De hele nacht probeer ik al een horizontale lijst netjes op het scherm te krijgen, maar het wil me maar niet lukken. Ik heb de volgende code:
Voor de juiste weergave heb ik de volgende css:
Als ik dan mijn code laat tonen in firefox dan gaan er 2 dingen fout: de <ul> wordt aan de onderkant te veel uitgerekt, en de border van een <li> loopt dwars door de content (img) heen!
Ik heb al geprobeerd display te veranderen in een float, maar dan valt de achtergrond van de <ul> weg (position:absolute idee), dus dat is ook geen optie.
Vertical-align:bottom op de images gaf een vrij goed resultaat, maar nu zie je (goed kijken!) een randje nog boven de border van de image (wat niet de bedoeling is):
Hoe zou ik dit probleem kunnen verhelpen? Ik zoek "de" oplossing voor het probleem, liefst zonder lelijke hacks.
Online testcase
Download testcase
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
| <ul id="list1"> <li>[img]"images/format_smiley.gif"[/img]</li> <li>[img]"images/format_font.gif"[/img]</li> <li>[img]"images/format_bold.gif"[/img]</li> <li>[img]"images/format_under.gif"[/img]</li> <li>[img]"images/format_italic.gif"[/img]</li> </ul> |
Voor de juiste weergave heb ik de volgende css:
Cascading Stylesheet:
(zo moet het goed zijn toch?)1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| ul { background-color:#f5f5f5; padding: 0px; margin: 20px 0px; list-style: none; } ul li { margin:0; /*float:left;*/ display:inline; padding:1px 1px; } ul li img { padding:0; margin:0; border:0; height:22px; width:22px; } ul li:hover, ul li.over { border: 1px solid #aaa; padding:0; } |
Als ik dan mijn code laat tonen in firefox dan gaan er 2 dingen fout: de <ul> wordt aan de onderkant te veel uitgerekt, en de border van een <li> loopt dwars door de content (img) heen!

Ik heb al geprobeerd display te veranderen in een float, maar dan valt de achtergrond van de <ul> weg (position:absolute idee), dus dat is ook geen optie.
Vertical-align:bottom op de images gaf een vrij goed resultaat, maar nu zie je (goed kijken!) een randje nog boven de border van de image (wat niet de bedoeling is):

Hoe zou ik dit probleem kunnen verhelpen? Ik zoek "de" oplossing voor het probleem, liefst zonder lelijke hacks.
Online testcase
Download testcase
[ Voor 10% gewijzigd door b19a op 03-12-2004 11:43 . Reden: dubbele css verwijderd ]