Toon posts:

Welke Potmeter voor Fan-Regeling ?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor potmeters kan ik gebruiken voor het regelen van 12 volt fan's ?

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
kijk dat werkt dus niet, brand je potmeter meteen door, loop naar de electronica boer en koop een printje van 8,50 (reg. voeding van 0-12v, 850ma) of bouw zelf een printje met een transistor.....
dit is betrouwbaar en goedkoop!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

hoeveel $ kost dat?

Verwijderd

Je kunt "vermogens" potmeters kopen (of misschien een uit een carbooster ofzo slopen). Maar die dingen PRODUCEREN dus warmte!

Alternatief is om een schakelaar te gebruiken, en tussen voedingen te wissen. Als je het goed aanpakt, kun je kiezen uit 0 - 5 - 7 - 12V (7V is tussen +5 en +12...)

En nog een is een "dimmer" printje (wel een 12V versie natuurlijk) van een paar centen, te halen bij de gemiddelde elektronica-hobby-boer.

• PsYgHo
  • Laatst online: 22:03
Op woensdag 03 januari 2001 16:39 schreef masterwill het volgende:
hoeveel $ kost dat?
zoals gezegd FL8,50= :)
je nebt niet helamaal 12volt omdat (je kunt die diose weghalen, want het is al gestabaliseerd)je door diodes moet en de inwendigeweerstand van de componenten, je zal meer rond de 10 / 11 volt komen, maar ja het werkt goed en stabiel, en VEILIG!!! :), ha je bent niet de eerste die loopt te kutten met electronica en dan de boel in de fik jenst!|:( (onwetende kamaraad van mij)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 21:04
Dus zo'n dimmertje geeft geen extra warmte en kost niet al te veel.

Is er geen schematje om een vereenvoudigde versie te bouwen? Want je zecht net dat er overbodige dingen op een standaard dimmertje zitten.

Ik wil dus net hetzelfde doen als de topicstarter en dat is mijn 2 8*8 HO fans wat stiller zetten. M'n droom is om dat netjes in een drivebay te plaatsen. Dus een schakelaar en een dimmertje.

Kunnen de elctro freaks geen ontwerpje ineenflansen?

Verwijderd

Ik heb ook intresse.

Die opstijgende straaljager naast me is irritant bij filmpje kijken :)

Verwijderd

?? Geen potmeter ?
gewoon 100 of 50 Ohm 5 watt
:) Kijk mar es bij http://home.pi.net/~delta.electronics/elonder.html

en zoek naar Potmeters, 100e 5watt kost 9,95 :)

Verwijderd

Als mijn brain-bay(c) af is zal ik jullie een paar leuke verhelderende schematjes geven :)

Verwijderd

ja wie ken er ff een schema bouwen en hier neer gooien :D
zou heel hendig en stoer zijn 8-)

Verwijderd

Kijk eens op www.overclockers.com en met /au er achter.
Op alle 2 staat een simpel schakelingetje met regeling door middel van de temperatuur.
Zelf heb ik hier ook wel wat ontwerpjes, Alleen is mijn scanner overleden en heb ik geen zin om te gaan tekenen met een progje sorry.

Succes er mee

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik ben dus ook ff naar electroboer geweest en die heeft mij een draadgewonden potmeter ofzoiets gegeven naja gegeven voor een tientje dan, maarja daarmee moet je wel je fans kunnen regelen :7

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Doe nie zo moeilijk allemaal man =D
Je gaat naar je elektro shop, en verteld daar je verhaal, dan zegt ie: Oh dan moet je zulke dingenb hebben... Jij: Hoe sluit ik die aan ? De meneer/mevrouw tekend het een en ander, je gaat naar huis, solderen/knippen/plakken/zagen/boren =))
En hoppa klaar =)

Verwijderd

je gaat naar de elektro winkel, zegt wat je moet hebben, en dan prop je het zo in je kast.
Helemaal geen printje nodig.
Pagina: 1