[W2k3/Ex2k3] Mail komt met vetraging aan*

Pagina: 1
Acties:

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Hoi,

Ik heb het volgende probleem bij mijn email, het duurt ongeveer 10-15 minuten voordat alles binnen is. Ik draai hierop een Microsoft windows 2003 SBS met exchange 2003, zodra ik een email verstuurt intern of extern dan komt dat pas 15 minuten pas later aan. in

Er is niets ingesteld in exchange of zo iets.

Ik heb trouwens gezocht bij microsoft en via het forum van jullie maar niets gevonden over mijn probleem

Ik hoop dat jullie hierop een passend antwoord hebben want ik en mijn collega komen er niet meer uit.
Zelf m$ Microsoft weet het niet.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 3% gewijzigd door Koffie op 03-12-2004 11:45 ]

workstation server laptop

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

Heb je zelf al iets onderzocht wat zijn de resultaten hiervan ?

wat zijn de dingen die je besproken hebt met microsoft ?
want mischien komen we hier dan wel met 30 dingen die je allemaal al geprobeert hebt.
dan heeft het geen nut om te replyen.

Dus wat is je vooronderzoek uit deze vrag kunnen wij niet opmaken.

[ Voor 70% gewijzigd door TeH_oNe op 03-12-2004 11:10 ]

what?

Verwijderd

DNS instellingen lijken mij het meest logisch dat hier een probleem in zit.

Heb je de MX records al bekeken.
Ik neem aan dat er een redirect plaatsvind door een provider, vaak hebben die smarthosts die MX records hebben met een lagere prio dan jouw ipadres(mailserver), zodat al je internet verbinding eruit ligt je toch mail ontvangt.

Misschien is je internetverbing brak???

Check je logs eens van wie je mail ontvangt.

Verwijderd

ISA draaien? Disable je smtp filter eens en test dan nog eens.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

eddysmits schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:02:
Ik hoop dat jullie hierop een passend antwoord hebben want ik en mijn collega komen er niet meer uit.
Zelf m$ weet het niet.
Oh , dus je hebt een support contract met de firma Microsoft en die hebben officieel aangegeven dat er geen oplossing voor jouw probleem is, en dat ze niet in staat zijn een custom patch voor jullie te schrijven ? :O

Als je niet normaal kunt doen, blijf dan lekker weg ofzo.

Tijd voor een nieuwe sig..

• viper3007
Koffie schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:45:
[...]

Oh , dus je hebt een support contract met de firma Microsoft en die hebben officieel aangegeven dat er geen oplossing voor jouw probleem is, en dat ze niet in staat zijn een custom patch voor jullie te schrijven ? :O

Als je niet normaal kunt doen, blijf dan lekker weg ofzo.
Koffie wat bedoel je hiermee?
ten eerste wij een onderhoudscontract met een 2e lijn, maar microsoft wist 1,2,3 niet een oplossing voor dit probleem en gaat het verder uitzoeken. Maar misschien wisten jullie of jij een passend antwoord hierop.

Want het is weer raar dat het ploseling dat dit sinds een paar dagen aan de gang is, we hebben namelijk een SDSL lijn liggen van 2 mbit up en 2 mbit down.

Ik hoop hierbij dat jullie vernemen dat het probleem kan zijn , er zijn geen instellingen gewijzigd.

:'(

Eddy

Verwijderd

zoals ik al eerder zei, ISA geinstalleerd? Dan het smtp filter eens deactiveren.
Ik heb dit eerder gezien, waarbij interne mail (ook naar gebruikers op dezelfde server) 10 minuten bleef hangen in de local delivery queue en het deactiveren van het smtp filter in isa loste dat op.
Draaien er nog andere event sinks? MS heeft daar een scriptje voor trouwens...Antivirus?

Verwijderd

Titelfix. Gelieve voortaan zelf even een briljantere titel te verzinnen.

• TAMW
  • Laatst online: 04-05 17:59
Als het intern het ook 15 minuten duurt heeft dat niets met SMTP te maken alles gaat intern via X400.

Zie je de mailjes ook in je Queues verschijnen en daar dus blijven staan? Zo ja welke Zo nee micschien dan een probleem met notificatie naar je clients als er nieuwe mail is (UDP)

[ Voor 12% gewijzigd door TAMW op 03-12-2004 16:55 ]

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ik had laatst wel bij een SBS Server dat de X400 MTA gedisabled was, waardoor de mail ook vertraging kreeg.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klinkt alsof je UDP hebt geblocked. Normaal gesproken meldt de Exchange server via een UDP pakketje aan de client (Outlook) dat er nieuwe mail is. Als je dat blokkeert, gaat de client met enige regelmaat (eens in de 5 à 10 minuten) pollen, en ja, dan kan het wel een kwartier duren voordat je ziet dat er nieuwe mail is. Dus het mailtje staat er al wel, alleen de client ziet het niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:02
Toevallig een Onaccess virusscanner actief op je server?

* Message Flow to the Local Delivery Queue Is Very Slow
* Overview of Exchange Server 2003 and antivirus software
* Recommendations for troubleshooting an Exchange Server computer with antivirus software installed

Is je RUS (Recipient Update Service ) wel goed geconfigueerd voor het mail domain wat je gebruikt?

• viper3007
Update:

De emails blijven binnekomen in de Queues maar na een half uur tot een 1 uur komen ze pas bij de verschillende outlook 2000 emailclient binnen, en zoals ik al gemeld had intern is nog steeds het zelfde.

Ik nagekijken of er toevallig een exchange services niet gestart was maar dit bleek totaal niet zo te zijn, de services die gestart moesten zijn, zijn ook gestart.

Als iemand nog andere tips heeft hiervoor, dan hoor ik het graag van jullie via deze weg.

• TAMW
TAMW schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:53:

Zie je de mailjes ook in je Queues verschijnen en daar dus blijven staan? Zo ja welke
Nogmaals blijven ze daar ook staan voor bv een uur, en zo ja welke

[ Voor 6% gewijzigd door TAMW op 07-12-2004 09:08 ]

Verwijderd

eddysmits schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 08:55:
Update:

De emails blijven binnekomen in de Queues maar na een half uur tot een 1 uur komen ze pas bij de verschillende outlook 2000 emailclient binnen, en zoals ik al gemeld had intern is nog steeds het zelfde.

Ik nagekijken of er toevallig een exchange services niet gestart was maar dit bleek totaal niet zo te zijn, de services die gestart moesten zijn, zijn ook gestart.

Als iemand nog andere tips heeft hiervoor, dan hoor ik het graag van jullie via deze weg.
- welke queues?
- virusscanner bekeken?
- isa smtp filter gedeactiveerd? Hoe raar het ook moge klinken omdat je het probleem ook intern hebt, in 1 geval dat ik gezien heb was dat de oplossing.

• viper3007
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 09:56:
[...]

- welke queues?
- virusscanner bekeken?
- isa smtp filter gedeactiveerd? Hoe raar het ook moge klinken omdat je het probleem ook intern hebt, in 1 geval dat ik gezien heb was dat de oplossing.
Ze blijven daar ook staan, in de volgende queus:

* Messages Pending Submission
* de des betreffende antivirus hebben wij al 3 jaar lang en nooit problemen gehad, de antivirus is: Trend Micro Office Scan

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:02
eddysmits schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:01:
* de des betreffende antivirus hebben wij al 3 jaar lang en nooit problemen gehad, de antivirus is: Trend Micro Office Scan
Ok maar draaid deze ook op je Exchange server? Immers j egebruikt hem al 3 jaar, maar je server bestaad nog geen 3 jaar. Dus daarom hoe is deze geconfigueerd op de server?

Eventueel probeer dit eens : How to Use Queue Viewer to Troubleshoot Mail Flow Issues

• TAMW
Office scan is niet voor een mailserver maar voor workstation's en scan't dus niet in de Exchange database maar op file niveau.

Dus je draait geen anti virus specifiek voor exchange?

Queue: Messages pending submission
First Available: Exchange 2000 Service Pack 2
Description: This queue holds messages that have been acknowledged and accepted by the SMTP service. Messages that are in this queue have not been processed.
Troubleshooting: If messages are constantly accumulating, you may have a performance problem. Occasional peaks in CPU performance can cause messages to appear in this queue intermittently. Frequently, problems with event sinks (for example, custom SMTP processing code for antivirus screening and for disclaimers) cause messages to accumulate in this queue.

[ Voor 63% gewijzigd door TAMW op 07-12-2004 11:14 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Heb je toevallig de ISA firewall-client op je Exchange-server draaien? Bij ons heeft dit voor jaren frustratie gezorgd.. Deïnstalleren en de Exchange-server draaide weer als een zonnetje en bezorgde mail weer direct.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

TAMW schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:13:
Frequently, problems with event sinks (for example, custom SMTP processing code for antivirus screening and for disclaimers) cause messages to accumulate in this queue.
Ik heb nog niet van TS gehoord of hij de smtp filter in isa heeft draaien, want dat is namelijk een event sink...

• Remco
  • Laatst online: 08:41
virusscan definitie die roet in het eten gooit ?
Probeer deze eens te updaten. Misschien is er een brakke update geweest.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• TAMW
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:22:
[...]

Ik heb nog niet van TS gehoord of hij de smtp filter in isa heeft draaien, want dat is namelijk een event sink...
De TS is niet echt goed in het terugkoppelen van informatie.

• viper3007
Rolfie schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:13:
[...]

Ok maar draaid deze ook op je Exchange server? Immers j egebruikt hem al 3 jaar, maar je server bestaad nog geen 3 jaar. Dus daarom hoe is deze geconfigueerd op de server?

Eventueel probeer dit eens : How to Use Queue Viewer to Troubleshoot Mail Flow Issues
Bedankt hiervoor alleen het probleem blijft nog steeds voordoen; weet iemand of dit specifiek probleem niet een no error probleem is!.

Kortom is dit probleem wel op te lossen?

• viper3007
Remc0 schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:25:
virusscan definitie die roet in het eten gooit ?
Probeer deze eens te updaten. Misschien is er een brakke update geweest.
De desbetreffende virusscan wordt elke uur automatische geupdate, en het is geen brakke update geweest.

Kan het niet liggen aan de router of zo iets, kortom is het niet bijvoorbeeld een hardware probleem.

Verwijderd

eddysmits schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 14:22:
[...]

De desbetreffende virusscan wordt elke uur automatische geupdate, en het is geen brakke update geweest.

Kan het niet liggen aan de router of zo iets, kortom is het niet bijvoorbeeld een hardware probleem.
waarom zou het aan een router liggen als je er intern ook last van hebt?
En zoals ik al eerder aangaf, check de smtp filter van ISA of je die aan hebt staan. Zoals al eerder aangegeven, problemen met de queue waar je messages in blijven hangen kunnen veroorzaakt worden door event sinks waar dat ISA filter er 1 van is.

• Koffie
  • Laatst online: 11:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• viper3007
Mail probleem is opgelost, het lag namelijk aan het volgende:

Het probleem van de mail die in een pending queue bleef hangen had te maken met de Mailbasket software die alle verkeerd geadresseerde mail afvangt…

In de eventviewer kwam ik deze melding tegen:

DCOM got error "The operation completed successfully. " and was unable to logon usp\administrator in order to run the server:

{888FC943-CB7D-43E7-BB64-905342B0D34D}

En dat laatste getal kwam overeen met het DCOM object van de Mailbasket software. Doordat dit object nog probeerde in te loggen als administrator met het oude wachtwoord ging de boel in de mist. Ik heb nu voor het object het wachtwoord aangepast en heb geen errors meer in de event log. Ook de mail die ik intern en extern stuur staat binnen een paar seconden op het scherm…

Ik hoop dat jullie het nu ook wel en alvast bedankt voor jullie snelle respons.

Met vriendelijke groeten,

Eddy Smits

8-)

Pagina: 1