[ACCESS] Comprimeren verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• Harrie21
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2024
Ok, misschien een beetje een domme vraag, maar moet dit echt even zeker weten.

Ik heb voor mijn stage een database gemaakt, nog zonder invoer (alleen wat test) maar met querries en rapporten en dergelijke zat ik op 5,17 mb. Toen las ik op deze site over comprimeren en nu is hij nog 1,09 mb. Dit is ideaal natuurlijk.

Nu weet ik dat je met comprimeren de database repareert en de ruimte beter gebruikt. Er is ook een optie die het automatisch doet nadat de database gebruikt is. Aangezien ikzelf niet de gebruiker ben wil ik dit aan zetten, maar is dit wel veilig??? Ik bedoel loop ik dan niet het risico dat de database ineens leeg is en er niks meer werkt ofzo?

Weet dat het raar klinkt, maar heb er best veel tijd ingestoken en er gaat nog veel meer tijd inzitten om hem in te vullen dus wil graag weten of er een risico is!

Bij voorbaat dank.

Sup

Verwijderd

In Access zit een optie Inpakken en wegwezen! Dit gebruik ik altijd als ik het bestand een stuk kleiner wil maken!

Verwijderd

Comprimeren kan geen kwaad, echter, wanneer er concurrent users in de db zitten kan je niet comprimeren: iedereen moet er dus uit! Iets om rekening mee te houden. Daarnaast is het een idee om een backupje van je database te maken, als er zoveel tijd inzit.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 15:54 ]

• Harrie21
ja, dat gebeurd zowieso wel.

En er is maar 1 gebruiker.

Maar in ieder geval bedankt voor de snelle reacties!

Sup

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

waarom is 1MB idealer dan 5MB ? Ik weet niet hoe Access georganiseerd is maar als het ISAM achtige tables zijn dan is het wel handing om met het oog op eventuele groei lege ruimte tussen de records te houden. Het ligt echt aan de opslagstructuur of het beter is.

• Harrie21
Heeft iemand anders hier nog een mening over?

Ik dacht dat doordat het bestand werd gecomprimeerd er efficienter met de ruimte werd omgegaan en dat hij daardoor beter zal draaien (lees ik in Access help)?

Sup

Verwijderd

4VAlien schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:42:
waarom is 1MB idealer dan 5MB ? Ik weet niet hoe Access georganiseerd is maar als het ISAM achtige tables zijn dan is het wel handing om met het oog op eventuele groei lege ruimte tussen de records te houden. Het ligt echt aan de opslagstructuur of het beter is.
1MB is beter omdat het kleiner is :) De overige 4MB is in dit geval puur loze ruimte die zonder problemen gecomprimeerd kan worden. Wij maken hier altijd gebruik van al;s we nieuwe formulieren hebben gemaakt. Een 35MB database is met een paar uur forms ontwerpen al snel uitgegroeid tot 90MB, en dan kan comprimeren best wel uit. Wat we hier doen is de gecomprimeerde database op het netwerk zetten en bij het inloggen door de clients te laten ophalen. Zo werkt men altijd met een verse database, en hoef je de client niet te belasten met comprimeren.

Weet niet of comprimeren door client kwaad kan (lijkt me niet), wel dat het tijd zal kosten die dus eenvoudig te voorkomen is. En als programmeur heb ik geleerd dat alles wat je zelf kunt doen, je niet aan de client(PC) moet overlaten...

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:54:
Comprimeren kan geen kwaad, echter, wanneer er concurrent users in de db zitten kan je niet comprimeren: iedereen moet er dus uit! Iets om rekening mee te houden.
Dat is natuurlijk te controleren. Wanneer de laatste gebruiker eruit gaat laat je middels hem het automatische comprimeren starten. Gewoon de VBA code van comprimeren en controleren hoeveel gebruikers er nog inzitten met elkaar combineren.
Daarnaast is het een idee om een backupje van je database te maken, als er zoveel tijd inzit.
Dat lijkt mij altijd verstandig. Wanneer je dat niet doet ben je (als je pech hebt) na verloop van tijd al je werk kwijt...

• Harrie21
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:06:
[...]

Weet niet of comprimeren door client kwaad kan (lijkt me niet), wel dat het tijd zal kosten die dus eenvoudig te voorkomen is. En als programmeur heb ik geleerd dat alles wat je zelf kunt doen, je niet aan de client(PC) moet overlaten...
Ja, er is slechts 1 gebruiker, want het wordt geen database op een server ofzo. En ik wou in de database de optie "compimeren bij sluiten" aanzetten (onder opties en dan algemeen) Dan is het toch geregeld en hoeft de gebruiker er verder toch niks meer aan te doen?

Sup

Pagina: 1