Toon posts:

Benq FP951 19inch max. op 800x600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de Benq FP951 19inch op mijn pc aangesloten via d-sub. Het probleem is nu dat ik de resolutie niet hoger krijg als 800x600 terwijl dat volgens de specificaties de max. resolutie 1280x1024 is! Niet alleen is dit een heel onaangename resolutie voor een 19inch maar het beeld is niet echt scherp te noemen. Als ik de resolutie hoger zet dan krijg ik de melding "Out of range!".

De monitor is angesloten via d-sub rechtstreeks op de vga onboard. Dus geen aparte grafische kaart! Ik dacht (denk) nl. dat een grafische kaart overbodig zou zijn aangezien ik totaal geen spellen speel ofzo en dat dit scherm gewoon degelijk zou werken met de vga onboard.
Zou een grafische kaart een echte must moeten zijn met dit scherm, welke zou ik dan moeten kopen? Ik heb er nl. nog nooit één gehad aangezien ik die nooit heb nodig gehad (geen spellen, reactiesnelheid van dit scherm is trouwens 25ms). Dus liefst niet te duur en dvi hoeft niet aangezien dit waarschijnlijk mijn scherm blijft voor de volgende jaren en ze geen dvi heeft.

Ik heb lang zitten googlen maar ben op niets nuttigs gestoot, ook de search heeft mij niet verder kunnen helpen. Alle drivers zijn ook geïnstalleerd.

Als er iemand enige tips zou hebben.. ik zou het ten zeerste apreciëren!

Off topic: Ik ben dus juist overgestapt van 17inch crt naar 19inch tft en ik moet zeggen.. WOW! En dan nog op 800x600! Nu nog een hogere resolutie en dan kan ik voluit genieten. :)

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mischien de drivers instaleren die meegelevert worden met de TFT. Ik neem aan dat je de grafische kaart goed geinstalleert is.

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 17:57:
Mischien de drivers instaleren die meegelevert worden met de TFT. Ik neem aan dat je de grafische kaart goed geinstalleert is.
De drivers zijn goed geïnstaleerd. Graka = vga on-board
Ik denk dat ik toch wel een (nieuwe) garfische kaart nodig heb.
Op de site van BenQ staat er niets van welke grafische kaarten aanbevolen zijn bij welke schermen. Daar is niet echt veel informatie te vinden en de faq trekt ook op niet veel.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 18:15 ]

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Je moet de drivers van je TFT installeren...
Niet zoals jij nu zegt van de videokaart.
Die moet die reso makkelijk aan kunnen :)
edit:
En welke vga kaart zit er dan op je moederbord, ik kan me best voorstellen, als dat een oudje is.
Dat ie niet die reso wilt draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door Timo op 05-12-2004 08:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
fooker schreef op zondag 05 december 2004 @ 08:25:
Je moet de drivers van je TFT installeren...
Niet zoals jij nu zegt van de videokaart.
Die moet die reso makkelijk aan kunnen :)
edit:
En welke vga kaart zit er dan op je moederbord, ik kan me best voorstellen, als dat een oudje is.
Dat ie niet die reso wilt draaien.
Dat bedoelde ik ook (dus dat de drivers van de TFT geïnstalleerd zijn)
Welke vga kaart het is kan ik zo niet direct terugvinden. Bij adaptergegevens staat er <niet beschikbaar>. Misschien dat ik de drivers van de vga kaart moet installeren? Heb juist de pc geformatteerd en alles terug geïnstalleerd!

Als ik mijn oude crt erop aansluit heb ik volledig geen problemen. Resolutie gaat dan tot 1600x1200.

Wat ik heb geprobeerd is mijn ouwe crt erop aansluiten de resolutie hoger zetten en dan van scherm wisselen. Maar na het winxp-logo (dus bij het opstartscherm metde accounts) krijg ik dan meteen "out of range" te zien!

Ik kan er niet meer goed aan uit :?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:54
Wat praten jullie over 'drivers van je TFT' :? Beeldschermen hebben geen drivers (nodig).
Zorg dat je de vernieuwingsfrequentie (refreshrate) van je onboard VGA goed instelt, doordat je een CRT gebruikte staat die waarschijnlijk ergens in de 75 - 100Hz. Zet hem eerst op 60Hz, dan heb je sowieso weer beeld. Je kunt daarna nog proberen of 75Hz een mooier plaatje geeft, waarschijnlijk maakt het, omdat TFT's anders werken, niets uit.
Dus: CRT eraan, vernieuwingsfrequentie aanpassen, TFT eraan, resolutie aanpassen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Z-Dragon op 05-12-2004 10:07 ]

^ Wat hij zegt.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
tfts hebben wel een driver nodig, ze kunnen zonder, maar liever niet.

"Waarom is die dan meegeleverd?"
Om te zorgen dat hij niet boven de specs gaat.

Dus je weet en het merk videokaart niet ;/
en je hebt er geen drivers voor?

Ik zou maar vlug die drivers installeren.
En dan nog, zoveel kost een klein vga kaartje toch niet?
AOpen GeForce MX4000 64MB (PCI) € 29,95
Asus Radeon 9250 128MB DDR (AGP, DVI), A9250/TD € 46,50
Abit GeForce FX5200 128MB € 49,98

[ Voor 28% gewijzigd door Timo op 05-12-2004 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Z-Dragon schreef op zondag 05 december 2004 @ 10:06:
Wat praten jullie over 'drivers van je TFT' :? Beeldschermen hebben geen drivers (nodig).
Zorg dat je de vernieuwingsfrequentie (refreshrate) van je onboard VGA goed instelt, doordat je een CRT gebruikte staat die waarschijnlijk ergens in de 75 - 100Hz. Zet hem eerst op 60Hz, dan heb je sowieso weer beeld. Je kunt daarna nog proberen of 75Hz een mooier plaatje geeft, waarschijnlijk maakt het, omdat TFT's anders werken, niets uit.
Dus: CRT eraan, vernieuwingsfrequentie aanpassen, TFT eraan, resolutie aanpassen. :)
Heb ik al geprobeerd! I.p.v. 60-70-80Hz enz. staat er dan iets anders. Ben nu niet thuis dus kan het niet effe checken. In ieder geval kon ik de refreshrate niet handmatig instellen.
Als ik ('s avonds) thuis ben zal ik alle drivers er eens opnieuw op installeren. Aangezien ik de pc gisteren heb geformatteerd en winxp opnieuw heb geïnstalleerd.

Daarna hang ik de CRT eraan en hoop ik dat ik de refreshrate handmatig kan instellen. Dan TFT eraan en resolutie aanpassen ;)
Pagina: 1