asus wl-500g vs linksys wrt54gs : een eerste vergelijking

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Hallo

De asus wl-500g en linksys wrt54gs zijn aan elkaar gewaargd. Beide routers hebben voor en nadelen.

Hier zijn alvast mijn bevindingen na dagen research op verschillende forums.

WRT54GS:
- traffic accounting (op de PPPoE interface) via tweaked firmware
- WRT firmware is wellicht meer robust in features en zal wellicht iets sneller evolueren omwille van de enorme consumer belangstelling
- firmware van Sveasoft.com heeft een groter user database
- 200 Mhz (snellere processor dan WL-500G, maar snelheid zou verwaarloosbaar zijn)
- heeft Afterburner mode voor 35% extra doorvoorsnelheid
- GS is wellicht een betere zet voor de toekomst (meer geheugen (32MB ram en 8MB flash) en snellere processor 200Mhz)
- runs linux
- 2 antennen
- zou uiterst stabiel zijn, zeker in vgl met de asus wl-500g (weet niet of dit klopt)
Extra info:
- Sveasoft.com ((getweakte firmwares)

WL-500G:
- USB harddisk of memory stick ondersteuning is leuk meegenomen
- een USB hub kan aansloten worden waardoor je ondersteuning krijgt voor meerdere devices
- kan bepaalde webcams op aansluiten (met welbepaalde chipset)
-router kan vanaf HD of flash card geboot worden
(http://wl500g.dyndns.org/)
- full ASUS 500g source code released op 24/03/2004
http://www.asus.com.tw/pu...s/WL-500g-03/GPL_1756.zip
- goede interface en redelijk flexibel
- firewall met ongelimiteerde rules
- runs linux
- geheugen (slechts 16MB RAM en 4 MB flash)
- 1 antenne
- zou gebaseerd zijn op WRT54G V1.0
contra:
- zou minder stabiel zijn dan de WRT54xxx (weet niet of dit klopt)
- ontwikkelen van nieuwe firmwares duurt langer omdat er ondersteuning is voor usb en parallele poort
extra info:
- http://www.chupa.nl/forum/ (getweakte firmwares)
- er zijn plannen vanuit Sveasoft.com om de Sveasoft firmware te porteren naar de wl-500g. Heb de indruk dat dit op een laag pitje is omdat er voorrang wordt gegeven aan de WRT54gxxxx

Wat is de beste keuze?
- indien ondersteuning voor USB HD belangrijk is dan is wellicht de asus wl-500g een aanrader. Je moet het dan stellen met minder stabiliteit en minder features.
- indien stabiliteit belangrijk is dan is de linksys wrg54gs de aanrader. Je krijgt dat ontzettend veel extra features http://www.sveasoft.com/content/view/3/1/

Toekomst:
indien de firmware van sveasoft wordt geporteerd naar wl-500g en indien de stabiliteit beter wordt dan is volgens mij de wl-500g een absolute aanrader.

Tot zover mijn bevindingen.

Feedback is welkom.
Genius

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Het voordeel van Linksys is dat het bedrijf alom gekend is (Cisco-devision) en veel mensen deze hardware bezitten. Dus een grotere userbase en diverse firmware's.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Goed topic (y) !

Ik wil binnekort ook een nieuwe router halen, dit wordt waarschijnlijk de wl 500gx.
Alleen ik zie dat de linksys ook een soort van bandwidth management heeft, en daar wil ik wel meer over weten, want dat komt bij mij thuis heel goed uit, aangezien er soms 5 tegelijk zitten te internetten, en meestal wel 3 tegelijk.

Kan je daar nog meer over vertellen (linkjes evt...) _/-\o_

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben persoonlijk voor de Linksys. De UI is veel gebruiksvriendelijker en het opslaan lijkt geen herstart te vergen. De asus vind ik qua UI een beetje goedkoop en snel in elkaar geflikkerd aan doen, maar zoals ik al zei: Dat is persoonlijk.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
Die wl500g heeft daarentegen wel een lekker functionele usb poort.
Nog een merk om in overweging te nemen zijn Belkin routers. Zelfde linux met mips processor zut, nog eenvoudigere interface dan linksys.

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

De getweakte firmware van de wl500g (wl500g.info / wl500g.dyndns.org) heeft ook bandwidth management en wat extra dingetjes (beetje Samba enzo)

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb de WL500g sinds een maandje.
Ik heb aardig wat ervaring met uiteenlopende routers. Het is niet de allerbeste, maar voor deze prijs vind je denk niet snel een betere. Vooral omdat er zo veel extra's op zit.

ik heb nu nog de standaard firmware er op staan. Ik draai een virtual server en die combinatie veroorzaakt soms instabilieteit. Ik verwacht dat dit opgelost zal zijn met de firmwareupdate die ik nog moet doen.

Geen ervaring met de specefieke LinkSys, daar kan ik dus ook niets over zeggen, maar de ASUS is zijn geld dubbel waard.
Pagina: 1