Toon posts:

Cool And Quiet (cpu-fan gaat niet zachter draaien)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende:

Sinds twee weken asus a8v deluxe moederbord met 3500+ AMD processor (socket 939). Probeer Cool And Quit in te schakelen maar dat wil niet helemaal lukken.

De processor wordt wel terug gezet naar 1000 MHz maar de cpu fan gaat nooit minder draaien. Deze draait op circa 3100 toeren.

Heb de laatste bios versie en de laatste driver. Ook staat de bios goed ingesteld (volgens instructie van de aus website) en is tevens de cpu fan (boxed versie) goed aangesloten.

In windows xp sp2 heb ik ook de energieinstellingen juist ingesteld staan (minimaal).

Maar helaas blijft de ventilator op 3100 toeren draaien ook al is de cpu niet warmer dan 30 graden. Heb al een en ander gezocht op het forum maar kan tot zover weinig vinden wat van toepassing is.

Wie weet hoe te handelen om de cool and quiet functie volledig aan de gang te krijgen.

Verwijderd

Bij asus planken zul je een functie moeten gebruiken die Q-Fan heet.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:30
Je moet dan ook Qfan enablen in de bios. Deze zorgt ervoor dat de cpu-fan langzamer gaat draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Q-CPU fan staat inderdaad disabled, indien ik deze enable kan ik kiezen uit een ratio van 11/16 oplopend tot 15/16. Heb al eens geprobeerd met 11/16 en dan draait de cpu-fan inderdaad zachter (circa 2200). Maar deze blijft dan continue op hetzelfde toerental draaien (circa 2200).
Het kan toch nog veel langzamer?

• Dikkie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:22
je kan ook speedfan downloaden en installeren.

Heb je meteen ook de temperaturen van andere systeemonderdelen

Verwijderd

Nee, tenzij je zelf gaat modden, lukt dat je niet met een asus plank.

Verwijderd

Toen ik Q-Fan eens aanzette ging mn fan vrijwel uit (0 toeren). Totdat de processor boven de 50 graden komt, dan begint hij weer. Persoonlijk hou ik niet zo van deze methode, heb mn processor liever gewoon de hele tijd koel, en ik hoor de fan sowieso amper, dus heb ik hem weer uitgeschakeld.

Ik kon overigens niet voor ratio's oid kiezen, gewoon enabled, disabled, en dat werkte op zich dus wel.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

Juist..ik vind de cool & quiet functie ook minder. Gewoon een zalman 7000 erop en op 1400rpm laten draaien. Zo is mijn proc continue koel...ene fluiterzacht!!
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 16:09:
Toen ik Q-Fan eens aanzette ging mn fan vrijwel uit (0 toeren). Totdat de processor boven de 50 graden komt, dan begint hij weer. Persoonlijk hou ik niet zo van deze methode, heb mn processor liever gewoon de hele tijd koel, en ik hoor de fan sowieso amper, dus heb ik hem weer uitgeschakeld.

Ik kon overigens niet voor ratio's oid kiezen, gewoon enabled, disabled, en dat werkte op zich dus wel.

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

bij wijze van waarschuwing aan toekomstige kopers van de asus K8V-X, dus niet de deluxe, dit moederbord bevat GEEN Q-FAN, en speedfan werkt er ook niet op.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hmm ik heb een k8n-e deluxe en ik kan de start temp aan geven. bijvoorbeeld ik zeg dat de cpu fan start op 4t/m6volt bij 25 graden en dan hij op 12 volt gaat boven de 35 graden. dit zelfde geld voor mijn casefan

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 13:07
Lichtelijk offtopic, maar misschien interessant om te vermelden voor de gamers.

Ik heb ook een A8V moederbord met een S939 AMD Athlon 64 3500+ CPU. Ik draai bijvoorbeeld Aquamark3 met Cool 'n Quiet enabled en heb een score van 37.000. Zet ik het uit, haal ik een score van 53.000. Ditzelfd geld voor alle andere benchmarks. 3dMark2003 bijvoorbeeld 7900 met CnQ enabled en 9056 met CnQ disabled.

Lijkt mij dat de technologie dus nog niet helemaal werkt. Het zou eigenlijk je CPU moeten remmen op het moment dat ie idle is en niet als je volop aan het gamen bent.

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

GoodspeeD schreef op donderdag 09 december 2004 @ 13:32:
Lichtelijk offtopic, maar misschien interessant om te vermelden voor de gamers.

Ik heb ook een A8V moederbord met een S939 AMD Athlon 64 3500+ CPU. Ik draai bijvoorbeeld Aquamark3 met Cool 'n Quiet enabled en heb een score van 37.000. Zet ik het uit, haal ik een score van 53.000. Ditzelfd geld voor alle andere benchmarks. 3dMark2003 bijvoorbeeld 7900 met CnQ enabled en 9056 met CnQ disabled.

Lijkt mij dat de technologie dus nog niet helemaal werkt. Het zou eigenlijk je CPU moeten remmen op het moment dat ie idle is en niet als je volop aan het gamen bent.
Dat is vreemd, uit reviews bleek dat het juist geen impact had op de prestaties.

Maar ff aan te topic starter:
Hij laat de fan op 11/16 van 12 V draaien dus het is verder helemaal fan afhankelijk hoeveel rpm hij maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door DJ_Squtshi op 09-12-2004 13:42 ]

Specs

Verwijderd

Ik heb een Asus A7N8x en een Zalman met een knopje om het toerental te varieren.

Tis zelfs zo erg dat mn bord nieteens in staat is toerentallen onder de ~3000 weer te geven, alles tussen 0 en ~3000 geeft een mooie 0 in de bios en in de genoemde progjes ook.
Pagina: 1