Toon posts:

NetWare netwerk inet delen met WinXP machine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier bij een bedrijf waar een Novell netwerk is aangelegd, met Windows NT machines er aan vast. Nu ben ik aan het testen om 1 pc up te graden naar Windows XP pro.

Dit gaat allemaal goed, de client kan de novell server benaderen met de Netware Client geinstalleerd wat standaard in WindowsXP zit. Ook de rest van het netwerk is goed te zien.
Alleen internet delen lukt nog niet.

Ik weet niet af daar nog iets extra's voor moet worden geinstalleerd. Op de NT machines werkt internet wel gewoon.

Ik denk zelf dat ik iets belangrijks over het hoofd zie...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ze gebruiken daar internet connection sharing in een bedrijf ??
Koop a.u.b. een routertje joh, van het hele gezeik af.

Verwijderd

"internet delen lukt niet" :?

Wat/waar/wie/hoe/waarom probeer je internet te delen en wat werkt er waar niet? Je moet echt stukken duidelijker doen en veel meer informatie geven, hier kan niemand iets mee namelijk.

Oh, en het is NetWare van de firma Novell. Niet zomaar Novell dus.

Verwijderd

Topicstarter
hmm okay, ik heb er zelf niet veel verstand van daarom stel ik mijn vraag hier.

Maargoed, Op de Novell server zit software die verbinding maakt met een ISDN lijn.

met de windowsXP client computer wil ik kunnen internetten via die Novell server.
Mijn vraag is dus welke stappen ik moet volgende om dit gedaan te krijgen.

Via de WIndows XP client PC kan ik al wel op de novell server kijken. De bestanden kan ik benaderen. Alleen nu wil ik met de client via de server kunnen internetten.

Verwijderd

Topicstarter
voor de duidelijkheid nog even.

Er zitten meerdere PC's op de fileserver aan gesloten.
Dit dus niet door middel van internet sharing, sorry voor dat misverstand.

De PC's gebruiken HP Anylan netwerk kaartjes.

Eigenlijk is de vraag dus hoe ik de internet functies kan gebruiken die zich op de fileserver staan. Bij de windows NT machines werk alles naar behoren, maar met weet hier op het bedrijf niet meer hoe dat allemaal was aangesloten/ingesteld. Aan mij dus de taak om dat uit te zoeken nu.

Verwijderd

Maakt je XP systeempje gebruik van DHCP? Zo niet heb je dan wel een default gateway ingesteld? Maken ze gebruik van een proxy server?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
eehm DHCP ben ik niet tegengekomen bij het configureren.
Wel de gateway, dit kon ik op de overige pc's aflezen.

Ik heb dus wel een default gateway ingesteld
ip adres en subnet masker, voor de rest heb ik geen cijfertjes ingevuld.

geen proxy server aangemaakt in de fileserver, dus deze ook niet ingesteld bij de client.

Verwijderd

Met DHCP word bedoeld of er automatisch een ip adres word toegewezen.
Als je zelf adressen heb toegevoegd moet je ook even de DNS instellingen overnemen.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vraag me af of er gewerkt wordt met Bordermanager en IPX naar IP gateway functies.

Is er überhaupt TCP/IP in gebruik?
Over welke Netware versie hebben we het eigenlijk?
Wat is de configuratie van Internet Explorer of andere browser op de NT Computers?

Beetje meer info mag wel....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf inderdaad IP adressen toegevoegd dus dan werk ik niet met DHCP.
waar kan ik in WinNT de DNS instellingen vinden?

Er wordt gewerkt met Bordermanager op de server en inderdaad IPX naar IP gateway.

er is op de client ook standaar TCP/IP geinstalleerd door windows XP.
Op de client heb ik niets van Novell staan, maar de standaard Client Service for Netware. Wat je in XP gewoon bij de clients bij de netwerkkaart instellingen kunt toevoegen.

De configuratie van de Internet Explorer, is als volgt.

niets, staat aangevinkt. dus da's simpel.
Pagina: 1