[redhat] software raid 5 rebuild

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Hallo,

Als laatste nood greep hoop ik iemand te vinden die weet hoe je een software raid 5 kan rebuilden...

Het zit namelijk zo. Ik heb/had op mijn server red hat 9.2 draaien op een software raid 5 over 4x 120GB maxtor drives. Nu is afgelopen nacht jh een van de maxtor disks gecrashed (de wel bekende tik). nu blijfen er 3 disks over en als het goed is moet het te rebuilden zijn...?...? 8)7 :? :?

We hebben de vogende dingen geprobeert:
- File System repair modus waarin we niet echt zeker wisten wat we nou konden doen.
- Knopix cd gebruik, nouja dan zie je de "disks" maar zodra je erin wil geeft ie aan dat er iets mis is met het zogenaamde "superblock".

Verder is het nog wel handig om te weten dat de defecte maxtor disk het weer doet voor hoelang het duurt. Niet dat je hier veel aan heb want de RAID tabel heeft waarschijnlijk al zijn synchronisatie verloren dus die zal geformateerd moeten worden

Nouja meer gegevens kan ik denk ik niet bieden, overal op internet gezocht... ik hoop dat er hier iemand rond loopt die me kan helpen, dat zou geweldig zijn anders ben ik alle me data kwijt (belangrijk documenten, logins, programma's, game patches, foto's, school werk en projecten, films, MP3, websites, webserver, mail server, boinc client & andere tools :( ) En bovenal voor niks een "useless" raid 5 gedraaid

Alvast erg bedankt

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Laatste nood greep? Of toevallig ook tegelijk (bijna) de eerste? Heb je bijvoorbeeld al eens de eerste en beste howto doorgekeken die je hierover is te vinden? Bijvoorbeeld http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-8.html

[edit] In het vervolg misschien ook wel slim om dit soort dingen helemaal uit te zoeken voordat je eraan begint. Simuleer bijvoorbeeld eens een failure op een test pc of met software zoals VMWare. Je kunt er meer over vinden in dit deel van de howto: http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-6.html

[ Voor 43% gewijzigd door PowerSp00n op 03-12-2004 02:09 ]

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Hey,

Alvast erg bedankt voor de howto en info!

Ik ben nou niet echt een super kenner van linux.. ben er net een half jaar mee bezig en het lukt aardig.... maar kwa data/raid wil ik nu even geen risico nemen.

Ik hoop morgen met deze tool en deze howto aan de slag te gaan en veder te komen!

Ik hoop dat dit topic voorlopig even open mag blijfen.

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Oke ik heb de How-to even door gelezen maar kom er nog niet echt uit!

Met de onderstaande commando zou je dus de nieuwe disk weer kunnen adden in de raid5

raidhotadd /dev/md0 /dev/sd0"

Nu wil ie dat niet doen omdat de aray niet operationeel is :(

Huidige RaidTab:

raiddev /dev/md0
raid-level 5
nr-raid-disks 4
chunk-size 64k
persistent-superblock 1
nr-spare-disks 0

device /dev/hde3
raid-disk 0
device /dev/hdf1
raid-disk 1
device /dev/hdg1
raid-disk 2
evice /dev/hdh1
raid-disk 3

P.S

raidhotadd /dev/md0 /dev/sd0

werkt niet, "Array not running" geeft ie aan

[ Voor 23% gewijzigd door Fr0zenFlame op 03-12-2004 19:34 ]

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Na wat proberen en uitzoeken wil ik nu het volgende doen:

mkraid -r /dev/md0

maargoed als ik dit doe geeft ie aan dat er al een "superblock bestaat en of ik deze wil overschijfen?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien komt dat wel doordat mkraid bedoeld is om een raid-set aan te maken, zoals het mk-gedeelte impliceert, in de manpage staat wel uitgelegd wat mkraid allemaal kan doen. Dit soort dingen is echt wel uit te vinden volgens mij.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.