Opstartproblemen en nog veel meer.

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-08 13:00
Hallo daar

Ten eerste, ik hoop dat het op de juiste plek staat, anders "sla" me maar even :P

Ik heb de volgende reeks problemen, en dit allemaal dankzij de meest achterlijke online winkel ooit: PcZaak.nl
Ik heb nu voor de 3de keer mijn pc terug gekregen, en nog steeds is mijn pc K*T. Samen met mijn huisgenoot hebben we 2 pc's gekocht, allebei dezelfde, en allebei stront aan de knikker. Het is nu al 2 maand lang gaande... mijn huisgenoot heeft nu eindelijk na 6-7 weken zijn pc terug... alleen het was de verkeerde... dus die kan ook weer terug.

Maar goed, ff to the point.
Dit is mijn pc:
1 x LOGITECH Media keyboard Zwart
1 x Antec Sonata Life Style 380Watt
1 x SAMSUNG 1.44Mb diskdrive Zwart
2 x Corsair 512MB DDR400 64MX64 Value Serie, PC400, Cas 2.5
1 x LOGITECH MX310 Optical Mouse
1 x Papst Case Fan 120mm 4Pin 4412FGL
1 x DVD NEC DV5800C 16x/48x BLACK BLK
1 x NEC ND-3500 Dual Layer Zwart
1 x AMD Athlon 64 939 3500+ 2200Mhz BOX
1 x Digitus 5,25" multi media panel, 8 in 1 ZWART
1 x Asus A8V Deluxe moederbord
1 x Sapphire Radeon ATI 9800 Pro Ultimate

Dit gebeurt er bij het opstarten:

Afbeeldingslocatie: http://studentsites.nl/airline_c9/PICT0953.JPG

Afbeeldingslocatie: http://studentsites.nl/airline_c9/PICT0955.JPG

Afbeeldingslocatie: http://studentsites.nl/airline_c9/PICT0956.JPG

Afbeeldingslocatie: http://studentsites.nl/airline_c9/PICT0957.JPG

Afbeeldingslocatie: http://studentsites.nl/airline_c9/PICT0958.JPG

Op zich kan dat dus weinig kwaad, maar wil het niet zo zijn dat hij daar tussen de 3-10 minuten over doet.
Ook als ik dan kijk in de BIOS

Afbeeldingslocatie: http://studentsites.nl/airline_c9/PICT0949.JPG

Zie ik niet mijn MASTER SATA HD daar bij tussen staan.
Het wordt nog vreemder, hij heeft het dus wel een dag goed gedaan met opstarten. Maar soms komt ook uit mijn speakers tijdens het opstarten "System failed CPU test", en er gebeurt dan ook helemaal niks.
Voor de rest crasht hij regelmatig in een spel.
Ik heb PcZaak.NL alweer gebeld, en moet morgen weer terug bellen omdat ze daar zo vreselijk onderbemand zijn. Maar kan iemand mij al iets hierover vertellen?

Ps. Doe jezelf een plezier, en koop nooit meer wat bij PcZaak.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het leven kan echt simpel zijn. Een S-ATA schijf wordt nooit in je BIOS weergegeven maar wel tijdens het booten. Wat jij NIET hebt ingesteld is dat er aan de Promise controller geen HD is aangesloten m.a.w. die hoort op disabled te staan waardoor het systeem niet meer op zoek gaat naar iets wat niet aanwezig is nog gebruikt wordt.

In een keer dat probleem opgelost.

[ Voor 31% gewijzigd door Guardian Angel op 02-12-2004 17:42 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Ja soms is het leven idd simpel.
Maar bij mij nooit.

Misschien kwam het niet helemaal goed na boven, maar het is niet het probleem dat ik het lang vind duren, en dat die die schijven scant, allemaal mooi en aardig.
Alleen hij is traag, heel erg traag. Bij zijn "memory test" waar die aangeeft hoeveel geheugen je hebt duurt het al lang, waar die normaal overheen knalt.
Mijn windows scherm duurt ook heeel lang, dat laad balkje gaat zo traag, dat je hem naar voren wilt duwen.

Ook als ik in de BIOS ben, reageert hij traag door het menu heen. Maar in Windows zelf is alles weer als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zet eens opties die je niet gebruikt uit. Bijv. het ASUS logo waardoor je trouwens de hele opstart niet ziet. Kijk eens of nergens iets op traag staat wat snel moet zijn. (kan het niet anders uitleggen). Is quick memory-scan enabled. Dat soort dingen en niet gebruikte firewirezaken en vooral de juiste instellingen voor USB (verkeerd scheelt bij mij 20 seconden).

Kortom, even wat fröbelen en proberen... proberen en ............... proberen.

Als het niet helpt even verder zoeken. Misschien een memory-test?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

HAHAHHAHAHAHAH, ik weet het antwoord. heb precies hetzelfde probleem gehad :) hele simpele basic fout .....

mmm jammer had al wel response verwacht ....

okz de oplossing dan maar:

Zet in de bios dat bootlogo uit, kan je tenminste zien wat er gebeurt.

Zet dan meteen onder intergrated nogwat je promise raid controller uit, gebruik je niet dus niet nodig, scheelt je dat hele scan traject.

En dan het oplossen van het hangen........... zet je ide maxtor op master en klaar. Omdat het moederbord geen master hd ziet op de 1e ide controller blijft hij zoeken en moeilijk doen. Je sata master heeft niets met je ide master te maken.

Geef wel even aan dat de sequence sata / ide moet zijn en benoem dan die sata hd als bootschijf.

2 minuten werk in de bios en het is klaar

Ik kwam er helaas pas na 3 uur achter :(

[ Voor 78% gewijzigd door Ray op 02-12-2004 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Guardian Angel schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:43:
Zet eens opties die je niet gebruikt uit. Bijv. het ASUS logo waardoor je trouwens de hele opstart niet ziet. Kijk eens of nergens iets op traag staat wat snel moet zijn. (kan het niet anders uitleggen). Is quick memory-scan enabled. Dat soort dingen en niet gebruikte firewirezaken en vooral de juiste instellingen voor USB (verkeerd scheelt bij mij 20 seconden).

Kortom, even wat fröbelen en proberen... proberen en ............... proberen.

Als het niet helpt even verder zoeken. Misschien een memory-test?
Been there done that.... still f*ck*d up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
StuiTeR schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:45:
HAHAHHAHAHAHAH, ik weet het antwoord. heb precies hetzelfde probleem gehad :) hele simpele basic fout .....
Vertel dan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zie mijn reply aanvulling :)

enne laat me even weten of het nu opgelost is .......................

[ Voor 57% gewijzigd door Ray op 02-12-2004 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Maar lost dat ook die rare trekjes van "System Failed: CPU Test" op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

uuuh nee dat niet :( maar zie eerst dat dit fatsoenlijk gaat lopen en dan kijken we daarna weer verder lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Ok.... hij is zelfs nog trager geworden....nu ik de maxtor hd op master heb gezet!

HELP |:(

[ Voor 40% gewijzigd door Steph Kai op 02-12-2004 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

StuiTeR schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:45:

mmm jammer had al wel response verwacht ....

okz de oplossing dan maar:

Zet in de bios dat bootlogo uit, kan je tenminste zien wat er gebeurt.

Zet dan meteen onder intergrated nogwat je promise raid controller uit, gebruik je niet dus niet nodig, scheelt je dat hele scan traject.

En dan het oplossen van het hangen........... zet je ide maxtor op master en klaar. Omdat het moederbord geen master hd ziet op de 1e ide controller blijft hij zoeken en moeilijk doen. Je sata master heeft niets met je ide master te maken.

Geef wel even aan dat de sequence sata / ide moet zijn en benoem dan die sata hd als bootschijf.

2 minuten werk in de bios en het is klaar

Ik kwam er helaas pas na 3 uur achter :(
Mag ik me even ergeren?

Ik heb er geen enkel probleem als je iemand, in dit geval mij, helemaal napraat als dat binnen een minuut of wat gebeurt. Wél als je eerst een posting plaatst die absoluut nergens op slaat en die posting 10 minuten later zodanig wijzigt dat hij vrijwel identiek is aan de eerdere postings van mij.

Daarnaast is je opmerking over het op master zetten van de IDE totale onzin. De schijf wordt herkent in het BIOS en dus klopt de instelling van de jumper. Het enige wat de TS nog kan doen is de IDE-Master op disabled zetten maar dat had ik ook al in het kort aangegeven.

@TS
Weet je zeker dat je ALLE drivers hebt geïnstalleerd? De traagheid kan ook komen door het niet installeren van de VIA 4-1 drivers.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 02-12-2004 20:35 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maxtor heeft ook problemen met silicon sata controlers, dat heb ik mogen ervaren met mijn nForce3 mobo, mss dat ie ook problemen heeft met de promise controler ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Guardian Angel schreef op donderdag 02 december 2004 @ 20:32:
[...]

Mag ik me even ergeren?

Ik heb er geen enkel probleem als je iemand, in dit geval mij, helemaal napraat als dat binnen een minuut of wat gebeurt. Wél als je eerst een posting plaatst die absoluut nergens op slaat en die posting 10 minuten later zodanig wijzigt dat hij vrijwel identiek is aan de eerdere postings van mij.

Daarnaast is je opmerking over het op master zetten van de IDE totale onzin. De schijf wordt herkent in het BIOS en dus klopt de instelling van de jumper. Het enige wat de TS nog kan doen is de IDE-Master op disabled zetten maar dat had ik ook al in het kort aangegeven.

@TS
Weet je zeker dat je ALLE drivers hebt geïnstalleerd? De traagheid kan ook komen door het niet installeren van de VIA 4-1 drivers.
nou erger je raak zou ik zeggen want er zit wel een duidelijk verschil in onze postings. het verhaal van de promise controller klopt. maar jij veteld niets van het op aanwezig moeten zijn van een master op de eerste ide controller. Ik heb vrijwel het zelfde mobo en precies hetzelfde probleem gehad en dit is gewoonweg de oplossing. oude mobo's hadden hier ook al last van en het komt hier gewoon weer terug. dus nix onzin, als je verder had gelezen dan de eerste 2 opties had je dat geweten. Ik praat over de ide schijf niet over de sata. En de pot verwijdt in dit geval ook de ketel want ik heb jou post ook niet goed gelezen vandaar het dubbele deel. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 02-12-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Nou ik heb voor de 3de keer een ruk pc terug gekregen van PcZaak.NL....
Kijk als het nou iets was wat ff snel op te lossen was, dan had ik dat even kunnen doen. Maar als er hier ook niemand echt een oplossing weet die helpt.... dan heb ik alle redenen om ze daar eens even voor eens en voor altijd de waarheid te vertellen.
3 keer een pc leveren aan mij (die meer dan 1100 euro kostte) en 3 keer een ruk pc afleveren... is toch te triest...

Maar goed, mn HD op Master zetten helpt niet, promise raid controller uitzetten helpt niet... en alle andere dingen die jullie me hebben aangeraden helpen ook niet....

In ieder geval bedankt, en meer tips zijn altijd welkom.

En Defusion, ik heb ze gevraagd, voordat ik het ging samenstellen of alles compatible was met elkaar, en/of het problemen met elkaar kon geven, waarop ze volmondig zeiden dat er geen problemen zouden ontstaan. Maar goed... ze zeggen daar wel meer. Is er een manier waarop ik dat kan ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Steph Kai schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:36:
Ok.... hij is zelfs nog trager geworden....nu ik de maxtor hd op master heb gezet!

HELP |:(
oeps me sorry :) het ik kijk nog even goed naar jou plaatjes en zie nu dat jou maxtor de sata schijf is. daar hoefde je dus niets aan te doen. Het gaat om de hd die aan je ide controller hangt de wdc 600bb. dat zal dus een Western digital zijn. die moet op master ! zodat in het overzicht waar ook de roms staan deze schijf bovenin staat.

enne defusion, de maxtor zit op de via controller niet op de promise dus daar zal het probleem niet zitten

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 02-12-2004 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Stuiter dat snap ik, dat staat ook zo, maar hij is nog steeds zo traag als wat, het is alsof mijn pc het opstarten niet aan kan ofzo.... wat natuurlijk achterlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

okz dat is dan erg vreemd. Heb je al een x proberen te booten met alle ide devices eraf dan ? dus even de roms en de wd eraf ?

Het is toch zo dat, gesteld dat je het asus logo uit hebt staan, blijft hangen in een bios overview scherm. daar staat wat info over devices etc. dan duurt het kei lang en gaat ie daarna booten, wat dan wel normaal gaat en je komt gewoon in windows ?

als dat dus zo is, precies hetzelfde als wat ik had, ligt het volgens mij toch aan de ide poorten die aan het zoeken zijn.

Is het dat echt niet kan ik je helaas ook niet meer verder helpen en zul je hem wellicht toch terug moeten sturen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Nee, alle schermen, die je hieronder ziet staan duren erg lang. Met een max. van zo'n 10 minuten totaal.
Dus het is niet dat het alleen bij het bios overview lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ooooooooooohhhhhhh, bij mij liep hij dus alles vlot door, tot na de promise bios en daarna stopte hij.

Dat zou dus kunnen beteken dat in jouw geval het al eerder met de hardware controle mis gaat. Dan kom je inderdaad toch weer bij geheugen / cpu etc uit. Het kan natuurlijk toch een probleem zijn met een ide device die stuk is zodat hij een poort ophangt en daar het hele systeem in mee trekt. Ik heb dat ooit met een defect dvdrom gehad.

Heb je al een keer geprobeerd te booten met zo min mogelijk hardware ? Dus alleen de sata bootdisk / cpu / mem en vga ?? dat zou dan een eventueel voeding tekort ook moeten uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Hoe staat je bootorder ingesteld? sata/raid voor IDE? idd uitschakelen wat je niet gebruikt. bij SATA mag master/slave niet uitmaken.... dit geldt alleen voor je IDE devices ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het nu al uit gezet of niet, dat zoeken op de Promise Controller?

Dat had ik namelijk ook met mn K8V. Ik heb mn SATA schijf op de VIA controller zitten (de schrijf wordt overigens WEL weergegeven in BIOS hoor, ik kan em iig kiezen als opstartdevice...)...

Je moet ergens de Promise Controller uitzetten. Ah, je moet (bij mijn mob iig), gaan naar Advanced, dan OnBoard Devices Configuration. Dan zet je daar gewoon Onboard Promise Controller op Disabled.

Wat betreft die SATA drive, je moet daarvoor op zich wel drivers installeren omdat Windows ze nog niet automatisch herkent.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
nou voeding tekort... er zit een 380Watt voeding in.
Maar ik wil er ook niet zo aan prutten... ben al flink over de zeik van deze pc.
Maar ik heb idd al geprobeert er 1 hd aan te zetten en een mindere videokaart (die geen apparte stroom nodig heeft). Heb enkel alleen nog niet zonder DVD en DVDR geprobeert.

*PLING* Ik bedenk me zojuist wat. Hij deed het een tijdje wel goed, maar ik heb in die tijd ook mijn CardReader niet aangesloten. Even kijken of zonder die Cardreader het beter gaat.

BRB :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Ik heb het.... als ik mn cardreaderkabels eraf haal dan doet ie het goed....
Iemand een idee hoe dat kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

yeaaahhh hoezeeee !! :) nou uuuh zou ie stuk zijn ? wellicht dat hij dus inderdaad een fout heeft waardoor hij de usb poorten ophangt of iets anders, wie zal het zeggen ??? probeer hem eens op een andere pc en je weet het.

maar toch tof dat het hoofd probleem opgelost is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
Idd, blij dat hij nou snel opstart :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Watt zegt niks, en om heel eerlijk te zijn vind ik niet echt dat PCZaak iets fout heeft gedaan. Heb je het in losse onderdelen gekocht, en met of zonder OS? Als het echt een hele PC is (door hun geassembleert) en met een door hun geinstalleerd OS kan ik me pas wat voorstellen. Als je het in onderdelen hebt gekocht en je eigen windows hebt geinstalleerd, denk ik meer dat het je eigen fout is.

VIA chipsets zijn helaas een gekloot, geen native-SATA, maar via een vage raid controller, (nforce 3 maakt gewoon third, fourth, fifth en sixth IDE aan). Goeie controller pakken, memtests uitzetten, logo uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steph Kai
We bestellen 2 geassembleerde systemen eind september.

We krijgen ze na een tijdje. Mijn pc heeft zeer slecht geluid, mn huisgenoot zijn pc start amper op.
We sturen ze beiden op. Mijn pc komt terug.... geluid nog steeds ruk, en mijn cardreader leest niet meer. Mn huisgenoots pc blijft daar nog een tijd, reden onbekend.
Na een paar weken krijg ik mijn pc weer terug (meer dan 2 maand na de aankoop, en amper lol mee gehad) en WEER doet mijn pc achterlijk, slecht geluid, en start traaaaaaaaaaaaaaaag op.
Nu eindelijk de pc terug van mn huisgenoot (na 7 weken) wat denk je? Een hele andere pc, niet zijn systeem, gewoon een pc van iemand anders.
En nu dus WEER gezeur met de pc's.... ze testen het gewoon niet, het interesseert hun niet!
Ze beloven van alles, en niks komen ze na. echt helemaal NIKS.

Sorry maar hier heb ik geen schuld :)

Maar Cabal, jouw reactie gaat over iets wat nu dus niet meer het probleem was, en ook al eerder is verteld. Maar dat hielp niet.
Probleem lag hem aan de cardreader.

[ Voor 9% gewijzigd door Steph Kai op 02-12-2004 23:24 ]

Pagina: 1