Toon posts:

Super kleine tekst in (o.a.) xmms options

Pagina: 1
Acties:
  • 1.038 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai Debian Testing (Sarge), en gebruik Gnome, welke combi me trouwens prima bevalt.. :)

Maar probleem: xmms doet 't prima, ziet er normaal uit, maar als ik op xmms al de rechtermuisknop (context menu) doe, of de opties open, zijn de tekst en knoppen echt super klein. Zeg maar op pixel niveau zo klein, en dus vrijwel onleesbaar.

Ik merkte zojuist dat mplayer hetzelfde probleem heeft; de interface ziet er normaal uit, maar een contextmenu of opties venster is mega klein.

Niet echt dat ik weet wat GTK is, maar volgens mij werken beide apps daarmee, kan daar de oorzaak liggen? :?
In ieder geval heb ik gezocht hier en op google, maar zonder succes helaas..

--edit- het moge duidelijk zijn dat ik een grafische versie van mplayer gebruik.. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 03:38 ]

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

heb je al geprobeerd xmms in een console te starten.
ik gok er op dat het font dat ie zoek niet kan vinden en er bestaat een gtk2 versie van xmms weet alleen de naam niet meer :+

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Blaasvis schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 10:08:
heb je al geprobeerd xmms in een console te starten.
ik gok er op dat het font dat ie zoek niet kan vinden en er bestaat een gtk2 versie van xmms weet alleen de naam niet meer :+
Bedoel je beep-media-player? Die heb ik net gevonden in de Ubuntu-repository, ziet er goed uit! :)

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Als je "gtk-theme-switch" installeert, kun je daarmee de theme en font van GTK1-apps wijzigen. En XMMS en GMplayer gebruiken nog GTK1. Dus dat kan kloppen. ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
mOrPhie schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 11:50:
Als je "gtk-theme-switch" installeert, kun je daarmee de theme en font van GTK1-apps wijzigen. En XMMS en GMplayer gebruiken nog GTK1. Dus dat kan kloppen. ;)
Ok, gedaan. Maar als ik nu in de "GTK+ 1.2 Theme Switch" een ander thema/font kies, en op "apply" klik, veranderd er niets, terwijl bij de GTK+ 2.0 Theme Switch dan het venster zelf ook veranderd. In xmms en mplayer blijft het probleem dus.

Als ik xmms vanuit een terminal opstart, zegt hij dat hij een libmikmod.so.2 niet kan vinden, maar dat is iets voor geluid blijkbaar..
en verder:
code:
1
** WARNING **: Bad translation for menupath: /Peaks Falloff
, maar ook dat lijkt me irrelevant.

Ik zal X nog ff herstarten, misschien dat dat helpt. :)

Wat ik ook vreemd vind, is dat steeds als ik GTK+ 1.2 Theme Switch weer open, mijn instellingen verdwenen zijn, alsof ik niets heb gedaan..

Maargoed, ik moet nog gedichtjes maken enzo, dus ik kijk later wel weer.. 8)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt eventueel apt-get install libmikmod2 doen om die foutmelding even weg te werken...

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:32:
Je kunt eventueel apt-get install libmikmod2 doen om die foutmelding even weg te werken...
weet ik. ik ben er ook via aptitude (soort uitgebreide dselect, wel grappig..) achter gekomen dat die dus wat met geluid te maken heeft, vandaar.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, probleem opgelost!

Ik heb nu 3 gtk bestanden (eigenlijk 2..) :
code:
1
2
3
~/.gtkrc
~/.gtkrc-1.2-gnome2 -> .gtkrc  (symlink)
~/.gtkrc-2.0

~/.gtkrc :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
style "default"
{
fontset = "-*-fixed-bold-*-*-*-*-140-*-*-*-*-iso8859-*"
}

widget_class "*" style "default"

include "/usr/share/Industrial/Themes/gtk/gtkrc"

~/.gtkrc-2.0 :
code:
1
include "/usr/share/themes/Indubstrial/gtk-2.0/gtkrc"
..en dat werkt! :*)
Helaas lijkt die GTK+ 1.2 switch niet echt te werken bij mij..

Voor de oplossing heb ik o.a. een site en de tool "xfontsel" gebruikt. :)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:52:
[...]

weet ik. ik ben er ook via aptitude (soort uitgebreide dselect, wel grappig..) achter gekomen dat die dus wat met geluid te maken heeft, vandaar.. :)
Met apt-cache show krijg je ook de omschrijving te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet te geloven, ik heb opnieuw hetzelfde probleem!

Alleen m'n .gtkrc is nogsteeds hetzelfde.. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik blijf wel bezig..

goed, probleem opnieuw verholpen.
dit keer door
code:
1
apt-get remove libgtk1.2 libgtk1.2-common --purge
te doen, daarna de ~/.gtkrc en ~/.gtkrc-1.2-gnome2 verwijderd, en dan de boel weer geinstalleerd.
Vervolgens nog wat geklooi, want de GTK-theme-switch zet standaard "font = ......" neer, wat blijkbaar "fontset = ......" moet zijn. Dit dus veranderd, de symlink weer toegevoegd, en het werkte weer. :O :)

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Jawel, heb wederom te kleine letters..

Blijkbaar zorgt een herstart van de pc dus dat het probleem weer terug komt.
Ik vermoed dan ook dat het een of ander proces zal zijn wat niet automatisch wordt opgestart ofzo, maar ik zou niet weten welke. :+

Ik blijf ondertussen natuurlijk verder zoeken en proberen en zal zowieso de (definitieve) oplossing wel posten.

In de tussentijd, kan iemand die ook Debian (Sarge) heeft icm Gnome misschien wat over zijn config posten? Bijvoorbeeld wat voor font packages je geinstalleerd hebt, hoe de fonts ingesteld staan in XF86Config-4 of hoe de .gtkrc bestanden ingesteld zijn. Thanx :)

Moderators: misschien een idee om de topictitel te veranderen naar "Super kleine tekst in GTK1 apps"? :*)

Verwijderd

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad in debian sarge met icewm. Daar werden in de menus van oa gmplayer, xmms en iceme de letters klein.

Ik heb daar nooit echt een oplossing voor gevonden... Wat wel heel vreemd was, bij het opstarten vanuit console ipv van een snelkoppeling, waren de fonts wel goed. Misschien is dat een hulp?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus best veel font packages geinstalleerd, maar het lijkt weer te werken..)

Als ik kijk naar vele oplossingen online, dan lijkt het o.a. met de volgende pakketten te maken te hebben:
code:
1
2
3
4
xfonts-100dpi
xfonts-100dpi-transcoded
xfonts-75dpi
xfonts-75dpi-transcoded
waar die 100dpi niet nodig zijn als je maar 75dip draait lijkt me. :)

Verder is die .gtkrc (en evt .gtkrc.mine) belangrijk om je style en font voorkeuren in aan te geven, waarin je overigens meerdere fonts kan opgeven door ze te scheiden met \, (backslash komma), wat wel handig is om te testen enzo.

En die styles die je in GTK-Theme-Switch kan kiezen, worden bij de .debs aangegeven als "gtk-engines-[thema-naam]"..

Verder werd ergens nog gemeld dat het met je LANG variabele te maken kan hebben, maar dat zal weer in verband staan met het feit dat ie bij bijvoorbeeld een duitse LANG var, de juiste fonts/encodings niet kan vinden, wat blijkbaar weer verholpen wordt door die transcoded packages..
Denk ik.. B)

't Is veel werk, maar dan heb je ook niks. ;)

Overigens wordt op verschillende sites als eerste stap aangeraden de Microsoft ttf font packages te installeren, maar vrees niet, die heb je hier dus echt niet voor nodig hoor! (scheelt je weer een licentie..) 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 03:15 ]

Pagina: 1