Toon posts:

Eltax Set: Ok zonder Sub?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in een kleine kamer (denk zo'n 13m^2) in huis graag een tv neerzetten met mijn xbox erop aangesloten. Ik wil dan ook een beetje leuke surround set aanschaffen, samen met een receiver, welke ik dan digitaal op de xbox wil aansluiten. Omdat het allemaal niet duur en high-tech hoeft te zijn, was ik wat aan het rondneuzen voor een Eltax-setje, en kwam de Universe tegen bij Conrad.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3400/3400/3405/340568_AB_00_FB.EPS.jpg

Voor het geld moet je het zo te zien niet laten, want voor 129 euro excluis verzending heb je dit setje in huis. Ik heb alleen 1 vraagje. Ik zag in een ander topic een vraag staan, met een soortgelijke strekking als de mijne: surround zonder sub, is dit mogelijk? Ik las dat vanaf een 22Hz je boxen een degelijke bass kunnen leveren. Die Eltax Frontjes beginnen bij 45, dus dat is misschien iets te weinig. Maar: het gaat hier maar om een klein kamertje, dus zou iemand mij kunnen vertellen of ik hier mee toekom?

Ik heb eventueel nog wel een actieve sub liggen van voor de oorlog, eentje van Creative van de FPS1000 serie, zo'n witte, dus die zou er eventueel wel op kunnen om de Eltaxjes IETS te ontlasten.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Zo'n FPS1000 ding is nog brakker dan een kartonnen doos met een tweeter erin, denk niet dat je daar veel aan zult hebben :Y)

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:42

StarWing

Huh ?!?

Ik heb de Symphony set, en ik mis wel de bass bij films. Voor muziek ik 'ie OK :) Althans in mijn oren.. Maar ik ben dan ook geen audiofiel.

Set is een:
Pioneer VSX-D814-S
Pioneer DV-444-S
Eltax Symphony 5.0

Page intentionally left blank.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 19:03

jotheman

Was like that when I got here!

Ik heb voor 2 Infinity speakers en achter 2 Century speakers van Eltax, leuk geluid maar 'n sub is toch wel fijn hoor. Ik heb, bij gebrek aan beters, tijdelijk een subje van een computersetje aan m'n stereo hangen, da's op zich wel fijner als nix. Maar alsnog zou ik je wel een sub aanraden, voegt toch wat toe als je 't mij vraagt :)
Ik moet wel zeggen dat ik niet weet hoe de bas is in de speakers die jij gaat kopen, dus dat kan ook nogal schelen.

I see dead pixels...

• Adrian-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Adrian-

is onderweg

Ik heb op mijn kamer 5 boxen van ~100 watt en een sony str-de545 receiver.
Ik heb er expres geen sub bij omdat m'n zusje nu al gek word van de herrie. ( en omdat ik er geen geld voor had eigenlijk )

Maar als je geen last hebt van een zeurend zusje :P en er geld voor hebt zou ik zeker een sub nemen.

Adrian- werkt en leert

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Inderdaad, bij muziek zal het niet zo'n groot probleem zijn, afhankelijk van je smaak, maar bij films zal je het ECHT missen als je bioscoopsensatie wilt, daarbij zijn namelijk de trillingen heel belangrijk, en die werken zo rond de 45 hertz nog niet heel erg hard.
En dat FPS1000 subje hoor je waarschijnlijk niet eens als je muziek/film aan hebt staan.

[ Voor 16% gewijzigd door bartvl op 02-12-2004 20:31 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, goed, 6 jaar geleden was die subwoofer wel ok, maar nu is het inderdaad niet zo heel veel meer. Toegegeven, er is wel verschil hoor. Eerst had ik namelijk de xbox gewoon op de tv aangesloten, met het geluid uit de tv-boxjes. Dit zijn helemaal geen slechte, Philips Matchline tv-je van ik schat 6 jaar oud, echt super geluid, voor een tv. Maar: je merkt toch wel verschil als je een dvd-je kijkt zonder of met surround boxen, ook al wordt die FPS1000 nu zelfs al overtroffen door de goedkoopste HC set bij de Gamma. Maarja, ik vind het nog steeds een ijzersterk surround setje. Heb er pasgeleden een tweede gekocht voor 15 euro. En nooit geschoten is altijd mis: ik gooi die sub gewoon op de versterker en we zien wel of het iets leuks opbrengt.

Iig, ik ga het eerst even aanzien. De xbox wordt ook veelvuldig gebruikt voor Cd, Mp3 en ShoutCast, dus ik ga de aanschaf even afwegen. Misschien als er iets leuks staat op subgebied bij de koopjeskelder van Correct dat ik het overweeg.

Nog even iets anders. Ik verwacht dit setje over 2 weekjes thuis te hebben, ik twijfel alleen nog even over de receiver. Ik las hier en daar wat over yamaha receivers, die instellingen hebben speciaal voor Surround Sets zonder subwoofer (5.0 dus in mijn geval). Hij stuurt dan automatisch (je kan het ook manueel instellen) een bassignaal naar de goede boxen. En als je dus geen sub hebt, stuurt hij een bass naar je Fronts, om een voorbeeld te noemen. Wat ik dan zou kunnen doen (of liever gezegd proberen, of het het aanhoren waard is), om alsnog die FPS1000 sub erop aan te sluiten, maar die niet volluit te laten gaan, en dan de Fronts ook nog wat bass geven.
Nu, hebben alle receivers zoiets, of moet ik daar specifiek naar vragen in de audioshop als ik op jacht ga naar een mooie?

• bartvl

bartvl

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 21:10:
Nee, goed, 6 jaar geleden was die subwoofer wel ok, maar nu is het inderdaad niet zo heel veel meer. Toegegeven, er is wel verschil hoor. Eerst had ik namelijk de xbox gewoon op de tv aangesloten, met het geluid uit de tv-boxjes. Dit zijn helemaal geen slechte, Philips Matchline tv-je van ik schat 6 jaar oud, echt super geluid, voor een tv. Maar: je merkt toch wel verschil als je een dvd-je kijkt zonder of met surround boxen, ook al wordt die FPS1000 nu zelfs al overtroffen door de goedkoopste HC set bij de Gamma. Maarja, ik vind het nog steeds een ijzersterk surround setje. Heb er pasgeleden een tweede gekocht voor 15 euro. En nooit geschoten is altijd mis: ik gooi die sub gewoon op de versterker en we zien wel of het iets leuks opbrengt.

Iig, ik ga het eerst even aanzien. De xbox wordt ook veelvuldig gebruikt voor Cd, Mp3 en ShoutCast, dus ik ga de aanschaf even afwegen. Misschien als er iets leuks staat op subgebied bij de koopjeskelder van Correct dat ik het overweeg.

Nog even iets anders. Ik verwacht dit setje over 2 weekjes thuis te hebben, ik twijfel alleen nog even over de receiver. Ik las hier en daar wat over yamaha receivers, die instellingen hebben speciaal voor Surround Sets zonder subwoofer (5.0 dus in mijn geval). Hij stuurt dan automatisch (je kan het ook manueel instellen) een bassignaal naar de goede boxen. En als je dus geen sub hebt, stuurt hij een bass naar je Fronts, om een voorbeeld te noemen. Wat ik dan zou kunnen doen (of liever gezegd proberen, of het het aanhoren waard is), om alsnog die FPS1000 sub erop aan te sluiten, maar die niet volluit te laten gaan, en dan de Fronts ook nog wat bass geven.
Nu, hebben alle receivers zoiets, of moet ik daar specifiek naar vragen in de audioshop als ik op jacht ga naar een mooie?
Beetje vreemde vergelijking, tv-speakers met een eltax surround-set.
Bij die tv-speakers zul je waarschijnlijk wel wat horen van de sub ja, maar ik heb een keer op mijn versterker (Yammie RX-V440RDS) de subwoofer van mijn FPS1600 gehangen en samen laten spelen met mijn speakers, vergelijkbaar met TS. Van de sub was TOTAAL niks te horen en/of te voelen. Dat komt gewoon omdat hij in zo'n geval veel te veel kracht tekort komt, terwijl in vergelijking met de TV-speakers er nog wel bas wenselijk is, tv-speakers gaan namelijk, al zijn het voor TV's goede speakers, niet zo heel erg diep (understatement).
edit ter aanvulling voor chrissis :P :
Mijn instellingen staan op large voor de mainspeakers, maar de bas gaat naar de large én naar de sub (op dat moment)
Maar ik verwacht dat al zou ik de bas naar de sub laten gaan en niet naar de mainspeakers, dat zo'n woofertje dan nog niet veel presteerd, omdat het vermogen verhoudingsgewijs gewoon totaal niks voorstelt op een beetje verterker/speaker combinatie

[ Voor 8% gewijzigd door bartvl op 02-12-2004 21:27 ]

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 08:38
Ja dat hebben de meeste recievers. Je kan de speakers op small of op large zetten. Als je de speaker op small instelt worden de lage tonen doorgestuurd naar de subwoofer, en bij large gewoon naar je speakers. Echter dit is niet om je sub te vervangen maar meer om er voor te zorgen dat je de lage tonen goed hoort, ook met kleine speakers die niet tot een hele lage ferquentie gaan. Dat is dus ook waar de functie voor bedoelt is, heb je speakers die niet heel laag gaan (geen lage ferquentie en over het algemeen kleine speakers) dan stell je de speaker op small in en andersom met speakers die wel laag gaan. Er is hier overigens veel over te vinden als je de search gebruikt.

• bartvl

bartvl

Overigens, wat voor een receiver wil je? (vereiste functies +budget)
Kijk eens in het topic van de AV-koopjes bij de aldi, er komt een 6.1 receiver in de aanbieding, voor een niet-audiofiel waarschijnlijk heel erg vetjes!

[ Voor 70% gewijzigd door bartvl op 02-12-2004 21:29 ]

Verwijderd

ik heb hier de Concept 400 van Eltax staan en die heeft een super weergave van bass!!!

vooral bij films wist ik niet wat me overkwam toen ik t voor t eerst hoorde :P

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op donderdag 02 december 2004 @ 21:28:
Overigens, wat voor een receiver wil je? (vereiste functies +budget)
Kijk eens in het topic van de AV-koopjes bij de aldi, er komt een 6.1 receiver in de aanbieding, voor een niet-audiofiel waarschijnlijk heel erg vetjes!
Dank u vriendelijk voor de tip, gaan we zeker even checken! Ik ga sowieso niet voor de high-end dingen, als er maar leuk geluid uit komt vind ik het al goed :). Zo lang mijn vrienden maar onder de indruk zijn ;).

Maar even zonder te dollen, ik ga gewoon deze set even proberen. Is het toch niets zonder de sub erbij, dan haal ik nog wel een fatsoenlijke actieve. Wat betreft de reply hierboven omtrent de receiver: geen idee. Ik ga gewoon even kijken bij Correct hier in Rotterdam (5 minuutjes fietsen voor mij), kijk ik even in de winkel en in de koopjeskelder of er nog iets leuks bijstaat. Budget is niet erg hoog, wil het zo basic mogelijk houden. Dus de receiver zal maximaal 250 euro gaan kosten. Heb wel al op kieskeurig.nl een mooie JVC zien staan, precies goed voor mij.

http://www.kieskeurig.nl/...DA072C204C1256E5E00597434

Meer heb ik gewoon niet nodig. Als er maar Dolby/DTS op zit, zodat ik van mijn games en DVD's met surround sound kan "genieten". Misschien kijk ik nog wel even op marktplaats voor een 2e handsje. Tips voor een verjaard/bejaard modelletje wat nog goed voor mijn doel kan worden gebruikt?

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 10:38
Ik heb de summit staan icm een yamaha versterker en mis totaal de subwoofer niet in films.
De boxen gaan in mijn beleving behoorlijk mooi laag.
THX test dvd gedraaid en ik ben erg tevreden.

I’m not like the OTTERS

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:39
Toch wel een dobly digital zeurround zusje?

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 21:50
Ik heb zo'n JVC gehad alleen 2 typen hoger, die heeft een jaar hier gestaan en toen overgegaan naar yamaha, wereld van verschil, ik zou niet voor JVC gaan

Verwijderd

iedereen noemt wel types van Eltax van jah die klinkt goed en dit en dat.. maar de Concept 400 zitten toch niet in dit setje? (niet sarcastisch ik weet het serieus niet :P!)

het ligt echt per speaker.. ik weet niet of deze zo fantastisch zijn.. je hebt bijv ook Eltax speakers met ingbouwde sub in de zijkanten van de towers dan heb je geen sub nodig..

maar je kan altijd starten met dit 5.0 setje en later een subwoofer toevoegen.. of geduld hebben en 2e hands een 5.1 set halen voor 150-200 2ehands.. (en ja mensen zuilen en actieve sub is voor die prijs te halen << ik heb magnat motion series set voor 150.. 400-500 nieuw waard.. dus het IS TE DOEN)

het irritante voor de TS is dat je niet ff kan gaan luisteren...
Pagina: 1