Arctic silencer fan rotatie verkeerdom!

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:24
Ik heb sinds gister een arctic silencer op mijn 9800 pro gezet, vanwege de stilte.
Bij het demonteren van de stock ATI cooler moest ik de powerkabel van de fan loshalen, dit ging niet geheel goed, want ik had het hele blokje er vanaf gehaald. Dit was niet zo erg, want ik kon deze gewoon weer erop zetten. De pinnetjes zaten namelijk niet in het midden, dus ik kon duidelijk zien hoe ik het blokje er weer op moest zetten en heb dat dus ook gedaan.
Daarna ben ik verder gegaan met de nieuwe cooler erop te zetten en dat ging allemaal goed. Ik heb toen met het volste vertrouwen mijn kaart er weer ingezet. De computer had ik aangezet, en deed het gewoon.

Toen ging ik even de airflow checken van de silencer en nou blijkt dat hij de verkeerde kant op draait. Hij blaast de kast naar binnen ipv naar buiten, de fan draait dus de verkeerde kan op.

Ik dacht dus dat het blokje verkeerd om stond, dus ik heb de hele koeler er weer afgehaald en het blokje omgedraait, nu gaan de plus en min dus over andere lijnen. Ik de koeler er weer opgezet en in mijn computer gestopt, maar nadat ik de pc aanzette begon mijn koeler helamaal niet te draaien, dus ik heb hem gelijk weer uitgezet.

Ik ben ten einde raad, ik ga dalijk het blokje weer anders zetten, dan draait hij ten minste, maar ik zou met geen mogelijkheid kunnen bedenken hoe ik dit kan fixen.

Is er misschien iemand die weet wat ik fout doe of heeft iemand dit al eerder gahad?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat hij zo draait?

• marijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15
Hij hoort zo te draaien

• paazei
Zo hoot hij zeker _niet_ te blazen, hij moet de lucht uit de kast gebruiken om te koelen en dan naar buiten blazen. Heb je anders een bron ofzo waar je dat van weet? Hoe kom je hier anders bij?

"The DHES draws cool air from inside the case and exhausts warm
air outwards" - Dit staat op de site van arctic.

[ Voor 16% gewijzigd door paazei op 03-12-2004 18:50 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:03
Ik ken die hele Arctic silencer niet, maar een DC (Gelijkstroom) pc-fan draait altijd maar in 1 richting. Als dat dus naar binnen is, is dat de manier waarop het hoort te werken (tenzij de gehele fan verkeerdom op het koelblok gemonteerd is).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

De fan hoort zo te werken, en als je hem verkeerdom aansluit dan werkt hij gewoon niet ( mate van me heeft precies hetzelfde probleem gehad met zijn 9800 pro club 3d. ) Toen heb ik even gekeken bij mijn PowerColor 9800 Pro en hij draait wel goed om.

Verwijderd

ok ik weet dat dit een kutopmerking is

koop een waterkoelingsysteem dan ben je beter af.

edit: Je hept gelijk hij hoort zeker niet zo te blazen! >>

VGA Silencer differs considerably from other VGA coolers in a very important aspect: The fan blows the cooling air across the heatsink through a duct that exhausts the heated air out the back of the case. No more hot air recycling! They have a marketing name for this: Direct Heat Exhaust System or DHES. The VGA Silencer is reminiscent of the cooling system on the ill-fated GeForce FX 5800 Ultra in that the air is blown across and out the back. Thankfully, that is the only resemblance: That nVidia cooler was derided by all as lawnmower loud.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 18:54 ]

• paazei
daar heb ik nu niks aan, nu heb ik hem al gekocht.

Verwijderd

paazei schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 18:54:
daar heb ik nu niks aan, nu heb ik hem al gekocht.
hoeveel betaald?

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 19:50
Hij draait wel de goede kant op (met de klok meedraaien), maar door de vorm van de fan lijkt het net of er meer lucht de kast wordt ingeblazen dan eruit. :)

Verwijderd

Epitome schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 18:57:
Hij draait wel de goede kant op (met de klok meedraaien), maar door de vorm van de fan lijkt het net of er meer lucht de kast wordt ingeblazen dan eruit. :)
auw! Dat klinkt als een miskoop!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Bij mij idem, en de fan maakt ook een ratelend geluid. Het is dat de temperatuur van mijn 9800xt van halverwege de 70 naar halverwege de 50 is gegaan (idle), anders had ik hem er al weer uitgegooid.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
in dit topic is dit probleem al vaker besproken:

Arctic ATI Silencer (nieuwe serie met koper)

• paazei

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-02 19:33
Ja idd, hij hoort zo te draaien.
Hier zijn al meer draadjes over geweest op GoT en via de search had je die al kunnen vinden.
Maar goed ik heb dat ook gelezen (tijdje geleden) en ik geloof dat iemand toen Arctic had gemaild en hun zeiden dus dat het zo moest :)
Tip: Zalman :D

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 03-12-2004 19:03 ]

Verwijderd

paazei schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 18:44:
[...]

Zo hoot hij zeker _niet_ te blazen, hij moet de lucht uit de kast gebruiken om te koelen en dan naar buiten blazen. Heb je anders een bron ofzo waar je dat van weet? Hoe kom je hier anders bij?

"The DHES draws cool air from inside the case and exhausts warm
air outwards" - Dit staat op de site van arctic.
hoe vaak dit al voorbij is gekomen... :'(

bekijk de koeler eens. welke kant blaast de fan op? inderdaad niet enkel opzij richting te heatsink. Maar ook naar het plastic wat daaronder zit. Hij blaast de lucht hier tegenaan (en het moet ergens blijven dus) dit wordt weerkaast en komt weer door de fan heen terug. Vandaar dat als je je hand voor de fan houd lijkt het alsof hij blaast richting jouw hand maar dat doet hij niet.

geloof je het niet? voel dan bij de uitgang van de arctic koeler. daar komt ook lucht uit, daar wordt zeker niet gezogen.
wat je ook kan doen als de fan draait met je vinger de fan vertragen en kijken welke kant hij op draait. bekijk dan de finnen en trek je conclusie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 19:05 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://lib1.store.vip.sc5.yahoo.com/lib/xoxide/zalman11.jpg
Dat wordt mijn koelertje. Toch wel leuker hoor waterkoeling. Ik wou dat ik een decibelmeter had zodat ik de results kon geven maar ja het is wel vrij stil in ieder geval!

• paazei
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 19:03:
[...]

hoe vaak dit al voorbij is gekomen... :'(

bekijk de koeler eens. welke kant blaast de fan op? inderdaad niet enkel opzij richting te heatsink. Maar ook naar het plastic wat daaronder zit. Hij blaast de lucht hier tegenaan (en het moet ergens blijven dus) dit wordt weerkaast en komt weer door de fan heen terug. Vandaar dat als je je hand voor de fan houd lijkt het alsof hij blaast richting jouw hand maar dat doet hij niet.

geloof je het niet? voel dan bij de uitgang van de arctic koeler. daar komt ook lucht uit, daar wordt zeker niet gezogen.
wat je ook kan doen als de fan draait met je vinger de fan vertragen en kijken welke kant hij op draait. bekijk dan de finnen en trek je conclusie.
je zult wel gelijk hebben, ik ga hem weer even oplappen en een paar casefans erbij zetten dan, bedankt.

• paazei
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 19:04:
[afbeelding]
Dat wordt mijn koelertje. Toch wel leuker hoor waterkoeling. Ik wou dat ik een decibelmeter had zodat ik de results kon geven maar ja het is wel vrij stil in ieder geval!
Ja daar zit ik ook al een beetje naar te kijken, maar dan moet ik eerst iets rijkerzijn, aangezien ik de laatste tijd al te veel heb gekocht. Wat voor koelblokje heb je trouwens? Ziet er wel mooi uit, als je nou ook nog een mooie kaart had ;)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is al veel vaker geweest op GoT en wordt onder andere besproken in het topic wat Digitizers aangeeft :)

Deze gaat dus op slot omdat je met wat zoekwerk er wel uit kan komen :)

En wat al vaker gezecht is in dit topic, hij hoort zo te draaien :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.