Videokaart voor grafisch werk

Pagina: 1
Acties:

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-06 22:50
Ter vervanging van mijn Radeon 9200 128 mb zoek ik een goede videokaart waarmee ik grafisch werk kan doen.
Eerst de specs van mijn PC. A7N8X mobo, AMD 2600+@2100, 1024 RAM.
Ik gebruik hem nu voor mijn werk voor oa Adobe Premiere en @Last Sketchup.
Ik wou ook Autodesk Viz gaan draaien, maar die vlieger ging niet op omdat Viz mijn Ati 9200 niet goed genoeg vind, hij pakt hem niet.

Nu heb ik gehoord dat een Nvidia GeForce kaart beter is dan Ati voor grafisch werk.Ik zat te kijken naar een GeForce FX5900XT. Kan iemand mij dit aan of afraden, of heeft iemand ervaring met videokaarten voor grafisch werk?
Mijn budget is vrij laag, max 200 euro.

Tomorrow is often the busiest day of the week

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
Een 5900XT lijkt me redelijk overkill, een FX5200 kaartje zal ook prima werken(tenzij je 3D meuk wil doen)

• Dunbar
@Last Sketchup is een 3D programma http://www.sketchup.com en AutoDesk Viz is een programma om fotorealistisch te renderen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kan je dan niet beter een nVidia Quadro FX nemen?

(of een Geforce FX modden naar Quadro FX?)

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 04-12-2004 14:16 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
misschien eens kijken in de minimum eisen van AutoDesk Viz wat voor kaart ze vinden dat jij nodig hebt voor dat programma? Lijkt me nogal logisch. Verder heb je voor grafisch werk niet per se een snelle videokaart nodig, wel eentje die je veel opties geeft om je kleuren goed in te stellen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Het zou handig zijn als je even je budget vermeld. Ik kan je wel een wildcat gaan aanbevelen, maar die kun of wil je hoogstwaarsch. niet betalen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:23:
Het zou handig zijn als je even je budget vermeld. Ik kan je wel een wildcat gaan aanbevelen, maar die kun of wil je hoogstwaarsch. niet betalen.
staat vermeld hoor... maximaal rond de 200 euro

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

FireWurX schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:24:
staat vermeld hoor... maximaal rond de 200 euro
Aargh ik moet beter lezen, excuses.

In dat geval een Ati 9600 XT of een Geforce 6600.. beide prima geschikt voor wat je wilt. Voor een vergelijking van de kaarten, zie de benchmarks zoals op diverse sites te vinden via google..

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:12

ThunderNet

Flits!

als je geluk hebt valt een 9800PRO ook nog in de categorie...
maar volgens autodesk, heeft hij niet eens zo veel eisen: DirectX 8.1 (9 recommended) & OpenGL
Als ik jou was zou ik voor een 256MB videokaart gaan... heeft naar mijn idee op dit gebied meer nut dan pure snelheid :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Dunbar
De meeste benchmarks zijn gemaakt adh van games enzo. Terwijl een goede gamekaart niet goed hoeft te presteren met 3D applicaties.

Verwijderd

kijk eens naar de 6800 le kaart van nvidia, dat is een goede kaart voor wienig geld

• oeLangOetan
  • Laatst online: 13-02 15:22
Elke dx9 kaart (9600+ & alle X varianten) van ATi en elke geforcekaart vanaf de 6xxx serie is voldoende.
Je kunt ook voor een geforce 5xxx gaan, maar dan kan de performance erg teleurstellend zijn.

• Dunbar
oeLangOetan schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:38:
Elke dx9 kaart (9600+ & alle X varianten) van ATi en elke geforcekaart vanaf de 6xxx serie is voldoende.
Je kunt ook voor een geforce 5xxx gaan, maar dan kan de performance erg teleurstellend zijn.
Hoe kom je aan die informatie? Ben wel benieuwd. :)

Verwijderd

Gewoon vanaf de website van Autodesk? De kaarten die hij noemt voldoen alle aan de eisen voor dat pakket.

Je hebt gelijk dat games niet 100% representatief zijn voor 3d applicaties, maar in deze budgetklasse kun je imo wel zeggen dat een kaart die beter presteert in games, het hoogstwaarsch. ook beter zal doen in Autodesk viz. Waar je even naar kunt zoeken is verschillen in de implementatie van OpenGL, vroeger was ATI daar geloof ik beter in, maar of dat nog geldt durf ik niet te zeggen.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27
Doe wat onderzoek naar de nVidia 6600, deze hebben een hardwarematig videoprocessorgedeelte aan boord, waardoor MPEG encoding en decoding overgenomen worden door de GPU en dus de CPU grotendeels onbelast blijft. Wel even goed zoeken, en voor encoding moet het ondersteund worden door de programmatuur die je gebruikt, maar dat kan wel een groot voordeel bieden. Deze module behoort ook op de 6800 te zitten, maar hier schijnt het niet (goed) te functioneren. Interessant leesvoer hierover.

• Dunbar
De 6600 is wat te duur, ik ben nu aan het twijfelen tussen de FX5700 256 mb of de FX5900 128 mb.
Weet iemand een site waar je makkelijk videokaarten kunt vergelijken, behalve Tom's Hardware Guide?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dunbar schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 21:04:
De 6600 is wat te duur, ik ben nu aan het twijfelen tussen de FX5700 256 mb of de FX5900 128 mb.
Weet iemand een site waar je makkelijk videokaarten kunt vergelijken, behalve Tom's Hardware Guide?
Wat is er dan mis met de videokaarten roundup van THG :? Goede methodiek, meerdere applicaties, kies de app die het dichtst bij je autodesk eisen zit en vergelijken die hap...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Dunbar schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 21:04:
Ik zou niet voor een kaart uit de FX serie van nvidia gaan, die dingen zijn nou niet bepaald snel. Koop een 9800pro of 6800le (kan je nog modden ook met wat geluk) die kosten allebij rond de 200 euro.
Pagina: 1