Voeding dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Superfly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2025
Allememachies, nooit echt harde problemen gehad met mijn waren, kom ik er vandaag achter dat mijn pc niet meer opstart. Het aan/uit knopje van mijn ATX-kast zegt heel leuk 'klik', maar er gebeurt niets, nada, noppes, rien. Eerste gedachte is 'de voeding is dood', al is dat na anderhalf jaar gebruik wel erg snel. Nu vraag ik me echter af of het ook aan de CMOS zou kunnen liggen. De aan/uit switch is namelijk via mijn Abit BH6 mobo verbonden met de voeding.

Wat is de beste strategie die ik kan volgen? Hoe kom ik er achter waar het probleem precies ligt? Ik zal morgen proberen of CMOS resetten helpt, en het aan/uit kabeltje op het moederbord controleren, maar als dat niet helpt, kan ik dan veilig aannemen dat het de voeding is?

Ik gebruik sinds een tijd het programma Sleeper, dat Win98 automatisch afsluit na bepaalde tijd. Zou veelvuldig gebruik (bijna elke dag) hiervan invloed hebben kunnen gehad op m'n mobo of op de voeding? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar als dit een bekend probleem is dan vliegt Sleeper er natuurlijk uit...

Alvast bedankt!

Assistant Professor New Media & Digital Culture

• Nazgul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10-2022

Nazgul

Digital Pizza Crew

Heb je toevallig ook een aan-uit schakelaar op de achterkant van je kast zitten? Probeer die eens.

Maar gaat het power lampje van je kast niet eens branden?? Dan is het de voeding die ge-emigreerd is naar Walhalla, of waar dode voedingen dan ook heengaan. ;)

No trees were killed in the sending of this message. However a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Superfly
Heb helaas geen aan/uit achter op de kast.

Maar inderdaad, zelfs geen lampje, geen fan, niks. Toch vraag ik me af in hoeverre het moederbord hier iets te maken mee kan hebben. De laatste tijd gebeurde het nog wel eens dat m'n pc tijdens het opstarten opeens een reboot deed, of een blauw scherm gaf voordat ik bij het Win98 inlogscherm was.

Ik heb een Abit BH6, Celeron 300A (niet overgeklokt), standaard koeling op de proc. Nooit problemen gehad tot nu toe.

Verwijderd

Had mijn pa ook met zijn Dell P3-450.
Na een week deed hij het spontaan weer :9

• Superfly
Deed het spontaan weer? Gewoon afwachten dus? Ben je er nog achter gekomen waar het aan lag?

Ik herinner me opeens dat er waarschijnlijk via de kabel van de monitor stroom op mijn kast heeft gestaan, maar kan me niets bedenken wat ik de laatste tijd aan mijn configuratie heb veranderd, dus zoiets had al eerder problemen moeten opleveren...

Een steeds wanhopiger Superfly.

• Ivke
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-01-2003
ehh...heb je de voedingkabel(s) gecontroleerd?

lijkt stom, maar ik heb eens 'n defecte voedingskabel gehad, dus kijk liever maar eens.

"I'd change the world but God won't give me the source code"

Verwijderd

Ik had laatst precies hetzelfde probleem, ik had mijn computer weer eens verbouwd... wou hem opstarten, geen sjoege... voeding eruitgehaald, nagekeken, niets doorgebrand...
Toen stapje voor stapje getest:
alleen voeding op het mobo, lopen
toen hd erop, lopen
toen cd-rom erop, lopen
toen brander erop, lopen
en toen sloot ik mijn floppy aan op het stroom, en geen sjoege
stroom weer van de floppy af, lopen...

raar maar waar, toen kwam Hijsie (zie dit forum) met zijn gouden handjes, en sloot de floppy net zo op het stroom aan als ik het deed, en vanaf dat moment liep mijn computer weer...
Vraag me niet wat het was.. maar mijn computer werkt weer, en daar gaat het me om...

• Superfly
Laat ik dat dan toch ook maar eens gaan proberen *zucht*

Ik heb echt helemaal niets aan mijn systeem lopen klooien de afgelopen tijd. Vorig jaar november cd-writer erbij, that's all. Laatst wel twee USB apparaatjes (muis en stuurwiel), maar DAT zou toch niets uit hoeven maken.

Jammer dat ik niemand in de buurt ken met een ATX kast, kon ik ff voeding switchen...

• Superfly
Silly me! Ik wist toch opeens een ATX kast in de buurt. Snel ff voeding van die kast op m'n mobo en tadaa, alles werkte. Nu dus op zoek naar een nieuwe voeding/kast. Is het trouwens mogelijk om zekeringen uit voedingen te vervangen? Kost me weer wat minder. Een nieuwe ATX kast is ook niet zo goedkoop.

Waardoor gaan voedingen trouwens dood? Ik wil dit graag voorkomen. Heeft het met aarding te maken (ik heb geen geaarde stopcontacten op mijn kamer)? Of aan het aantal aangesloten apparaten (cd-rom, writer, hd, floppy, mobo)? Of, erger nog, gewoon bad luck?

Een weer wat blije Superfly.

Verwijderd

Als alleen je zekering stuk is, dan kun je hem zo omruilen... je kunt zelfs een stukje ijzerdraad of zilverpapier in de plaats drukken... niet echt verstandig, maar het werkt wel...

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Dat van dat hij niet aanwil heb ik ook gehad bij die vorige kast van mij! Volgens mij ligt dat aan de schakelaar. Ik kreeg hem niet meer aan. Maar op een gegeven moment deed de schakelaar het ineens wel weer!

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Het is altijd gezeik met die voedingen..

Ik krijg ze met het werk ook nog wel eens voor mijn neus...
En het zijn altijd de goedkope schijt dingen.

Het ventilatortje loopt snel te kutten (begint te ratelen na een maand of 2).
En de voeding is gewoon snel naar de klote.

Je moet echt gewoon een goede voeding kopen anders moet je over een jaar of zo weer een nieuwe kopen. En dan ben je nog duurder uit.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Superfly
Nou, het is gelukt. Voeding vervangen (kostte me 90 piek, voor 250W), alles loopt nu snor.

Ik ga meteen maar eens wat maatregelen nemen om het geheel te aarden en/of te stabiliseren. M'n oude voeding was er een van Concept Technology Co. (Logic ATX, 250W). Kon niet zien wat er fout aan was (zekering iig niet, had ik ook niet makkelijk kunnen vervangen), maar het lijkt alsof een spoel te warm was geworden, waardoor het plastic-achtige lijm waarmee die vast zat is losgesmolten. Er lag wat los in de voedingkast, en de spoel lijkt scheef getrokken.

Ik laat m'n vader binnenkort wel ff langskomen met z'n Elektuur :)

Verwijderd

Ook even opletten: die voedingen van tegenwoordig zijn echt "intelligent" :( , als er iets misgaat (kortsluiting bv), schakelen ze zichzelf gewoon uit, en het kan best lang duren voor ze dan weer aanwillen (soms wel enkele uren).

Maar als ie het na een dag nog niet doet, is ie meestal toch wel echt dood. Als er een brandlucht uitkwam (Uh-oh!) of een harde knal (ge-explodeerde elco) is ie ook wijlen.

Uiteraard ALTIJD eerst even met een andere voeding testen of het niet aan je pc zelf of aan de 220 kabel ligt...

(Moet ik altijd denken aan zo'n stripje van Dommel, waar ie alle gloeilampen uit het hele huis in de vuilnisbak gooit wanneer er een stroomstoring is opgetreden :+ )

Even zekeringetje doormeten als dat er nog inzit, en als dat het ook niet is, gewoon een nieuwe kopen; repareren loont niet meer met de huidige prijzen.

• Jag
  • Laatst online: 00:08

Jag

Een vriend van mij had ook een keer problemen met zijn voeding (hij had iets stoms gedaan terwijl ie aan stond-->kapot), en toen had ie zijn hele computer naar mijn huis gesleept, en probeerde hij voor de laatste keer nog ff voordat hij de voeding open zou schroeven, en wat denk je.....hij deed het weer. Dus van die "intilligente" voedingen kunnen het zomaar weer gaan doen, erg cool.
Jag

Verwijderd

mijn voeding van mijn server is der spontaan mee opgehouden laatst..
Dus ik nieuwe zekering derin...
aansluiten
plop
zekering deruit..
Toen maar een andere voeding gehaald toen werkte ut hele zaakje weer..
En owja.. als je je voeding stil wilt hebben doe je de fan toch gewoon op 5 volt..
Een gateway doet toch niet zoveel en word dus ook niet zo warm

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-08 02:42
Klopt van die intelligente voedingen. Ze hebben of een zelfrestellende zekering, dan duurt het een paar minuten en doet hij het weer. of ze hebben een zekeringsautomaat, en dan kan het wel een uur duren.
Pagina: 1