Philips versterker elco's vervangen -> nu geen geluid meer

Pagina: 1
Acties:
  • 694 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:24
Hoi,

Ik heb hier een Philips Fa156 versterker staan van media jaren 80
waarvan de elco's lek waren, deze zijn vervangen met nieuwe elco's van dezelfde waarden.
Maar als ik nu de versterker aanzet, gaan de lampjes netjes branden en het speaker relais springt ook netjes om. Maar er komt geen geluid uit de speaker en of koptelefoon aansluiting, terwijl de speaker zeker weten goed is.

Nu meet ik wel een kortsluiting tussen de + en de - van de speaker A aansluitingen maar niet van de speaker B, daar is gewoon een weerstand (van de eindtrap ? )

Ik vermoed dat dit er wat mee te maken heeft, maar de situatie veranderd niet als ik de speaker a en b kanalen in en uit schakel.

iemand die mij verder kan helpen ?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Misschien een domme vraag: heb je de elko's wel met de juiste polairiteit aangesloten? De weerstand die je over uitgang B meet, kan uiteraard ook gewoon een weerstandje zelf zijn. Uitgang A is immers je ''hoofdunit''. Ik zou zeggen, controleer eens of je gelijkspanning op het inschakelrelais meet. Als dat goed zit, moeten je elko's bijna wel goed zijn...

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JWO
elco's zijn zeker weten goed geplaatst het staat zelfs op de print plaat zelf ;)

Verwijderd

Per ongeluk een klein stukje tin laten vallen tijdens het solderen waardoor er sluiting is?

• JWO
nee :/

[ Voor 60% gewijzigd door JWO op 02-12-2004 21:36 ]

Verwijderd

mischien zat er nog een fout in de amp , die nix te maken heeft met de condensator

• JWO
nou kijk voor dat ik de elco's verving deed de amp het wel, maar met brom er in het geluid ( dit kwam van de elco's waarschijnlijk 50hz brom afvlakking voedingsspanning je kent het wel )

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Ik begrijp het niet helemaal... :-)
Welke elco's heb je vervangen? Die uit de voeding of aan de uitgangen van de versterker?
Want een 50Hz brom zou in de voeding al weggefilterd moeten worden...
Kortsluiting in het ene kanaal en in het andere niet is zowiezo foute boel...

Is de voedingsspanning uit de voeding (- en +) wel gelijk en stabiel?
Evt met een oscilloscoop controlleren.
Dan met een testsignaal van begin tot eind volgen. Oude Philips versterkers vind ik meestal wel overzichtelijk genoeg om het signaal te volgen met een (eigengemaakte) probe...

Als ik maar een beetje kan computeren

• JWO
ik heb inderdaad de voedings elco's vervangen.

als ik een multimeter de voedings spanning na meet kom ik op een stabiele waarde van ong 50V DC dus dit klopt wel..

heb op het moment geen scoop hierzo dus dat volgen zal hem eerst niet worden...

Verwijderd

Meet eens of er gelijkspanning op de speakerklem staat van A.
Weet je zeker dat het speakerrelais aanklikt?
Als hij direct weer uitklikt is dat vaak moeilijk te horen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 22:58 ]

• JWO
staat geen gelijkspanning op, de behuizing van de relais is doorzichtig en daar kan ik dus zien dat ie echt aan blijft staan :/

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-07 22:53
Whehehe je doet je subnaam wel eer aan ;)

• 10011
  • Laatst online: 30-10-2022

10011

binair rekend zo makkelijk

niet toevallig de bipolaire elcos vervangen door normale? dit gaat namelijk behoorlijk fout.
Ik heb namelijk ook deze versterker

een trage pc met xp :) nu benk zeker niet meer koel :P

Verwijderd

Abaddon1 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 17:37:
Whehehe je doet je subnaam wel eer aan ;)
als je nou eens iets nuttigs post, hier kan die toch niets mee :/

Ik zou even de weerstandjes doormeten, me oom heeft iets soortgelijks gehad. :)

• JWO
10011 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 17:42:
niet toevallig de bipolaire elcos vervangen door normale? dit gaat namelijk behoorlijk fout.
Ik heb namelijk ook deze versterker
nope, op de oude elco's staat gewoon een plus en min aangegeven, en op de printplaat ook.

de nieuwe elco's zitten gewoon net zo aangesloten als de vorige.

wat wel opvalt, ik weet niet of dit voor de operatie ook zo was, is een weerstandje vlak bij de eindtransistors wordt behoorlijk warm hij fikt niet door maar als hij aanstaat ruikje wel zo'n warm stof luchtje :P
je kan je vingers er met moeite ophouden

[ Voor 26% gewijzigd door JWO op 03-12-2004 18:14 ]

• Barry|IA
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 17:43:
[...]

Ik zou even de weerstandjes doormeten, me oom heeft iets soortgelijks gehad. :)
Is dit wel nuttig dan? Welke weerstandjes bedoel je eigenlijk, allemaal? :P

Het lijkt mij sterk dat je geen geluid hoor terwijl het relais ingeschakeld is. Zelfs als je elko's er volledig uitliggen, moet je geluid horen (mits het relais ingeschakeld staat). Als je werkelijk een dikke vette DC op de aansluitklemmen meet, zou je er eens een keer een gare speaker aan kunnen hangen. Ik weet niet hoeveel prik er uit de trafo komt, maar als dit lager is dan 60v moet het naar mijn idee wel kunnen.

Bij hoeveel ampére flikken je fuse's door?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JWO
als er een DC spanning op de uitgang zou staan zou mijn woofer van toch naar voor of naar achter gaan staan ?

• Barry|IA
JWO schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 18:37:
als er een DC spanning op de uitgang zou staan zou mijn woofer van toch naar voor of naar achter gaan staan ?
Klopt. Dat kan opzich geen kwaad, mits je speaker het vermogen van je DC-spanning aankan. En daarom vroeg ik bij hoeveel A je zekeringen doorslaan...

• JWO
maar dat doet de speaker niet ;) dus nee er staat geen DC op

Verwijderd

Meestal geeft een gelijkspanning op de speaker uitgang een zoomtoon door de lage weerstand van de speaker waardoor de versterker zwaar belast word en gaat clippen .
Soms ook door een defecte aansturing.
Ik zou eerst eens kijken waarom je kortsluiting meet op de a klem.
Als vergelijking heb je immers de b klem.
Zorg wel even dat je de 2 grote elco's ontladen heb door de elco's kort te sluiten met een 5 watt weerstand van rond 100 ohm , weerstand kan erg heet worden als je hem vasthoud en een klein vonkje is ook niet uitgesloten.
Even meten na 10 seconde hoeveel er nog opstaat.
Daarna kan je pas gaan meten aan de eindtrappen.
Vertel eens wat voor eindtorren er in zitten , deze mogen geen sluiting vertonen.
Misschien moet je de vesterker gewoon weer ombouwen zoals die was en opnieuw beginnen.
Trouwens hoef de plus en min aanduiding op de print niet te kloppen omdat ikzelf meerder malen heb meegemaakt dat deze andersom op de print zat gesoldeerd in de fabriek.
Het relais is dat wel het speakerrelais en niet een standby relais?
Al met al zijn er zoveel dingen waardoor je snel kan weten wat er loos is en dat leer je pas als je je er vaak mee bezig houd.
Altijd stekker eruit als je ermee bezig bent en de grote elco's ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 19:31 ]

Pagina: 1