Toon posts:

Wel internet maar geen mogelijkheden tot fileshare via LAN?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een router die wel het internet deelt, maar geen LAN toe staat. Een soort van internet gateway dus. Het is nl voor een studentenhuis. Nu kan iedereen wel file&printersharing uitzetten, maar dan is de beveiliging toch niet optimaal (

Kan elke willekeurige router dit? Heb ik een "gateway" nodig? En welke instelling moet ik gaan onderzoeken (hoe heet de functie om Inet te delen, zonder LAN)

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-05 10:41
Misschien proxy server maken?? Via 1 pc kan iedereen internetten en niet op het netwerk kijken dacht ik zo..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zou een Draytek Vigor 2900 als router kunnen nemen. De nieuwste versie ofzo daarvan ondersteunen VLAN. Zo kun je alle 4 de poorten dus "fysiek" van elkaar scheiden, terwijl de 4 poorten wel met de (virtuele?) poort van de router verbonden zijn.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Nou mis ik even het nut van geen LAN netwerk willen. Als je geen file en printer sharing wilt gebruiken kun je de netbios poorten (137-139 en 450) uitzetten in een eventuele firewall op de router. Is dat wat je zoekt?

Localhost is where the heart is

• Osiris
  • Niet online
SilentStorm schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:59:
Nou mis ik even het nut van geen LAN netwerk willen. Als je geen file en printer sharing wilt gebruiken kun je de netbios poorten (137-139 en 450) uitzetten in een eventuele firewall op de router. Is dat wat je zoekt?
Uitzetten op de router heeft helaas weer geen nut, omdat de switch (ingebouwd in de router) vóór de router hangt. Lokaal LAN-verkeer gaat dus gewoon door de switch zonder dat de firewall in de router enig effect heeft op dit verkeer.

Verwijderd

gewoon de policy's op je eigen pc goed instellen als je wilt dat niemand erin kijkt.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 06:22

tozzke

aka tozzert

iedereen is toch gewoon verantwoordelijk voor het beveiligen van z'n eigen pc?
en het lijkt mij ook wel zo dat sommigen juist WEL op elkaars pc willen kunnen kijken (voor muziek... films enz...)

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Osiris schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:00:
[...]

Uitzetten op de router heeft helaas weer geen nut, omdat de switch (ingebouwd in de router) vóór de router hangt. Lokaal LAN-verkeer gaat dus gewoon door de switch zonder dat de firewall in de router enig effect heeft op dit verkeer.
router die wel het internet deelt, maar geen LAN toe staat..
. Ik maak hieruit nog niet op dat er uberhaupt een switch bestaat; het aantal bewoners is ook niet gemeldt. Evenals de manier van aansluiten op het internet :P. In het geval van de klassieke thompson/alcatel speedtouch voor adsl zal er idd een aparte switch nodig zijn voor het delen van het netwerk. Wordt er echter gebruik gemaakt van een router waar de clients direct op in kunnen pluggen wordt dat switch verhaal alweer irrelevant :). In een dergelijke situatie is manageble switch met (beperkte) firewall wel een mogelijkheid.

Verwijderd

Hoeveel clients gaat het om en wat is het budget?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 10:21
Je zouw een simple 3com switch nemen en op eidere poort een apparte VLAN aanmaken?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Osiris
  • Niet online
SilentStorm schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 08:03:
[...]

Ik maak hieruit nog niet op dat er uberhaupt een switch bestaat; het aantal bewoners is ook niet gemeldt. Evenals de manier van aansluiten op het internet :P. In het geval van de klassieke thompson/alcatel speedtouch voor adsl zal er idd een aparte switch nodig zijn voor het delen van het netwerk. Wordt er echter gebruik gemaakt van een router waar de clients direct op in kunnen pluggen wordt dat switch verhaal alweer irrelevant :). In een dergelijke situatie is manageble switch met (beperkte) firewall wel een mogelijkheid.
Euhm, een multi-PC-router met bijv. 4 RJ-45-poorten is niets anders dan een router + 5 poorts interne switch, waarbij de router dus 1 poort in beslag neemt, zodat er 4 externe poorten overblijven ;) Mijn verkeer naar mn huisgenotes gaat echt niet via de router (en dan bedoel ik het apparaatje wat NAT en firewall doet), maar via de (interne) switch :) Goed om in gedachte te houden dat deze 2 dingen apart staan, omdat ook de firewallinstellingen geen nut hebben bij een interne switch :)

• Andante
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Misschien een idee, als iedereen via DHCP z'n IP ophaalt, het subnet masker op 255.255.255.255 zetten. Als je je router dan nog kan overtuigen dat verkeer wat naar het interne LAN gaat niet gerouteerd kan worden, dan heb je je oplossing. (Een speedtouch 510 kan in z'n dhcp adres pool ingesteld worden op subnet masker 255.255.255.255, kan echter niet bevestigen of deze het interne verkeer wel of niet door routeert.) Een linux router kan het in ieder geval op deze manier, heb ik in praktijk getest. Echter zodra mensen hun eigen IP/subnet opgeven, dan word het anders.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor alle helpvolle reacties _/-\o_ :) .
Ik zal wat meer info geven: Mijn studentenhuis krijgt kabelinternet. Ik weet niet precies wat vor modem geleverd wordt. Waarschijnlijk een simpele zonder router.
Er zijn minimaal 9 aansluitingen nodig (9 mensen) (en ja dit mag ;-)). Dat wilde ik doen met 1x router en 2x 8p-switches. Budget is zon 100-200€.

Een VLAN of de subnetmask op 255.255.255.255 zetten lijken me goede oplossingen. Kun je in een switch dan naar een instellingen-menu, zoals een router die heeft? En met VLAN, is er dus de mogelijkheid om eventueel tussen een paar computers wel een LAN mogelijk te maken. (Tussen 2 of 3 computers die wel films familiefoto's willen delen).

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 17:26

gjs

Scoobydoobydoo

Leuke reacties allemaal, maar volgens mij vergeten jullie 1 ding. Als je vlans of subnetten van 1 ip gebruikt moet de boel op een gegeven moment toch weer gerouteerd worden. Tsja en sinds netbios verkeer over tcp nog steeds routeerbaar is, kan iedereen toch weer fijn filesharen !
Je zou dan vlan's moeten toepassen die gerouteerd worden met daarbij een ACL die 137-139 en 445 blokkeerd. Maar helaas gaat dat denk ik wat boven het budget :+
Met een linux bak met iptables als router en meerdere netwerkkaarten moet het wel cheapo kunnen, helaas heb je dan wel wat kennis van zaken nodig ;)

[ Voor 16% gewijzigd door gjs op 05-12-2004 12:07 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 12:04
Als je slim bent zet je gewoon bestanden en printerdeling uit, zodra er een netwerk ligt en mensen komen erachter hoe makkelijk het sharen is dan wil iedereen leechen van elkaar...

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Met de geschetste situatie (router met daaronder 2 switches van 8 poorten) gaat het erg moeilijk worden. Waar wil je namelijk de beperking leggen? Als je dat op de router doet, voorkom je alleen dat er niet tussen de gebruikers van de 2 switches wordt gecommuniceerd. (of je gaat moeilijk doen met routetabellen, en krijgt vervolgens alle verkeer via de router, ook als dat niet nodig is). Doe je dat op de switches dan zal het wel werken, maar dan moet je alles dubbel instellen en worden de switches die je zou gebruiken er ook niet goedkoper op. Op PC niveau blokken is alleen nuttig als je je huisgenoten van het nut van een domein kunt overtuigen en daar de betreffende instellingen kunt toepassen. Dat laatste is in de geschetste situatie wel het meest praktisch. Als je een praktischere oplossing wilt, ga je toch in een duurdere prijsklasse zitten.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

nt4 enterprise server is nog maar 20 euro nieuw, en er zijn ook vast wel andere manieren om daar aan te komen....

daar kun je heel simpel een domein mee opzetten en er is vast het een en ander mogelijk om dan de filesharing te blokkerem

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

En wat schiet je daar mee op? Als je aanlogt op een domein kun je nog steeds gewoon vrolijk filesharing doen. Daarnaast lijkt het me niet echt slim om te investeren in dergelijk verouderde software.

Titelfix trouwens.
Pagina: 1