[17" TFT] BenQ FP71e+ Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:24
Op de site van BenQ word deze tft met zijn 8ms benoemd als DE gamer TFT. Aangezien ik zelf een behoorlijk fanatieke (fps) gamer ben zoek ik dus echt een snelle tft. Deze lijkt aan alles te voldoen, met 8ms is hij snel genoeg en de enige 2 reviews die ik heb kunnen vinden zijn positief.

Wat ik al zei, ik wil hem vooral gebruiken om te gamen maar naast gaming doe ik ook aan webdesign. Kortom onder het programmeren moet ik geen last krijgen van mijn ogen en de helderheid heb ik het liefst ook zo netjes mogelijk voor in Photoshop. (Mischien heeft iemand hier ook ervaring mee)

Op GoT kon ik niet veel over dit beestje van BenQ vinden (2 topics, waarvan een genaamd Spel/typfouten topic).

Daarom ben ik benieuwd na het lezen van de twee reviews hoe hij het er in de praktijk vanaf brengt. Er zijn vast een aantal mensen met dit schermpje. Hopelijk kunnen jullie je ervaring posten.

Afbeeldingslocatie: http://www.benq.nl/images/product/lcd/fp71/fp71-showcase.jpg
De specs, voor potentiele klanten? :) :
Verbazingwekkende 8 ms reactie tijd !
* Stijlvol Zilver-Zwart Ontwerp
* LCD grootte: 17"
* Kijkhoek 140/130
* Contrast: 500:1
* Pixel pitch: 0,264
* Helderheid: 300 cd/m2
* Kleuren: 16.2million
* i Key Auto Adjustment

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Voor Gaming is hij iig goed genoeg.
Maar voor webdesign?
De kleuren zijn wat minder echt, en dat kan soms een probleempje zijn..

Ook vind ik deze monitor eigenljik veel te duur?
Een 19" tft van benq met 12ms kost evenveel..

Stel dan, dat er gemiddeld 2ms bij opkomt..
FP71e+ = 8+2=10ms
FP937s=12+2 =14ms

Ook is er binnenkort een nieuwe de FP 973s+, die ook 8ms heeft..

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Volgens mij is het al vaak gezegd, maar blijkbaar moet het nog een keer: 8ms is de schakeltijd tussen zwart en wit, dit komt vrijwel nooit voor waardoor de specificatie zo goed als nutteloos is.

Het is prima mogelijk dat een "16ms TFT" sneller tussen groen (bijv. gras) en blauw (bijv. lucht) schakelt dan een "8ms TFT".

[ Voor 34% gewijzigd door Yokozuna op 03-12-2004 14:47 ]

Verwijderd

Een scherm met zo'n lage response tijd heeft toch een slechtere kleuren weergave dan bijvoorbeeld een 12ms scherm?

Verwijderd

fooker schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:06:

Ook is er binnenkort een nieuwe de FP 973s+, die ook 8ms heeft..
En die is waarschijnlijk nog veel duurder :)

( sorry voor de dubbelpost )

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 15:20 ]

• Bjk
Ik heb hem gekocht, en tis een erg goed ding. Als iemand een uitgebreide mening wil horen moet je het ff vragen. Aangezien er niet veel animo in deze thread zit.

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 06:14

robhof

Lembongan view

Ik heb wel interesse in een review Bjk. Alle ervaringen met nieuwe TFT's zijn interessant!! :)

Verwijderd

Een uitgebreide mening zou heel interessant zijn. Ik ben van plan deze monitor te kopen voor een, volgens mij, gunstige prijs (371 euro zonder verzendkosten). De reviews die ik gevonden heb waren overwegend positief. Alleen bij Toms Hardware merkten ze op dat de felblauwe led op de powerswitch soms storend kan zijn, bvb bij bekijken van dvd. Het is natuurlijk een detail, maar toch... Ook wel grappig: in de ene review wordt de interpolatie als slecht omschreven, in een andere vinden ze de interpolatie dan weer één van de sterkste kanten van deze monitor. De beeldkwaliteit (kleur, contrast) wordt meestal als goed beoordeeld. Dus Bjk, ik ben benieuwd naar jouw ervaring...

• Bjk
Aantal dagen later, druk, druk druk maar goed. Beter laat dan nooit zeg ik de laatste tijd steeds meer.
Allereerst een complimentje naar EMPC, had hem donderdag besteld bij hun. Kreeg even later een mailtje terug dat hij niet op voorraad was en dat ze hem besteld hadden. Zaterdag kreeg ik een mailtje dat ik hem op kon halen. Mooi snel dus, toen ik daar aan kwam mocht ik hem zelf ook nog eens testen.

Eenmaal thuis aangekomen heb ik de doos open gemaakt, alles netjes verpakt. D-SUB en DVI kabel waren netjes meegeleverd eveneens de stroomkabel. Om elke stekker zat schuimrubber om ze voor transport te beschermen. "Het in elkaar zetten" was zo gedaan. Kabeltjes in de monitor, voetje eronder hupsakee!

In windows meteen me resolutie veranderd naar de native 1280x1024. Dit draaide goed alleen was de brightness hoog. Als ik volledig wit scherm had deed het soms zeer aan me ogen. Toen ik naar de brightness instelling keek stond hij op 90% snel veranderd naar 46% en het was verholpen.
In de review van hardwarezone had ik gelezen dat de monitor een rode kleurzweem had, bij mij niks van gemerkt.

Het gamen. Gewoon geweldig, heb geen flikkering/ghosting of wat dan ook kunnen ontdekken. Het speelde gewoon goed, de blauwe led kon mij in een donkere kamer niet aflijden. Persoonlijk vind ik het er stylish uitzien. Ik heb trouwens de volgende games getest:
- Half-Life 2
- CS: Source
- Warcraft 3
- Lotr War of the ring
- Battlefield 1942

De kleuren zijn veel helder/warmer als op mijn oude CRT. Ook al ben ik van 19" CRT naar 17" TFT gegaan, ik vind het een vooruitgang.

Oeh zitten er dan nog nadelen aan dit ding, zoals jij beschrijft moet iedereen deze eigenlijk hebben?
De enige 2 nadelen (mwah nadelen) die ik heb ondervonden maar waar ik eigenlijk niet veel last van is zijn de knopjes die onder de monitor zitten. Als je kamer donker is wil je nog wel eens de verkeerde indrukken. Maarja als je monitor eenmaal goed is ingesteld...

Ten tweede tussen zwart en heel donkergrijs is niet goed verschil te zien. Echter heb ik geen enkele hindernis daarvan ondervonden in games.

Hopelijk hebben jullie er wat aan.

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 06:14

robhof

Lembongan view

Nice Bjk, dank voor de review! :)

Verwijderd

Thanks Bjk. Ik denk dat ik ook maar ga overschakelen van 19"CRT naar 17"TFT ;)

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Hoe zit het met de kleurenechtheid, geeft dit scherm echt 16.2 kleuren weer of is dit aantal ook weer tot stand gekomen door interpolatie.

• Rick2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Yokozuna schreef op donderdag 16 december 2004 @ 12:00:
Hoe zit het met de kleurenechtheid, geeft dit scherm echt 16.2 kleuren weer of is dit aantal ook weer tot stand gekomen door interpolatie.
Nope...... Zoals jezelf eerder ook al aangaf, het geeft geen Panels met 8bit (16.7miljoen) kleuren die sneller dan ongeveer 20ms zijn. :)

Lees ook hier........

http://graphics.tomshardw...lay/20041015/benq-03.html

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

en zelfs de garantie en afhandeling van Benq ben ik zeer over te spreken.
mijn pa had er een vorig model gekocht waar een pixel op zat die niet werkte, na telefonisch contact omgeruild, echter de pech sloeg weer toe, na 2 dagen een pixel die rood bleef, weer gebeld, weer omgeruild en helaas te gek voor woorden, weer een scherm gekregen met daarop een ander fenomeen namelijk;

bij het openen van de doos zat alles zeer goed en mooi ingepakt, net zoals de vorige die geleverd waren, maar bij het aansluiten zat er in het midden van het scherm een "grijze" vlek ter groote van een ouderwets dubbeltje, het was net of er iemand met zijn vinger heel hard op het scherm had gedrukt en daar de kleur uit het beeld was verdwenen.
dit was natuurlijk niet zo, maar toch mijn pa had alle pech van de wereld denk ik, na weer telefonisch contact uiteindeijk een zeer goed werkend en mooi product thuis gekregen.

nogmaals bedankt mevrouw Sim Joe, voor de erg goede service en het begrip van Uw kant.

:Y)
Pagina: 1