Toon posts:

[Moederbord] Northbridge koelblokje kan eraf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of je zo'n standaard koelblokje er gewoon af kan slopen.
Ik zie namelijk nergens schroefjes of iets.
Gewoon schroevendraaier ertussen?

Ik wil er een WC-blokje op voor mijn toekomstige ressorator van Zalman.

Oh ja ik heb een Asus A7V8X-X

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 08:50 ]

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 19:21
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 08:50:
Ik vraag me af of je zo'n standaard koelblokje er gewoon af kan slopen.
Ik zie namelijk nergens schroefjes of iets.
Gewoon schroevendraaier ertussen?

Ik wil er een WC-blokje op voor mijn toekomstige ressorator van Zalman.

Oh ja ik heb een Asus A7V8X-X
iig GEEN schroevendraaier gebruiken, daarmee help je je mb alleen maar naar de haaien.
Ik heb datzelfde moederbord als jij, en als het goed is zie je aan de zijkanten 2 witte plugjes zitten met veertjes.
Als je aan de achterkant van je mb kijkt, zie je dattie zich met die plugjes klemmend vasthoud.
Simpelweg met een tangetje (VOORZICHTIG) die plugjes daar (8rkant mb) sameknijpen zodat het plugje automatisch terugschiet naar de voorkant van het mb.

oisd.nl

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:12

sapphire

Die-hard pruts0r

En als je de pinnetjes hebt losgemaakt en het blokje wil er nog niet af, zet dan een fohn op de heatsink en verwarm hem. en tegelijkertijd probeer het blokje te draaien, dan word de koel zooi ertussen warm en door het te draaien draai je het los als het vacuum gezogen is. Dit wel doe als je pc uit staat :P

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
DapinododiadeaL schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 08:58:
[...]

iig GEEN schroevendraaier gebruiken, daarmee help je je mb alleen maar naar de haaien.
Ik heb datzelfde moederbord als jij, en als het goed is zie je aan de zijkanten 2 witte plugjes zitten met veertjes.
Als je aan de achterkant van je mb kijkt, zie je dattie zich met die plugjes klemmend vasthoud.
Simpelweg met een tangetje (VOORZICHTIG) die plugjes daar (8rkant mb) sameknijpen zodat het plugje automatisch terugschiet naar de voorkant van het mb.
Ok bedankt. Mijn VGA (gforce 4 TI4200) heeft ook zo'n koelertje, krijg ik er ook niet af.
Die pinnetjes lijken wel versteend. Ben blij als die goedkope troep ervan af is, lol.

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 08:51
Soms moet je eerst aan de bovenkant van dat pinnetje een ander pinnetje eruit trekken. Hierdoor krijgt de dikke kop van het plugje meer ruimte om in te knijpen en kan je gemakkelijker het pinnetje verwijderen.

Verwijderd

Mocht het bovenstaande allemaal niet lukken. Dan kun je het met een schroevendraaier proberen, maar leg dan wel iets tussen je MOBO en de schroevensdraaier (een bankpas is hier erg handig voor).

Kijk wel heel erg goed uit, de kans dat je iets sloopt is vrij groot, dus probeer dit alleen als je de koeler er niet anders af krijgt (lees hierboven) en als de koeler er ECHT af moet...

PS: die plastic pinnetjes knijp ik altijd samen met mijn vingers (ik vind het niet erg fijn om met een tang zo dicht op de printplaat te zitten, als je uitschiet....... ;( )

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 10:00 . Reden: typo.... ]

Verwijderd

Topicstarter
ja idd

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
nog een mogelijkheid is met een kniptangetje die push-pins gewoon doorknippen...

de schroeendaaier truuk zou ik écht niet proberen: de kans dat je NB beschadigt, uitschiet of whatever is imho te groot....

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

The_Stickie schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:07:
nog een mogelijkheid is met een kniptangetje die push-pins gewoon doorknippen...

de schroeendaaier truuk zou ik écht niet proberen: de kans dat je NB beschadigt, uitschiet of whatever is imho te groot....
Je kunt dan beter iets breders gebruiken, waardoor je de NBkoeler als het ware optilt (liefst iets wat net zo breed is als je NBkoeler). En dan vanaf alle 4 kanten de koeler steeds een stukje losser maken. Leg idd wel iets tussen je moederbord en je losmaakdingetje!
(dit helpt uiteraard alleen als de vasthoud-pins van het koelblok al uitgeschakeld zijn :))

Verwijderd

Dat is wel een goed idee ja, iets dat even breed is (als je daarmee genoeg kracht kunt zetten...) als de NB.

Maar de schroevendraaier-bankpasmethode werkt ook.... (misschen allen op videokaarten van broers... :X ) bankpas eronder en dan de schroevendraaier ertussen dan draaien met de schroevendraaier, tot je voor de 35ste keer denkt: als ik nu nog meer kracht zet is ie stuk... en dan geheel onverwachts schiet de koeler eraf (tenminste zo ging dat bij mijn broers videokaart :X )

Mijn eigen NB viel er bijna vanzelf af nadat de plastic-pinnetjes los waren, beetje draaien aan de koeler en hij ligt eraf.
Pagina: 1