Toon posts:

Sata schijf en unknown controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Maxtor 6B200M0 (sata) harddisk gekocht en heb problemen met het installeren. De schijf word wel in de BIOS gezien en ook onder Windows XP. Alleen het vreemde is dat iedere keer bij het opstarten er gezocht word naar een IDE-kanaal. Dit duurt even en ik krijg dan de foutmelding:

Deze hardware kan niet worden geinstalleerd..

HD icoon IDE kanaal

Er is een fout opgetreden tijdens het installeren van het apparaat
Het stuurprogramma is niet voor dit systeem ontworpen.

Op tweakers.net en andere forums kon ik niks vinden. Het RAID programma installeren was ook geen succes ipv met hardware die incompatible is. Wel krijg ik met MAXBLAST een melding dat de controller waar de SATA aan hangt een "unknown controller'' is dus dat zal het probleem zijn. Ik kreeg wel een tip om XP opnieuw te installeren maar dat wou ik maar als laatste houden....

Wie weet er raad...?

Het moederbord is een Asus p4p800 met een ICH5R chipset.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Probeer eens een andere SATA kabel en kijk een of je de harde schijf in een ander systeem met SATA kan testen. Op de P4P800 zijn de SATA controllers eigenlijk een derde IDE controller. Je hebt dus geen aparte driver in Windows nodig om de schijf te kunnen aansturen.

Profile

Verwijderd

Topicstarter
Het is een nieuwe HD met een nieuwe SATA kabel. Een andere PC met SATA heb ik helaas niet.
Ik dacht ook dat ik geen extra software moest installeren maar ik krijg wel bij iedere reboot die foutmelding van dat IDE Kanaal. Ook de BIOS is geupdated en alle instellingen staan goed. Ik kan ook gewoon van de HD lezen en naar de HD schrijven alleen dat gezeur bij het opstarten is vervelend.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 13:06:
Het is een nieuwe HD met een nieuwe SATA kabel. Een andere PC met SATA heb ik helaas niet.
Ik dacht ook dat ik geen extra software moest installeren maar ik krijg wel bij iedere reboot die foutmelding van dat IDE Kanaal. Ook de BIOS is geupdated en alle instellingen staan goed. Ik kan ook gewoon van de HD lezen en naar de HD schrijven alleen dat gezeur bij het opstarten is vervelend.
Waar heb je de harde schijf gekocht? Ga anders eens met de schijf terug naar waar je hem gekocht hebt, daar kunnen ze hem vast wel even testen.

Profile

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
In de bios, IDE uit gezet.....

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
Zou je dit wat willen toelichten voor me asjeblieft...

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Dat je in het bios ingesteld hebt dat hij niet naar ide devices moet zoeken.
Is het trouwens niet de bedoeling dat als e em goed wilt laten werken je speciale drivers tijdens het isntalleren van windows moet isntalleren? (f6 shit)? denk dat je die stap opneiw moet doen voor een 100W%werking

Verwijderd

Als je in de Device Manager (Apparaatbeheer) nog geen icoon 'SCSI and RAID controllers' hebt (weet niet wat dat in Nederlands wordt in XP ;)) moet je de intel drivers opnieuw installeren.
http://downloadfinder.int....exe&agr=N&ProductID=1049

Verwijderd

1) Download de juiste driver
2) ga naar apparaatbeheer. Selecteer het apparaat wat voor problemen zorgt, en kies 'update driver', 'opnieuw installeren', oid.
3) voer dit handmatig uit, laat 'm dus niet zelf zoeken, maar doorloop alle stappen zelf. Verwijs hierbij naar de map waarin de gedownde drivers uitgepakt staan.

Verwijderd

Topicstarter
De Intel Application Accelerator voert ie niet uit omdat de hardware niet compatible is. Het gaat ook niet om een RAID opstelling maar een gewone extra HD aan de SATA aansluiting. Dan hoef je toch geen speciale drivers te installeren...?

Vraag me af of het probleem niet iets hardwarematig is (kapotte HD of controller) :'(

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38
Wat je zou kunnen doen is het bios instellen op "legacy ide" en dan op de stand SATA/PATA
en dan maar één pata kanaal actief zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff XP op die SATA schijf geinstalleerd en tot mijn verbazing werkt alles nu wel goed. Geen gezeik meer over IDE kanalen :) Ik heb wel in apparaatbeheer onder het kopje IDE ATA/ATAPI controllers het volgende erbij gekregen: Standaard Dual Channel IDE Controller. Toch heb ik het idee dat het probleem in XP ligt ipv de hardware.

Zou het mogelijk wezen dat apparaatbeheer en met name het onderdeel hierboven te copieeren naar mijn IDE schijf met al mijn programma's e.d. ? Anders moet ik toch XP opnieuw installeren en dat wil ik als laatste houden...

Iig wil je een extra SATA HD erbij hangen op een geinstalleerde XP weet je wat je kan verwachten.. :(

Verwijderd

Topicstarter
Zow....eindelijk weer eens tijd om wat aan de PC te doen. Na een verse XP installatie op de SATA schijf geen problemen meer gehad met IDE kanalen e.d. dus dat was opgelost. Helaas is het geen kwestie van ''ff een hdtje erbij prikken'' maar gewoon een verse installatie. Maar ach...zo blijven we van straat :D

Waar ik wel problemen mee kreeg is dat bepaalde mappen op de IDE schijf niet toegankelijk waren en ''beschadigd'' zouden zijn. Nadat ik opnieuw gereboot had kreeg ik een checkdisk scherm die me liet weten dat ie een hoop indexvermeldingen verwijderd heeft. Daarna herstellen van een hoop zwevende bestanden. Helaas ben ik door deze actie het een en ander kwijt geraakt (gelukkig 120 Gb hdtje liggen met backups).Zou dit met het indexeren van een schijf te maken hebben wat op een of andere manier niet helemaal fris werkt ?

Afijn....weer wat verteld over mijn SATA avontuur...

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 19:47
ik heb hetzelfde probleem, bij 50% van de reboots komt checkdisk langs en die repareert een aantal zwevende bestanden en 9 van de 10 keer ben ik dan mijn mailtjes uit outlook kwijt.

Ik heb dus maar een paar nieuwe HD's besteld aangezien ik denk dat mijn HD de geest gaat geven.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe HD dus dat kan et probleem niet zijn volgens mij...
Pagina: 1