idee dat die schijf gewoon dood is, heb hetzelfde eens gehad met een IDE schijf. Kan je 'm niet in een ander systeem proberen?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Op ASUS moederborden zit vaak een jumpertje om SATA aan/uit te schakelen, misschien staat dit verkeerd. Kijk even in je handleiding.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas niet, en om het met een IDE schijf te proberen zou niet fair zijn. Bij de aanschaf van een SATA hardeschijf stond ik te twijfellen tussen een DiamondMax 9 en DiamondMax 10, prijsverschil was er nauwelijks dus heb daarom gekozen voor de nieuwe serie.

Misschien een bekend probleem bij mensen die dezelfde serie bezitten?

• UltraR-pc
Wat die nieuwe voeding betreft die je nu hebt. Dat is iig een goede aankoop want zo'n systeem laten draaien op die Q-tec is spelen met vuur.
Wat betreft je probleem zet ik mn geld toch wel op een brakke hdd. Gewoon terug naar de winkel daarmee lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de reacties wordt mijn vermoeden sterk bevestigd, denk dat ik de winkel toch eens ga benaderen over het vervangen van mijn reeds gekochte hardeschijf.

Wat ik echter wel raar blijf vinden is dat wanneer mijn hardeschijf een enkele keer wel gedetecteert wordt, deze zonder enige prestatieproblemen functioneert. Totdat ik het systeem uitschakel natuurlijk en weer opnieuw opstart, dan loop ik wederom de kans dat de hardeschijf weer niet gedecteert wordt (bij beide SATA interfaces geven overigens hetzelfde patroon). Kan het zo zijn dat een hardeschijf alleen problemen veroorzaakt met de opstartcyclus?

• UltraR-pc
Tja, wat ook nog zou kunnen is dat er iets mis is met de s-ata connectors op het mobo. Heb je de hdd al op een andere connector aangesloten?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
UltraR-pc lees de start post even:
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 17:55:
*KNIP*

Na verschillende SATA kabels te hebben gebruikt en tevens op verschillende SATA poorten op het moederbord te hebben aangesloten kreeg ik zo nu en dan een reactie.

*KNIP*
D
Als er op het mobo ook geen jumper zit en de HDD soms wel wordt gedecteerd en soms niet, dan kan het haast niet anders zijn als een kappotte HDD. Mocht het een oud mobo zijn dan zou een BIOS update uitkomst kunnen bieden, maar dit bord is zo recent dat me dat zeer onwaarschijnlijk lijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kawaii op 04-12-2004 23:37 ]

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 10:33

sjaak

un giorno credi

Kan idd zijn dat de electronica defect is van de harde schijf, even terug brengen, de winkel zal um wellicht ook testen, weet je meteen waar je aan toe bent. :)

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik ben vanmorgen nadat ik mijn systeem een aantal keer opnieuw heb opgestart verder gekomen dan de POST en heb doormiddel van de drive fitness software van Maxtor een uitvoerige test op mijn hardeschijf uitgevoerd. Helaas kwam hieruit geen foutrapport naar voren en werd de schijf netjes als "gezond" bestempeld.

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update:

Ik ben net naar een vriend geweest om daar de hardeschijf te testen op zijn systeem. Zijn mainboard zit in dezelfde serie als de mijne, namelijk de Asus P4P800 Deluxe. Het grote verschil met zijn systeem is dat hij gebruik maakt van een 450 Watt voeding i.p.v. een 350 Watt voeding zoals ik.

Zou het dan echt aan mijn voeding liggen want zo'n zware configuratie heb ik nou ook weer niet..
----------------------------

Zo juist een extra computer naast geplaatst die de stroom verzorgde voor mijn SATA hardeschijf, het lijkt er nu op dat het systeem zonder twijfel opstart, conclusie is dus dat ik wederom nog steeds voor een te lichte voeding gekozen heb. Morgen maar eens naar de winkel voor een Coolermaster RS-450-ACLY 450 Watt, dat zal zeker genoeg zijn.. :)

Bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 23:19 ]

Pagina: 1