[Gentoo] Installatie onderbroken door reboot

Pagina: 1
Acties:

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zit al de hele avond te klooien met Gentoo in VMware, omdat ik toch ook eens bekend wil raken met Linux. Tot zover alles goed, het schiet niet echt op, maar dankzij de duidelijke documentatie kom ik een heel eind. Totdat het fout ging...

Ik was in de Gentoo handleiding op deze pagina, bij het stuk over het configureren van de timezone. Druk ik Ctrl+Alt in (om terug te schakelen naar m'n eigen desktop) , druk ik uit gewoonte ook de Del toets in. Gevolg, VMware 'reboot'' en nadat het zaakje weer terug is werkt ineens de helft niet meer. De map /usr/share/zoneinfo is leeg, het commando emerge wordt niet herkend, kortom, niets dan ellende.

Heeft iemand misschien enig idee hoe ik kan zorgen dat ik gewoon verder kan met de installatieprocedure? Het mag duidelijk zijn dat ik er weinig voor voel om helemaal opnieuw te beginnen. :)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Uit je bericht maak ik op dat je nog niet heel veel gewerkt hebt met linux (understatement? ;) ). Het lijkt me dan ook onbegonnen zaak je systeem te redden. Ik neem aan dat het met rescue-cd's zou moeten lukken, maar geef je in het geval van weinig ervaring niet heel veel kans. Ik zou je willen adviseren een distributie te kiezen die meer gericht is op minder ervaren gebruikers. Kun je je geen buil aan vallen. Of natuurlijk opnieuw beginnen met de installatie van Gentoo. Aan jou de keus.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
# chroot /mnt/gentoo /bin/bash
# env-update
 * Caching service dependencies...
# source /etc/profile

Dat ff doen en als t goed is kun je weer gezellig verder gaan :)

(moet je wel je hdd's allemaal weer mounten uiteraard, anders valt er nergens naar te chrooten, dus dat moet je ook nog ff doen.. Staat ook wel ergens in de manual ;))

[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 02-12-2004 23:30 ]

• Victor
  • Niet online
DAzN schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:25:
Uit je bericht maak ik op dat je nog niet heel veel gewerkt hebt met linux (understatement? ;) ). Het lijkt me dan ook onbegonnen zaak je systeem te redden. Ik neem aan dat het met rescue-cd's zou moeten lukken, maar geef je in het geval van weinig ervaring niet heel veel kans. Ik zou je willen adviseren een distributie te kiezen die meer gericht is op minder ervaren gebruikers. Kun je je geen buil aan vallen. Of natuurlijk opnieuw beginnen met de installatie van Gentoo. Aan jou de keus.
Mja, al mijn kennis ligt eigenlijk bij Windows. Maar aangezien ik me toch eens in Linux wilde verdiepen ben ik dus hier aan begonnen. Ik heb expres voor Gentoo gekozen omdat je daarbij dus stap voor stap je systeem 'bouwt'. Nou wordt hierbij in de documentatie alles heel duidelijk verteld, alleen niet wat je moet doen als het fout gaat. :)

Wat betreft het 'redden' van de installatie, tja, er valt nog niet veel te redden, maar aangezien er een aantal stappen tussen zaten die gewoon heel veel tijd kosten, zou ik me die moeite dus liever besparen. En als het mogelijk is om terug te keren naar de installatieprocedure door bijv. een bepaalde stap te herhalen, dan hoor ik dat graag. :)
Osiris schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:29:
# chroot /mnt/gentoo /bin/bash
# env-update
 * Caching service dependencies...
# source /etc/profile

Dat ff doen en als t goed is kun je weer gezellig verder gaan :)

(moet je wel je hdd's allemaal weer mounten uiteraard, anders valt er nergens naar te chrooten, dus dat moet je ook nog ff doen.. Staat ook wel ergens in de manual ;))
Bedankt, ik ga het meteen even proberen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Victor op 02-12-2004 23:32 ]

• DAzN
  • Niet online
Dat bedoelde ik met: als je weinig ervaring hebt, kun je het beter laten. Maar goed, misschien komt TS er uit. :)

• Osiris
  • Niet online
DAzN schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:32:
[...]

Dat bedoelde ik met: als je weinig ervaring hebt, kun je het beter laten. Maar goed, misschien komt TS er uit. :)
Als hij echt geen verstand van Linux heeft, dan heeft hij het partitieschema uit de manual gevolgd neem ik aan, dus moet hij dat zo weer op kunnen zoeken.
Mocht de TS wel wat meer verstand hebben en zelf zijn partitieschema gemaakt te hebben, dan heeft hij ook genoeg kennis om dit zelf te kunnen mounten, aangezien hem dat blijkbaar ook al eerder gelukt is. (anders was hij niet zo ver gekomen).

In beide gevallen moet het te doen zijn :) Zoniet kan de TS dat uiteraard altijd aangeven hier. :Y)

• Victor
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de reacties, ik kan weer verder d:)b

Nu is mij ook meteen het probleem duidelijk: de root stond nog verwezen naar die van de CD, ipv die op mijn harde schijf.

Denk ik althans :P

• Osiris
  • Niet online
Klopt :)

Zonder handmatig chrooten zit je / gemount naar de ramdisk ofzoiets.. Dus moet je ff je hdd('s)/partities mounten en daar naartoe chrooten :) Maar dat snapte je nu blijkbaar wel d:)b

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:05
Ik heb ook wat harde schijf ruimte vrij gemaakt om gentoo te installeren. Niet omdat ik veel kennis heb van linux, integendeel, om het juist te leren :) (ik ben gelukkig ook geen complete n00b, zeker niet in het algemeen en bovendien leer ik snel ;))

Installatie liep bij mij gewoon goed tot ik moest rebooten. Grub startte op en ik kon gentoo en windows kiezen. Als ik vervolgens gentoo kies dan begint hij met laden maar niet snel daarna zegt hij dattie niet verder kon met mounten van /proc omdat "mount" niet wordt herkend :|

Beetje jammer wel :P Ik heb (nog) niet heel veel verstand van linux maar het lijkt me wel erg tof om het te leren en ook om een os te gebruiken waar je lekker alles zelf realtime van internet moet downloaden en compilen etc. (met duidelijke handleiding, dat wel ;)) Daarom heb ik ook gentoo met stage 1 gekozen, mede door de uitgebreide handleiding :)

Nu zit ik echter vast dus als iemand weet hoe ik wellicht eea kan redden, graag, anders smijt ik gentoo er weer af en probeer ik debian eens ofzo :Y) Of ik mieter ubuntu of fedora core 3 er maar weer op :P (een van die twee zal ik er zometeen toch op zetten. Ik wil naast windows en ubuntu/fedora nog wat schijfruimte vrijhouden waar ik dan kan knoeien met gentoo/debian/whatever :)

edit: ik kom er net achter dat debian geen amd64 versie heeft, das zuur :P

[ Voor 4% gewijzigd door Benotti op 03-12-2004 14:20 ]

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
Schumi4ever schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:07:
edit: ik kom er net achter dat debian geen amd64 versie heeft, das zuur :P
http://www.debian.org/ports/amd64/

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Hoe ziet je /etc/fstab bestand eruit?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
King_Louie schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:32:
Ik heb expres voor Gentoo gekozen omdat je daarbij dus stap voor stap je systeem 'bouwt'. Nou wordt hierbij in de documentatie alles heel duidelijk verteld, alleen niet wat je moet doen als het fout gaat. :)
Dat klopt, op zich inderdaad een goede manier om te leren hoe dingen in elkaar steken, vooral als je nadat er iets fout gaat zelf er uit komt komen welke stukjes je wel/niet opnieuw moet doen om verder te gaan :)

Op zich is Gentoo waarschijnlijk niet de makkelijkste weg omdat je vanwege dat compilen nogal lang zit te wachten, maar ok. Als je 'gewoon' eens wilt zien wat Linux kan dan zou ik eens een Knoppix CD'tje branden en in je computer drukken. Alleen op een AMD64 systeem weet ik niet of dat al zo perfect gaat werken. De meeste hardware wordt dan gewoon automatisch herkend, en je krijgt een leuke grafische interface etc.

• Benotti
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 15:26:
[...]

Hoe ziet je /etc/fstab bestand eruit?
Hoe kan ik dat nu checken? (aangezien hij niet echt wil booten). Of moet ik dan een livecd gaan downloaden zodat ik daarin mijn partitie kan mounten om te checken hoe het bestand eruit ziet? :P

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:18

Kluus

Gang is alles

Boot vanaf de Gentoo LiveCD ofzo, en mount je hd...

Ow, ik lees je bericht nu pas goed :X. Heb je geen Gentoo LiveCD dan? Anders zou ik dat idd doen. Of download de ISO van Knoppix, dit is een linux distro op een boot cd. Dan heb je er gelijk een UI en scala van programmas (browser etc) zodat je het rechtstreeks hier kunt posten ;).

[ Voor 83% gewijzigd door Kluus op 03-12-2004 15:58 ]

• Benotti
TjaBske schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 15:54:
Boot vanaf de Gentoo LiveCD ofzo, en mount je hd...

Ow, ik lees je bericht nu pas goed :X. Heb je geen Gentoo LiveCD dan? Anders zou ik dat idd doen. Of download de ISO van Knoppix, dit is een linux distro op een boot cd. Dan heb je er gelijk een UI en scala van programmas (browser etc) zodat je het rechtstreeks hier kunt posten ;).
Net besloten om de ubuntu live cd dan maar weer eens te downloaden, blijkt hij al op mijn desktop te staan :X (ik dacht dat het de install cd was ;)) Scheelt weer een kwartiertje wachten :P

• Benotti
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# /etc/fstab: static file system information.
# $Header: /home/cvsroot/gentoo-src/rc-scripts/etc/fstab,v 1.14 2003/10/13 20:03:38 azarah Exp $
#
# noatime turns off atimes for increased performance (atimes normally aren't
# needed; notail increases performance of ReiserFS (at the expense of storage
# efficiency).  It's safe to drop the noatime options if you want and to 
# switch between notail and tail freely.

# <fs>              <mountpoint>    <type>      <opts>              <dump/pass>

# NOTE: If your BOOT partition is ReiserFS, add the notail option to opts.
/dev/hda9   none    swap    sw          0   0
/dev/hda10  /boot   ext3    defaults,noatime    1   2
/dev/hda11  /   ext3    noatime         0   1
/dev/cdroms/cdrom0  /mnt/cdrom  auto    noauto,user 0   0
none    /proc/bus/usb   usbfs   defaults    0   0
# NOTE: The next line is critical for boot!
none            /proc       proc        defaults        0 0

# glibc 2.2 and above expects tmpfs to be mounted at /dev/shm for
# POSIX shared memory (shm_open, shm_unlink). 
# (tmpfs is a dynamically expandable/shrinkable ramdisk, and will
#  use almost no memory if not populated with files)
# Adding the following line to /etc/fstab should take care of this:

none            /dev/shm    tmpfs       defaults        0 0

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

het mount commando wordt niet herkend? en als je nu eens bij het opstarten, bij grub, je kernel als argument meegeeft "init=/bin/bash"? met "e" kun je een boot-entry aanpassen.

dus: kernel (hd0,0)/kernel-2.6.9-gentoo-r4 root=/dev/hda2 init=/bin/bash

dan krijg je als het goed is na het booten van je kernel een shell, en dan kun je daarin kijken of het mount commando goed werkt of niet.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Benotti
Lekker vaag... :/ Nadat ik dat gedaan heb kom ik idd in de shell, maar mijn toetsenbord doet het dan opeens niet meer, muis wel, beide usb :|

• smokalot

smokalot

titel onder

Schumi4ever schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 17:46:
Lekker vaag... :/ Nadat ik dat gedaan heb kom ik idd in de shell, maar mijn toetsenbord doet het dan opeens niet meer, muis wel, beide usb :|
hoe weet je dat je muis het wel doet dan?

• Benotti
Het lichtje (van mijn optische muis) reageerde nog wel gewoon op mijn bewegingen. Als de muis het niet doet brand het lampje niet eens, laat staan dat hij kan reageren op mijn input :P

• smokalot

smokalot

titel onder

Schumi4ever schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 00:29:
Het lichtje (van mijn optische muis) reageerde nog wel gewoon op mijn bewegingen. Als de muis het niet doet brand het lampje niet eens, laat staan dat hij kan reageren op mijn input :P
dat lampje gaat al branden als de usb-drivers (ohci/uhci/ehci) geladen wordt. om ook nog de muis te kunnen gebruiken anders dan zaklantaarn moet je de module usbhid laden. Die krijgt als het goed is ook je toetsenbord aan de praat.

dus je hebt twee mogelijkheden, je hangt er even tijdelijk een ps/2 toetsenbord aan, en zorgt dan dat je de modules voor je usb-tobo op tijd laadt, door ze statisch in de kernel te compileren of door te zorgen dat je hotplug start (maar dat gaat dus niet werken als je init=/bin/bash doet)

tweede mogelijkheid is door knoppix/andere livecd te pakken en naar je installatie te chrooten. dan kun je daar zien wat er mis is met je mount.

Pagina: 1