[Cobalt RAQ2] - Ipv6 Support ? (vanwege SIDN) en dan Bind..

Pagina: 1
Acties:

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:32
Ik heb een aantal Cobalt RAQ2 machines die als DNS1, DNS2 en DNS3 draaien. Deze draaien alle laatste patches en updates van (inmiddels Sun).

Op google kan ik geen antwoord vinden hoe ik deze IPb6 compatible wil maken. Ik wil dit namelijk omdat de druk vanaf SIDN ook toeneemt om IPv6 compatible te zijn. Bovendien willen we voor klanten binnenkort ook AAAA records in onze DNS zetten.

Als ik inlog zie ik:
-------------------------------------
Cobalt Linux release 4.0 (Fargo)
Kernel 2.0.34C52_SK on a mips
--------------------------------------

Nu zou de Linux RedHat Kernel 2.0.x in principe NIET IPv6 compatibel zijn. (Nu is het wel een Cobalt modified OS,. maargoed)

Nogmaals, het enige wat ik er op draai is BIND voor de DNS, geen apache of wat dan ook. Dus ik hoef hem alleen maar een IPv6 toe te kennen.

Weet iemand hoe dit moet / kan ? Of ervaring met Ipv6 op deze OS'sen/Kernels ?

...don't know what should be here...

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
AAAA records opnemen is geen probleem.

Of de 2.0 kernel al ipv6 support durf ik niet te zeggen. Ik vermoed dat daar toch wel minimaal een 2.2 kernel aan te pas zal moeten komen.

• TGEN
  • Laatst online: 13-05 10:03

TGEN

Hmmmx_

Ik vrees dat de enige oplossing is om er zelf een nieuwer/ander OS op te zetten. Bijvoorbeeld een 2.4/2.6 Linux systeem, of een NetBSD, bijvoorbeeld.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Dat zij mijn voorkeur ook hebben. Cobalt OS is gebasseerd op Redhat, en gezien de kernel versie dan waarschijnlijk Redhat 5.2. Ik weet niet of Sun nog steeds support levert, maar het begint wel ontzettend oud te worden.

Debian Stable erop zetten zou niet veel werk moeten zijn als er enkel een nameserver op die doos draait.

Verwijderd

Sun gaat afaik stoppen met de hele Cobalt range en dus vast ook wel met de support daarop.

Verkoop die Cobalt lekker (brengt genoeg op) en bouw zelf een servertje. Als je daar een celeron of een duron indrukt, dan is die al aanzienlijk sneller dan die Cobalt met z'n K6 of P3 erin :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 09:27:
Sun gaat afaik stoppen met de hele Cobalt range en dus vast ook wel met de support daarop.
Sterker nog, daar zijn ze al mee gestopt.

http://www.sun.com/hardwa...ocumentation/manuals.html

http://www.sun.com/hardware/serverappliances/eol.html
End of Service Life Statement for Cobalt Networks Server Appliances.
All Cobalt Networks server appliances have passed their End of Service Life (EOSL) and
are no longer supported as of January 1, 2003.
En al helemaal met support op RAQ2 (achterhaalde ouwe zooi... niemand met clue gaat nog een server publiek zetten op een unsupported platform met een 2.0 kernel.)

Bovendien is een RAQ2 een MIPS based ding, en geen x86 zoals een RAQ550 waar je tenminste nog een andere distro op kan planten.
Technical Data for the RaQ 2
Hardware
64 superscalar RISC microprocessor
16-MB to 256-MB DRAM EDO SIMMs (2 slots) 3.3V
Internal Ultra ATA hard drive
10/100 Base-T Ethernet network interfaces
External SCSI port (mini-micro 50 pin, Ultra Narrow,
optional)
LCD panel for easy set-up and administration
Serial console interface
Software
Features:
Linux 2.0 multitasking operating system

[ Voor 58% gewijzigd door alt-92 op 04-12-2004 13:14 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:38
op een mips kan je net zo goed een andere distro op zetten hoor zat mips/risc based ossen hoor.
maar goed ik zouw ook even debian installen want om van 2.0 naar een 2.6 kernel te gaan ;ijkt me ook niet bevordelijk heb je makkelijk kans dat er dingen niet meer goed werken lijkt mij

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als die dingen alleen DNS draaien is het niet veel moeite om de boel over te zetten naar nieuwe hardware en een andere OS.
Dat kost ook niet echt veel.
Zoals gezegd je hardware/software combo is niet met goed fatsoen te gebruiken.

• Roel Broersma
  • Laatst online: 12-05 16:32
Tsja, het is inderdaad een RAQ2 MIPS, DNS is het enige wat hij doet.

We hebben een eigen interface naar een web-backend waar gebruikers hun DNS in kunnen wijzigen, dus dan moet dat ook veranderen. Opzich staat die Cobalt (met z'n 250 Mips (<250mhz) ) uit z'n neus te boren, dus nieuwe hardware ervoor neerzetten is echt zonde. Ook al kan een PIV natuurlijk meer, maar wat heb ik aan een HT of MMX optie op m'n DNS machine.. :S

Daarbij hebben we er 3 stuks ervan, dus moet er gelijk 3x nieuwe hardware komen (voor de dns1, dns2 en dns3 server).

Evt. Zou ik op een test machine inderdaad met een nieuwe Kernel/OS erop kunnen Compoilen. In principe kan ik (ook al is het een MIPS) natuurlijk elk OS erop zetten zolang ik maar vanaf de source compile.

Ik zie dat jullie geen nieuwe RedHat Kernel aanraden omdat het er dan misschien een aantal dingen niet zouden werken. (zelf denk ik dan Is er niet iemand zo slim geweest een If(cobalt) in de source te schrijven voor als ik ga compilen? Misschien wel in Debian) ?

Iemand nog een handige link/howto of iets die ik evt. bij mijn Cobalt2Debian (DNS Server) kan gaan gebruiken ?

...don't know what should be here...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

AAAA records kun je ook zonder IPv6-connectiviteit in je dns zones opnemen hoor. Bovendien komt er bij SIDN geen enkele druk vandaan om IPv6 te ondersteunen. Ze hebben alleen recent zelf bekend gemaakt het beter te gaan ondersteunen. Zo kun je nu IPv6-nameservers in de .nl zone laten plaatsen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Roel Broersma schreef op maandag 06 december 2004 @ 01:35:
Ik zie dat jullie geen nieuwe RedHat Kernel aanraden omdat het er dan misschien een aantal dingen niet zouden werken. (zelf denk ik dan Is er niet iemand zo slim geweest een If(cobalt) in de source te schrijven voor als ik ga compilen? Misschien wel in Debian) ?
Van een 2.0 naar 2.4 kernel is een forse upgrade die ook de upgrade van een hoop utils en libs eist. Na de update van libc / glibc (Wat al een karwei opzich is) zal je de meeste andere software opnieuw moeten compilen. Lijkt mij tijd-technisch gezien niet aantrekkelijk in een commerciele onderneming :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Roel Broersma schreef op maandag 06 december 2004 @ 01:35:
Iemand nog een handige link/howto of iets die ik evt. bij mijn Cobalt2Debian (DNS Server) kan gaan gebruiken ?
cobalt.iceblink.org >> wel gebaseerd op een raq550, x86 hardware.

Het idee is wel ongeveer hetzelfde, je zal iig de bootstrap methode moeten gebruiken als een raq2 ook een bootrom kernel gebruikt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1