Componenten kiezen voor high end surround system

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008

• fortitudo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06-2024
Mijn ouders willen een geheel nieuw surround system van (zeer) goede kwaliteit.
Er komt een tv waar we zelf wel uit komen, en een audio systeem waar we absoluut niet uitkomen. Door teveel tegenstrijdige informatie van verschillende winkels worden we lichtelijk gek.
Er moeten de volgende dingen gekocht worden:

tv:
plasma of lcd

audio:
- receiver
- dvd speler (al dan niet met harddisk voor opnames)
- 2 frontspeakers
- center
- subwoofer
- 2 rearspeakers

* De uitgaven voor het audio gedeelte komen zo rond de € 5000 te liggen.
* satellietspeakers zijn geen optie.
* Mijn moeder en vader zijn de hoofdgebruikers, mijn moeder luistert muziek zoals jazz en klassieke muziek, mijn vader wil alleen dvd's kunnen kijken waarbij hij het surround effect hoort :+
* Mijn moeder wilde Bang & Olufsen maar naar mijn weten hebben zij geen surround ondersteuning en vind ik dat men voor dat geld een beter systeem kan maken met andere componenten.
* Zelf hebben ze al 2x bij Staffhorst gekeken en een luistertest gedaan. Hierbij vonden ze de receiver van NAD T-743 (€ 799) te schel klinken. De Denon Avr 2805 (€ 1079) vonden ze daarentegen veel warmer klinken, wat ze mooier vonden.
* De boxen die ze daar mooi vonden klinken waren:
front: Chario Constellation Cygnus (€ 799 per stuk)
center: Chario Constellation Phoenix (€ 365 per stuk)
rear: Chario Constellation Lynx (€425)

vreemd hierbij was dat ze geen subwoofer erbij hebben laten klinken en ook niet op de (proef)offerte hebben gezet. Naar mijn mening heeft een subwoofer wel een meerwaarde vooral voor het surround sound effect.
*Uiteraard komen nog kosten voor de bekabeling erbij kijken maar hierover geen vragen.

Nou mijn vragen:
1 wel of geen subwoofer?
2 we hebben nog vele anderen aanbiedingen gehad, en elke winkel sprak de andere winkel tegen (wel of geen houten boxen, Denon avr 2805 of Sony STR-DB2000QS enz enz) vooral veel voorkeuren werden naar ons toegeslingerd.
Maken wij nou wel een goede keuze met het system van Denon + Chario of niet :X ?
3 zo nee... beter voorstel + onderbouwing graag :Y) .
4 welke dvd speler hoort bij het systeem, gewoon de dvd speler van Denon Dvd 2910 vanwege het oog, en hebben ze ook een model met harddisk in een dvdspeler? Ik heb hier geen informatie over kunnen vinden.

alvast bedankt

Verwijderd

fortitudo schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:06:
[..]
* De uitgaven voor het audio gedeelte komen zo rond de € 5000 te liggen.
Voor een echt high-end surround systeem ben je nog veel meer kwijt dan €5000. :P
Maar voor die 5000 kan je idd wel een heel leuk systeem kopen.
vreemd hierbij was dat ze geen subwoofer erbij hebben laten klinken en ook niet op de (proef)offerte hebben gezet. Naar mijn mening heeft een subwoofer wel een meerwaarde vooral voor het surround sound effect.
Opzich is dat vreemd ja, zeker met dit budget (waar makkelijk een goede subwoofer inpast mijns inziens). Een groot probleem is het echter niet. De meeste (betere) receivers hebben zat functies om het LFE kanaal van DVD's naar alle speakers door te sturen zodat je netto geen "informatie" mist.
Nou mijn vragen:
1 wel of geen subwoofer?
Het kan makkelijk in het budget dus ik zou het niet laten. Maar (cliché) ga zelf (met ouders) luisteren wat je mooier vindt.
2 we hebben nog vele anderen aanbiedingen gehad, en elke winkel sprak de andere winkel tegen (wel of geen houten boxen, Denon avr 2805 of Sony STR-DB2000QS enz enz) vooral veel voorkeuren werden naar ons toegeslingerd.
Maken wij nou wel een goede keuze met het system van Denon + Chario of niet :X ?
Denon en Chario zijn allebei topmerken en als het goed klinkt is het toch goed?
4 welke dvd speler hoort bij het systeem, gewoon de dvd speler van Denon Dvd 2910 vanwege het oog, en hebben ze ook een model met harddisk in een dvdspeler? Ik heb hier geen informatie over kunnen vinden.
Je kan natuurlijk elke DVDspeler kiezen die je wilt maar het oog wil zoals je zegt ook wat en dan is de DVD2910 een goede keus. Modellen met harddisk komen niet bepaald veel voor bij de echte Hifi-merken.

Al met al moet je zelf bepalen of je een subwoofer wil of niet. Het past in het budget maar past het ook in je smaak?
Daarnaast, ga gewoon nog een keer luisteren als je er niet zeker van bent dat de Chario's op de Denon een goede keus is. Vergelijk de speakers nog een keer met een totaal ander merk en misschien kom je wel op iets heel anders uit wat voor +- hetzelfde geld beter klinkt! Evenzo met de receiver. Je hoeft natuurlijk niet in één keer te beslissen en de verkopers mogen best wat moeite voor je doen, het is ten slotte een flinke som geld die je uit gaat geven.

Succes met luisteren en vergelijken.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 16:26 . Reden: typo ]

Verwijderd

Nou mijn vragen:
1 wel of geen subwoofer?

> WEL! Absoluut een must voor een goede HT ervaring. Zeker met het budget van 5000 euro moet dat zeker kunnen en zou ik dat zeker niet laten.
Kijk is naar SVS, absoluut de beste HT subwoofers met de beste prijs/kwaliteit verhouding. http://www.svsubwoofers.com/
Zeker nu de dollar zo laag staat absoluut een koopje.
Wil je een subwoofer (en dat wil je ;) dan zou ik er een van SVS kopen.

Maken wij nou wel een goede keuze met het system van Denon + Chario of niet ?

> Chario is een redelijk bekend merk en ik vond de Constellation serie vrij mooi klinken, vooral geschikt voor de wat rustigere muziek. Je zult hier dus zeker geen miskoop aan doen. Als je een merk koopt zoals Kef, B&W etc etc, dan zullen het allemaal kwalitatief goede speakers zijn. Je keuze moet afhangen van welke je het mooiste vind klinken. Daar gaat het om. Luister naar een aantal speakers en maak daarna een selectie van ong. 3 speakers die je erbovenuit vond steken qua sound. Maak daarna je keuze van de speaker die je het mooiste vind klinken.
Meestal koop je daarbij een centerspeaker en bookshelfs uit dezelfde serie van die speaker.

Daarna ga je op die speakers luisteren naar diverse versterkers/receivers.
Je gaf aan dat Chario je wel beviel. Dat is naar mijn mening een vrij heldere speaker. Ga je daar bijv. een Yamaha receiver op aansluiten (die staan bekend om zijn helder/scherpe geluid) dan heb je kans te het een beetje teveel van het goede wordt. Je moet dus een beetje goede match vinden.

Denon is absoluut een goed merk, maar ook Marantz, NAD, Pioneer (de AX-serie), Onkyo zijn goede merken.

3 zo nee... beter voorstel + onderbouwing graag .

> Er zijn honderden mogelijkheden en combinaties dus dat is een beetje een vraag die niet te beantwoorden is.

> Ik vind het het mooiste als je een receiver van marantz hebt, ook een marantz dvdspeler erbij koopt. Dan klopt het wat beter qua design :)

Bij de keuze van de dvdspeler zou ik letten op een aantal zaken:
- Component aansluiting (als je gaat projecteren)
(event. DVi, maar da's nog vrij zeldzaam)
- Progressive scan
- Makkelijk regiovrij te maken?

Ik weet niet hoe groot jullie woonkamer is, maar als je regelmatig een dvdtje gaat kijken dan is het enorm gaaf om een projector te kopen.
Misschien klinkt het een beetje 'eng' en ben je het niet gewend, maar ik zou hier zeker even naar kijken.
Zeker voor een (goede!) LCD of Plasma scherm betaal je nu errug veel geld. Een stukje meer dan een goede projecter en dan heb je en 2-3x zo klein scherm :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:26:
[...]

Opzich is dat vreemd ja, zeker met dit budget (waar makkelijk een goede subwoofer inpast mijns inziens). Een groot probleem is het echter niet. De meeste (betere) receivers hebben zat functies om het LFE kanaal van DVD's naar alle speakers door te sturen zodat je netto geen "informatie" mist.
Je suggereert hier een beetje dat je gewone speakers de subwoofer kunnen vervangen, dat is absoluut niet zo. Met een goede subwoofer erbij is het echt een WERELD VAN VERSCHIL. Trust me.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 17:25 ]

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-02 00:08
Houd er wel rekening mee dat de SVS subs vrij groot zijn. En het mooiste design is het ok niet..

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 17:25:
[...]

Je suggereert hier een beetje dat je gewone speakers de subwoofer kunnen vervangen, dat is absoluut niet zo. Met een goede subwoofer erbij is het echt een WERELD VAN VERSCHIL. Trust me.
Het ligt er maar net aan wat je mooi vindt en ook of je zo'n grote bijzettafel in je kamer wil hebben staan. Allemaal zaken die meewegen bij de aanschaf van zo'n set. En aangezien er ook veel muziek op de set geluisterd zal worden en de fronts in principe ver genoeg naar beneden doorlopen is een subwoofer nu ook weer niet zo super nodig. Waarom zouden ze anders in die hifi winkel (waar ze kennis van zaken zouden moeten hebben) de sub weggelaten hebben?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 17:38:
[...]

Het ligt er maar net aan wat je mooi vindt en ook of je zo'n grote bijzettafel in je kamer wil hebben staan. Allemaal zaken die meewegen bij de aanschaf van zo'n set. En aangezien er ook veel muziek op de set geluisterd zal worden en de fronts in principe ver genoeg naar beneden doorlopen is een subwoofer nu ook weer niet zo super nodig. Waarom zouden ze anders in die hifi winkel (waar ze kennis van zaken zouden moeten hebben) de sub weggelaten hebben?
Voor muziek is een subwoofer niet echt 'nodig'.
Maar vergis je niet. Als je een subwoofer a la een REL Strata aansluit en je zet hem vervolgens uit, dan lijkt het alsof je een heel stuk van je muziek wegvalt. Dit lijkt sterk, maar toch is het zo. Zelfs mijn moeder, de grootste subwoofer hater wilde er toch eentje hebben omdat ze het veel mooier vond klinker met :7

Voor films is een subwoofer toch echt wel een soort van 'must'. Als je qua inrichting niet zulke bezwaren hebt, dan zou ik 200% zeker een subwoofer kopen.

Verwijderd

Abaddon1 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 17:34:
Houd er wel rekening mee dat de SVS subs vrij groot zijn. En het mooiste design is het ok niet..
SVS subs heb je in verschillende soorten.
De 'gewone' bijzettafels en de tube-style subs.
Of het mooi is, is smaak. Als ik zijn de tube-style subs wel apart.

Mijn ervaring is dat mensen niet eens weten dat dat zwarte ronde ding op mijn kamer een subwoofer is :*)

Verder zijn die tube-style subs niet zo breed, maar vooral hoog. Dus je zou hem goed kunnen 'verbergen'.

En natuurlijk het belangrijkste punt: ontzettend veel bang-for-bucks.

Voor LFE blaast mijn SVS van omgerekend €700 incl shipping, tax de REL strata van €1000,- he-le-maal het huis uit :P

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je toch het voordeel van opnames en daarbij een dvdspeler wilt hebben, zou je eens kunnen kijken naar Loewe tv's... Die leveren om te beginnen al geweldige beeldkwaliteit, in mijn ogen, en sommige modellen zijn uit te rusten met harde schijf recorder... Vergeet trouwens ook niet dat je voor kabels ook nog wat budget vrij moet maken...

• fortitudo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06-2024
Voor een echt high-end surround systeem ben je nog veel meer kwijt dan €5000.

hehe ik snap wat je bedoelt, maar ik probeerde hiermee aan te geven dat het wel om een goed systeem gaat en niet het eerste de beste.
MikeyMan schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 18:12:
Als je toch het voordeel van opnames en daarbij een dvdspeler wilt hebben, zou je eens kunnen kijken naar Loewe tv's... Die leveren om te beginnen al geweldige beeldkwaliteit, in mijn ogen, en sommige modellen zijn uit te rusten met harde schijf recorder... Vergeet trouwens ook niet dat je voor kabels ook nog wat budget vrij moet maken...
*Uiteraard komen nog kosten voor de bekabeling erbij kijken maar hierover geen vragen. ;)

maar er zijn toch ook wel andere tv's die die recorder functie hebben? of alleen loewe? Ik heb graag wat alternatieven. Hier ga ik zelf nog wel naar opzoek maar als iemand toevallig weet dat er binnenkort een goede optie uitkomt? let me know

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naar mijn weten is Loewe de enige die een DR+ systeem levert... Maar ik kan mij natuurlijk vergissen... Heb nu zelf een hele fijne Aventos 3981 HD/DR+, en het werkt als een tiet...
Alleen geen EPG in nederland :X

Verwijderd

Kabels e.d. komen er nog bij, maar meestal krijg je ook wel 10% korting ofzo op je set met een beetje goodwill. Dat kan je dan mooi voor kabels gebruiken.

Hoe staan jij en je ouders tegenover projecteren?
Erg leuk en geeft een echt HT-gevoel. En niet duurder, eerder goedkoper dan een plasma/lcd scherm.

Verwijderd

ja maar dan moet je ook rekening houden met het feit dat het ook voor zijn ouders is en waarschijnlijk voor overdag..

en als je het in de woonkamer hebt is het niet altijd wat om overdag alles te verduisteren..

echter.. als de TS handig is.. vraagt die of zijn ouders gewoon een mooie breedbeeld tv halen (EEN GEWONE dus GEEN LCD/Plasma een leuke platte buis van Philips met Pixelplus oid) en het geld dat je uitspaart bij dit gebruiken voor een goede CRT/LCD beamer.. zodat je wel voor films lekker kan projecteren :D!

Verwijderd

kut net een heel stuk getypt. pleite :r

Kort samengevat:

Subwoofer = ja ->SVS | REL | Velodyne

Plasma zou ik niet doen. Liever idd een kleine tft tv icm een goeie beamer zoals bv de panasonic PTAE700. Film kijken doe je toch meestal 's avonds en het liefst zo groot mogelijk. Rolscherm erbij en je ziet er nog minder van als een plasma.

Als je graag high-end wil zou ik eens kijken op bv het HTforum. Daar worden vaak populaire highend spullen verkocht tegen goeie prijzen. Er staat op het ogenblik een mooie marantz set met een SR12s1 en bijbehorende DV12s3 :9 . Maargoed dan is het budget ook gelijk op en heb je verder niks. Hmm laat dat highend dus maar zitten :O

Verwijderd

idd wat walterPPK zegt.. ga naar htforum zijn ook wat leuke CRt beamer te koop voor onder de 1500 euro.. en trust me.. die BEAT ECHT ELKE LCD!

maar ik ga
heb te veel gezopen en moet slapen!

Verwijderd

Als je te veel hebt gezopen ga dan niet Gotten....

Voor de TS geld eigenlijk weer hetzelfde adagio als anders. Je ouders zullen er naar moeten luisteren en als die vertrouwen op hun oren kan er per definitie echt niks fout gaan. De Chario + Denon combi kan voor hun misschien wel de meest ideale zijn. Gelukkig zijn ze zo slim om alles goed te beluisteren alvorens de rits aan te schaffen zodat zij er zeker van zijn dat zij er jaren plezier van gaan hebben.

Voor de DVD-speler (+ sub) geldt eigenlijk hetzelfde, persoonlijke voorkeur. Dat kan aan de éne kant het uiterlijk zijn, maar aan de andere kant misschien voorkeur voor bepaalde specs als een SACD afspeel mogelijkheid. Hier geldt wederom dat zij dat het beste voor hunzelf kunnen uitkiezen.

Samengevat is dit te persoons gebonden om zo op afstand daar passend advies voor te geven. Ik zou nog even in conclaaf gaan met de audiozaak. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.