Toon posts:

F-connector solderen noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil mijn oude COAX aansluitingen vervangen, omdat ik gehoord heb dat deze het signaal erg kunnen verzwakken/verstoren, momenteel heb ik van die witte doosjes op het uiteinde, die het geleidende deel eigenlijk pletten.

Ik wou er nu F-connectors opzetten, maar omdat de kabel niet vervangen kan worden (gaat door de muur) zou ik dit aan de bestaande kabel moeten doen. Ik kan niet solderen, en zelfs als ik het kon zou het zeer moeilijk zijn om dit aan de bestaande kabel te doen, aangezien die uitkomt op de meest lastige plekken.

Ik vroeg me dus af of dit echt noodzakelijk is, bij mijn audio kabels moest dit zogezegd ook, maar ik heb daar gewoon met een schaar de plastiek vanaf gekregen en zo aangesloten zonder merkbaar verschil in kwaliteit.

Is COAX hier gevoeliger voor?

Bedankt,

Ken

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

F-connectoren schroef je op de kabel; die soldeer je niet.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kaj. schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 13:31:
F-connectoren schroef je op de kabel; die soldeer je niet.
F-connectoren schroef je op de kabel, en je knijpt ze dan vast.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/krimptang.jpg zo'n soort tang gebruik je er voor.

Buitenmantel strippen, mesh terugschuiven, stukje binnenmantel strippen, connector vastschroeven (kern coax blijft zichtbaar omdat die in de andere bus moet steken), vastknijpen, en je hebt een goede aansluiting.

Er zijn trouwens ook adaptertjes te krijgen waarmee je gewone gamma-prutsdingen op de F aansluitingen kan doen. Sommige UPC klanten zullen wel begrijpen wat ik bedoel :)

[ Voor 39% gewijzigd door Resistor op 04-12-2004 14:03 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16
Resistor schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 13:54:
[...]

F-connectoren schroef je op de kabel, en je knijpt ze dan vast.

[afbeelding] zo'n soort tang gebruik je er voor.
Dat knijpen is alleen bij bepaalde types toch? Ik draai ze er altijd gewoon op, die tangen zijn veel te duur voor de gewone man.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

THEF_Pino schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 13:57:
[...]

Dat knijpen is alleen bij bepaalde types toch? Ik draai ze er altijd gewoon op, die tangen zijn veel te duur voor de gewone man.
Hmm. Even vergeten (ik gebruik die dingen dagelijks)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:30
[...]

De tang die hierboven is afgebeeld zal zo'n 18 euro kosten.
En dat voor thuisgebruik is idd vrij duur.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/13462.jpg

Kost al bijna 100 euro :|

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 14:43
Die tang op het plaatje kost 18 euro. Dat is nog wel te doen :)

Overigens, F-connectoren zijn toch enkel plugjes? D.w.z., stel dat je een Hirschmann 6-voudige multi-tap gooit, maar nog wel je eigen coax wilt blijven gebruiken. Dan kun je toch gewoon aan de kant van de multi-tap een F-connector er op schroeven? Of moet er perse aan de andere kant een Hirschmann aansluitdoos zitten?

[ Voor 35% gewijzigd door eborn op 04-12-2004 14:06 ]

• Pino
Westereinder schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:02:
[...]

De tang die hierboven is afgebeeld zal zo'n 18 euro kosten.
En dat voor thuisgebruik is idd vrij duur.|
Dat noem ik niet duur, maar volgens mij kost zo'n tang toch al gauw 80 euro.

De F-Connectors die ik altijd gebruik hebben een schroefdraad aan de binnenkant en zijn beschikbaar in verschillende kabeldiameters. Je stript 1 cm buitenmantel, legt de afscherming over de buitenmantel terug, laat van de binnenisolatie 2 mm meer uitsteken dan de afscherming en schroeft dan de connector op je coax.

Zo dus: http://www.marine-electronics.net/techarticle/coax/f-con.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Pino op 04-12-2004 14:08 ]

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:30
THEF_Pino schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:06:
[...]

De F-Connectors die ik altijd gebruik hebben een schroefdraad aan de binnenkant en zijn beschikbaar in verschillende kabeldiameters. Je stript 1 cm buitenmantel, legt de afscherming over de buitenmantel terug, laat van de binnenisolatie 2 mm meer uitsteken dan de afscherming en schroeft dan de connector op je coax.
Hmm niet duur. ?
Voor thuisgebruik, lees: 2 a 3 keer gebruiken is 18 euro / 39,60 gulden duur.
Die tang kost geen 80 maar 18 zoals ik al zei :)
De andere afgebeelde is bijna 100 euro.

De F connectors die jij beschrijft gebruik ik hier thuis ook en die bevallen goed.

Verwijderd

Topicstarter
THEF_Pino schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:06:
[...]

Zo dus: http://www.marine-electronics.net/techarticle/coax/f-con.htm
Ja, je moet de bescherming wegschuiven en de echte geleider een beetje laten uitsteken, die moet je dan solderen voordat je de F-connector eropzet volgens de meeste websites. Nu vroeg ik me af of dat solderen echt moet.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 14:43
Westereinder schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:09:
Hmm niet duur. ?
Voor thuisgebruik, lees: 2 a 3 keer gebruiken is 18 euro / 39,60 gulden duur.
Ach, dat vind ik niet duur. Soms komt er nog wel eens een aansluiting bij, moet een kabel langer, kun je een vriend/kennis/familielid helpen met zo'n tang. En dan is het handig om te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Boven zou ik geen F connectors willen, maar wel deze dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/131.jpg

Vervangen met deze dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/139.jpg

Nu heb ik hier wel geen ervaring mee...Weet iemand hoe je dat aan een COAX kabel kan bevestigen?

Bedankt,
Ken

• Pino
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:13:
[...]

Ja, je moet de bescherming wegschuiven en de echte geleider een beetje laten uitsteken, die moet je dan solderen voordat je de F-connector eropzet volgens de meeste websites. Nu vroeg ik me af of dat solderen echt moet.
Solderen? Nee hoor, je moet gewoon coax gebruiken met een harde kern, zoals je op het plaatje ziet. Solderen lijkt me alleen nodig bij een litze kern, maar die kabel moet je sowieso niet gebruiken voor F connectors.

Voor die connector hierboven: Coax strippen net zoals voor F connector (ook harde kern nodig) Die kern valt in een klem in de connector en dan draai je gewoon de schroef aan. Die dingen heb ik hier ook in gebruik, ideaal, ik zit hier met een vrij zwak signaal, maar met goede kabel en connectors heb ik geen storingen, terwijl de buren een shitsignaal hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Pino op 04-12-2004 14:23 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:19:
[afbeelding]

[afbeelding]

Nu heb ik hier wel geen ervaring mee...Weet iemand hoe je dat aan een COAX kabel kan bevestigen?

Bedankt,
Ken
Die werken niet veel anders dan de gewone die op je eerste afbeelding staan. Ze voelen steviger en beter aan of het ook echt beter is durf ik niet te zeggen omdat ik niet weet hoe het is met die standaard dingen. :P

• Pino
Beekforel schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:34:
[...]

Die werken niet veel anders dan de gewone die op je eerste afbeelding staan. Ze voelen steviger en beter aan of het ook echt beter is durf ik niet te zeggen omdat ik niet weet hoe het is met die standaard dingen. :P
Scheelt best veel, bij die bovenste mis je een stuk afschermingaan de achterkant, bij de onderste is de afscherming volledig.

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:19:
[afbeelding]

[afbeelding]

Bedankt,
Ken
F connectors gewoon op de draad schroeven, niet moeilijk lopen doen met solderen.

Deze dingen van hierboven kun je gewoon openklikken.
Daar zit een schroefje (zoals een kroonsteentje), schroef je omhoog, doet de coax kern erdoorheen, schroeft de boel weer dicht.

Je moet even met google op coax zoeken of f connector etc..
Er staan namelijk veel uitleg sites met foto's etc :) dan kan het niet misgaan.
Het is echt een fluitje van een cent.

Als je echt aan de slag gaat haal alles Hirschmann of haal ten minste de volledig ijzeren stekkers.
Niet die ouderwetse met plastic kapje, deze zijn niet goed afgeschermd.
De kabel in de muur zal wel een zwakke schakel blijven denk ik, weet natuurlijk niet wat dat voor soort is.

Even ongeveer de prijzen van hirschmann, sommige winkels zjn enorm duur dus let op, op het internet kan het stukken goedkoper.

kabel - 1 euro de meter of minder
f connectors - 60 cent
stekkers - 2.75 of minder
versterker - 80 euro of minder
taps - afhankelijk van aantal aansluitingen 35 euro de duurste 8 aansluitingen.

[ Voor 26% gewijzigd door BARACUS op 04-12-2004 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
BARACUS schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 14:51:
[...]

F connectors gewoon op de draad schroeven, niet moeilijk lopen doen met solderen.

Deze dingen van hierboven kun je gewoon openklikken.
Daar zit een schroefje (zoals een kroonsteentje), schroef je omhoog, doet de coax kern erdoorheen, schroeft de boel weer dicht.

Je moet even met google op coax zoeken of f connector etc..
Er staan namelijk veel uitleg sites met foto's etc :) dan kan het niet misgaan.
Het is echt een fluitje van een cent.

Als je echt aan de slag gaat haal alles Hirschmann of haal ten minste de volledig ijzeren stekkers.
Niet die ouderwetse met plastic kapje, deze zijn niet goed afgeschermd.
De kabel in de muur zal wel een zwakke schakel blijven denk ik, weet natuurlijk niet wat dat voor soort is.

Even ongeveer de prijzen van hirschmann, sommige winkels zjn enorm duur dus let op, op het internet kan het stukken goedkoper.

kabel - 1 euro de meter of minder
f connectors - 60 cent
stekkers - 2.75 of minder
versterker - 80 euro of minder
taps - afhankelijk van aantal aansluitingen 35 euro de duurste 8 aansluitingen.
Ik denk dat die kabel in de muur idd vrij goedkoop is, maar voor de rest neem ik alles van hoge kwaliteit (woon nog thuis, maar ik neem ze dan gewoon mee als ik verhuis). De versterker en splitter zijn van Hirschmann, de kabels zijn met feriet (behalve dan die in de muur) en die metalen coaxstekker ziet er ook wel vrij degelijk uit.
Pagina: 1