Toon posts:

DNS probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een DNS probleempje. Ik ben voor een project een IP telefonie omgeving aan het maken.
Deze ziet er op dit moment zo uit: iptel.jpg

In Vlan 1 draait een Cisco Media Convergence Server op een, ik vermoed uitgeklede versie van wink2k server. Ik heb een Cisco CallManager en een Cisco TFTP server geïnstalleerd en verder draait er de windows dns-server service. Deze doet het in principe goed ware het niet dat ik vanaf de console van mijn multilayer switch shirley niet kan pingen. 192.168.0.2 is shirley namelijk. Het IP adres kan ie wel gewoon pingen maar er gaat iets verkeerd bij de vertaalslag neem ik aan.

PC1 binnen vlan 1 kan shirley echter wel pingen. Weet niet echt waar het probleem zit.

Dit is de configuratie van de multilayer switch: 3550.txt

Ik hoop voldoende informatie te hebben gegeven.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DNS werkt niet met host names maar met fqdn's.
Je moet dus niet "shirley" pingen, maar "shirley.<domain-label>.<tld>"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een client zal bij een niet-FQDN naam zoals "shirley" een lookup doen waarbij als domeinen worden gebruikt :
- het eigen domein van de client;
- eventueel in de DNS-setup geconfigureerde "search"-domeinen.

Als ik naar je setup kijk, lijkt het probleem me duidelijk : in beide gevallen moet "domain-name" niet "shirley" zijn, maar "bedrijf.nl" of wat je domein ook maar moge zijn. De switch probeert nu of-ie "shirley.shirley" kan resolven; fat chance baby.

In het eerste geval moet "domain-name" het (sub-)domein zijn waarin je switch zich bevindt, in het 2e geval het (sub-)domein waarin die betreffende pool van DHCP-adressen zich bevindt, dat kan, maar hoeft niet, hetzelfde domein te zijn (je zult een intern netwerk-apparaat vaak in een ander subdomein plaatsen dan interne of externe workstations).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large