[Cedega] Windows-spellen onder Linux - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://spider007.net/GoT/CEDEGA_4.1.1_SPLASH_02.gif
Het viel mij op dat er in NOS erg weinig is te vinden over het Cedega initiatief dat probeert om Windows spellen onder Linux te laten werken. Sinds ik ben overgestapt van Windows naar Linux heb ik toch wel een dubbel gevoel bij dit gemis aan spellen en ook flink wat spellen liggen die graag weer eens zou spelen. Telkens opnieuw opstarten zie ik echter niet zitten.

In een vorige LXF stond een artikel dat mij eigenlijk bij deze opvolger van WineX bracht. Voor een bedrag van 5 Euro per maand (minimaal 3 maanden) is het pakket te downloaden (helaas geen trials te vinden?) en is een redelijke lijst aan spellen te spelen. Hiernaast is er een gebruikerfora met ervaringen en kun je met dit abonnement stemmen voor spellen die je graag ondersteund ziet.

Het beschikbaar maken van Windows spellen op het Linux platform zal denk ik voor een boost kunnen zorgen in de acceptatiegraad van Linux. Momenteel wordt voor het spelen van een spel toch vaak Windows op een tweede partitie geinstalleerd; of wordt besloten tot het niet overgaan naar een alternatief OS. Naast internetten en mailen neemt het spelen van spellen toch een vrij prominente plaats in op de gemiddelde desktop :)

Wat denken jullie hiervan? Zien jullie dezelfde noodzaak voor de ondersteuning van Windows spellen onder Linux? Hebben jullie ervaringen met de software of service van TransGaming Cedega? Is het initiatief dit geld waard?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

Als het echt goed werkt vind ik het een heel goed initiatief. Linux is een goed besturingssysteem, maar juist omdat er zo weinig spellen die ik veel speel niet op draaien, blijf ik Windows gebruiken. Nu is het niet zo dat ik Windows geen goed OS vind, helemaal niet zelfs, maar ik zou best weer eens een tijd lekker Linux willen draaien waarop ik dan ook lekker alle games die ik graag speel kan blijven spelen.

Profile

Verwijderd

Ik ben Cedega gebruiker :)
Momenteel draai ik FarCry, Steam met HL1 & Mods en Raven Shield. Het draait allemaal goed :) Enkel bij FarCry 1.3 heb ik nu een probleem: ik heb geen grond :s
huisjes en bomen zweven boven een oneindig groot water oppervlak.

Waar ik momenteel naar uitkijk is Cedega 4.2 Hopelijk komt ie uit voor ik mijn HL2 CE box ontvang ^^ Anders ga ik speciaal windows moet installeren.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb even de binaries van Transgaming (WineX) gebruikt en was niet geheel ontevreden. Grand Theft Auto 3 (Vice City) draaide zelfs beter onder linux dan onder Windows (vond ik). Toch heb ik mijn abo laten verlopen. Ten eerste vind ik het vreemd dat je moet betalen voor iets wat grotendeels Open Source wordt ontwikkeld. Ten tweede was de ondersteuning van een spel dat ik toen veel speelde (eingenlijk nog) slecht was (Sim City 4 + Rush Hour).

Kortom, ik sta ambivalent tegenover deze ontwikkeling. Misschien bij een een betere ondersteuning dat ik wederom een abonnement neem. Maar eigenlijk vind ik dat game-ontwikkelaars standaard linux binaries moeten uitbrengen. Zoals gebeurt bij Quake-engine games (Quake, RTCW, RCTW-ET etc).

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik vind het erg goed dat iemand er voor zorg dat spellen op linux te spelen zijn maar ik vind het schandalig dat ik als linux grbruiken dan nog extra moet betalen per maand (!!), om mijn spellen te spelen.

Je hebt nu de keus, windows geruiken en gewoon normaal me spellen spelen of linux gebruiken extra geld betalen een 3rd party bedrijf om mijn spellen waar ik al zoveeel voor geef te spelen onder linux.

Ik denk dat het gewoon wachten is tot het aantal linux en mac gebruikers stijgt zodat het voor ontwikkelaars voordelig word om voor deze besturings systemen te ontwikkelen. Ik denk dat hiet niet iets onmogelijks is, zie alle adobe programma´s die op mac werken, adobe moet wel omdat groot deel van hun klanten die programma´s wil gebruiken.

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:16
Voor degene die liever niet wil betalen, is het aan te raden om gewoon Wine te gebruiken. Werkt in de meeste gevallen net zo goed, en is wel free. Ik heb daarmee Max Payne ooit gedraaid, en werkte bijna perfect. Cedega voegt helemaal niet zo veel toe aan Wine, het grootste gedeelte is marketing.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Voor OpenGL windows spellen kun je idd het beste wine gebruiken (al draait het veel direct3d spellen ook wel), cedega is meer voor direct3d spellen (maar draait omdat het gewoon op wine is gebaseerd volgens mij ook wel de meeste spellen die met wine draaien, al gaat dat bij mij niet altijd op)

met wine draai ik nu: call of duty, max payne, jedi knight II, warcraft 3, far cry
en met cedega/winex: simcity4, need for speed underground, hl2 (wel een grote performance hit, bij die laatste 2 itt tot opengl games)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Dat die CE edition maar snel komt, want die gehackte nosteam rommel versie van CSS draait voor geen meter met Cedega :(

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik wou hier net plaatsen dat er wel degelijk een trial/demo van Cedega is, maar vreemd genoeg lijkt ie offline te zijn gehaald. Persbericht staat nog wel op de site (andere sites maakten er ook melding van, die demo-URL is nu dood).
Anyways, ik heb Cedega hier wel draaiend gehad, helaas werkt het (net als Wine) niet op AMD64, dus heb ik het nu niet meer geinstalleerd staan. Over het algemeen was ik er wel tevreden over, maar veel games kan je ook met de 'gewone' Wine draaien. Als je eens wilt testen hoe Cedega werkt, kan je een oude versie downloaden ("cedega4.1" in Google), en natuurlijk een abbo nemen als het bevalt :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

ik draai hier cedega met Battlefield vietnam , Diablo2 , alle steam spellen excl. source based games ( komt verandering in op 5 december als nieuwe versie van cedega uit is ).

Daarnaast gebruik ik cedega voor Ventrilo (werkt niet onder gewone wine nl.)

ben er tevreden over, minimale slowdowns ook :)

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:14

Tuxie

En WeL nU!

Je kunt de laatste versie van WineX/Cedega altijd gratis uit de cvs halen. Het enige wat je dan moet doen is de boel zelf compileren en je hebt geen ondersteuning voor installshield. Maar daar valt mee te leven, alhoewel je voor installshield vaak wel gekke fratsen moet uithalen.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
zirus schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:31:
Ik denk dat het gewoon wachten is tot het aantal linux en mac gebruikers stijgt zodat het voor ontwikkelaars voordelig word om voor deze besturings systemen te ontwikkelen. Ik denk dat hiet niet iets onmogelijks is, zie alle adobe programma´s die op mac werken, adobe moet wel omdat groot deel van hun klanten die programma´s wil gebruiken.
Correctie:

"[...] zie alle adobe programma´s die op Windows werken, adobe moet wel omdat groot deel van hun klanten die programma´s wil gebruiken."

Photoshop en veel andere software van Adobe is voor de Mac ontworpen. Nadat bleek dat het marktaandeel duidelijk vergroot kon worden als men ook Windows versies uitbrengt, heeft men dit bij Adobe maar eens gedaan.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
attamottamotta schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:14:
Je kunt de laatste versie van WineX/Cedega altijd gratis uit de cvs halen. Het enige wat je dan moet doen is de boel zelf compileren en je hebt geen ondersteuning voor installshield. Maar daar valt mee te leven, alhoewel je voor installshield vaak wel gekke fratsen moet uithalen.
Dat CVS gebeuren is zó verschrikkelijk niet up-to-date, je kan er gewoon niet normaal mee werken. En zoals je al zegt zijn er een aantal dingen niet ingebouwd omdat je daar licentiekosten voor moet afstaan.

Ik heb zelf een abo op Cedega, maar zoveel maak er niet gebruik van (speel nauwelijks meer games tegenwoordig). Op zich werkt het wel redelijk, maar het is aan te raden om vóórdat je een abo neemt te onderzoeken of de games die je wilt spelen wel ondersteund worden.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heeft iemand hier al World of Warcraft mee gespeeld?

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
sOidivUs schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 10:26:
Zo te zien werkt hiet niet; maar dat had je ook zelf uit de gegeven link kunnen halen:

http://www.transgaming.com/gamepage.php?gameid=1121
http://www.transgaming.com/postlist.php?forum=1127
Rating: 0 out of 5 [ Does not install and does not work. ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik ben een Cedega gebruiker. Ik speel op dit moment alleen Far Cry met cedega, maar zodra 4.2 uit is, zal ik waarschijnlijk ook CS:Source (en misschien ook Half Life 2) gaan spelen. Ik ben er redelijk tevreden over, waar het niet dat ik bijvoorbeeld bij Far Cry in het begin heel veel problemen kende. Het voelde traag aan, het reageerde traag. Met stuk of wat settings op kunnen lossen.

Qua snelheid heb ik er geen problemen mee, maar dat komt wellicht ook door mijn Grafische Kaart ( ;) ). Ten tijde van mijn ATI Radeon 8500 was het vrijwel onmogelijk om op een goeie manier GLX aan de praat te krijgen. Bij m'n NVidia 6800 GT nu, was het een eitje en werkte (op de Aperture-settings in cedega na) bijna out of the box gewoon goed. Weet iemand trouwens wat de gemiddelde snelheidsverliezen zijn van cedega ten opzichte van het spel native in windows draaien?

Overigens vind ik de game-database van transgaming maar brak en mager. Ik ben toen ooit 'ns op zoek gegaan en stuitte op een zeeer handige Wiki:

http://digital-conquest.ath.cx/wiki/index.php/Category:Games

Wederom: wiki rulez ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 10:23

Blaasvis

Cidora \o/

http://transgaming.org/fo...064bbc5d14e50f6225c3fc108
Het lijkt er op dat sommige mensen het al wel werkend hebben, ik weet dat ik met de US Stress test met winex succes heb gehad ;) Het draaide bijna net zo goed als onders windows 2k

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Niek
  • Laatst online: 14:43

Niek

f.k.a. The_Surfer

Blaasvis schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 10:51:
[...]

http://transgaming.org/fo...064bbc5d14e50f6225c3fc108
Het lijkt er op dat sommige mensen het al wel werkend hebben, ik weet dat ik met de US Stress test met winex succes heb gehad ;) Het draaide bijna net zo goed als onders windows 2k
http://digital-conquest.a...dex.php/World_of_Warcraft

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• blouweKip
maar zodra 4.2 uit is, zal ik waarschijnlijk ook CS:Source (en misschien ook Half Life 2)
hl2 draait nu al wel met cedega 4.1.1 maar zo enorm traag dat ik vermoed dat transgaming dat echt niet zal gaan verbeteren, cs source is alleen de oude cs met een nieuwe engine leek me, dus ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel slechter draait
Weet iemand trouwens wat de gemiddelde snelheidsverliezen zijn van cedega ten opzichte van het spel native in windows draaien?
Hangt van de 3d api af, voor opengl games (primair wine) is de performance goed (ik haalde zelfs meer fps in cod met wine dan native onder windows) en zul je t verschil vaak niet merken
In games met direct3d 8/9 (winex/cedega) is de performance hit veel groter heb ik t idee, iig alle spellen die ik met cedega aan de praat heb gekregen (en dat zijn er maar een handjevol) draaide veel langzamer dan wanneer ze native in windows draaide (gevoelsmatig denk ik dat je toch een snelheidsverschil van zon 20-50% hebt), voor mij (met slechts een fx5900) is dat helaas vaak te traag, voor jou (met een 6800gt) zou dat misschien goed speelbaar zijn)
Er is maar 1 direct3d spel wat ik goed kon draaien met cedega zonder al teveel verlies enb dat was max payne 2 (destijds wel zonder pixelshader support)

Persoonlijk ben ik iig niet onder de indruk van cedega, hun primaire doel (het draaien van direct3d games onder linux) hebben ze nog bij lange na niet gehaald en ze zullen altijd achter blijven lopen op de ontwikkelingen en dus ook qua performance moeten inboeten, dat is volgens mij ook waarom transgaming goede sier probeert te maken door hard te roepen dat ze allerlei opengl spellen ondersteunen (terwijl de credits daarvoor naar het wine team moeten gaan) zodat het product nog enigzzins ergens op lijkt

De meest handige features van cedega zijn meer de copyprotection support, iets betere installshield support en steam support (voor zover dat nodig is), verder heb ik t idee dat transgaming de mac markt interessanter vind...

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-02 13:21
De reden dat ik dit topic kick, is dat ik me nu wel eens afvraag hoe dat het nu is gesteld met Cedega. We zijn nu al weer een half jaartje verder.

- Hoe vinden jullie de ondersteuning? Ik heb gehoord dat Cedega eigenlijk helemaal niet goed werkt, en dat veel games niet goed werken (ook al staan ze in de games list)

- Hoe snel nadat games uit zijn wordt er aan gewerkt om dezen op Cedega te kunnen spelen? Ik heb eens zomaar in de games list gekeken, en volgens mij is deze lijst toch vrji up to date.

_@/'

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Ik heb het aangeschaft; een aantal maal geprobeerd; maar het was allemaal niks :) Geen aanrader dus wat mij betreft; ondanks het nobele initiatief. Het werkt gewoon niet :)

---

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik vind dat de argumenten die eerder zijn genoemd nog gelden.

Veel geblaat, maar weinig meerwaarde tov wine.
Veel van de games die ik heb proberen te installen werken niet.
En: je moet nog betalen ook.

Eveneens is de 64 bits support afaik ook nog niet goed (voor mij belangrijk als 64bits gentoo user).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

I.p.v. Cedega kunnen jullie ook gewoon Wine gebruiken. Met recente CVS-versies van Wine zou het al mogelijk moeten zijn om HL2 te spelen. Misschien het proberen waard. Zie deze HOWTO op linux-gamers.net :)

• Steephh
Nou ja, ik ga het binnenkort dan maar eens proberen, maar jammer dat de 64bits support nog niet goed is. Ik wilde namelijk graag de 64bits versie van gentoo gaan installeren. Ik denk dat ik gewoon een tijdje Cedega op 32bits gentoo ga proberen, wanneer dat me bevalt (ik ga zoveel mogelijk spellen uit proberen) stap ik daarop over. Maar wanneer het me niet bevalt lijkt het me het beste om een dualboot achter de hand te hebben voor als ik wil gaan gamen. De reden dat ik nog niet eerder op linux was overgestapt was eigenlijk dus de games.

_@/'

• brainball
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik ben persoonlijk zeer tevreden over Cedega, de meeste spellen werken voor mij wel. Ik heb dan ook het voordeel dat ik lid ben van het Cedega beta test team.
Dit stelt mij in staat om de meeste spellen vrij snel draaiende te krijgen en niet te hoeven wachten op de eigenlijke release. Van wat ik op de beta list zie, wordt er direct begonnen met het werken aan problemen zodra deze bekend zijn. Er zijn gemiddeld 1 a 2 beta builds per week.

Van wat ik op de beta mailinglijst zie is dat de transgaming mensen momenteel heel hard werken aan het verhogen van de snelheden van de games. En dan vooral aan de populaire games, aan oudere games wordt relatief minder gedaan aangezien hier geen vraag naar is.
Over 64-bit packages heb ik nog niet veel gehoord, verder dan verhalen dat cedega werkt in een 32-bit chroot weet ik ook niets.

Sinds de laastste keer dat dit topic actief was is trouwens ook de gamesdatabase grotendeels verbouwd en uitvergroot. Het toevoegen en aanpassen van werkende games heeft een nu makkelijkere interface gekregen. Daarnaast is bij een hoop games ook een link opgenomen naar een onofficiele wiki, waarin tips etc opgenomen wordt.

Het is met cedega helaas zo dat men hier en daar wat moet tweaken voor je de games een beetje draaiend krijgt. Soms werkt dit wat beter soms wat slechter.

Op het moment kan ik GTA: San Andreas net draaiend krijgen met de standaard release. Alhoewel het installeren wel wat gekloot was.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
GTA:SA krijg ik niet werkend, maar da's dan ook geen legale versie... Crashed na de intro-filmpjes met die spuitbus enzo..

Verder werkt hier Call of Duty als een tiet, maar dat spel is ondertussen al wel weer een oudje.

• brainball
Osiris schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 15:33:
GTA:SA krijg ik niet werkend, maar da's dan ook geen legale versie... Crashed na de intro-filmpjes met die spuitbus enzo..

Verder werkt hier Call of Duty als een tiet, maar dat spel is ondertussen al wel weer een oudje.
Ik weet niet of je het onder windows ook geprobeert hebt, maar ik weet dat er meer mensen zijn die problemen hadden met crashes na de intro onder windows. Er is zelfs een speciale no-cd crack voor.
Met cedega is het vaak nuttig om wel gebruik te maken van no-cd cracks. Veel beveiligingstechnieken zijn al wel geimplementeerd, maar sommige games bouwers make ook gebruik van eigen technieken die niet om kunnen gaan met linux en cedega.
Ik heb btw wel een legale versie van GTA: San Andreas.

• Osiris
  • Niet online
brainball schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 15:38:
[...]

Ik weet niet of je het onder windows ook geprobeert hebt...

Ik heb btw wel een legale versie van GTA: San Andreas.
Ik heb geen Windows :P

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb alleen ervaring met WINE, niet met Cedega. Ik ben ook niet van plan maandelijks 5 euro extra te betalen om wat spelletjes te kunnen spelen.
Met WINE heb ik behoorlijk goede ervaringen. Ik draai Stronghold en Stronghold Crusader en Diablo 2, die draaien foutloos. Warcraft 3 draait ook ERG goed maar er zit een nare "bug" in WINE waardoor je geen campaign kan starten. Het mooie van WINE is dat veel spellen die in Windows 2000 en XP niet meer draaien maar in Windows 98 wel, ook in WINE draaien (iets als Daytona USA bijvoorbeeld).
Uiteindelijk hoop ik dat OpenGL wat meer terrein gaat winnen maar dat zal wel wishful thinking blijven voorlopig (hoewel enkele grote jongens het toch goed doen; ID en Epic/DE die native Linuxversies uitbrengen van Doom 3 en Unreal Tournament, en in mindere mate Blizzard waarvan de games erg goed werken met WINE)

Saved by the buoyancy of citrus

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:29

killercow

eth0

Ik ben ook een zeer tevreden gebruiken van Cedega,
Voor de noobs is er Point to play wat gemakkelijke desktop shortcuts maakt en je installs vergemakkelijkt. (maar dat gebruik ik niet)

Elk amd64 systeem draait cedega en wine zonder probleme, maar je moet natuurlijk wel een 32bits emulatie omgeving hebben, of de binary's pakken zodat je niet een 64 bits windows aan het emuleren bent.

Van tu draai ik de linux versie, en dat werkt vlekkeloos, maar ook dingen als battlefield, DoD, halflife, warcraft, en world of warcraft doen het perfect,
Ook avp, en de meeste c&c games doen het zonder noemenswaardige problemen,

Ik gebruik wel bijna overal een cd-crack voor, om 2 redenen, heb geen zin in gezeur met al die lompe cd's, en b soms werken de normale beveiligingen idd niet.

Bij cedega kun je verder voten op de ontwikkeling van bepaalde games die je interesseren, en ze hebben een behoorlijk clubje devvers aan het werk om alles verder te laten komen dan dat het nu is, zo zijn nu bezig met pixel shaders enzo, zodat wij linux gebruikers hier ook gebruik van kunnen maken in directX games, (wat ze bij wine dus niet aan het ontwikkelen zijn)

Al met al vindt ik het de paar euro per maand meer dan waard, zeker omdat wij hte met z'n 3en delen, en zo toch de development ondersteunen.

Veel 2d/opengl games doen het trouwens ook zonder problemen met wine, maar dat lijkt me logisch, en natuurlijk is het verstandig om dat eerst te proberen.

openkat.nl al gezien?

• blouweKip
zo zijn nu bezig met pixel shaders enzo, zodat wij linux gebruikers hier ook gebruik van kunnen maken in directX games, (wat ze bij wine dus niet aan het ontwikkelen zijn)
niet?
er is wel zeker activiteit op dat gebied (nog redelijk nieuw) maar pixel shader support komt er iig rap aan (als je ziet hoe traag transgaming vooruit komt tov de wine code dan vermoed ik dat dit eerder zal werken)

http://directxwine.sourceforge.net/

verder zie ik transgaming zich slechts op wat grote games richten en verder vooral goede sier maken met games die vnml draaien omdat t project op wine gebaseerd is

Dus naast copy-protection support en point2play zie ik weinig reden voor cedega omdat het wisselende resulaten geeft (wat het onbetrouwbaar maakt) en betrekkelijk weinig meer kan dan vanilla wine (hangt natuurlijk af van de game, voor hl2 is cedega misschien wel een goede keuze, al is de performance daar wat minder)

• Steephh
Wat voor platform zouden jullie adviseren? Mij lijkt gentoo in combinatie met gnome wel een goede config. Maar ik heb ook gehoord dat Cedega op FreeBSD zou werken? :?

Het lijkt me trouwens een goed plan om beide te installeren, dus Wine & Cedega. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Steephh op 24-06-2005 23:22 ]

_@/'

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:51
Cyphax schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 15:46:
Ik heb alleen ervaring met WINE, niet met Cedega. Ik ben ook niet van plan maandelijks 5 euro extra te betalen om wat spelletjes te kunnen spelen.
Je kunt Cedega ook van CVS trekken (gewoon de nieuwste, zie linuxgamers voor een handleiding). Je mist dan alleen (de closed-source) kopierbeveiligings software en Point2Play. Kost geen rode duit.

Cracks en snelkoppelingen lossen dat (in theorie) prima op.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 25-06-2005 10:02 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
Gisteren heb ik 3 uur GTA3 gespeeld, gewoon onder WINE (de laatste van CVS)! Ik moest alleen even voor het geluid (GTA3 doet aan directsound) in de wine config file duiken, en esd killen, verder liep 'ie helemaal top notch zoals hij dat onder Windows zou kunnen doen (heb de fps niet gemeten, maar het was perfect speelbaar). Was nogal verbaasd eigenlijk :P

• Bramster
  • Laatst online: 14:28
Heb sinds gisteren ook Cedega, heb het tot nu toe geprobeert met Eve (spel draait wel, maar crashed als ik naar het settings menu wil gaan), CS 1.6 (draait super), en CS:S (draait wel, maar slechte FPS (16-17) moet toch beter kunnen (heb een 2600+, 5900xt en 1gig geheugen))

• Soultaker
  • Laatst online: 01-02 03:52
Ik weet niet hoeveel actieve ontwikkeling er voor Cedega is ten op zichte van Wine. Ik heb eens geprobeerd Total Annihilation te spelen en dat draaide goed onder Wine, maar helaas is DirectPlay niet geïmplementeerd waardoor alleen single player mogelijk was. Toen heb ik dus Cedega geprobeerd omdat TA in hun games database als 'goed werkend' beschreven stond, maar daar bleek helemaal niets meer geïmplementeerd te zijn: nog steeds geen DirectPlay dus.

Het is maar één geval, maar ik heb de meerwaarde van Cedega ten op zichte van (gratis) Wine nog niet gezien, en het valt me dus tegen dat ze onterecht opscheppen over de spellen die je er mee kunt spelen: een RTS game waarvan de multiplayermodus niet werkt draait niet goed; ik denk dat 90% van de RTS gamers dat met me eens zijn. Ik snap best dat niet alles werkt, maar zet het dan ook niet in de games database alsof het wel zo is. Als er op dezelfde manier allerlei zaken in andere spellen ontbreken dan zou je als Cedega klant wel eens bedrogen uit kunnen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Soultaker op 08-07-2005 17:40 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Breepee schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 23:24:
[...]

Je kunt Cedega ook van CVS trekken (gewoon de nieuwste, zie linuxgamers voor een handleiding). Je mist dan alleen (de closed-source) kopierbeveiligings software en Point2Play. Kost geen rode duit.

Cracks en snelkoppelingen lossen dat (in theorie) prima op.
Dat is wel heel interessant... 'k zal er eens naar kijken. :)
Dank je voor de tip!
Soultaker schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 17:39:
Het is maar één geval, maar ik heb de meerwaarde van Cedega ten op zichte van (gratis) Wine nog niet gezien, en het valt me dus tegen dat ze onterecht opscheppen over de spellen die je er mee kunt spelen: een RTS game waarvan de multiplayermodus niet werkt draait niet goed; ik denk dat 90% van de RTS gamers dat met me eens zijn. Ik snap best dat niet alles werkt, maar zet het dan ook niet in de games database alsof het wel zo is. Als er op dezelfde manier allerlei zaken in andere spellen ontbreken dan zou je als Cedega klant wel eens bedrogen uit kunnen komen.
Ja, mee eens. Wat vooronderzoek is wel het slimst. Cedega heeft wel een wiki waar wat meer op staat over verschillende spellen dan de database aldaar maar niet alles heeft z'n eigen wikipagina.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:57

Aapje

Opel-beun
*schopje zonde om dit topic te laten weg rotten*

Steam + cedega = perfect (draait voor mijn weten nog beter dan op windows)
COD + cedega ook :)

Klein vraagje (daarom schop ik dus :+):

Ventrilo, zit ik alleen nog met problemen, heb een codec nodig voor ventrilo, afijn hoe de hell kan je zoiets installeren >.<

• Zjemm
  • Laatst online: 14:11

Zjemm

...

zijn er inmiddels ook al mensen die bijvoorbeeld battlefield 2 onder cedega of wine hebben draaien en wat zijn dan hun bevindingen?

opensecure.nl

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

check transgaming he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 08-10-2005 08:22 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden aangeschaft om het eens te proberen; maar het werkt voor geen meter. Ik heb Splinter Cell 1 & 2 geprobeerd; C&C Generals en Red Alert en Max Payne. Ze deden het allemaal niet :)

---

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Spider.007 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 12:15:
Ik heb een tijd geleden aangeschaft om het eens te proberen; maar het werkt voor geen meter. Ik heb Splinter Cell 1 & 2 geprobeerd; C&C Generals en Red Alert en Max Payne. Ze deden het allemaal niet :)
Wat voor foutmeldingen krijg je dan eigenlijk, want ik heb hier juist geen probleem met World of Warcraft, C&C Generals en Max Payne. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Zjemm
  • Laatst online: 14:11

Zjemm

...

Ik zal het eens gaan proberen als ik mijn nieuwe laptop binnen heb. wine en cedega

opensecure.nl

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 12:18:
[...]

Wat voor foutmeldingen krijg je dan eigenlijk, want ik heb hier juist geen probleem met World of Warcraft, C&C Generals en Max Payne. :)
Bij mij gaven ze een foutmelding tijdens de installatie (mbt de installer); of startte de installatie in't geheel niet. Ik zal het zodirect nog eens proberen met de nieuwste versie :) Ik was er iig niet erg over te spreken

---

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Spider.007 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 12:27:
[...]

Bij mij gaven ze een foutmelding tijdens de installatie (mbt de installer); of startte de installatie in't geheel niet. Ik zal het zodirect nog eens proberen met de nieuwste versie :) Ik was er iig niet erg over te spreken
Mja, de grote meerwaarde tegenover WINE is voor mij dat ik World of Warcraft met geluid kan spelen. Dat geeft in WINE best veel stotteringen en problemen hier wegens een brakke DirectSound implementatie.

Om C&C Generals trouwens goed te installeren zonder dat het CD-wisselen problemen geeft, moet je cedega starten met de -monitor-cdrom-eject optie. Dan kun je gewoon de eject-knop gebruiken en dan zal Cedega de cd-rom zelf uitwerpen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• CT
  • Laatst online: 01-02 21:00

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

sOid schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 10:26:
Met Cedega uit de CVS lukt het bij mij niet, maar met 'gewoon' WineX heb ik geen enkel probleem WoW te spelen. Ik vergeet zelfs dat ik Linux draai op me desktop pc.
Tevens loopt WoW in Wine gewoon niet vast (gen enkele keer eruitgegooid zoals wel altijd in XP het geval was) en haal ik, in tegenstelling tot WinXP, soms 60fps ipv de maximale 30fps in XP :P

Dus ik zou zeggen, probeer het is. Als Cedega je game niet runt, runt gewone wine het misschien wel.

• Brent
CT schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 20:07:
maar met 'gewoon' WineX heb ik geen enkel probleem WoW te spelen
Maar wat bedoel je nu met 'gewoon' WineX? Wat vroeger WineX was, heet nu Cedega. Bedoel je dus nu WineX (sterk verouderd inmiddels) of gewoon 'Wine'?

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

CT schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 20:07:
[...]

Met Cedega uit de CVS lukt het bij mij niet, maar met 'gewoon' WineX heb ik geen enkel probleem WoW te spelen. Ik vergeet zelfs dat ik Linux draai op me desktop pc.
Tevens loopt WoW in Wine gewoon niet vast (gen enkele keer eruitgegooid zoals wel altijd in XP het geval was) en haal ik, in tegenstelling tot WinXP, soms 60fps ipv de maximale 30fps in XP :P

Dus ik zou zeggen, probeer het is. Als Cedega je game niet runt, runt gewone wine het misschien wel.
In Cedega CVS-versie is op het moment inderdaad een beetje 'stuck'. Cedega 4.4 draait WoW in ieder geval perfect. :) (Kijk ook even voor muisfixes op www.transgaming.org/forums.)
Met WINE werkt het zoals ik eerder zei ook al, maar met heel veel audiokaarten klinkt het geluid dan voor geen meter, werkt niet, of vertraagt het spel gigantisch vanwege de brakke DirectSound implementatie van WINE. (Hier komt binnenkort verandering in met DX9-ondersteuning mag ik hopen. :) )

Tesla Model Y RWD (2024)

• CT
  • Laatst online: 01-02 21:00

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik bedoel dan gewoon Wine. Aangezien ik er niet 100% meer mee bezig ben kan ik die stromingen en dingen niet zo best volgen :)

Maar kwa geluid heb ik weinig last. Alleen als er ERG veel op het scherm gebeurt 'vertraagt' de 3d acceleratie wat. En op die momenten kraakt het geluid. Dus ik denk dat als je een iets langzamere videokaart, pc / minder geheugen hebt het geluid idd veel kraakt onder wine. Zelf heb ik er geen tot weinig last van.

Voordeel met Wine en Cedega is voornamelijk het spelen met de instellingen. Hiermee boek je veel snelheidswinst merkte ik al snel.
Beetje offtopic, maar het mooiste van alles blijf ik het geheugen beheer vinden. In XP alt-tabben naar iets anders vanuit bijv. WoW leverde een bijna dode pc op. En nu switch je van desktop naar desktop zonder een druppeltje vertraging.

• nzyme
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

inmiddels zijn we bij versie 5 aangekomen en ik heb het ook maar even geprobeerd op me debian laptop.... Wine blijft toch leuker maar dit heeft best wel wat....

FarCry zou onder zowel wine als cedega moeten werken, maar de installer flipte onder beide (wine flipte op een .cab en cedega flipt al na het uitkiezen van de language) :( nadeel van cedega komt hier meteen om de hoek kijken want die STAAT er op dat je gaat installen terwijl wine gewoon lekker "wine <app.exe>" ondersteuning heeft. Verder had ik onder wine geen internet play geloof ik... (wel lan)

Wat ook behoorlijk gaar is is dat generals zero hour geen netwerk play heeft :?

verder heb ik slechts mirc en flashfxp die beide perfect draaien onder wine. Flash wil echter totaal niet onder cedega maar ach :)

ik krijg verder de indruk dat cedega en wine niet echt naast elkaar willen draaien ? Farcry deed het netjes onder wine maar na installatie van cedega wilde die niet echt meer opstarten....

| Hardcore - Terror |

• Soultaker
  • Laatst online: 01-02 03:52
Hellraizer schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:41:
nadeel van cedega komt hier meteen om de hoek kijken want die STAAT er op dat je gaat installen terwijl wine gewoon lekker "wine <app.exe>" ondersteuning heeft.
Je kunt met Cedega ook gewoon willekeurige executables uitvoeren; of bedoel je wat anders?
ik krijg verder de indruk dat cedega en wine niet echt naast elkaar willen draaien ? Farcry deed het netjes onder wine maar na installatie van cedega wilde die niet echt meer opstarten....
Moet wel probleemloos kunnen hoor. Hangt wel een beetje van je OS af hoe de boel geïnstalleerd wordt, natuurlijk.

Ik vind het trouwens wel jammer dat alle spellen tegenwoordig van die gare kopieerbeveiligingen hebben, die het vrijwel nooit doen onder Wine/Cedega, terwijl het spel zelf misschien niet eens problemen zou hoeven geven.

• nzyme

nzyme

terror

daarom gebruik ik sowieso al nocd cracks, cd's wisselen is zo gaar als wat en helemaal als je op een acer laptop zit met een enorm gare cd drive :p

wat ik bedoelde is dat cedega dus _niet_ willekeurige executable kan uitvoeren. Vroeger kon dat wel maar met versie 5 is dat niet meer mogelijk (althans die indruk heb/lees ik).

| Hardcore - Terror |

• brainball
Soultaker schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:50:
[...]

Je kunt met Cedega ook gewoon willekeurige executables uitvoeren; of bedoel je wat anders?

[...]

Moet wel probleemloos kunnen hoor. Hangt wel een beetje van je OS af hoe de boel geïnstalleerd wordt, natuurlijk.

Ik vind het trouwens wel jammer dat alle spellen tegenwoordig van die gare kopieerbeveiligingen hebben, die het vrijwel nooit doen onder Wine/Cedega, terwijl het spel zelf misschien niet eens problemen zou hoeven geven.
Cedega heeft ondersteuning voor een hoop copieer beveiligingen, alleen niet voor zaken als starforce. Omdat die gewoon hopeloos moeilijk is om te implementeren. Verder in relatie tot farcry, er staat me iets bij, dat je deze in windows2000 of windowsXP mode moet installeren. Normaal gezien kan je dat soort zaken (configuratie tips en bekende problemen) opzoeken in de cedega wiki. Maar het lijkt erop dat daar iets aan de hand is op het moment. Misschien dat die binnenkort weer online komt. Normaal gezien is deze te vinden op http://cedegawiki.sweetleafstudios.com/

• nzyme

nzyme

terror

nou, ff de nieuwe cedega geprobeerd en halflife2 werkt :) welliswaar niet al te snel @ me laptop (athlon64 geforcefx g0 5700) maar met alles op low moet het wel te doen zijn.

gta:sa werkt daarentegen bagger :( het laden is HEEL snel, echt uber _O_ maar ben je eenmaal voorbij de intro film van het vliegveld en kom je dus op het moment dat je aan de slag kunt moet je het doen met ~10fps :? verschillende resoluties of andere ingame instellingen maken zeer weinig tot geen verschil evenals verschillende cedega confs :(

iemand ervaring met een WEL werkende gta:sa ?

ik kom met wine trouwens wel in het menu, maar dan is het geluid crappy (kan vast wel gefixed worden met winecfg ofzo) en wanneer de vliegveld intro moet beginnen crashed hij behoorlijk :( laadtijden zijn trouwens netals op windows en dus veeeel langzamer als met cedega :p

[ Voor 20% gewijzigd door nzyme op 09-06-2006 12:42 ]

| Hardcore - Terror |

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Hellraizer schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:08:
wat ik bedoelde is dat cedega dus _niet_ willekeurige executable kan uitvoeren. Vroeger kon dat wel maar met versie 5 is dat niet meer mogelijk (althans die indruk heb/lees ik).
cedega <blaat> werkt gewoon hoor...

/(bb|[^b]{2})/

• anandus
  • Niet online
Even een kickje :)

Zijn er mensen die Cedega nog gebruiken, of is iedereen aan de Wine?

Heeft Cedega een meerwaarde boven Wine? Ik had gehoord dat Cedega met versie 6 behoorlijk goed is geworden. Hoe is jullie ervaring daarover? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:23:
Heeft Cedega een meerwaarde boven Wine? Ik had gehoord dat Cedega met versie 6 behoorlijk goed is geworden. Hoe is jullie ervaring daarover? :)
Wine is de afgelopen maanden/jaren ook behoorlijk goed geworden... Ik gebruik het zodat mn broertje Fifa 07 op mijn pc kan spelen (gebruik het zelf voor eMule e.d., maar dat zijn geen spellen) Het is misschien het handigste om eerst in Wine's application database te kijken wat de ervaringen van anderen zijn met de spellen die je nodig hebt. Wine is eenvoudig te installeren (zorg wel dat je een recente versie hebt), dus je kunt het allicht proberen. Dat gaat met Cedega wat lastiger :)

• Osiris
  • Niet online
Hoewel niet echt 't antwoord waar je probably op zit te wachten, maar nadat Cedega tijden terug nogal wat problemen gaf met PunkBuster (ant-cheat-zut), ben ik overgestapt op dualboot XP met ext2-driver. Ik heb een twee gig partitie voor XP en op m'n Linux-schijf heb ik een map "/Windhoos Zooi/" waar alle spelletjes heengaan. 't Scheelt dat ik amper game en dus ook amper naar XP hoef te booten. :)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:23:
Even een kickje :)

Zijn er mensen die Cedega nog gebruiken, of is iedereen aan de Wine?

Het verschilt per spel best wel. Wine probeert namelijk nu ook met DirectX10 aan de slag te gaan, zodat veel spellen gewoon speelbaar zijn. Cedega probeert echter de basis (wine) zo te hacken dat specifieke spellen werken. Met nieuwe spellen gaan ze gelijk aan de slag om ze werkend te krijgen, en hacken er dus min of meer op los.
Wine tracht het netjes na te bouwen. Het zal dus meer mogelijkheden bieden om programma's te draaien, maar het duurt dan wel weer langer.

Sowieso is het handig om eerst even wine te proberen, er is best een kans dat het spel gewoon werkt. Mocht je er niet uitkomen, moet je even in de database kijken en een beetje zoeken naar de juiste instellingen. Lukt het echt niet, is daarna Cedega best een optie.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Ik heb zelf eigenlijk niks meer kunnen spelen met Cedega sinds ik Beryl (met AIGLX op een nvidia kaart) heb geinstalleerd. Snap eigenlijk nog steeds niet waarom. Met XGL begreep ik nog waar het probleem zat, maar ik dacht dat AIGLX dat opgelost had.
Voor Beryl speelde ik voornamelijk SimCity 4 en Civilization IV, beide zonder grote problemen, hoewel wel een stuk trager dan onder Windows XP.
En zo af en toe, uit nostalgie, speel ik nog wel eens wat oude DOS spelletjes uit m'n floppy bak. Daar gebruik ik DOSbox voor. Super :+ !

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik had ook last met spellen in Wine als Beryl aanstond, Beryl uitzetten was wel genoeg om dat te omzeilen. Ook met nVidia trouwens. :)

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Gebruik hier cedega 5.10 voor WoW, heb daarmee betere performance dan met 6.xx onder Ubuntu Edgy, maar game laatste tijd vooral onder windows omdat ATI drivers onder linux gewoon lang niet zo goed presteren, maar kan onder linux iig met cedega wel lagvrij en met redelijke fps spelen.

[Signature]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

woest85 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 14:04:
maar game laatste tijd vooral onder windows omdat ATI drivers onder linux gewoon lang niet zo goed presteren
Laat daar nou net een flinke update voor uitgekomen zijn.
AMD introduceert nieuwe ATi-drivers voor Linux - Update

Misschien hoef je nu dus niet eens meer te wisselen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 14:53
cybersteef schreef op donderdag 06 september 2007 @ 15:12:
[...]

Laat daar nou net een flinke update voor uitgekomen zijn.
AMD introduceert nieuwe ATi-drivers voor Linux - Update

Misschien hoef je nu dus niet eens meer te wisselen :)
maar laat het helaas nou nog een week duren tot die update beschikbaar is voor het gehele publiek :-)
Zelf gebruikte ik ook wel Wine en Cedega, het kan opzich wel werken, maar je heb er altijd spellen bij waarbij je toch naar Windows zelf toe moet schakelen. Daarom heb ik uiteindelijk maar besloten om de rest qua spellen toch ook op Windows te installeren, want meestal als ik wil gamen, dan weet ik nog niet welk spel en wil ik dus gemakkelijk kunnen wisselen.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Pagina: 1