een loop maken mbv Flash Actionscript

Pagina: 1
Acties:

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
ik zit met het volgende probleem

ik wil in flash een button maken dat als je er met je muis eroverheen gaat (rollOver) als het ware terugspoelt in je movie, dus iedere keer een frame teruggaat.

Nu lukt het me wel om 1 frame terug te gaan maar niet om door te blijven gaan totdat je muis de button weer verlaat

Het lijkt me dat ik dit moet doen mbv een loop maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet doen, ben ook niet zo'n held in actionscript

wie kan mij helpen?

[ Voor 2% gewijzigd door Firestorm op 02-12-2004 17:10 . Reden: oeps vergeten te vermelden dat het een flash vraag is in de topic titel :$ ]

Verwijderd

beetje actionscript kan geen kwaad..

in flash mx:

_root["mijnfilmpje"].play(current_frame);
of
_root["mijnfilmpje"].gotoAndPlay(current_frame);
of
_root["mijnfilmpje"].gotoAndStop(current_frame);

_root["mijnfilmpje"]._currentframe // waar je nu zit
_root["mijnfilmpje"]._totalframes // totaal aantal frames van het filmpje

Ik ga er dan wel vanuit dat je het swf`je 'mijnfilmpje' inlaad zodat je kan checken hoeveel procent er al binnen is.

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
ff uit het hoofd....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
button.onRollOver = function(){
        mc.onEnterFrame = function(){
                 this.gotoAndStop( this._currentframe - 1 );
        }
}

button.onRollOut = function(){
        mc.onEnterFrame = null;
}

Je maakt dus een onEnterFrame event handler aan in je button's onRollOver handler en heft 'em weer op als de muis de button verlaat...

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
als ik dit probeer krijg ik als error

Scene=Scene 1, Layer=Layer 19, Frame=1: Line 1: Statement must appear within on handler
button.onRollOver = function()

heb alleen geen flauw idee wat het betekent :$

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
Je hebt zo te zien de code in de button staan. Dat doen we sinds MX eigenlijk niet meer. Je moet je button een instance name geven. Ik ben even uitgegaan van "button". Ook je movieclip moet een instance name hebben, bij mij dus "mc", of als je je main timeline wilt besturen "this" of "_root". Da's allemaal een beetje afhankelijk van hoe je fla in elkaar zit. De code komt in elk geval in een frame op je tijdlijn (maak er ff een nieuwe layer voor aan als je het heel netjes wilt doen).

P.S. Misschien is het een idee om ff wat tutorials te doen of zo?

[ Voor 19% gewijzigd door roytanck op 03-12-2004 10:17 ]

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
ja dat zou inderdaad een stuk beter zijn om eerst tutorials door te lopen als ik daar de tijd voor heb :)

maar ik heb nu een nieuwe layer aangemaakt en nu werkt het perfect dank je! moest mc wel even veranderen naar _root
_/-\o_
Pagina: 1