Hitachi HDD wordt onjuist herkend

Pagina: 1
Acties:

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 20:37
Hallow jongens,

Ik had een maand geleden een Hitachi Deskstar 7k250 SATA 160GB HD gekocht. Maar tijdens installeren van nieuwe Windows XP wordt hij herkend als 128GB. In OM FAQ/Beleid staat dat het te maken heeft met de BIOS, maar dat lijkt mij sterk, want Ik heb een BIOS van 2004-9-22 ,dus niet al te oud. Misschien zit iets anders dwaars. Hoe kan ik het verhelpen?

Pleaze help me,

spec: AMD ATHLON 64 3500+
1GB GeiL Value Ram PC3200
MSI K8N Neo2 Platinum mobo + BIOS 1.3
Hitachi Deskstar 2k250 160GB SATA

BTW, THX

Hope for the best, prepare for the worst...

Verwijderd

Dit is heel makkelijk te verhelpen door service pack 1 / 2 op je computer te zetten ( van windows xp dan he )

Had je btw ook gevonden als je de search gebruikt.... En als je dat niet wilt doen dan heb je nog wel een tweakje. :
De besturingssystemen Windows XP en Windows 2000 herkennen de totale capaciteit van IDE- harde schijven niet zodra die boven de 128 GB komt. Je wilt echter wél alle 160GB schijfruimte van je harde schijf gebruiken.

Tip: Er zijn twee mogelijkheden om dit probleem op te lossen. De eerste en eenvoudigste methode bestaat uit het installeren van de laatste Service Packs.
Bij Windows XP moet je service pack 1 of bij Windows 2000 Service Pack 3 van de website van Microsoft downloaden, hierdoor zal de schijf wel herkent worden als een volledige 160GB.

Als je geen Service Pack van Windows wilt of terugschikt voor de enorme download-tijden, hoef je de overige opslagcapaciteit van je harde schijven niet als verloren te beschouwen. Een kleine aanpassing in het register is ook voldoende.

Allereerst open je de register-editor.
Ga naar sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControl-set\Services\atapi\Parameters.
Met een rechter muisklik op de map Parameters voeg je via Nieuw -> DWORD- of Reg_DWORD-waarde een nieuw item toe met de naam EnableBigLba.
Geef deze de waarde 1. Dit doe je door met je rechter muisklik op de nieuwe sleutel te klikken en via Wijzigen de waarde 1 in te vullen.
Zorg er wel voor dat het Grondtal op Hexadecimaal staat.

Na een herstart van je pc wordt de harde schijf meer dan 128 GB door Windows XP of Windows 2000 goed herkend. Als je de drive al geformatteerd had, wordt de teruggewonnen opslagruimte als een ongeformatteerde partitie weergegeven.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 22:36 ]

• wenneyhanney
ik heb al SP2 maar het werkt steeds niet. En die regedit heb ik ook geprobeert en die wilt ook niet werken. :'( zouden iets met mijn Moederboord mee te maken??

[ Voor 21% gewijzigd door wenneyhanney op 03-12-2004 16:54 ]

• wenneyhanney
Ok ik heb partition magic gebruikt en het werk nog steeds niet! ik had die 30GB unallocated ruimte bij mijn 128GB HDD gedaan en op toepassen geklikt, maar mijn windows veranderd de ruimte niet. :'(