Toon posts:

2 stereoversterkers gebruiken als monoblokken

Pagina: 1
Acties:
  • 579 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan je twee stereo eindversterkers (Yamaha) ook als twee monoblokken gebruiken?... In de zin van de linker uitkabel van de pre-amp in de ene Yamaha pluggen, en de rechter uitkabel in de andere Yamaha???.... Uitgangsspanning op de niet gebruikte kanalen zou dan via de potmeters tot nul kunnen worden gereduceerd.

Of is het onbelasten van een loos kanaal en belasten van het andere kanaal slecht?

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 11:55

DizzyWeb

Ondertiteld

Er is mij altijd verteld dat dat niet goed is... maar kan niet echt een zinnige reden verzinnen zo.

Wat ik me wel afvraag, waarom 2 versterkers gebruiken voor iets dat 1 versterker kan?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DizzyWeb schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 13:46:
Er is mij altijd verteld dat dat niet goed is... maar kan niet echt een zinnige reden verzinnen zo.

Wat ik me wel afvraag, waarom 2 versterkers gebruiken voor iets dat 1 versterker kan?
misschien om meer vermogen voor 1 speaker te hebben ofzo?
maar kan je de 2 versterkers dan niet beter paralel over elkaar zetten?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• japsai
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een eindversterker die daarvoor een speciale schakeling heeft, een zgn. bridge. Maar of het zonder ook kan, geen idee? Maar hier heb je helaas dus niet zoveel aan. :(

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 17:33
Natuurlijk kan dat. Het is zelfs niet nodig om het ingangssignaal van het onbelaste kanaal af te koppelen.

Slecht voor je versterker? Nee. Nuttig? Ook niet.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 16:17

JeroenT

hoi!

Ga in dat geval dan biampen.. ene versterker voor laag bijvoorbeeld en de andere voor hoog.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Je kunt elke versterker bridgen mits:
- De belasting niet te laag gaat worden, als je eindpit per kanaal minimaal 4 ohm moet hebben, mag de belasting na bridgen niet lager dan 8 ohm zijn. De speaker komt immers tussen de hete uitgangen te hangen.
- De versterker voorzien is van een bridge schakelaar, anders moet je zelf een fasedraaier toevoegen. Je moet er dus voor zorgen dat je het linker en rechter kanaal in tegenfase gaat aansturen.

De opmerkingen hierboven over onbelaste kanalen kloppen niet, de truc is dat je de speaker aansluit tussen de hete uitgangen van je stereo eindtrap. Hierdoor is er per speaker meer vermogen beschikbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, waarom??... Ik had een andere soort van bi amping. Vier speakers aansluiten op mijn twee Yamaha's. Twee speakers dus aan elke kant voor een reusachtig geluid. Mijn NAD pre amp heeft aansluiting voor 2 versterkers.

Maar nu ga ik dit 2 x 2 x 40 watt setje verkopen en een aspirant koper stelde me de vraag of het mogelijk is de Yamaha's te gebruiken als twee keer 80 watt zeg maar. Een Yamaha aan elk kanaal....

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Klubbheads schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:18:
Ga in dat geval dan biampen.. ene versterker voor laag bijvoorbeeld en de andere voor hoog.
Wat heb je daar nou weer aan? Het zijn toch allebei dezelfde versterkers.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

Barry|IA schreef op zondag 05 december 2004 @ 01:39:
[...]

Wat heb je daar nou weer aan? Het zijn toch allebei dezelfde versterkers.
Volgens mij gaat het er dan om dat of alléén het hoog of alléén het laag door de versterker gaat.
Zodat beide frequentie 'ranges' elkaar niet kunnen verstoren.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Maar dat heeft alleen weer echt zin als je vóór de versterking je cross-over hebt zitten...

Verwijderd

Biampen is toch redelijk aanvaard binnen de meer audiokritische omgevingen. Dat gebeurd overigens gewoon met een passief aangestuurde luidspreker.

Een volledig actief systeem heeft weer hele andere voordelen. Wel een idee als je toch versterkers over hebt en je wil weer eens iets anders proberen. :)

Verwijderd

Je zou even kunnen kijken bij de uitleg op hifi.nl. Wel een duidelijk stuk imho (vooral de laatste pagina's over bi- en tri-ampen, actief en passief filteren e.d.)
Pagina: 1