Zalman VGA koeler - Past dit?

Pagina: 1
Acties:

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ben bezig om een nieuw systeem samen te stellen, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik de videokaart het beste kan koelen.

Hier wat specs:

case: Lian Li PC-V1000
CPU: AMD64 3200+ (Socket 939)
mobo: ASUS A8V Deluxe K8T800Pro (Socket 939,GbLan,WIFI-G)
CPU koeler: Zalman CNPS7700-ALCU CPU
VGA: XFX Geforce 6600 GT (AGP)

Ik hoop met onder andere deze componenten een lekker snel en vooral stil systeem te hebben. Echter lijkt me de videokaart nog de meeste herrie te maken, vooral omdat er een erg klein fannetje opzit. (Alle andere fans in de kast zijn 12cm fans). Ik heb dan ook gekeken wat de opties zijn om de videokaart goed te koelen. Hierbij ben ik zo'n beetje bij de Zalman ZM80D-HP Noiseless VGA Cooler (ca. 32 Euro) uitgekomen. Zo'n sandwich dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.challengecomputers.nl/pix/CC26529.jpg

Ik ben dan maar eens een paar reviews gaan lezen waardoor aan de ene kant bleek, dat zo'n ding waarschijnlijk het geluidsprobleem van de videokaart goed zou oplossen, waarbij aan de andere kant echter ook een aantal vragen openbleven:

- Is deze koeler geschikt voor de betreffende kaart? (Ik zag dat-ie tot Geforce 6800 goed was, echter ook dat je vanaf een Radeon 9800 maar beter een extra fan (zie onder, ca. 8 Euro) kon installeren. Ik kon ook nergens vinden of deze kaart de gaatjes heeft om de heatsink te monteren.

Afbeeldingslocatie: http://www.challengecomputers.nl/pix/CC9196.jpg

Omdat ik de fans wil kunnen controleren heb ik een Sunbeam Rheobus Kit/silver panel 5,25 uitgekozen.

- Heb ik deze fan nodig of volsta ik met de redelijk luchtige kast en de 'bijwerkingen' van de CPU koeler?
- Past dit ueberhaupt in die kast naast die gigantische CPU koeler?
- Ik neem aan dat ik met deze controller dan ook meteen de VGA koeler kan instellen, of wordt die automatisch aangepast aan de hand van de temperatuur van de GPU?

Op de site van Zalman geven verder aan dat
The computer should be placed according to the following diagrams in order for the product to function properly.
If it is set up in such a way that the video card's GPU faces upwards, then this product cannot be used.
De kast die ik heb uitgekozen is echter zo gebouwd, dat het mobo ondersteboven wordt gemonteerd, dus de CPU zit dan inderdaad direct onder het AGP slot.

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/pcv1000/inside280.jpg
Is dit een showstopper?

Dit zijn zo'n beetje mijn vragen geweest. Ik hoop dat ik - hoewel absolute casemod en OC n00b - jullie niet met mijn vragen verveel. Misschien is er ook iemand die al dan niet zo'n setup in elkaar heeft gebouwd. Betere tips voor een VGA koeler zijn uiteraard ook welkom, ik ben - zoals al gezegd - niet echt thuis in de hardware markt.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-01 21:18
Die past zowiezo al niet op die 6600GT... aangezien die zo'n bridge chip heeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1100700716.jpg

Die koeler past dus niet op die videokaart. :)

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11-2025
Sorry dat ik het zeg, maar ik vindt het nogal een rare kast >:)
Voeding inderin lijkt mij vooral raar, aangezien ie zo nagenoeg geen extra warmte uit de kast "trek", maar eigenlijk alleen eraan toevoegd.
Andere "rare" eraan vindt ik dat de CPU bij de meeste mobo's nu wel erg ver van de casefan (12cm achterin) komt...
Ik heb zelf een Antec Sonata en deze doet het met 1xPapst 12cm (los erbij gekocht) achterin al er goed en stil.
Ik denk ook dat "jouw" kast waarschijnlik behoorlijk wat duurder is.
Om op je vragen terug te komen, ik denk dat je op jouw mobo wel ff kan meten hoeveel ruimte je aan de bovenkant van je AGP-kaart overhebt en op de Zalman site staan de specs wel van de koeler, dus ff meten...
Ik ben niet zo'n Zalman fan, maar misschien zijn hiervan ook andere modellen die zowieso passen ? (En een Arctic VGA-silencer zou ook al behoorlijk in geluid schelen)
Succes en veel plezier iig met het uitzoeken van je nieuwe onderdelen, hopelijk heb je wat an m'n op- of aanmerkingen :)

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• sebas
Zou die echt in de weg zitten? De vinnen van de AGP bridge koeler zijn niet eens zo hoog als de elko's en de heatsink die direct op de GPU zit steekt niet heel ver uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/previews/geforce_6600_gt_agp/images/xfx_shot_2s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.zalmanusa.com/images/product_img/cooler/ZM80D_drawing01.gif

\edit:

Een Club3d Geforce 6800 LE is ook een optie, die is samen met een Arctic VGA Silencer ongeveer even duur en het maakt qua performance ook niet veel uit. Reviewers zijn er ook positief over. ...

[ Voor 43% gewijzigd door sebas op 04-12-2004 03:59 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

MichielioZ schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 03:20:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vindt het nogal een rare kast >:)
Voeding inderin lijkt mij vooral raar, aangezien ie zo nagenoeg geen extra warmte uit de kast "trek", maar eigenlijk alleen eraan toevoegd.
Als ik het nou goed zie, dan is deze kast een BTX kast.
vraag me af of een ATX mobo daar wel in past.

• sebas
job schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 05:07:
[...]
Als ik het nou goed zie, dan is deze kast een BTX kast.
vraag me af of een ATX mobo daar wel in past.
Het is een ATX kast, echter is wel voor wat onconventionele oplossingen gekozen. Een aardige review met veel foto's kun je hier vinden. Hij schijnt een behoorlijk goede airflow te hebben, en dan vind ik hem erg mooi. :)

\edit: linkje aangepast, thx TGEN.

[ Voor 10% gewijzigd door sebas op 04-12-2004 06:03 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41

TGEN

Hmmmx_

Sebas bedoelt deze link.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-01 21:18
Ik denk nog steeds dat je hier tegenop loopt...
The computer should be placed according to the following diagrams in order for the product to function properly.
If it is set up in such a way that the video card's GPU faces upwards, then this product cannot be used.
En die koeler past zowiezo niet op die 6600GT AGP...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die koeler werkt niet ondersteboven, weet je waarom niet?

Dit model VGA koeler heeft 2 grote koellichamen, 1 op de GPU en 1 aan de bovenkant van de kaart. Deze koellichamen zijn onderling verbonden met een heatpipe.
Normaal is het zo dat het onderste koellichaam warm wordt door direct contact met de GPU. De vloeistof in de heatpipes warmt ook op en begint te koken bij een graad of 40. De vloeistof verdampt en stijgt op naar het koellichaam aan de bovenkant, waar het weer afkoelt en vervolgens weer terugloopt naar beneden. Zo gebruik je effectief beide koellichamen om je GPU te koelen.
Wanneer je de kaart omdraait, zal de voeistof in de heatpipes niet verdampen en bij het 2e koellichaam komen en gebruik je alleen het koellichaam dat direct contact heeft met de GPU.

🖥️ | 🚗

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 05:32
Volgens mij staat het luid en duidelijk vermeld op de site van zalmann dat deze koeler niet werkt met de desbetreffende videokaart. Ook het ondersteboven gebruiken van de koeler wordt 'afgeraden' dacht ik.

Correct me if Im wrong.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En tot die conclusie waren we al gekomen ;)

🖥️ | 🚗

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

gewoon lekker wachten op de actieve vga koelers van zalman dus:)
trouwens die vga silencers zijn ook best stil hoor. (van arctic)

• sebas
Jep, na er nog even wat over hebben gelezen ga ik nu voor de Geforce 6800 LE + Arctic NV Silencer 5.

Bedankt voor de tips! :-)

Pagina: 1