Toon posts:

Koude omgeving schadelijk voor levensduur apparatuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik noodgedwongen een nieuw mini-setje voor op mijn slaapkamer moeten bestellen.

Wat er o.a. met de oude mis was: Cd-lade ging niet meer open, en vooral heel erg vaak krakende boxen.

Nou was de oude pas 7 jaar oud, en een paar jaar terug al eens gerepareerd. Ik verwacht van Philips dat hun spullen toch wel langer mee gaan (het was niet het aller-goedkoopste model en ik ben er altijd netjes mee omgegaan). Zou zijn snelle aftakeling te maken hebben gehad met het klimaat op mijn slaapkamer? Zomer of winter, er staat nooit een verwarming aan. En er staat bijna altijd wel een raam open.

Of maakt dat niet uit?

Zo ja, dan moet ik het bij de nieuwe allemaal extra in de gaten gaan houden.

Wat voor trucs heeft men hier op Tweakers trouwens om de levensduur van dit soort apparatuur te bevorderen, behalve regelmatig afstoffen (en er niet te lomp mee omgaan)? Want er staat in dezelfde ruimte nog wel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 14:50 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik geloof dat akmertemperatuur de ideale temperatuur is. Heeft denk ik meer met interne componenten te maken.. maar dat durf ik niet te stellen.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
je ziet wel vaak dat koude vaak effect heeft op lcd schermen, die gaan dan een beetje vlekken aan de zijkanten. en als een apparaat veel warmte maakt, kan het misschien gaan condenseren??

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
kan het misschien gaan condenseren??
condenseren is idd. het grote probleem, met al die metalen. Wat nog weleens wil helpen is alles onderspuiten met teflon/plastic spray dan heb je veel minder last van het vocht.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ja goed voor je koeling joh :X

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:31:
ik geloof dat akmertemperatuur de ideale temperatuur is. Heeft denk ik meer met interne componenten te maken.. maar dat durf ik niet te stellen.
Wat interne componenten betreft... In ieder geval was de oude Philips een fw-332, en de nieuwe (die nog bezorgd moet worden) een Sony mhc-rg220.

Dit ter informatie. Misschien kent iemand deze types.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vorst is slecht voor apparatuur... maar temperaturen boven nul waar geen condens vorming is, kan totaal geen kwaad.

Maar 7 jaar voor een torentje is best normaal.
Na een paar jaar is de laser van de cd speler etc.
Tis en blijft goedkope meuk, die torentjes.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:30
Volgens mij is het voornamelijk van belang dat de temperatuur zo constant mogelijk is.

Verwijderd

Ik denk niet dat de temperatuur an sich het probleem is, maar temperatuurschommelingen.

Als het op je kamer bv. 15 graden is, en je setje warmt na aanzetten op tot 25 graden, dan zal hij bij uitzetten weer 10 graden afkoelen. Dat houdt in dat elke keer dat je 'm gebruikt, die set 15 --> 25 --> 15 meemaakt. Elke keer weer uitzettende en krimpende onderdelen, dat is niet bevordelijk voor de gezondheid van het apparaat.

Daarnaast is 7 jaar voor een mini-setje best ok. Niet geweldig, maar shit happens.

/me kijkt naar z'n losse componentenset, die inmiddels toch al weer 13 jaar oud is, en probleemloos werkt..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:54:
/me kijkt naar z'n losse componentenset, die inmiddels toch al weer 13 jaar oud is, en probleemloos werkt..
Het voordeel van een goedgevulde portemonnee. :) Terwijl ik heel kieskeurig.nl af zat te speuren, op zoek naar het beste ding voor zo weinig mogelijk geld. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 16:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:01:
Het voordeel van een goedgevulde portemonnee. :) Terwijl ik heel kieskeurig.nl af zat te speuren, op zoek naar het beste ding voor zo weinig mogelijk geld. :)
Nah meer het voordeel van sparen en niet alles tegelijk kopen.. die set is over een periode van 4 jaar ofzo in onderdelen aangeschaft..

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:54:
Ik denk niet dat de temperatuur an sich het probleem is, maar temperatuurschommelingen.

Als het op je kamer bv. 15 graden is, en je setje warmt na aanzetten op tot 25 graden, dan zal hij bij uitzetten weer 10 graden afkoelen. Dat houdt in dat elke keer dat je 'm gebruikt, die set 15 --> 25 --> 15 meemaakt. Elke keer weer uitzettende en krimpende onderdelen, dat is niet bevordelijk voor de gezondheid van het apparaat.

Daarnaast is 7 jaar voor een mini-setje best ok. Niet geweldig, maar shit happens.

* AcouSE kijkt naar z'n losse componentenset, die inmiddels toch al weer 13 jaar oud is, en probleemloos werkt..
Precies zoals De Generaal zegt zijn het temperatuurschommelingen die slecht zijn. Het is namelijk zo dat componenten en printplaten niet evenveel uitzetten als ze warm worden. Daardoor ontstaan er krachten in de soldeerverbindingen die uiteindelijk er voor zorgen dat de verbinding kapot gaat.

Verder betekent een open raam dat de lucht vrij veel vocht bevat. Dat kan tot corrosie leiden en daardoor schade veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het gebruik van een theedoek helpen? Als ik dat 's nachts over het apparaat heen hang ter bescherming (kan wat vocht opvangen)? Ik heb daar geen flauw idee van.

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
als het al helpt, zie jij jezelfd dag in dag uit netjes elke avond een doekje over je apparatuur leggen???

enja uhh apparatuur verslijt nou eenmaal... misschien wa shet wel gewoon "op"

[ Voor 28% gewijzigd door Svennos86 op 02-12-2004 16:39 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:48:
[...]Wat interne componenten betreft... In ieder geval was de oude Philips een fw-332, en de nieuwe (die nog bezorgd moet worden) een Sony mhc-rg220.

Dit ter informatie. Misschien kent iemand deze types.
Sony is berucht vanwege het slechte lezen van cd-r's...

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Gewoon een normale misschien wel goede levensduur voor een minisetje.
Ook ooit 1 gehad en die was naar 4 jaar ook gewoon op.
Meestal de cd speler gaat kapot, radio en cassette blijven eeuwig meegaan.

Vocht door een open raam (niet ala excorcist natuurlijk :+ ) lijkt me stug dat dit ernstige problemen geeft.
Met vochtproblemen krijg je ook schimmel tegen de muur, lijkt me niet dat dit het geval is.
Apparatuur hoort natuurlijk niet naast een raam of op een verwarming te staan :P

Je kunt misschien het beste een schakelaar op de stekker zetten en ECHT uitdoen als je het niet gebruikt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, wat was het budget van het oude setje? Voor 99 oid gulden (toen nog) kun je imho niet al te veel verwachten...

Het verhaal van de uitzettende en krimpende printjes lijkt me wel heel erg overdreven. Ik denk niet dat dat onder normale omstandigheden (waar dit ook gewoon onder valt) gebeurt.

Ik denk dat het setje gewoon versleten is. CD loopwerk is toch altijd wel het zwakste punt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Vinamp
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Vinamp

Oja joh...

Maar wat dacht je dan van autoradio's die van mij is in de winter bijna bevroren.
En hij doet het al 8 jaar.

Asus A8N-SLI DeLuxe, AMD3500+ Venice, 2*512MB PC3200 Kingston, Ati850 XT, 2*Samsung 160 GB SATA (Raid0) , Maxtor 160 GB, Toshiba Dvd SD-M1502 speler, Nec 3520 Dvd Brander

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 10:50
de levensduur waar deze apparatuur voor gemaakt wordt is 3-5 jaar. 7 jaar is dus lang.

temperatuur heeft er ECHT geen invloed op gehad, enkel doodgewone slijtage.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:40:
Tja, wat was het budget van het oude setje? Voor 99 oid gulden (toen nog) kun je imho niet al te veel verwachten...
600 gulden was 'ie toen.

:X

(Ik ben niet het type om Marquant/Yoko-spul in huis te halen, als 16-jarige ook al niet.)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 09:50 ]

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 10:50
[quote]deepspace schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:40:

Het verhaal van de uitzettende en krimpende printjes lijkt me wel heel erg overdreven. Ik denk niet dat dat onder normale omstandigheden (waar dit ook gewoon onder valt) gebeurt.

[quote]

hoe komen ze er bij, dan heb je het over miniscule verschillen die overigens nog VEEL groter voorkomen bij de componenten zelf (ijzer/aluminium/koper etc).

Onzin verhaal, gewoon slijtage. Als iets "uitzet" etc, en dat schade oplevert gebeurd dit ECHT wel binnen 7 jaar want dan moet je denken aan weken.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:49:
[...]

600 gulden was 'ie toen.

(Ik ben niet het type om Marquant/Yoko-spul in huis te halen, als 16-jarige ook al niet.)
dat is idd een normaal bedrag voor zo'n setje :) . maar idd, De levensduur is nu eemnaal niet eeuwig. Ikhoor ook niemand zeuren over zijn 7 jaar oude mobiel die nu opeens kapot is :+

maar ik snap je wel. Ik zou ook verwachten dat het spul enkele jaren langer zou meegaan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:11
Mwa, ik denk dat je je nog gelukkig kunt prijzen met 7 jaar.
De meesten in mijn omgeving houden het niet langer dan 5!
Lijkt me sterk dat de temperatuur hier iets mee van doen heeft gehad.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:03:
Ikhoor ook niemand zeuren over zijn 7 jaar oude mobiel die nu opeens kapot is :+
Daarvan mag je al bij zijn als hij de anderhalf jaar red, met al dat gerammel in een tas e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 10:14 ]

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:49:
[...]

600 gulden was 'ie toen.

Als ik je zo hoor lijkt het me dat de stereo echt weinig gebruikt is?
Ik vind het ook altijd tegenvallen, je betaald toch een behoorlijk bedrag.
Als je op de rommelmarkt of kringloop winkel komt dan kom je NOOIT zo'n setje tegen, alleen ouwe meuk componenten spul 8)
Kost iets meer, leuke 2e handse gelijk, maar gaat echt veel langer mee.
Pagina: 1