USB2 drive bay werkt niet (goed) op USB2 snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik heb net een nieuwe USB2 drive bay gekocht, voor 3,5" schijven. Mijn mainboard ondersteunt geen USB2, dus heb ik er even een USB2 kaartje bij gekocht. Het werkt alleen niet zo best.

Ik gebruik Linux. Eerst had ik kernel 2.4.28. Hij draaide meteen op USB2 snelheid (gekeken in /proc/bus/usb/devices), maar ik kreeg constant IO errors. Als ik hem op mijn USB1 poorten aansloot, ging het goed. Ik heb toen geupgrade naar kernel 2.6.9. Toen wilde hij alleen nog maar werken op usb1 snelheid (12mbit/s). Maar, op een van de poorten van de kaart draait hij wel op 480 mbit/s, maar dan krijg ik weer die IO errors.

Om uit te sluiten dat de kaart stuk was, heb ik hem even in een andere computer geprobeerd. Daar staat kernel 2.4.28 op. Hij werd gezien als 480 mbit/s en na ongeveer het heen en weer slepen en md5summen van 1 of 2 GB ging het nog steeds allemaal goed. De hardware lijkt dus prima te zijn.

Ik had mijn host-clock eerst overgeklokt, maar die draait weer netjes op 133 Mhz, dus de PCI-bus draait nu ook op de goede snelheid. Daar lag het ook niet aan. De gebruikte kabel is een USB2 kabel. PCI in mijn BIOS staat op delay transaction om aan de 2.1 spec te voldoen (eerst niet, maar daar lag het ook niet aan). Ik heb de onboard USB-controller uitgezet, maar dat was het ook niet.

In windows proberen wordt wat lastig. De parititie op de schijf is ext3 en dat kan windows niet lezen. Het is een backup, dus ik wis hem liever niet. Ik heb hem al wel geprobeerd in win98, maar omdat je daar zo gigantisch weinig info over je systeem in kan vinden, weet ik niet of hij op USB1 of 2 draait.

Hardware:
MB: MSI K7T-Turbo
Chipset: VIA KT133A
CPU Athlon XP 1600+
Geheugen: PC 133, 384 MB (128 Infineon + 256 samsung)
Overige hardware op PCI bus: TVkaart, sblive, netwerk
Uitbereidingskaart: Qtec, met een VIA chipje erop.
Drive bay: ConStar.

Verwijderd

het is een wat late reactie maar dat komt omdat ik nu pas een usb2 kaartje heb met een 200GB disk in conversie kastje naar usb2. Ik gebruik Linux, maar ik kon testen dat onder ms xp dezelfde problemen optreden. Ik ben benieuwd of je deze problemen hebt kunnen oplossen en hoe. Ik kan wel schrijven naar de usb disk, maar restoren levert I/O errors op en zelfs crashed de partitie. Dus lezen gaat fout. Ik heb mij suf gezocht naar lotgenoten maar weinig tot niets kunnen vinden. Ik heb vanalles ingesteld gehad maar niets hielp. voordat ik allerlei zaken hier neerzet eerst even kijken of ik dit topic weer tot leven kan krijgen. grt Rob.

• halfgaar
Wat ik heb gedaan, is mijn USB kaart met die van een vriend van mij omgeruild. Er zit dezelfde chip op, maar hij heeft één poort minder. Nu werkt hij wel. Maar, de HD van iemand anders blijft errorren. Ik heb eigenlijk nog steeds geen idee hoe het komt. Dat het nu werkt is gewoon mazzel.

Ik heb eventueel een idee, maar ik betwijfel of dat het is. Mijn TV kaart deed het een tijd niet. Ik kijk nooit/weinig TV, dus ik heb er niet naar gekeken. Op een gegeven moment ben ik wel gaan uitzoeken hoe het kwam, en toen merkte ik dat als ik de USB2 kaart eruit haalde, hij het weer deed. Ik heb nu de TV kaart en USB kaart van plaats verwisseld, en ik kan weer TV kijken. Of de USB errors zich nog voordoen met die ene schijf weet ik niet. Ik heb weinig zin om het te testen, omdat het kan betekenen dat de hele HD corrupt raakt (is al eens gebeurd namelijk). Misschien heb jij dus een dergelijk conflict. Probeer eens een ander PCI slot zou ik zeggen.

Maar ik zou haast zeggen dat het een error in die chip van VIA is die op die USB kaart zit. Welke chip heb jij op die kaart?

edit: als het een bug in die via chip is trouwens, dan is het één die niet in elke computer tot uiting komt, aangezien dezelfde kaart wel in een andere computer werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door halfgaar op 30-01-2006 12:57 ]

Verwijderd

allereerst, heel erg bedankt voor jouw reactie. Ik kan hier zeker wat mee, komt mij bekend voor. Ik denk dat je gelijk hebt dat de kaart in een andere pc misschien juist wel werkt. Ik kwam er later achter dat er een ALi chip op zit, die is nogal omstreden. Ik heb een 2e pc waar ook een USB2 kaart in zit en dat is een VIA chip. Zelfde probleem, ook in een heel ander type pc. Van PCI slot wisselen is een aardig probeersel, wat je dan doet is feitelijk van IRQ veranderen, en daar liggen precies mijn vermoedens...
Je kunt in veel biossen ook een IRQ toekennen aan een specifiek PCI slot, dat had ik dus gedaan maar het hielp niet echt. Ik ben nu zover dat ik de COM poorten en LPT aan het uitschakelen ben, maar..... IRQ's worden vaak gedeeld, b.v. als ik mijn /proc/interrups bekijk, die ziet er op het moment zo uit:
CPU0
0: 2942693 XT-PIC timer
1: 9 XT-PIC i8042
2: 0 XT-PIC cascade
3: 322369 XT-PIC ehci_hcd:usb1, ohci_hcd:usb4, uhci_hcd:usb5
5: 377074 XT-PIC Ensoniq AudioPCI, ohci_hcd:usb2, uhci_hcd:usb6
8: 1 XT-PIC rtc
10: 143342 XT-PIC ohci_hcd:usb3, eth0
11: 899133 XT-PIC nvidia
12: 99 XT-PIC i8042
14: 127065 XT-PIC ide0
15: 512474 XT-PIC ide1
NMI: 0
ERR: 3

je ziet dat er nogal wat geshared wordt. Gegeven dat erop zetten goed gaat, en eraf halen gaat zolang het niet een "burst" van data is. Teveel tegelijk, daar crashed de schijf van, met lezen notabene. Het zou dus goed zijn voor elk USB interface een unique IRQ toe te kennen, helaas zijn niet zoveel interrupts beschikbaar (erfenis). Kortom, ik ben er nog mee bezig. Tegelijkertijd vraag ik mij dan af of het nog wel wenselijk is een externe usb disk te willen gebruiken. Ook al komt hier een oplossing voor dan is het er een met een gebruiksaanwijzing. Immers, prik disk in een willekeurige pc en gaan kan desastreus zijn....

• halfgaar
Ik moet inderdaad zeggen dat zo'n externe USB disk wat flakey overkomt. Ik heb er veel gedonder mee. Die schijf van die ene vriend van mij heeft nog het extra probleem dat sommige computers te weinig stroom leveren, hij blijft dat steeds up en down spinnen (het is een 2.5" drive, die geen externe spanningsaansluiting heeft).

Maar jij hebt dus op twee computers met twee verschillende USB2 kaarten corruptie? Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat jouw drivebay niet helemaal OK is.

Het sharen van IRQ is misschien te voorkomen. Apparaten krijgen hun IRQ toegewezen op basis van hun INT-pin. In sommige BIOSsen kan je zien welke apparaten op welke INTs zitten. Als bijvoorbeeld PCI bus 1 en 3 een INT delen, dan kan je proberen de kaart in PCI slot 2 te proppen.

Trouwens, volgens mij had ik juist dat de boel mis ging bij schrijven. Ik had die ene 2.5" schijf toen eerst read-only gemount, en alles ging goed. Maar toen ik er naar ging schrijven, was het mis.

Wat zijn trouwens de specs van de computers waar je de problemen mee hebt? Zijn er ook computers waarmee je het probleem niet hebt?

Even op een zijspoor trouwens, ik heb sinds een week ofzo een nieuw facinerend probleem. De linux kernel (of het nou het USB of SCSI subsysteem is, geen idee) geeft te snel op met wachten totdat de schijf klaar is als ik hem aan doe. Als ik dmesg doe, zie ik dat hij het al opgeeft, voordat de schrijf klaar is met optrekken. Ik moet dan de USB-kabel eruit halen er weer in doen. Heel dom. Dus, als je schijf niet gedetecteerd wordt bij het inschakelen, ligt het misschien daar aan. Ik zeg het maar even, mocht je het ooit ervaren.

Verwijderd

Mij lijkt het dat de usb kabel nie goed genoeg is.

Vervang de bijgeleverde kabel door een kwaliteits usbkabel => bv: niet te lang, maar dik (en eventueel met zo n ontstoorder op een bult kort bij één van de stekkers).

Waarschijnlijk is je probleem dan van de baan.

mvg
mooseman007

• halfgaar
De kabel bij mijn USB drive heeft een ferrietring, volgens mij is dat zelfs verplicht. Kabellengte mag 5 meter zijn. En ik heb eigenlijk nog nooit hogere kwaliteit kabel gezien. Wel van die vergulde dingen, maar dat is echt onzin, geldklopperij. Volgens mij mag een USB kabel trouwens helemaal niet het USB logo dragen als het niet voldoet aan de eisen.

Verwijderd

halfgaar schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 02:28:
De kabel bij mijn USB drive heeft een ferrietring, volgens mij is dat zelfs verplicht. Kabellengte mag 5 meter zijn. En ik heb eigenlijk nog nooit hogere kwaliteit kabel gezien. Wel van die vergulde dingen, maar dat is echt onzin, geldklopperij. Volgens mij mag een USB kabel trouwens helemaal niet het USB logo dragen als het niet voldoet aan de eisen.
ja in dit geval kan het de kabel dan nie zijn.

Verwijderd

bedankt voor alle suggesties!
Allereerst, de kabel kan het niet zijn, ik heb dat al geprobeerd met een gecertificeerde usb kabel.
Ik heb 2 pc's, (op de pc's van de kinderen en vrouw na dan maar die hebben net usb 1.1) de een waar ik met mijn desktopje op zit is waar ik het over heb. De andere is een compaq desktop (P2-400 MHz met 320 MB intern en een 160GB Maxtor en een usb via kaartje ) die als router/gateway/firewall/mailserver/news sponzer etc. dient en daar heb ik inderdaad hetzelfde probleem maar ik heb daar niet veel mee geexperimenteerd. Ik ben bezig op mijn asus P4T-E, standaard zit daar usb 1.1 in, vandaar een (dacht ik leuk) usb ALi kaartje met 4 poortjes aan de voorkant in de behuizing en 2 achter. Ik ga nog wel wat rommelen met de BIOS APIC (riskant), Plug en play OS heb ik al uit gehad, en wat schuiven met kaarten. Er zitten 5 PCI sloten in en die zijn op 1 na gevuld met 2 netwerkkaarten, geluid en dus de usb2 adapter. Ik las wel wat ongestructureerde info hier http://www.usbman.com/ Het zit in die irq verdeling en daar ga ik nog wel wat mee proberen, zet hier wel de resultaten neer. (wel vermoeiend steeds die disk weer te formatten).
off topic nog even over die scsi disk: zoiets was ooit ook met uitzetten. Ik denk wel dat je ergens een delay kunt aanbrengen voor het bijkomen van die disk.

Verwijderd

ik was nog vergeten: usb ontrekt weinig spanning, het is bekend dat hdisks extern gevoed dienen te worden. disk en delay: ik bedoel usb.

• halfgaar
Ik ga nog wel wat rommelen met de BIOS APIC (riskant)
Ik heb sinds kort de APIC ook ingeschakeld. Ik moest dat wel enforcen via een kernel parameter, omdat de BIOS hem standaard uitzet. Check met dmesg of hij wel aanstaat.

Ik heb onderhand eigenlijk best veel aangepast aan mijn configuratie. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of het nu is opgelost.
(wel vermoeiend steeds die disk weer te formatten)
Je gebruikt toch Linux? Dan kost formatteren niet zoveel tijd. Mke2fs zero't geen blokken.
ik was nog vergeten: usb ontrekt weinig spanning, het is bekend dat hdisks extern gevoed dienen te worden.
Die mobiele disk heeft geen externe poweraansluiting, die zou moeten werken zonder. Maar, er zit wel een kabeltje bij om stroom uit de ps/2 poort te halen. Maar, dat moest je met een jumper intern in de behuizing van die schijf instellen.
off topic nog even over die scsi disk: zoiets was ooit ook met uitzetten. Ik denk wel dat je ergens een delay kunt aanbrengen voor het bijkomen van die disk.
Het is wel een USB disk, maar USB mass storage gaat via het SCSI subsysteem. Maar, die delay, ik heb geen idee waar dat zou moeten. Het gebeurde ook zomaar. Ik heb wel mijn kernel geupgrade, maar volgens mij heb ik na die upgrade mijn schijf nog wel normaal kunnen gebruiken.

Verwijderd

APIC staat uit inderdaad, maar in het BIOS aan... Ik heb gezocht naar de juiste parameter maar niet direct gevonden, is het zoiets als apic=true ? Een andere om IRQ juist af te dwingen op een pci slot ingesteld in het BIOS is acpi=noirq of pci=noacpi. Moet ik nog mee rommelen. Inderdaat is mkfs heel snel, vooral met vfat.

• halfgaar
Bij mij gaf dmesg de juiste parameter: lapic. Dit is de grub regel:

code:
1
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda7 ro lapic

Je moet trouwens APIC en ACPI niet door elkaar halen. De eerste is de advanced programmable interrupt controller, de tweede de advanced configuration and power interface.

Heb je trouwens al vastgesteld dat de drive-bay zelf niet stuk is, aangezien je het op twee hele verschillende computers en USB-controllers hebt?

Verwijderd

bedankt voor de parameter, ik zag 'm niet in dmesg. Ik heb 'm even genoteerd. Wat betreft het USB enclosure....ik heb er 2. Ik had er 1 goedkoop op hcc gekocht (no-name) en daar liep ik dus met het I/O probleem tegenaan. Ik dacht hetzelde, kastje niet ok. Ik heb een andere gekocht, een acomdata. ziet er ook degelijk uit, en tot mijn verbazing exact hetzelfde I/O probleem...........diskis goed want die heb ik tijdelijk ingebouwd gehad op de 2e ide controller. Intensief getest. Ik moet zeggen dat ik altijd alles wel aan de praat krijg, dit is zeer bijzonder.
Pagina: 1