[TomCat] 25% CPU bij 1 ingelogde gebruiker; optimaliseren? *

Pagina: 1
Acties:

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-08 16:41
Ik zit bij een bedrijf op stage dat een webbased basisschool administratie en leerlingvolgsysteem (laat) ontwikkelen.
Nu hebben we echter wat problemen met de performance.
Ik kwam er achter dat dit veroorzaakt werd door de business objects server (overzichten worden uit het systeem gehaald door middel van business objects).
Op deze (windows 2000) server staat een apache tomcat combinatie geinstalleerd.
Tomcat vreet gemiddeld 25% van de cpu tijd. Dit vind ik vrij veel als je de volgende dingen bedenkt:
-Server heeft een dual xeon 2.8 ghz
-Er op dit moment 1 persoon in het basisschool administratie en leerlingvolgsysteem is ingelogd. (dat wil overigens nog neit zeggen dat deze persoon ook met de overzichten bezig is)

Kan iemand mij vertellen hoe dit op te lossen is of met welke tools ik kan kijken waar die tomcat nou mee bezig is. Misschien zelfs kunnen checken of er hackers op zitten te kl*ten (of zou dit niet een oorzaak van het probleem kunnen zijn).

Kan iemand me helpen?

Joost de Vries

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
eeehm.... windows 2000 server en apache :? gebruik dan IIS icm windows of draai Linux met apache.... maar dit is min of meer een lompe combi....

• joostdevriesede
Ik snap zelf inderdaad ook niet goed waarom er voor deze combinatie gekozen is. Volgens mij heeft er mee te maken dat de webserver waar de applicatie zelf op draait linux is. Business objects kan echter alleen op windows draaien.

Joost de Vries

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022

RpR

joostdevriesede schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:18:
Ik snap zelf inderdaad ook niet goed waarom er voor deze combinatie gekozen is. Volgens mij heeft er mee te maken dat de webserver waar de applicatie zelf op draait linux is. Business objects kan echter alleen op windows draaien.
Vreemde combi i.d.d... Zorg dat je IIS installeerd en Business objects daarop laat draaien. Adviseer i.i.g. om geen Apache te draaien op de Windows Server.

An assumption is the mother of all fuck-ups

• joostdevriesede
Ik weet er verder niet als te veel vanaf, maar kan je jsp generen met IIS?
Dat moet namelijk wel gebeuren.

Joost de Vries

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

joostdevriesede schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:25:
Ik weet er verder niet als te veel vanaf, maar kan je jsp generen met IIS?
Dat moet namelijk wel gebeuren.
Misschien wordt het dan tijd dat je je erin verdiept? Heb je zelf al logfiles bekekeken? Stijgt het CPU gebruik als er meerdere gebruikers inloggen of scheelt dat eigenlijk niets? Verder genereer je volgens mij helemaal geen JSPs; ook met TomCat doe je dat niet; je voert ze slechts uit. Ik pas je topictitel even aan want dit lijkt nergens op :)

Tomcat vreet cpu tijd! Hellup! > [TomCat] 25% CPU bij 1 ingelogde gebruiker; optimaliseren? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• joostdevriesede
Klopt ja, er wordt alleen JSP uitgevoerd (foutje van mij).
Maar is dit ook mogelijk met IIS of moet je daar inderdaad echt tomcat voor hebben.

De logfiles kan ik zelf weinig van maken. Ik zal hieronder een deel plakken zodat jullie misschien kunnen zien wat er mis gaat. De log is inmiddels bijna 800 kb groot terwijl ik net nog geen uur geleden de hele machine heb herstart.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
2004-12-03 12:30:28 StandardWrapperValve[jsp]: Servlet.service() for servlet jsp threw exception
org.apache.jasper.JasperException: getOutputStream() has already been called for this response
    at org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:254)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:295)
    at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:241)
    at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
    at org.apache.catalina.core.ApplicationFilterChain.internalDoFilter(ApplicationFilterChain.java:247)
    at org.apache.catalina.core.ApplicationFilterChain.doFilter(ApplicationFilterChain.java:193)
    at org.apache.catalina.core.StandardWrapperValve.invoke(StandardWrapperValve.java:256)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline.invoke(StandardPipeline.java:480)
    at org.apache.catalina.core.ContainerBase.invoke(ContainerBase.java:995)
    at org.apache.catalina.core.StandardContextValve.invoke(StandardContextValve.java:191)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:643)
    at org.apache.catalina.core.StandardContext.invoke(StandardContext.java:2417)
    at org.apache.catalina.core.StandardHostValve.invoke(StandardHostValve.java:180)
    at org.apache.catalina.valves.ErrorDispatcherValve.invoke(ErrorDispatcherValve.java:171)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:641)
    at org.apache.catalina.valves.ErrorReportValve.invoke(ErrorReportValve.java:172)
    at org.apache.catalina.core.StandardPipeline$StandardPipelineValveContext.invokeNext(StandardPipeline.java:641)
    at org.apache.catalina.core.StandardEngineValve.invoke(StandardEngineValve.java:174)
    at org.apache.ajp.tomcat4.Ajp13Processor.process(Ajp13Processor.java:457)
    at org.apache.ajp.tomcat4.Ajp13Processor.run(Ajp13Processor.java:576)
    at java.lang.Thread.run(Thread.java:479)
[modbreak]log ingekort en code tags neergezet; denk hier in het vervolg zelf even aan

[ Voor 36% gewijzigd door Spider.007 op 03-12-2004 13:57 ]

Joost de Vries

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16
-krekel- schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:15:
eeehm.... windows 2000 server en apache :? gebruik dan IIS icm windows of draai Linux met apache.... maar dit is min of meer een lompe combi....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook windows in combinatie met Apache gebruik. Hou namelijk van windows en apache, IIS is behoorlijk irritant als je apache gewend bent.

Ten tweede hoort het gewoon naar behoren te werken, zelf heb ik namelijk nooit problemen ondervonden met Windows in combinatie met Apache

• joostdevriesede
Is er iemand die inhoudelijk iets kan zeggen over het probleem.
Ik zal inderdaad de mogelijkheid bekijken om IIS te gaan gebruiken ipv apache/tomcat, maar voor nu moet ik even een snelle oplossing hebben.
Is er iemand die iets kan zeggen over de rede waarom de cpu last zo hoog is?
En ook hoe het dan vervolgens op de lossen is.

Joost de Vries

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

joostdevriesede schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:14:
Is er iemand die inhoudelijk iets kan zeggen over het probleem.
Wij gaan dit probleem niet voor je oplossen! Als dat duidelijk is moet je bovenstaande replies nog eens lezen; er staan meer dan voldoende tips en onbeantwoorde vragen in
Ik zal inderdaad de mogelijkheid bekijken om IIS te gaan gebruiken ipv apache/tomcat, maar voor nu moet ik even een snelle oplossing hebben.
Voor snelle oplossingen moet je het supportcontract gebruiken van diegene die dit ontwikkelt.
Is er iemand die iets kan zeggen over de rede waarom de cpu last zo hoog is?
En ook hoe het dan vervolgens op de lossen is.
De ontwikkelaar misschien? Of de leverancier? Wij kunnen hier echt niets mee hoor :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• joostdevriesede
Ik snap dat dit probleem niet voor mij wordt opgelost, maar je begrijpt ook dat ik niet even tomcat de deur uit kan gooien en IIS met beide armen beetpakken.
Als er iemand is die manieren weet om te onderzoeken hoe dit komt dan zou dat heel fijn zijn.
Lijkt me verder ook niet veel moeite.
Dus als er iemand is die tooltjes waarmee ik bepaalde zaken kan monitoren dan zou dan heel fijn zijn.

Joost de Vries

Pagina: 1