Toon posts:

[LaTeX] Export naar EPS vanuit Visio gaat verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mijn scriptie in LaTeX aan het schrijven en wil graag een aantal plaatjes die ik met Visio heb gemaakt invoegen. Ik heb op een site gelezen dat de EPS-export functie van Visio 2002 zo brak is dat ze 'm in 2003 maar gewoon eruit hebben gehaald. :) Visio 2000 doet 't allemaal nog wel aardig, alleen gaat bij mij het volgende mis:

Afbeeldingslocatie: http://duikerbis.homedns.org/maurizio/letters.gif

Dit is een screenshot vanuit het resulterende PDF-je: de letters staan dus helemaal door elkaar (hier hoort de tekst "Blocked shadow ray" te staan...) Dit gebeurt compleet willekeurig. Soms dan gaat bijna alles goed, soms dan gaan alle plaatjes verkeerd.

Ik gebruik de volgende LaTeX code om plaatjes in te voegen (alhoewel het volgens mij hier niet aan ligt):
code:
1
2
3
4
5
6
\begin{figure}[htbp]
  \centering
  \includegraphics[scale=0.9]{Diagrams/6.eps}
  \caption{Tracing shadow rays}
  \label{fig:6}
\end{figure}

Weet iemand hoe ik dit op zou kunnen lossen? De plaatjes opnieuw tekenen in een ander programma is geen optie, aangezien dit er heel veel zijn. Het liefst zou ik de plaatjes ook in vector-formaat willen behouden.

Verwijderd

EPS export is idd zwak, wat ik doe vanuit Visio is printen naar FILE: op een standaard PS printer
(ik gebruik nu een Apple Color LW 12/660 PS)
Bij Postscript-opties van betreffende printer (bij advanced-knopje) de 'Postscript-output Option' op
Encapsulated PostScript (EPS) zetten.
Daarna cycle ik hem nog even door Ghostscript om de BoundingBox netjes te krijgen.
(File -> PS to EPS, vinkje bij Automatically calculate Boundingbox)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Ik zal het vanmiddag eens proberen.

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Voor vrij eenvoudige lijntekeningen zou je het open source programmaatje Dia kunnen gebruiken. Exporteert goede .eps bestanden die je zonder problemen met LaTeX kan verwerken. Zowat alle diagrammen van mijn afstudeerwerk heb ik er mee gemaakt.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:02:
EPS export is idd zwak, wat ik doe vanuit Visio is printen naar FILE: op een standaard PS printer
(ik gebruik nu een Apple Color LW 12/660 PS)
Bij Postscript-opties van betreffende printer (bij advanced-knopje) de 'Postscript-output Option' op
Encapsulated PostScript (EPS) zetten.
Daarna cycle ik hem nog even door Ghostscript om de BoundingBox netjes te krijgen.
(File -> PS to EPS, vinkje bij Automatically calculate Boundingbox)
Ik heb het geprobeerd en dit werkt heel aardig, alleen print Visio de hele pagina naar het EPS-bestand, dus ook het gedeelte waar niets staat. Zie onderstaand plaatje: de tekst staat nu heel ver onder het plaatje. Weet je misschien hoe ik dit op moet lossen?

Afbeeldingslocatie: http://duikerbis.homedns.org/maurizio/bb.gif
TaXaN schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:14:
Voor vrij eenvoudige lijntekeningen zou je het open source programmaatje Dia kunnen gebruiken. Exporteert goede .eps bestanden die je zonder problemen met LaTeX kan verwerken. Zowat alle diagrammen van mijn afstudeerwerk heb ik er mee gemaakt.
Ik ben begonnen met Dia, maar kwam erachter dat het te beperkt (en te buggy!) is.Daarom ben ik met Visio verder gegaan. En het is trouwens teveel werk om alle plaatjes die ik gemaakt heb opnieuw in Dia te tekenen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 16:30:
[...]

Ik heb het geprobeerd en dit werkt heel aardig, alleen print Visio de hele pagina naar het EPS-bestand, dus ook het gedeelte waar niets staat. Zie onderstaand plaatje: de tekst staat nu heel ver onder het plaatje. Weet je misschien hoe ik dit op moet lossen?

[afbeelding]

[...]
BoundingBox staat dan nog niet goed. Als ik het plaatje een keer door GSview haal, met de PS to EPS convert, dan zet ie bij mij wel een goede boundingbox.
Heb jij dat ook al gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik inderdaad al geprobeerd. De bounding box informatie wordt ook daadwerkelijk in het EPS-bestand geschreven...maar niet goed dus... Is er niet een of ander tooltje (het liefst onder Windows) waarmee de bounding box (visueel) kan worden bijgesteld, of zou dat niet helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt! Ik moest eerst nog in GSView de orientatie corrigeren en dan wordt de bounding box wel goed weggeschreven.
Bedankt voor je hulp, peidor! :)
Pagina: 1