Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
[off topic]jvvv schreef op donderdag 02 december 2004 @ 21:15:
Tof voor je, maar asl ik wat in de galeries op die site kijk, zie ik weinig bijzondere fotos. Wat mij afschrikt aan clubs (foto of andere) is dat je uiteindelijk steeds amateur blijft en dan ben ik bang dat ik ter plaatse zou blijven in de evolutie..
Da's echt onzin
Vooruitgang komt vooral door kritisch naar je eigen werk (en dat van anderen) te blijven kijken en veel oefenen. Niet door of fotografie wel of niet je rekeningen betaald.
[/off topic]
Ik ben geen lid van een club, maar ik heb wel een cursus gevolgd en daar werden de voordelen van werk bespreken met anderen (onder vakkundige leiding) wel snel duidelijk. Ik heb toen in tien weken echt onwijze vooruitgang geboekt.
[ Voor 17% gewijzigd door Charly op 02-12-2004 21:23 ]
Is in amsterdam en ik heb het supererg naar m'n zin. maar de opdrachten die we krijgen zijn best moeilijk...
Wat een K*Tsmoes is dat zeg! kijk als je gewoon zegt van: neuj ik wil niet op een fotoclub omdat ik daar geen zin in hebjvvv schreef op donderdag 02 december 2004 @ 21:15:
Tof voor je, maar asl ik wat in de galeries op die site kijk, zie ik weinig bijzondere fotos. Wat mij afschrikt aan clubs (foto of andere) is dat je uiteindelijk steeds amateur blijft en dan ben ik bang dat ik ter plaatse zou blijven in de evolutie..
Als amateur ben je namelijk gewoon lekker fototjes aan het schieten en op een club worden je foto's dan bekritiseerd. dat gaat op een forum iets makkelijker vind ik, maar da's persoonlijk.
Anyway. als je foto's nooit bekritiseerd worden en jij gaat lekker je gangetje wordt je natuurlijk nooit beter, omdat je dus niet weet wat je fout of juist beter zou kunnen doen
Daardoor ga je dan weer een eigen stijl creeren en zal je werkelijk nooit achterblijven. je wordt namelijk alleen maar beter en beter. tenzij je jezelf er neit voor inzet
nu ben ik benieuwd wat jij hier als reactie op hebt
(misschien was ik iets te direct. maar dit kwam meteen zo in mij op)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Tja,jvvv schreef op donderdag 02 december 2004 @ 21:15:
Tof voor je, maar asl ik wat in de galeries op die site kijk, zie ik weinig bijzondere fotos. <knip>
de foto's die op de site staan vind ik ook niet echt representatief voor wat ik normaal zie.
thnx, die thread had ik gemist.breinonline schreef op donderdag 02 december 2004 @ 21:56:
Had even in de lijst gekeken, hier is nog maar zeer kort geleden een topic over geweest: Fotoclubs... Grijze duiven?
Moet wel zeggen dat ik 1 van de weinige jongeren ben, maar das ook wel goed. De oude duiven kunnen je erg goed de basics (belichting, zwart-wit, kleurfilters, enz.) uitleggen. Ze hebben de oude tijden nog mee gemaakt
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Verwijderd
Hoe bedoel je 1 van de weinige jongeren?Tukk schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:45:
[...]
Tja,
de foto's die op de site staan vind ik ook niet echt representatief voor wat ik normaal zie.
[...]
thnx, die thread had ik gemist.
Moet wel zeggen dat ik 1 van de weinige jongeren ben, maar das ook wel goed. De oude duiven kunnen je erg goed de basics (belichting, zwart-wit, kleurfilters, enz.) uitleggen. Ze hebben de oude tijden nog mee gemaakt
Kijk eens in die thread...
[on topic]
Ik ben lid (én initiatiefnemer) van Fotoclub JongLicht.
En omdat ik toch wel graag wat meer wilde leren ben ik die cursus gaan volgen. In de zes lessen heb ik heel veel geleerd en ben ik ook enthousiast geworden om lid te worden van de fotoclub.
Ik denk zelf dat ik heel veel kan leren van de mensen die er al opzitten. Verder ben ik zeker niet de enige jongere op deze club en is het heel leuk daar.
Niets dan positieve ervaringen van mijn kant dus, en ik zou het ook iedereen aanraden.
Hail to the king baby!
[rml][ SLR] Analoog foto's maken, oude camera's, tips ?[/rml]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Hail to the king baby!
Bedrijf : Webtrix
Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600
Met 1 van de weinige jongeren bedoel ik dat ik de enige <35 ben.Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:34:
[...]
Hoe bedoel je 1 van de weinige jongeren?
Kijk eens in die thread...
[on topic]
Ik ben lid (én initiatiefnemer) van Fotoclub JongLicht.
Mag ik vragen hoeveel leden Jong licht heeft?
Over dat grijze duiven, het klopt.
Maar oud en grijs betekend niet altijd saai en dat je niets van die mensen kan leren. Enkelen zijn best nog wel vooruitstrevend, meer dan potretten en landschapjes zie ik vaak voorbij komen. Met ouderen kom je meer in contact met zwart-wit, dia's en mensen die de tijd hebben om goed te kijken eer ze een foto maken. Voor mij is dat samen met GOT een perfecte combinatie om ideeen op te doen en te leren.
Verwijderd
En hoop over 2 weken mijn D7D te krijgen, zodat ik de stap naar digitaal ga maken.
Met alle respect voor iedereen, maar veel van de showcases hier......
Mijn tip zou zijn, ga eerst eens een tijdje dia's maken.
Wanneer je de ontspan knop hebt ingedrukt, is het gedaan en moet alles goed zijn.
Met alles bedoel ik : Compositie, Belichting, Scherpte en Scherpte diepte, etc. Er valt dan niet meer te corrigeren.
Veel digitale fotografen, zeker velen die nooit serieus analoog hebben gefotografeerd, denken dat ze met een leuke camera alles kunnen.
Maar de belangrijkste factor voor een geslaagde foto is nog altijd de persoon die de ontspanknop indrukt, en als die geen verstand heeft van de techniek of compositie en hoe een belichtingsmeter werkt kun je zelfs met de duurste digitale camera geen goede foto maken.
Begin eens met een basiscursus fotografie waarin bovengenoemde punten worden behandeld.
Wat betreft de vergrijzing bij de fotoclubs, dat klopt.
Ik ben zelf 37 en een van de jongste, maar vergeet niet dat die "oude" grijze rotten, vaak wel weten hoe het moet. Zij zijn begonnen met zwart/wit dan is je compositie alles bepalend, zij hebben jaren ervaring waar wij veel van kunnen leren. Wel zeg ik erbij dat ze ook open moeten staan voor nieuwe "jonge" ideeen.
Mijn laatste tip: kijk een op www.fotobond.nl voor een fotoclub bij jou in de buurt, ze hebben vaak een expositie, en bieden vaak een mogelijkheid om een paar keer op een clubavond te komen kijken (gratis).
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu
Verwijderd
Aha... je bedoelde dus daar...Tukk schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 19:53:
[...]
Met 1 van de weinige jongeren bedoel ik dat ik de enige <35 ben.
Mag ik vragen hoeveel leden Jong licht heeft?
Over dat grijze duiven, het klopt.![]()
Maar oud en grijs betekend niet altijd saai en dat je niets van die mensen kan leren. Enkelen zijn best nog wel vooruitstrevend, meer dan potretten en landschapjes zie ik vaak voorbij komen. Met ouderen kom je meer in contact met zwart-wit, dia's en mensen die de tijd hebben om goed te kijken eer ze een foto maken. Voor mij is dat samen met GOT een perfecte combinatie om ideeen op te doen en te leren.
Inderdaad één van de redenen waarom ik JongLicht heb opgezet.
Ik vind het een vrij 'vaudte' vraag om te vragen hoeveel leden JongLicht heeft, omdat er in geen enkele beginnende fase van een vereniging of club veel leden zijn. Het enige waar ik nu uitsluitsel over wil doen is dat het aantal leden groeit!
En dat vind ik niet slecht voor een fotoclub die zo pas nog is opgericht. Ik heb er bovendien al het vertrouwen in dat we het komend jaar meer leden er bij krijgen.
Bovendien hangt de kwaliteit van een fotoclub niet af van het aantal leden van een fotoclub! Het gaat er om wat je doet, o.a. hoe kritisch je durft te kijken naar het werk van een ander, hoe creatief je met je eigen werk omgaat, hoe je met de kritiek omgaat en dat je je er op je plaats voelt!
Ik weet dat je van oud & grijs veel kan leren, maar sommige dingen doe je liever met leeftijdsgenoten. Voor mijn 16de werd ik reeds gevraagd om lid te worden bij een fotoclub...
Maar ja, wat doe je daar wanneer de rest allemaal ruim driemaal jouw leeftijd heeft?
Bovendien had het voor mij helemaal geen zin om binnen die club nog eens een extra concurrentie tussen mij en mijn vader op te werpen. En ik had zowiezo wel andere dingen te doen!
Van ouderen heb ik veel geleerd, al ben ik mijn eigen weg ingeslagen. En daarmee niet minder ervaring opgedaan. Door zelf kansen te scheppen voor onder andere model- en reportage-fotografie heb ik meer kunnen bijleren. Daarnaast bleek dat in mijn studie/stage/werk het ook erg gewild was wanneer je iets van het oude doka-werk afwist.
Zo leer je al gauw andere dingen te doen, en creatief om te springen met de mogelijkheden.
Vanaf de zijlijn ben ik betrokken geweest bij de fotoclub van mijn vader, en heb alle ingenieuze ontwikkelingen in het dia-projectiesysteem meegemaakt! Zij waren één van de eersten die hun diavoorstellingen deden met 12 projectoren verdeeld over drie schermen, voorzien van begeleidende muziek. En dat voordat je de boel met computers kon programmeren. Uiteraard heeft de computer veel tijd en werk weggenomen. In de loop der jaren werden het minder projectoren, maar de drie schermen zijn gebleven. Door de exposities te bezoeken, leer je ook aan je eigen kunnen te sleutelen. Wanneer je een mooie plaat ziet, kun je namelijk vaak de maker vragen stellen over hoe hij tot zo'n mooie opname is gekomen.
Ook heb ik in mijn studententijd bij een helaas in-actieve fotoclub gezeten. Wel handig was het dat ik altijd de vrij rustige doka kon gebruiken. Omdat er geen meer ervarene leden meer waren heb ik een paar keer een fotografeer-cursus gegeven, en een enkele keer een doka-training. Toch door de jaren heen vond ik het jammer dat ik mijn kennis & ervaring niet met andere jongeren kon delen. Van hun visies kon leren, etc.
Tijdens mijn eerste baan in Leiden kwam ik een student tegen die ook van fotograferen hield. Weliswaar een heel ander soort fotografie: stereo-fotografie.
Samen zijn we begonnen met maandelijkse uitstapjes, en uiteindelijk het uitdenken van 'vernieuwende' & uitdagende thema's en opdrachten waarmee je spelenderwijs de verschillende technieken van de fotografie kan leren. Door van de leden ook een meer creatieve inzet te verlangen, en een maximale leeftijdsgrens te plaatsen, hebben we ervoor gezorgd dat we geen concurrentie van de bestaande fotoclubs zijn, maar juist een aanvulling!
Immers zelfs wanneer je tussen de 35 en 40 jaar jong bent, behoor je nog steeds tot de jongeren van de bestaande fotoclubs. Zo biedt JongLicht de 'oudere' jongeren de ruimte lid te zijn van een actieve fotoclub, en daarnaast zich te oriënteren op een lokale/regionale fotoclub. Terwijl ze nog lid zijn van JongLicht kunnen ze hun ervaring/kennis/visie uitbreiden, om vervolgens met wat fotografische kennis bagage en de nodige creativiteit bij de fotoclub van hun keuze in te stromen!
Voor het fotograferen met zwart-wit en dia's hoef ik niet naar een fotoclub, dat doe ik zelf al jaren! Vrij onlangs heb ik de stap naar semi-digitale en digitale fotografie gemaakt. Te meer om de beloftes van JongLicht te kunnen waarmaken. Als je mij vraagt waar ik het liefst mee fotografeer, dan zal mijn antwoord zijn: met mijn oude analoge Minolta X-700 en een rolletje dia-film!
Ik ben nooit iemand van de klasse "shoot before you leap" geweest. Dia's geven gewoon de mooiste kleurenplaten! Ook wanneer je ze inscant voor het digitale werk! Vaak beter dan de kwaliteit die de digitale camera's je leveren.
Digitaal zie ik meer als een soort 'gemakzucht' en natuurlijk goedkoper doordat je geen ontwikkelkosten hebt. En een leuk aspect is natuurlijk de digitale doka. Dingen creëren in een oogwenk, die je vroeger door dagen in de doka te ploeteren ook kon bewerkstelligen. Jammer dat kleuren- & dia doka werk gewoonweg te duur is geworden om het zelf te doen.
Tot slot zijn er natuurlijk voordelen wanneer je als jongere dingen gaat organiseren met een fotoclub voor én door Jongeren in je portefeuille.
de nieuwe site is nu dus online : JongLicht
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 14:58 ]