[XP] Problemen met rechten mbt bestanden delen*

Pagina: 1
Acties:

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 10:34
Ik heb een probleempje. Na mijn format probeer ik nu mijn netwerkje weer op poten te zetten.

Vroeger:
Ik deel mijn Mp3 mapje en mijn zusje kon erbij zonder enige problemen

Nu:
Ik deel mijn Mp3 mapje en mijn zusje kan er gewoon met geen mogelijkheid bij :? En ik kan niet bij haar gedeelde bestanden...

Nu kon ik vanochtend wel even bij haar bestanden komen, maar na een reboot was dat ook weer over :?

Wat heb ik gedaan:
Ik heb op haar PC(WinXP) de wizard gebruikt om een netwerk aan te maken en op mijn PC(WinXP) heb ik hetzelfde gedaan en heel even kon ik haar bestanden bereiken, maar zoals ik zei was dat na een reboot over. Ik krijg nu steeds de melding dat ik geen machtigingen heb...

Daarnaast heb ik op GoT gezocht en daar kwam ik steeds op hetzelfde uit: er zijn problemen met de rechten...
Nu staat daar ook dat ik een account op mijn PC zou moeten aanmaken die dezelfde naam heeft als waar mijn zusje mee inlogt of er moet een gastaccount aangemaakt worden.
Nu heb ik een gastaccount aangemaakt, maar het wil nog steeds niet lukken. Ook waren gastaccounts voor mijn format niet geactiveerd dus het zou toch ook anders moeten kunnen :?

Mijn Norton firewall staat zo geconfigureerd dat de netwerkadressen met 192.168... trusted zijn dus deze zou geen problemen op mogen leveren. Zonder firewall blijft het huidige probleem ook bestaan...

Na een volledige ochtend ermee geprutst te hebben hoop ik dat iemand hier me verder kan helpen en mocht ik iets vergeten zijn dan hoor ik dat graag!

sensei_d.fpv channel

Verwijderd

ik zie het nergens in je verhaal staan dus ik vraag het toch maar. Staat de folder wel op geshared? Zo niet, klik rechtermuisknop op je map en dan in de tab sharing.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb op haar PC(WinXP) de wizard gebruikt om een netwerk aan te maken en op mijn PC(WinXP) heb ik hetzelfde gedaan
en daar ging t fout, ik heb wat tegen die wizard :r . gwn handmatig instellen gaat nog sneller ook, en is mijns inziens ook nog makkelijker.

redelijk voor de hand liggend: beide pc's staan in dezelfde werkgroep?

• Sensei_D
Van die wizard ben ik ook niet kapot, maar ik weet simpelweg niet hoe het anders moet, op dat gebieb ben ik n00b. Ik kan nog net een LAN verbindingje delen zodat anderen internet via mij kunnen krijgen ;)

Uiteraard staan de gewenste mappen gedeeld, maar krijg ik er geen toegang toe :( Ook in de standaard gesharede mappen van windows kom ik niet...

Beide PC's zouden in "MSHOME" moeten staan als group, want dat had ik zo ingesteld bij de wizard... Kijk ik echter nu bij "mijn netwerklocaties" dan zie ik mijn gesharde mapjes en verder helemaal niets :?

Ik snap er geen reet meer van :(

sensei_d.fpv channel

• Th3Eagle
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:21
je kan het beter met de hand instellen xp wil nog wel eens kut doen, hoe je dit moet doen kan je makkelijk vinden in het nl op dit forum en goole.

Zowiezo geen firewall die het zaakje blokeert?
Staat alles op shared?
Welke xp heb je eigenlijk pro of home? (of ben ik weer scheel?)

--

De werkgroep:

Ga naar configuratie->systeem->computernaam

hiermee kan je het ook handmatig aanpassen

--

Nog een vraag staat de firewall van xp uit over je lan verbinding, als deze aanstaat gaat alles namelijk een stuk moeilijker.

[ Voor 33% gewijzigd door Th3Eagle op 04-12-2004 19:17 ]

Verwijderd

ik heb ook nog zo'n problemen gehad.
doe eens liveupdate met norton, kan wonderen doen...
(als het één keer lukt, zou het altijd moeten lukken!)

greetz

• Th3Eagle
Deed het ook altijd via de wizard van xp maar deze geef heel vaak problemen, sinds ik het handmatog doe gaat het een stuk beter. Gewoon ff een tut via google opzoeken "netwerk maken" ofzo is het makelijkste.

[ Voor 40% gewijzigd door Th3Eagle op 04-12-2004 19:21 ]

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 10:52
Kijk of het protocol Nwlink NETBIOS toegevoegd is. Zo niet, voeg het dan toe.

[ Voor 8% gewijzigd door sunturion op 04-12-2004 20:59 ]

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Verwijderd

Extra -> mapopties -> tabblad "weergave" en dan vinkje bij "eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)" uitzetten. Nu krijg je een tabblad extra als je een map wilt delen, genaamd "beveiliging". Hier kan je haar gebruikersnaam toevoegen zodat ze wel erin kan. greetz

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

sunturion schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 19:21:
Kijk of het protocol Nwlink/IPX/SPX toegevoegd is. Zo niet, voeg het dan toe.
Shares in XP hebben niets met IPX/SPX te maken hoor.

Ik zou idd om te beginnnen die "Simple filesharing" idd uit zetten.
Je guest account moet idd enable zijn.

Het kan op 2 manieren :

- Guest account enablen en dan met die wizzard vogelem
- Account aanmaken op beide PC's (bijvoorbeeld user 'zusje') en op beide PC's zelf password, en dan account 'zusje' rechten op je shares geven.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Th3Eagle
Bij mij staat mijn gastaccout gewoon uitgeschakelt en het werkt perfect dus hier light het niet aan.

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 10:52
Koffie schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 19:43:
[...]

Shares in XP hebben niets met IPX/SPX te maken hoor.
My bad, ik bedoelde Nwlink NETBIOS.
Vergeet ook niet Microsoft bestands - en printerdeling aan te vinken.

[ Voor 17% gewijzigd door sunturion op 04-12-2004 21:00 ]

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• Sensei_D
Zal morgen ff kijken of ik er nog tijd voor heb. Hopelijk kom ik met jullie tips dan een stuk verder...

sensei_d.fpv channel

• Sensei_D
Heb helaas nog geen tijd gehad om hier verder aan te werken, maar een kennis van mij zei dat de beide PC's hoogstwaarschijnlijk niet in dezelfde IP range zitten met hetzelfde submask.
Nu komt mijn gebrek aan kennis naar voren :+ -> Als ik mijn PC een IP geef van 192.168... met een subnet mask van 255.255.255.0 dan valt mijn internet toch weg :? Ik moet namelijk mijn IP krijgen van de DHCP server van UPC. Zo is het altijd geweest iig :?

Tot nu toe zie ik in "mijn netwerklocaties" helemaal niets meer. Volledig netwerk oid is ook weg nu en ik zie mijn eigen gesharede bestanden er niet eens meer staan...

* Sensei_D denkt dat ie het adidas netwerk maar weer uit de kast moet halen :+

sensei_d.fpv channel

• Sensei_D
Hopelijk zijn jullie nog gewillig om te helpen :+
Wat ik nu weer heb geprobeerd:

- Mijn zusjes PC benaderen via \\IPZusje en voila! dat werkte! Ik kan nu bij haar bestanden komen.
- Mijn eerste reactie was: dan moet dat ook andersom kunnen; dus ik doe \\IPvanmij bij haar PC en PLOP: Geen machtigingen :?:?

Guest Account staat nog steeds aan op beide PC's en er wordt gebruik gemaakt van simple file sharing. Zonder deze laatste optie krijg ik dezelfde melding.

Waarom werkt het nou maar 1 kant op :?

Owja, ik heb dus WinXP Pro en zij heeft Home, op beide PC's zijn de firewalls voorlopig uit...

[ Voor 10% gewijzigd door Sensei_D op 18-12-2004 13:27 ]

sensei_d.fpv channel

Verwijderd

Probeer op de PC van je zusje eens via deze computer in het menu extra te kiezen voor netwerkverbinding maken.

Hier een schijfnaam kiezen en bij map dit invullen:
\\ip van jou\naam van de share

Dus als jou PC 192.168.9.2 heeft en de sharemap, muziek, als sharenaam share heeft dit invullen:
\\192.168.9.2\share

Dit moet werken. Overigens heeft bij jou als het goed is de IP van je internet niks te maken met het ip van je locale netwerk, of je moet alles via 1 netwerkkaart doen en er een router of hub tussen hebben staan.

succes ermee

p.s. voor iemand met jouw opleiding moet je hier toch zelf uit kunnen komen....,

een ex klasgenoot

• Sensei_D
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 14:18:
Probeer op de PC van je zusje eens via deze computer in het menu extra te kiezen voor netwerkverbinding maken.

Hier een schijfnaam kiezen en bij map dit invullen:
\\ip van jou\naam van de share

Dus als jou PC 192.168.9.2 heeft en de sharemap, muziek, als sharenaam share heeft dit invullen:
\\192.168.9.2\share

Dit moet werken. Overigens heeft bij jou als het goed is de IP van je internet niks te maken met het ip van je locale netwerk, of je moet alles via 1 netwerkkaart doen en er een router of hub tussen hebben staan.

succes ermee

p.s. voor iemand met jouw opleiding moet je hier toch zelf uit kunnen komen....,

een ex klasgenoot
offtopic:
LOL Wouter!! kom es op MSN man :p

Sja zelfs met mijn achtergrond krijg ik het toch niet voor elkaar :D
Ik zal later nog eens kijken, tot nu toe krijg ik alleen maar het bericht dat ze geen machtigingen heeft als ik bij haar via IP op mijn PC connect...

sensei_d.fpv channel

Verwijderd

via IP alleen klopt ja... probeer bovenstaand maar, bij mij, en mijn cliënten werkt dat meestal.

offtopic:
MSN zit ik in het nieuwe jaar denk wel weer op.

• Sensei_D
Laat ik mijn oude topic maar schoppen ipv een nieuwe te starten...
Mijn netwerk functioneert inmiddels weer(nieuwe install gehad), maar ik heb nog een raar probleem.
Mijn Mp3 map laat ik in Windows delen en dit gaat nu goed, een aantal mappen in deze map zijn beschikbaar voor mijn zusje, maar er zijn ook een aantal niet beschikbaar.
Ik krijg dan een fout dat ze niet de juiste machtigingen heeft, maar hoe kan dat nou?! In het beveiliging tabje van de Mp3 map staan de rechten gewoon goed, hetgeen verklaart waarom ze er wel in kan, maar niet alle mappen lijken dezelfde rechten te hebben. Als ik dit echter per map check zie ik dat ze overal minimaal leesrechten heeft.

Als ik haar volledige beheerdersrechten geef over de Mp3 map blijft het probleem... Iemand tips?

sensei_d.fpv channel

Pagina: 1