Toon posts:

Harde schijf verwijderen onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een SATA harde schijf in mn systeem neergezet als logical drive en die werkt dus perfect. Deze diende als vervanging van een versleten Maxtor en dus besloot ik deze er dus uit te nemen. Ter informatie, deze Maxtor staat momenteel in slave positie met mijn systeemschijf. Nu blijkt dat wanneer ik de Maxtor er uit neem, Windows weigert op te starten (failed to load OS). Ik dacht dat ik al wel wat van computers wist, maar dit vind ik toch vreemd. Vreemd naar mijn mening is ook dat wanneer ik via de BIOS de schijf uitschakel, Windows hem toch nog detecteert en probeert te installeren. Ook heb ik geprobeerd om de schijf eerst uit te schakelen in Windows vooraleer hem er uit te halen, maar dit helpt niet.

suggesties graag :)

dankje

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Bij het loskoppelen van harde schijven kan het zijn dat je de bootvolgorde opnieuw moet instellen in de bios. Kijk hier dus even naar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat je bootrecord en boot.ini wel op je nieuwe schijf?

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it's back....

Is het niet zo dat je andere schijf gewoon nog de "active" is? En dat hij dus de MBR van die schijf gebruikt om op te starten? Even die nieuwe op active zetten dan.

Edit: @Terw_Dan, wil je niet 1 seconde voor mij op post drukken :P

[ Voor 21% gewijzigd door Neophyte op 03-12-2004 00:50 ]

Senri no michi mo ippo kara

Verwijderd

Topicstarter
---rrr--- schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:44:
Bij het loskoppelen van harde schijven kan het zijn dat je de bootvolgorde opnieuw moet instellen in de bios. Kijk hier dus even naar.
nee, daar staat alles in orde lijkt me - ik zal zometeen nog eens dubbel checken (edit:de bootvolgorde lijkt me correct : floppy-cd-systeemschijf, geen verwijzing naar andere schijven)
Terw_Dan schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:48:
Staat je bootrecord en boot.ini wel op je nieuwe schijf?
ik moet zeggen dat ik het niet weet, ik zou ook niet weten wat het uitmaakt, aangezien de nieuwe schijf wel degelijk werkt? Als ik mijn schijven doorzoek naar *.ini bestanden, dan komt "bootstrap.ini" het dichtst in de buurt, maar "boot.ini" vind ik nergens, buiten in msconfig. Heb hier duidelijk nog te weinig verstand van, zal me hierin wat meer verdiepen.
(edit: boot.ini staat wel in root van systeemschijf, maar nergens anders, ook niet op de oude schijf)
Neophyte schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:48:
Is het niet zo dat je andere schijf gewoon nog de "active" is? En dat hij dus de MBR van die schijf gebruikt om op te starten? Even die nieuwe op active zetten dan.
Er stond inderdaad een primary partitie active op die schijf en heb gedaan wat je zei met Partition Magic, maar het heeft niet geholpen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 14:21 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neophyte schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:48:

Edit: @Terw_Dan, wil je niet 1 seconde voor mij op post drukken :P
tsssk, tik dan gewoon wat sneller ;) :+
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:08:
[...]
nee, daar staat alles in orde lijkt me - ik zal zometeen nog eens dubbel checken (edit:de bootvolgorde lijkt me correct : floppy-cd-systeemschijf, geen verwijzing naar andere schijven)

[...]
ik moet zeggen dat ik het niet weet, ik zou ook niet weten wat het uitmaakt, aangezien de nieuwe schijf wel degelijk werkt? Als ik mijn schijven doorzoek naar *.ini bestanden, dan komt "bootstrap.ini" het dichtst in de buurt, maar "boot.ini" vind ik nergens, buiten in msconfig. Heb hier duidelijk nog te weinig verstand van, zal me hierin wat meer verdiepen.
(edit: boot.ini staat wel in root van systeemschijf, maar nergens anders, ook niet op de oude schijf)
je boot.ini is normaliter onzichtbaar en gezien windows standaard de onzichtbare bestanden niet weer geeft kun je die niet zien.

Gebruik eens je windows cdtje en draai vanuit de recovery console eens fixboot en fixmbr en kijk of je dan wel gewoon kunt booten.
Pagina: 1