Toon posts:

centrino underclocken???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik op een of andere manier iets doen om te zorgen dat mijn centrino processor niet hoger gaat als 500-700 MHz i.v.m. energieverbruik??

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:39

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

uiteraard kun je je FSB terugschroeven.. zie instellingen in de bios

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Ooit van Google of de GoT search gehoord?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
jah ik heb een medion laptop en dat gaat dus niet lukken denk ik want ik zie nergens een optie waar ik dat kan doen.

Verwijderd

Misschien kun je je multiplier wel naar beneden zetten. Ik weet niet hoe dit zit met een centrino maar ik roep het maar even.

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 22:29:
Ooit van Google of de GoT search gehoord?
Jah daar kan ik dus niets vinden zowel op GOT search en google search...
Vandaar dus deze post. :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 22:30:
Jah daar kan ik dus niets vinden zowel op GOT search en google search...
Vandaar dus deze post. :)
http://www.diefer.de/speedswitchxp/

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:39

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

intel laptops hebben ook nog zoiets als speedstep waarmee ze (meestal autonoom) regelen hoeveel de proc nodig heeft. Zoek daar eens op in je handleiding of op de drivercd

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Simpel: Nee. Niet met een medion laptop. Plus er bestaat niet zoiets als een Centrino laptop. Je hebt waarschijnlijk een Pentium-M of een Celeron-M. Je kan ze underclocken, de multiplier is naar beneden toe unlocked, en de FSB kun je zowiezo changen, maar niet met een medion. Tenzij er een wonder gebeurt en iemand zowaar een custom BIOS voor het gedrocht schrijft.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 22:34:
Simpel: Nee. Niet met een medion laptop. Plus er bestaat niet zoiets als een Centrino laptop. Je hebt waarschijnlijk een Pentium-M of een Celeron-M. Je kan ze underclocken, de multiplier is naar beneden toe unlocked, en de FSB kun je zowiezo changen, maar niet met een medion. Tenzij er een wonder gebeurt en iemand zowaar een custom BIOS voor het gedrocht schrijft.
Met Speedswitch XP moet het toch echt wel kunnen hoor. Het is een Centrino, dus er zit een Pentium-M CPU op met een Intel 855 chipset. Die combinatie support Speedstep en Speedswitch XP geeft je meer controle dan Windows of het BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
HAHAHA zon antwoord verwachtte ik wel en jah je heb gelijk het is een pentium-m :P
Dus met medion kan k verder niets bereiken? :( nouw ok bedankt :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb he tnu met speedswitch geprobeerd en het werkt hardstikke bedankt _/-\o_

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
medion gedrocht? is vaak gebaseerd op een barebone wat meerdere fabrikanten gebruiken.

en mp naar beneden gelockt? hoe werkt dat speedstep dan? niet met fsb voor zover ik weet, want die is vrij laag bij een pentium-m, dus het zal toch wel mp unlocked zijn, want windows kan de mp veranderen, dus aparte software moet het vast ook wel kunnen.

en het is ook gelukt ook

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 22:09

jotheman

Was like that when I got here!

PASware schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 01:39:
[...]

medion gedrocht? is vaak gebaseerd op een barebone wat meerdere fabrikanten gebruiken.

en mp naar beneden gelockt? hoe werkt dat speedstep dan? niet met fsb voor zover ik weet, want die is vrij laag bij een pentium-m, dus het zal toch wel mp unlocked zijn, want windows kan de mp veranderen, dus aparte software moet het vast ook wel kunnen.

en het is ook gelukt ook
Een Centrino gebruikt een variabele FSB om de processor trager te maken. De multiplier staat dus vast. Met programma's zoals speedswitch kun je instellen dat de fsb standaard lager of hoger staat of variabel is.

Er bestaat WÉL zoiets als een Centrino laptop, die moeten voldoen aan gewichtseisen, dimensie-eisen, WiFi eisen, moederbord en processor eisen en ik meende nog iets. Maar pas dan is 't een Centrino laptop. Je hebt idd wel veel laptops met Centrino en Pentium-M processoren erin.

I see dead pixels...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

jotheman schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 01:56:
Een Centrino gebruikt een variabele FSB om de processor trager te maken. De multiplier staat dus vast. Met programma's zoals speedswitch kun je instellen dat de fsb standaard lager of hoger staat of variabel is.

Er bestaat WÉL zoiets als een Centrino laptop, die moeten voldoen aan gewichtseisen, dimensie-eisen, WiFi eisen, moederbord en processor eisen en ik meende nog iets. Maar pas dan is 't een Centrino laptop. Je hebt idd wel veel laptops met Centrino en Pentium-M processoren erin.
Volgens mij snapt bijna niemand wat een Centrino notebook nou precies is. Het bestaat uit 3 componenten: een Pentium-M (of tegenwoordig een Celeron-M), een 855 of 855GM chipset en een Intel PRO 2100 wireless interface (b of g tegenwoordig). Als dat erin zit dan mag het het Centrino logo dragen. Dus het feit dat veel Centrino laptops een Pentium-M hebben... duh.... daar is het allemaal om begonnen. De Celeron-M is er pas vrij recent bij gekomen.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 22:09

jotheman

Was like that when I got here!

Exirion schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 02:26:
[...]

Volgens mij snapt bijna niemand wat een Centrino notebook nou precies is. Het bestaat uit 3 componenten: een Pentium-M (of tegenwoordig een Celeron-M), een 855 of 855GM chipset en een Intel PRO 2100 wireless interface (b of g tegenwoordig). Als dat erin zit dan mag het het Centrino logo dragen. Dus het feit dat veel Centrino laptops een Pentium-M hebben... duh.... daar is het allemaal om begonnen. De Celeron-M is er pas vrij recent bij gekomen.
Noop, behalve die 3 eisen zijn er voor 'n èchte Centrino ook nog gewichts- en grootte-eisen. Ik heb me er toen op ingelezen toen ik 'n laptop aanschafte. Verder heb je gelijk idd...

I see dead pixels...

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

veel verwarring over Centrino ja. erg vervelend. het komt regelmatig voor dat ik mensen met een PentiumM/CeleronM op een 855PM/GM chipset zonder 2200 wirelessmodule hard zie roepen dat ze een Centrino hebben. nee nee. en er komt idd nog meer bij kijken als dat.

de gebruikte barebone moet voldoen aan de intel whitebook eisen. je moet als producent van de barebone dat ding laten certificeren bij intel alvorens je hem mag verkopen als whitebook-barebone. één van die eisen is dat er gebruikt gemaakt wordt van de 855GM of PM chipset.om er dan een Centrino van te maken MOET er gebruik gemaakt worden van een Pentium M of Celeron M ÉN een 2200xx wireless-module.

heb je dus: geen whitebook maar een book met een andere chipset en een Pentium M of Celeron M erin, jammer maar helaas. dat is geen Centrino. heb je wel een whitebook met Pentium M of Celeron M maar je mist de 2200xx wireless-module, alweer jammer en helaas. dan is het ook geen Centrino.

Aunt bunny is coming to get me!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou eens met http://www.cpuid.com/clockgen.php kunnen kijken of het mogelijk is om de CPU lager te klokken. Ik zou wel goed lezen wat er staat, want er zijn verschillende versies voor de mobo's beschikbaar.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

iH8 schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:14:
veel verwarring over Centrino ja. erg vervelend. het komt regelmatig voor dat ik mensen met een PentiumM/CeleronM op een 855PM/GM chipset zonder 2200 wirelessmodule hard zie roepen dat ze een Centrino hebben. nee nee. en er komt idd nog meer bij kijken als dat.

de gebruikte barebone moet voldoen aan de intel whitebook eisen. je moet als producent van de barebone dat ding laten certificeren bij intel alvorens je hem mag verkopen als whitebook-barebone. één van die eisen is dat er gebruikt gemaakt wordt van de 855GM of PM chipset.om er dan een Centrino van te maken MOET er gebruik gemaakt worden van een Pentium M of Celeron M ÉN een 2200xx wireless-module.

heb je dus: geen whitebook maar een book met een andere chipset en een Pentium M of Celeron M erin, jammer maar helaas. dat is geen Centrino. heb je wel een whitebook met Pentium M of Celeron M maar je mist de 2200xx wireless-module, alweer jammer en helaas. dan is het ook geen Centrino.
Gelukkig is die wifi-module eigenlijk het minst interessante onderdeel van het Centrino platform...
54 Mbit wifi kaartje erbij, en je hebt zelfs meer dan een Centrino ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

hantheman.tk schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:28:
Gelukkig is die wifi-module eigenlijk het minst interessante onderdeel van het Centrino platform...
54 Mbit wifi kaartje erbij, en je hebt zelfs meer dan een Centrino ;)
De Centrino is inmiddels ook 802.11g hoor.
Robin Vreuls schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:22:
Je zou eens met http://www.cpuid.com/clockgen.php kunnen kijken of het mogelijk is om de CPU lager te klokken. Ik zou wel goed lezen wat er staat, want er zijn verschillende versies voor de mobo's beschikbaar.
Het probleem was al opgelost...

[ Voor 33% gewijzigd door Exirion op 04-12-2004 16:36 ]

Pagina: 1