Toon posts:

AMD64 3200 begint echt irritant te worden!

Pagina: 1
Acties:
  • 88 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb hier dus een AMD64 3200 Clawhammer, ik vind het wel een topding maar het maakt echt teveel geluid. En ja, ja ik weet dat een processor geen geluid kan maken. Maar deze wel.
Ik dacht eerst dat het normaal was, bij het opstarten van windows kwam er een soort 'bzzzssttt'
geluid uit de richting van de processor. En bij het opstarten van spellen of dergelijke dingen waar hij moet laden enz.
Maar later had een vriend ook precies dezelfde soort proc gehaald en die heeft dat geluid niet!
dus ik vervang eerst mijn moederbord want ik dacht dat het mayB de condensatoren waren, naja, het geluid bleef. Daarna koeler en voeding vervangen en alsnog bleef het geluid.
Daarna de proc in een ander systeem gezet en het geluid bleef! :(
Toen heb ik de processor maar naar mijn lokale pcboer gebracht en die zei dat het normaal was omdat ik 1 mb cache heb en dat geluid maakt ie wanneer hij zijn cache laad of leegt. :/
Nou dat kan ik dus niet geloven, op de doos van AMD stond tog ook niet :
KIJK UIT, PROCESSOR MAAKT GELUID.

nou wil ik graag weten van iemand die hier een beetje verstand van heeft, is dit nou normaal of niet? :'(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een AMD64 is een CPU dus hoort dit topic in PMG. Hoe dan ook, processoren horen niet een zodanig geluid te maken dat het duidelijk hoorbaar is. Met een aan werkelijkheid grenzende waarschijnlijkheid kun je stellen dat het geluid ergens anders vandaan komt. Zet jouw CPU eens in die van je vriend en luister dan nog eens.

Los hiervan /me Welkom op GoT * en probeer eens met Google te zoeken op maakt een CPU geluid of in het engels. :)

ARME AOW’er

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
nee dit is niet normaal.

ik heb nog nooit van een cpu gehoord die geluid maakte.

en je weet zeker dat het niet de HD is? (omdat die ook geluid maken bij opstarten en laden)

eigenlijk ben ik wel benieuwed hoe het klinkt, een cpu.
kan je het opnemen met een microphone? kan ik je misschien ook wat meer vertellen over wat het is.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• J_Zelhorst
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-12-2025
Wat voor processor cooler gebruik je?

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat heatpipe's ook een sissende geluid maken. Misschien een processor cooler die gebruik maakt van heatpipe's?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:14

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dit zijn waarschijnlijk de spoeltjes rondom de socket op je moederbord, of zelfs de spoelen in de voeding. Processoren kunnen GEEN geluid maken. Als je echt 100% zeker bent dat het van die kant afkomt, dan zullen het de socket spoeltjes zijn. Is dacht ik wel op te lossen met een drupje harde lijm erop, maar pin me er niet op vast...

Hier stond een dode link.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
welke winkel wil jou wijs maken dat het door het legen van het cache is uit je cpu ???
1 april is allang voorbij hoor nee dikke onzin een cpu zelf maakt geen enkel geluid wel de koeler die erop zit en evt alle andere dingen in een systeem.

in een cpu waarvan de grondstof zand is maakt geen enkel geluid en kan direkt naar het rijk der broodje aap verhalen.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
waarschijnlijk is het idd een lekkende condensator of een spoeltje idd (wat strandbal zegt)
OF natuurlijk je koeler, maar dat geluid zal je denk ik wel herkennen

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde met mijn P4 3.2/800/512 dus het heeft niks met merk/type te maken. Ik vind het als stilte-freak (zie specs) ZWAAR irritant en vraag me af wat je eraan kan doen.

Verwijderd

Inderdaad kun je de onhebbelijke pech hebben dat je cpu geluid produceert wat een beetje tussen hoog sissen en hoog ratelen in zit , afhankelijk van de activiteit van de cpu.
Zo'n cpu heeft trouwens geen lange toekomst dus inruilen is zeer aan te raden , als je niet geloofd wordt in de winkel dan stoppen ze die cpu maar daar in een moederbord , dan kunnen ze het horen .
Succes !

Verwijderd

Ik heb dus een videokaart die geluid maakt.. Eerst d8 ik dat et aan de warmtegestuurde fan lag op de videokaart, maar nu heb ik WC op mn videokaart en het is er nog steeds!! Vooral als ik 3dmark 2003 of 2005 draai komt er een knarsend geluid uit, en nu met wc hoor ik et helemaal!! :( Ook als ik scroll door een webpagina of windows verkenner hoor ik tikjes, nou ja zal wel gaar wezen ofso!! 8)7

Tis btw een FX5900

• Animal_X
  • Laatst online: 02:27

Animal_X

Rodin

Hmm de Intel PIII-M van mijn laptop maakt ook vrij veel geluid. afhankelijk van hoeveel werk hij moet verrichtten (en hoeveel stroom hij dus neemt) maakt hij meer of minder geluid. Ik denk eigenlijk dat dit normaal is, al zal het de een wat meer opvallen dan de ander.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:56:
Inderdaad kun je de onhebbelijke pech hebben dat je cpu geluid produceert wat een beetje tussen hoog sissen en hoog ratelen in zit , afhankelijk van de activiteid van de cpu.
Wat is dit voor onzin 8)7

En CPU maakt geen enkel geluid. Een CPU is gemaakt van zand en silicium. Dit maakt echt geen geluid. Het enige wat eventueel met zeer fijne apparatuur te horen zou kunnen zijn is zijn kloksnehleid. Maar jij kan mij niet vertellen dat jij 2 Ghz tonen kan horen ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Atlas schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:00:
[...]

Wat is dit voor onzin 8)7

En CPU maakt geen enkel geluid. Een CPU is gemaakt van zand en silicium. Dit maakt echt geen geluid. Het enige wat eventueel met zeer fijne apparatuur te horen zou kunnen zijn is zijn kloksnehleid. Maar jij kan mij niet vertellen dat jij 2 Ghz tonen kan horen ;)
Sorry, maar het is toch echt zo! Wat de technische verklaring er achter is weet ik ook niet precies, maar ik heb het toch echt al meerdere malen mee gemaakt! :)

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

In de jaren negentig ben ik tien jaar lang televisie monteur geweest,
Ik vond het altijd fascinerend hoe bij televisies uit de jaren zeventig die voor het eerst over IC's beschikten al die IC's dergelijke geluidjes produceerden.
Tegenwoordig zijn ze in de meeste gevallen vrijwel geluidloos behalve als je pech hebt,
Het is uiteraard niet de 2 ghz welke je hoort maar binnen een cpu komen veel werkspanningen voor welke op verschillende frequenties werken ....

Het is trouwens ook zo dat de AMD thunderbird 1333 mhz van mun nichtje inderdaad ook dergelijke geluiden produceert , ook met scrollen en andere activiteiten hoor je het goed

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 18:09 ]

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 20:45
Animal_X schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:00:
Hmm de Intel PIII-M van mijn laptop maakt ook vrij veel geluid. afhankelijk van hoeveel werk hij moet verrichtten (en hoeveel stroom hij dus neemt) maakt hij meer of minder geluid. Ik denk eigenlijk dat dit normaal is, al zal het de een wat meer opvallen dan de ander.
Volgens mij is dat gewoon de fan die aan het werk wordt gezet als de cpu te warm wordt. Heb een Dell Latitude LS met p3-m 500 en heb het fannetje een drupje olie gegeven. Maakt al minder geluid maar door de miniblaadjes van de fan blijft ie ratelend geluid maken. CPUs die geluid maken, lijkt me zeeeer onwaarschijnlijk ;)

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Artz schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:09:
[...]

Volgens mij is dat gewoon de fan die aan het werk wordt gezet als de cpu te warm wordt. Heb een Dell Latitude LS met p3-m 500 en heb het fannetje een drupje olie gegeven. Maakt al minder geluid maar door de miniblaadjes van de fan blijft ie ratelend geluid maken. CPUs die geluid maken, lijkt me zeeeer onwaarschijnlijk ;)
Nope! het is absoluut niet de fan! dat is een compleet ander geluid! Het gaat om een processor met speedstep techonlogie en ik kan duidelijk en meteen een verschil in "piep-achtig" geluid horen wanneer ik hem ophoog of naar beneden throttle. Het zijn een soort piepgeluidjes op zeer hoge frequenties die duidelijk te horen zijn bij alles wat je doet. Scroll je bijvoorbeeld snel omhoog dan maakt hij een piepend geluid, stop je met scrollen dan houdt hij weer op.

[ Voor 27% gewijzigd door Animal_X op 02-12-2004 18:20 ]

• G70boX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-02 17:27
Hmm ik heb dat ook bij het opstarten van mn amd 64 3200+ Newcastle :S ik weet ook niet waardoor het komt

Verwijderd

Elektronica maakt nu eenmaal geluid , voor iemand die zun leven lang er al mee werkt volkomen normaal , maar voor de leek moeilijk in te denken.
Het moet alleen niet te gek worden zoals bij de topic starter, die overigens een mooie discussie heeft weten te ontketenen.

:)

• Animal_X

Animal_X

Rodin

G70boX schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:17:
Hmm ik heb dat ook bij het opstarten van mn amd 64 3200+ Newcastle :S ik weet ook niet waardoor het komt
Als hij het alleen bij het opstarten doet is het waarschijnlijk de motor van je fan die even moet opwarmen. (heeft mijn huisgenoot ook last van namelijk)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Animal_X schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:13:
[...]

Nope! het is absoluut niet de fan! dat is een compleet ander geluid! Het gaat om een processor met speedstep techonlogie en ik kan duidelijk en meteen een verschil in "piep-achtig" geluid horen wanneer ik hem ophoog of naar beneden throttle. Het zijn een soort piepgeluidjes op zeer hoge frequenties die duidelijk te horen zijn bij alles wat je doet. Scroll je bijvoorbeeld snel omhoog dan maakt hij een piepend geluid, stop je met scrollen dan houdt hij weer op.
Is dit niet de VRM op het moedebord dat dankzij de speedstep meer/ minder vermogen moet leveren? Dat elco's/ spoelen geluid maken weet ik en begrijp ik. Maar dat CPU's geluid maken kan ik niet begrijpen...

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mijn AMD64 3000+ doet het ook. Vooral als C&Q uitstaat.

Ik heb een ASUS K8V SE Deluxe mobo...

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Hoogstwaarschijnlijk een spoeltje dat zit te piepen.
Komt heel vaak voor. Even voor de duidelijkheid: Een CPU maakt geen geluid.
Omdat het piepende spoeltje dicht bij de socket zit denk je dat het de CPU is.

Wat je kunt doen is de betreffende lastpost lokaliseren en er bijv. een druppeltje lijm over fietsen.
Weg geluid :)
GoT Search -> 'cpu maakt geluid'

[ Voor 48% gewijzigd door Rone op 02-12-2004 18:54 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Atlas schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:29:
[...]

Is dit niet de VRM op het moedebord dat dankzij de speedstep meer/ minder vermogen moet leveren? Dat elco's/ spoelen geluid maken weet ik en begrijp ik. Maar dat CPU's geluid maken kan ik niet begrijpen...
Nee, want dan zou hij geen merkbaar verschil in geluidsproductie mogen maken wanneer ik kleine dingen doe (zoals het scroll voorbeeld dat ik net noemde). Het is een soort van zeer hoge "morse code" die afhankelijk van wat ik doe meer of minder geluid produceerd.

Raar maar waar :P
r00n187 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:31:
Hoogstwaarschijnlijk een spoeltje dat zit te piepen.
Komt heel vaak voor. Even voor de duidelijkheid: Een CPU maakt geen geluid.
Omdat het piepende spoeltje dicht bij de socket zit denk je dat het de CPU is.

Wat je kunt doen is de betreffende lastpost lokaliseren en er bijv. een druppeltje lijm over fietsen.
Weg geluid :)

GoT Search -> 'cpu maakt geluid'
Nou kijk, een jaartje terug is hij gedeeltelijk defect geweest en heb ik hem even opengehaald. Ik heb toen ook gekeken of ik kon vinden waar dat geluid vandaan kwam en het kwam toch echt bij de cpu vandaan. Ik kan me alleen niet herrineren of er nou wel of niet een of meerdere klein spoeltjes oid naast de socket zitten... Hmmm..

[ Voor 46% gewijzigd door Animal_X op 02-12-2004 18:41 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Animal_X schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:35:
[...]

Nee, want dan zou hij geen merkbaar verschil in geluidsproductie mogen maken wanneer ik kleine dingen doe (zoals het scroll voorbeeld dat ik net noemde). Het is een soort van zeer hoge "morse code" die afhankelijk van wat ik doe meer of minder geluid produceerd.

Dat geluid ken ik, dat lag gewoon aan de spoelen op het moederbord en niet aan de cpu.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Animal_X schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:35:
[...]

Laat me raden: Een Asus A7N8X?
Dat kwam idd ook door spoelen ed ;)

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Atlas schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:57:
[...]

Laat me raden: Een Asus A7N8X?
Dat kwam idd ook door spoelen ed ;)
Nee, mobile plankje. Maaruh ik denk dat ik het al weet! Volgens mij zijn het de spoelen! :P

* Animal_X leest eigen ondertitel.. :D

[ Voor 15% gewijzigd door Animal_X op 02-12-2004 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

dudes...waarom denken jullie steeds dat het de spoeltjes zijn op de mobo zijn??..
ik had eerst een K8V....en toen maakte mijn proc geluid...maar ik d8 eerst dat het de spoeltjes waren....dus heb ik de mobo teruggebracht....en heb ik een K8N-E Deluxe gekregen...en alsnog hetzelfde geluid!...daarna voeding, vid kaart en koeler vervangen...ALSNOG hetzelfde geluid...
volgens blijft tog echt de processor over hoor.....maar ok.....het geluid is echt te horen als windows opstart...dus wanneer je dat logo van windows xp ziet...dan hoor je het als je goed luistert...en de harddisk is het zeker niet want ik had de kast opengemaakt en het kwam duidelijk ujit de richting van de proc...ik had eerst een zalman 7000 maar heb die verkocht want ik clock tog niet over dus ik heb zo'n zware koeler niet nodig....nu heb ik een arctic silencer64 ultra TC.
mijn vriend met een pentium 4 blijkt dat probleem ook opeens te hebben....vet raar allemaal....
ik weet 100% zeker dat het de proc....
dus ten einde raad heb ik em naar de pc boer gebracht...en die zegt : ja, dat is geen probleem het is de processor die zijn cache leegt en daarna vult...dat maakt geluid.( ik heb een : L2 cache van 1 mb dus een clawhammer)...
ik vind allemaal raar...maar het is tog echt de proc....
ik wil nu graag weten....maakt dit geluid dat mijn proc maakt....schadelijk??..ik bedoel...beinvloed het mijn performance ofzo???... :'(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Zo moet het dus niet :X

Graag de registratievoorwaarden waar jij je accoord EN bekend mee verklaard hebt bij het aanmelden nogmaals doorlezen:

- ga in het juiste subforum op zoek, Overige Hardware is geen dumpbak
- let op je taalgebruik, hoofdletters, spelling, interpunctie en grammatica zijn er niet voor de lol
- probeer eens structureel te werk te gaan
- volg de tips van anderen op als je zelf vindt dat je hulp nodig hebt van mensen met verstand...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.