Ik weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar de graphische interface is verdwenen. Als ik hem nu opstart krijg ik een soort dos scherm waar ik eerst moet inloggen en dan kan ik commando's doorvoeren, maar ik krijg niet meer zoals vlak na mijn installatie een mooi inlogscherm en daarna een bureaublad. Iemand een idee hoe ik dit terug krijg?
probeer eerst eens vaanf de console (als root) xdm/kdm of gdm op te starten
overigens dat soort dos scherm is gewoon de console. Erg handig voor als je je sytseem verpest hebt. Overigens is het wel vreemd dat je Xwindow omgeving ineens weg is
overigens dat soort dos scherm is gewoon de console. Erg handig voor als je je sytseem verpest hebt. Overigens is het wel vreemd dat je Xwindow omgeving ineens weg is
[ Voor 54% gewijzigd door TrailBlazer op 04-12-2004 15:18 ]
Zodra mijn linux opstart flitst het scherm een paar keer om vervolgens in de console te starten. Als ik xdm invoer, gaat het scherm opnieuw flitsen om opnieuw in de console te eindigen. Kennelijk lukt het hem niet om de graphische interface weer te geven.
mag ik vragen wat je al hebt gedaan om het zelf op te lossen?
Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P
Hmm waarschijnlijk staat er wel een reeks foutmeldingen als je terug in de console wordt gegooit? Paste dat s, komen we waarschijnlijk een stuk verder mee
.
Wel knap om m nu al verklooit te hebben though, aangezien je 3 uur geleden begonnen bent aan de installatie
.
Wel knap om m nu al verklooit te hebben though, aangezien je 3 uur geleden begonnen bent aan de installatie
[ Voor 27% gewijzigd door Kluus op 04-12-2004 15:39 ]
Natuurlijk mag je dat vragenBlaasvis schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:29:
mag ik vragen wat je al hebt gedaan om het zelf op te lossen?
Nee die waren er vreemd genoeg niet. Alleen een paar flitsenTjaBske schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:36:
Hmm waarschijnlijk staat er wel een reeks foutmeldingen als je terug in de console wordt gegooit? Paste dat s, komen we waarschijnlijk een stuk verder mee.
je kan eens naar je logs krijgen van je X omgeving?
in de /var/logs vind je al veel terug hoor.
in de /var/logs vind je al veel terug hoor.
Because Great minds Think alike
En bij gebrek aan kennis misschien ook wel het besteVerwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:38:
[...]
Natuurlijk mag je dat vragen. Ik zal je een eerlijk antwoord geven. Ik werk nu sinds 30 minuten met linux. Ik heb er nog nooit eerder mee gewerkt dus ik weet er werkelijk niets van. Ik heb 1 grote handleiding waarin ik heb gezocht, maar daar staat de oplossing niet in. Mijn kennis van linux: Het commando halt sluit het systeem af. Meer kennis heb ik nog niet. Ik reïnstall het systeem nu, dat moet het probleem oplossen. Ik geef toe dat het niet de juiste manier is om een probleem op te lossen, maar voor mij wel de snelste bij gebrek aan kennis.
als je voor elk klein probleempje wilt gaan herinstalleren kom je niet ver 
Zelf ben ik ooit ook met begonnen en wat mij erg geholpen heeft was de documentatie die bij zo'n kant en klare box werd gelevert.
Zelf ben ik ooit ook met begonnen en wat mij erg geholpen heeft was de documentatie die bij zo'n kant en klare box werd gelevert.
Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P
Welke distro heb je van linux ?
Suse Gentoo Slackware ... ?
Speelt niet veel rol maar de meeste distro's hebben mooie helptoolkes om je X omgeving terug in te stellen.
Suse Gentoo Slackware ... ?
Speelt niet veel rol maar de meeste distro's hebben mooie helptoolkes om je X omgeving terug in te stellen.
hm slordig dat ik de distro niet heb vermeld. Ik gebruik suse 9.1 pro. Ik heb hem opnieuw geïnstalleerd. Dit keer heb ik tijdens de installatie hulp van een vriend kunnen krijgen. Dat scheelt een hoop. Nu heb ik hem in ieder geval goed geïnstalleerd.
Nu klopt het bureaublad tenminste. Maar nu heb ik nog een probleem. Voor mijn pc's gebruik ik een kvm switch. Als ik mijn linuxsysteem opstart gaat alles prima en kan ik gaan werken. Maar zodra ik naar een ander scherm switch en weer terug gaat het systeem flippen. Zodra ik mijn muis nog maar ene fractie beweeg vliegt hij alle kanten op en klikt hij van alles aan zonder dat ik zelf een klik commando geef. Op de doos van de kvm switch staat dat deze ook geschikt is voor linux. Heeft er iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
Het gaat om de belkin OmniView 4 poorts kvm switch. Ik ben op internet aan het zoeken en het probleem schijnt vaker voor te komen. Alleen heb ik nog geen goede oplossing gevonden
De belkin schrijft het volgende over dit probleem (geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt in linux):
Het gaat om de belkin OmniView 4 poorts kvm switch. Ik ben op internet aan het zoeken en het probleem schijnt vaker voor te komen. Alleen heb ik nog geen goede oplossing gevonden
De belkin schrijft het volgende over dit probleem (geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt in linux):
PBR: When I switch ports on the KVM switch, my mouse becomes erratic, or does not respond.
Cause
This is normally caused by having a third party mouse driver installed on your computers. It could be a driver that was supplied by either your computer or mouse manufacturer. You may also encounter this problem if your systems are not uniformed with same driver.
Resolution
To correct this we suggest changing the drivers on all the systems connected to the KVM switch to “Standard PS/2 Port Mouse”. This is a standard driver that comes loaded on all windows based systems. If you have this problem with other systems that are not Windows, but you do have windows system connected to the same KVM, then change those systems to the standard mouse driver and that may also correct your issue on the non Windows based computers.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 17:37 ]
je had ook gewoon sax kunnen starten die had uw scherm instellingen waarschijnlijk terug goed gezet
Verwijderd
Probeer eens een andere muisdriver te selekteren, ik kan je de "PS/2
two button driver" aanraden.
Verder zou ik je willen vragen of, en hoe je gezocht hebt. Mijn eeste query op Google kwam namelijk al met een heleboel zinnig lijkende informatie.
two button driver" aanraden.
Verder zou ik je willen vragen of, en hoe je gezocht hebt. Mijn eeste query op Google kwam namelijk al met een heleboel zinnig lijkende informatie.
Jawel, je kunt doen wat de KVM fabrikant voorstelt - dus de muis zo instellen dat hij het 'algemene' PS/2 protocol gebruikt in plaats van IMPS/2 (IntelliMouse protocol). Ergens in /etc/X11/XF86Config staat een sectie over de 'Mouse' en daar zal dan iets staan als 'Protocol "IMPS/2". Als je dat verandert in gewoon PS/2 en dan X opnieuw opstart, dan hoop ik dat je muis nog werkt en bovendien dit probleem weg is.Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 10:12:
Is er niet iemand die een antwoord op mijn laaste probleem weet?
Als je muis dan niet meer werkt kun je natuurlijk allicht weer IMPS/2 terugzetten, maar dan is je probleem natuurlijk nog niet opgelost.
Sowieso is dit wel een beetje een zuig-oplossing, want ik betwijfel of dan de extra muisknoppen en scrollwiel enzo wel werken. Mja, maar zien...
Hm, dat is precies het gene wat ik ook had gevonden
Ik had meer gehoopt op een iets mindere zuigoplossing. Het zou wel practisch zijn als mijn muis gewoon volledig functioneerd. Ik bel maandag in ieder geval naar de zaak die mij die switch heeft verkocht. Het kan toch niet dat een switch waarop staat (heel groot op de doos) dat hij ook onder linux werkt, het gewoon niet of slecht doet onder linux of is dat zo vreemd bekeken van mijn kant.
ik wil niet blaten ofzo hé, maar als je met die ingesteldheid linux goed werkend wil krijgen.... denk ik dat het beste werk dat je kan doen is je suse iso's of installfolder verwijderen, en netjes terug te gaan naar windows...Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 17:21:
Hm, dat is precies het gene wat ik ook had gevondenIk had meer gehoopt op een iets mindere zuigoplossing. Het zou wel practisch zijn als mijn muis gewoon volledig functioneerd. Ik bel maandag in ieder geval naar de zaak die mij die switch heeft verkocht. Het kan toch niet dat een switch waarop staat (heel groot op de doos) dat hij ook onder linux werkt, het gewoon niet of slecht doet onder linux of is dat zo vreemd bekeken van mijn kant.
(ikzelf gebruik ook enkel windows btw)
Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...
Ik heb de muis opgezocht en dit staat er in dat bestand:Jawel, je kunt doen wat de KVM fabrikant voorstelt - dus de muis zo instellen dat hij het 'algemene' PS/2 protocol gebruikt in plaats van IMPS/2 (IntelliMouse protocol). Ergens in /etc/X11/XF86Config staat een sectie over de 'Mouse' en daar zal dan iets staan als 'Protocol "IMPS/2". Als je dat verandert in gewoon PS/2 en dan X opnieuw opstart, dan hoop ik dat je muis nog werkt en bovendien dit probleem weg is.
Section "InputDevice"
Driver "mouse"
Identifier "Mouse[1]"
Option "Buttons" "5"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Name" "Autodetection"
Option "Protocol" "explorerps/2"
Option "Vendor" "Sysp"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Klopt het als ik hem zo verander:
Section "InputDevice"
Driver "mouse"
Identifier "Mouse[1]"
Option "Buttons" "3"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Name" "Autodetection"
Option "Protocol" "PS/2"
Option "Vendor" "Sysp"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Op deze muis zitten volgens mij maar 3 knoppen: Een linker en een rechter muisknop plus een scroller. Overigens zie ik nog een paar bestanden met bijna de zelfde naam:
XF86Config, XF86Config.install, XF86Config.saxsave, XF86Config.yast2save. Bovenstaande stuk tekst komt uit de XF86Config file. Is het de bedoeling dat ik ook wijzigingen in die andere files aanbreng met betrekking tot de muis?
Nee, alleen XF86Config wijzigen en dan X herstarten (ctrl+alt+backspace).
Ik ga het nog eens proberen om de XF86 config file te wijzigen. Nu is me alleen iets opgevallen. Zodra ik op de knop my computer druk, kom ik terecht in: file:/data1
Dit is dus kennelijk al 1 niveau lager dan de root. Als ik handmatige het pad / invoer, dan kom ik wel in de root. Hier zie ik idd de map data1 staan. Wat erg opvallend is, is dat in file:/ de zelfde mappen staan als in data1. Zowel in data1 als in / is de map etc/X11 te vinden. Er zijn dus ook 2 bestanden XF86Config. Kan iemand mij vertellen hoe dat dit mogelijk is, en welke van de 2 ik nu moet wijzigen? Deze:
file:/etc/X11/XF86Config
of deze:
file:/data1/etc/X11/XF86Config
Dit is dus kennelijk al 1 niveau lager dan de root. Als ik handmatige het pad / invoer, dan kom ik wel in de root. Hier zie ik idd de map data1 staan. Wat erg opvallend is, is dat in file:/ de zelfde mappen staan als in data1. Zowel in data1 als in / is de map etc/X11 te vinden. Er zijn dus ook 2 bestanden XF86Config. Kan iemand mij vertellen hoe dat dit mogelijk is, en welke van de 2 ik nu moet wijzigen? Deze:
file:/etc/X11/XF86Config
of deze:
file:/data1/etc/X11/XF86Config
waarschijnlijk is data1 een symlink naar /
bestaat in /data1/ de map data1 ook weer?
ls -ld /data1/ kan ook wat meer vertellen. en anders mount wel.
bestaat in /data1/ de map data1 ook weer?
ls -ld /data1/ kan ook wat meer vertellen. en anders mount wel.
It sounds like it could be either bad hardware or software
Pagina: 1