Het viel mij op dat er in NOS erg weinig is te vinden over het Cedega initiatief dat probeert om Windows spellen onder Linux te laten werken. Sinds ik ben overgestapt van Windows naar Linux heb ik toch wel een dubbel gevoel bij dit gemis aan spellen en ook flink wat spellen liggen die graag weer eens zou spelen. Telkens opnieuw opstarten zie ik echter niet zitten.
In een vorige LXF stond een artikel dat mij eigenlijk bij deze opvolger van WineX bracht. Voor een bedrag van 5 Euro per maand (minimaal 3 maanden) is het pakket te downloaden (helaas geen trials te vinden?) en is een redelijke lijst aan spellen te spelen. Hiernaast is er een gebruikerfora met ervaringen en kun je met dit abonnement stemmen voor spellen die je graag ondersteund ziet.
Het beschikbaar maken van Windows spellen op het Linux platform zal denk ik voor een boost kunnen zorgen in de acceptatiegraad van Linux. Momenteel wordt voor het spelen van een spel toch vaak Windows op een tweede partitie geinstalleerd; of wordt besloten tot het niet overgaan naar een alternatief OS. Naast internetten en mailen neemt het spelen van spellen toch een vrij prominente plaats in op de gemiddelde desktop
Wat denken jullie hiervan? Zien jullie dezelfde noodzaak voor de ondersteuning van Windows spellen onder Linux? Hebben jullie ervaringen met de software of service van TransGaming Cedega? Is het initiatief dit geld waard?
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate