Toon posts:

[2003] Sterke schommeling geheugengebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn server vertoont een sterke schommeling in het geheugengebruik. Meestal ligt dit rond de 90MB, maar soms, zoals nu, stijgt dat ineens richting 150MB. Enkele specs:

Hardware: Intel PIII 500MHz, 256MB SDR-SDRAM, 120GB WD HDD, 3COM 3C905 (2x)
Services: http (Apache2), ftp (Serv-u), PHP, NAT router, DNS forward

Heb al in de event viewer gekeken, maar kan niet ontdekken waardoor mijn server ineens veel meer geheugen nodig heeft. Ik log soms in via remote desktop en dacht eerst dat het daaraan lag (dll's die nog in geheugen achterblijven) maar het is ook al een paar keer voorgekomen zonder remote desktop gebruik.

Systeeminfo via website: http://agentsmith.mine.nu/sysinfo/

Hier op GoT vind ik geen posts over een soortgelijk probleem. Het is overigens geen cruciaal verschijnsel, want de server vertoont geen enkel verschijnsel van instabiliteit.

Heeft iemand misschien ideeën of een soortgelijke ervaring? Opheldering graag :).

Verwijderd

rustig servertje :)

kijk eens welke processen geheugen gebruiken en of die normaal geheugen gebruik hebben...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Gebruik je misschien een virusscanner of iets dergelijks die periodiek start? :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
gewoon eens in de zoveel tijd (schedulen) clearmem.exe draaien (zit in de 2000/2003 resourcekit) hiermee reclaim je lost memory

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Heb clearmem.exe even handmatig geprobeerd, maar het heeft geen effect.

Verder geen programma's of services die periodiek starten/stoppen. Het 'hoge' geheugengebruik is inmiddels ongewijzigd. Ik zou de server kunnen herstarten, maar dat doe ik natuurlijk liever niet :). Bovendien lost dat het ogenschijnlijk te hoge ramgebruik niet op. Dat laatste blijft overigens onder de 150MB dus heel ontevreden ben ik niet.

Verwijderd

Ik zelf zou ook de virusscanner eens bekijken.

Maar even een vraagje van mij voor jou:
Hoe heb je zo'n gave webbased server info gemaakt? Die zit er echt wel strak en goed uit. Dan wil ik voor mijn server ook wel. . . 8)

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn server staat geen virusscanner. Alle downloads gaan eerst naar mijn pc waar ze gecheckt worden. Mijn downloadbronnen zijn daarbij zeer betrouwbaar.

De system info is gebaseerd op het php-script WinSysInfo. De site daarvan is helaas offline dus ben ik maar zo aardig om dit script op mijn server te hosten: :)

http://agentsmith.mine.nu/pub/winsysinfo.rar

De standaard templates kun je heel makkelijk aanpassen naar keuze. Ik zou wel eerst de readme goed doornemen.

Gisteren heb ik ServicePack1 RC geinstalleerd op mijn server. Geheugengebruik is iets gezakt, maar die 90MB lijkt niet haalbaar meer :/.

• elevator
  • Niet online

elevator

Een release candidate installeren op een server - ik mag toch hopen dat het maar een test servertje is ;)

Verder - je zou eigenlijk met 'oh.exe' eens een snapshot moeten maken van al je openstaande processen en zijn geheugen gebruik op het moment dat het laag is, en dit nogmaals op het moment dat het hoog is. Misschien zijn er bv. shared memory segmenten die niet vrij komen :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op een server staat toch grote bestands cache standaard aan? Dat betekent dat ie zo veel geheugen daar voor kan gebruiken als ie wil toch? Je kan het voor de gein eens uitzetten.

wat was het ook al weer, largesystemcache?

specs

Verwijderd

Topicstarter
SP1 is de betafase in principe voorbij. Een release candidate heet niet voor niets zo :).

Gladiool, dat zou inderdaad kunnen. Als je gelijk hebt dan kan ik die instelling beter met rust laten. Caching is altijd goed. Maar om zeker te zijn dat het daaraan ligt, zou ik inderdaad die cache eens uit moeten zetten. Binnenkort maar eens proberen dan.

• elevator
  • Niet online

elevator

De meeste systeembeheerders installeren een ServicePack nog niet eens zo snel na de final release, en jij installeert het al binnen een paar dagen na de RC1. Nogmaals - als dit een productie omgeving zou zijn moet je je toch afvragen waar je mee bezig bent - imho ;)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 03:13:
SP1 is de betafase in principe voorbij. Een release candidate heet niet voor niets zo :).
Hou er rekening mee dat in een release candidate features kunnen zitten die je in de officiele release nooit weer terug vind. Een RC1 is altijd buggie en wordt daarom altijd op test servers geinstalleerd en nooit op productie servers verder zie post elevator.

Verwijderd

Topicstarter
Kom op mensen, niet zo serieus over "productie omgeving" dit en "productie servers" dat. Het is een server voor persoonlijk gebruik met maar 1 pc erachter. Ik weet ook wel dat zomaar een SP installeren op een corporate server niet aan te raden is. SP1 RC draait trouwens als een zonnetje dus dat onderwerp kunnen we afsluiten ;).

Maandag tentamen dus heb nu weinig tijd om van alles te gaan testen. Hopelijk weet ik binnenkort meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nu ineens maar 64MB! Wil nu heel graag weten wat er aan de hand is. Zo laag is het bij mijn weten nog nooit geweest... Kan dat eigenlijk wel voor een Windowssysteem??

*edit*
oh.exe draait inmiddels elke ochtend (output wordt toegevoegd aan oh.txt, bereikbaar via SMB) dmv de task scheduler. Ik zoek nu nog een command line tool om het totale geheugengebruik van het systeem weer te geven (mem.exe geeft alleen geheugengebruik weer van programma's binnen het command-venster waarin het draait). Wel handig om die info dan naar hetzelfde oh.txt bestand te schrijven voor een compleet overzicht.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 07:01 ]

Pagina: 1