Toon posts:

Frontside Bus versus PCI/ISA/AGP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vraag waar ik (na veel lezen) niet uitkom.

De meeste systemen hebben een frontside bus met een snelheid van 333 mhz en een bandbreedte van 32 bits.

Aan de frontside bus zitten de AGP kaart/ PCI en ISA bussen gekoppeld.

Stel het volgende: Er zit 1 AGP bus (2x) op het mobo + 5 PCI sloten.

PCI heeft een bandbreedte van 32bits en een bussnelheid van 33 Mhz

Bij AGP (2x) ligt dit hoger (32 bits met 66mhz x 2 )

Het lijkt mij dat de frontside bus nooit maximaal gebruikt kan worden omdat de pci bussen en de agp bussen nooit zoveel data tegelijk kunnen pompen.

is deze aanmame correct?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
neen.

De FSB is de bus tussen de CPU en de northbridge...
aan je northbridge hangt de gehugencontroller en de southbridge. Aan de southbridge hangen alle andere sloten, bussen etc. Er zijn natuurlijk wel wat uitzonderingen op dit verhaaltje, maar in grote lijnen klopt het;)

De FB heeft dus eigenlijk af te rekenen met àl het verkeer dat van en naar de cpu gestuurd moet worden (ook geheigenbenaderinegn bijv). En dat is meteen ook de reden waarom de FSB zoveel sneller is gaan lopen de laatste jaren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dan gat je verhaal niet op met het volgende plaatje (howstuffworks.com)

Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/pci-diagram.gif

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je vergeet je geheugen :Y)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

PMG FAQ <--- kijk daar eens naar ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:11:
Dan gat je verhaal niet op met het volgende plaatje (howstuffworks.com)

[afbeelding]
Volgens mij is dit gewoon een puur als illustratie bedoeld plaatje waarin zoveel mogelijk chips op een plaatje geperst wordt :+

Bij Intel P4 chipsets zitten de Memory controller en de AGP chip in 1 chip: Northbridge.
De beide bus bridges zijn in wezen de Southbridge.

Bij AMD A64 chipsets zit de Memory controller in de CPU zelf en zijn de AGP chip en de bus bridges normaliter in 1 chip geintegreerd. Sommige chipsetfabrikanten hebben een afzonderlijke AGP chip en een Southbridge, puur uit kostenoverwegingen. Zo kunnen ze de southbridge nog uitwisselen met Intel chipsets.

Bij Intel P4 chipsets is de FSB de communicatiekanaal tussen de CPU en de Northbridge. De Northbridge communiceert dan weer via een geheugenbus met het geheugen (meestal op dezelfde kloksnelheid draaiend als de FSB; synchroon) én via een geheel afzonderlijke I/O bus met de Southbridge.

Bij AMD A64 chipsets communiceert de CPU middels hypertransportkanalen met het geheugen en de "Northbridge" (tussen aanhalingstekens, omdat deze vaak een Single chip oplossing is).

Om jouw kernvraag te beantwoorden: de AGP zit dus gewoon op de northbridge en de PCI op de southbridge B)

De rest is wel duidelijk genoeg in de FAQ van dit subforum uitgelegd :)
Pagina: 1