S-ATA harde schijf niet herkend in mandrake.

Pagina: 1
Acties:

• Method_c
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 21:25
Ik heb op een server met mandrake 10.0 3 harde schijven zitten:

1x80 maxtor S-ATA
2x200 maxtor S-ATA

de server liep vlekkenloos voordat ik de laatste 200 gig erin zetten (nu nog steeds maar hij ziet de laatst toegevoegde harde schijf dus niet).

Ik heb een ASUS p5gdc-v deluxe moederbord met de 915G chipset.
De 2 eerste harde schijven zitten op primary master (80 gig, besturingssysteem), en op secondary master (200 gig, data).
De laatste zit dus op primary slave (2e 200 gig,data)

De BIOS herkend de harde schijven gewoon maar in mandrake zelf krijg ik niet meer dan de eerste 2 te zien, op de server staat kernel 2.4. met fdisk in mandrake kan ik de schijf wel gewoon zien (als 203 gig).

Hoe zou dit te verklaren zijn?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Heb je em wel gemount?

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 21:34

woutur

Klauwtjes uit!

Zuivere NOS vraag volgens mij. In ieder geval, fdisk er al over heen gegooid (en partities, filesystemen e.d. aangemaakt)? Zo ja, mounten die hap, zo nee, eerst doen :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De BIOS herkent de harddisks --> geen hardware issue. Aangezien Mandrake de boosdoener is: Opslagmedia & I/O Controllers > Non-Windows Operating Systems :)

Inkoppertje: raadpleeg de Linux Large Disk HowTo B)

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:52
Ziet Mandrake hem niet 'standaard' of ziet hij hem wel maar doet er niets mee.
Het zit op dezelfde controller (?!), dus de driver daarvoor is geen probleem daar je de andere HD's aan de controller wel ziet.
wat zegt 'cat /proc/scsi/scsi' ? en zie je in het commando 'dmesg' de HD's wel staan ?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Method_c schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:33:
De BIOS herkend de harde schijven gewoon maar in mandrake zelf krijg ik niet meer dan de eerste 2 te zien, op de server staat kernel 2.4. met fdisk in mandrake kan ik de schijf wel gewoon zien (als 203 gig).
Dit stuk zul je even voor me moeten toelichten. Je zegt in 1 en dezelfde zin "in mandrake zelf krijg ik niet meer dan de eerste 2 [hd's] te zien" en ook "met fdisk in mandrake kan ik de schijf wel gewoon zien". Dus dat tweede betekent dat je hem wel kunt zien? Of niet? Hoe zit het nou? Anders gezegd: op welke plek kun je hem dan niet zien?

Als je hem met fdisk kunt zien kun je er toch gewoon partities op maken, die formatteren en dan mounten, en klaar? Net als je met die andere harddisks hebt gedaan dus...

• Method_c
hmm ik heb het verkeerd gepost;

ik zie de harde schijf alleen in fdisk wanneer ik hem omruil met de connector van die andere 200 gig(master). Dus de harde schijf wordt helemaal niet gezien in linux wanneer hij op slave zit.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:21
Heb je ze niet per ongeluk in een RAID-config zitten?

Regeren is vooruitschuiven

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Hoe kan je nou met SATA schijven aansluiten op prim-master en slave en sec master/slave :?
SATA is altijd master. Je kan ze op verschillende poorten zetten maar niet master/slave.

Dus in het BIOS wordt hij goed herkent?
En als je hem aan de tweede poort hangt kan je er alles mee? Dus partities maken en mounten?
En als je de tweede schijf, die het nu wel goed doet, nu aan de derde poort hangt kan je die dan wel mounten of kan dat ook niet?
Soms wil het beter werken als je er een schijf in hangt waar al partities op gemaakt zijn en soms zelfs wat gegevens op staan om het makkelijker te laten herkennen.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 23:03

WPN

als je alle hd's tegelijk aansluit ziet ie dan de hd in de bios WEL of NIET?
zo nee: staan je overige sata poorten in je BIOS wel aangezet?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Method_c
Hij ziet de andere 200 gig niet als ik ze omruil.....dan ziet ie dus die nieuwe wel...
en wat is dat voor bullshit dat sata geen slave kan zijn?

ooit een moederbord gezien met 4 sata poorte?
daar kan dat namelijk wel, want de eerste 2 poorten zijn master en de 2 laatste zijn slave....

• Method_c
eeehm zou het aan men bios kunnen liggen?

en hoe ken ik dan het makkelijkste men bios flashe in mandrake?
want ik heb ook geen floppy...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

* Creepy gokt erop dat de eerste 2 Sata controllers ene andere chipset hebben dan nummer 3 en 4. Waarschijnlijk is het een kwestie van de juiste module laden of een nieuwe kernel compilen om die extra sata controllers ook aa de gang te slingeren.

Op mijn mobo zitten bijv. 2 VIA Sata controllers + 1 Promise Sata controller.

Edit: nee dus, je mobo heeft 4 controllers op dezelfde chipset.

[ Voor 10% gewijzigd door Creepy op 03-12-2004 22:34 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Jesse
  • Laatst online: 10-02 21:06
Method_c schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 22:17:
eeehm zou het aan men bios kunnen liggen?
Je kan checken bij je mobo-maker of er updates voor de bios zijn met relevante fixes.
en hoe ken ik dan het makkelijkste men bios flashe in mandrake?
want ik heb ook geen floppy...
De gemakkelijkste manier is om er even een fdd aan te hangen denk ik, tenzij je handig met flashen via usb oid. Ik geloof er niks van dat je vanuit Mandrake zou kunnen flashen.
Pagina: 1